QRP nog mogelijk?

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Bericht
Auteur
on3vs
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 okt 2010, 21:15

Re: QRP nog mogelijk?

#16 Bericht door on3vs »

hi oldman voor on3rmb effe uit de situatie te helpen als gij thuis op eendraad antenne werkt en ik mobiel en ons tegen station werkt verticaal kan mijn signaal toch sterker vermits ik ook verticaal werk en mijn locatie was zeker beter boven op de teril van beringen 200m boven zee nivo zou u graag hebben dat ze u in een verkeerd daglicht zetten wij zijn alemaal radio amateurs gaat het er om wie het sterkste signaal heeft zo dat wou ik even vertellen 73

ON3
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 okt 2010, 20:28

Re: QRP nog mogelijk?

#17 Bericht door ON3 »

Ik kan hier wel een foto bovenhalen van ON3VS (facebook), genomen in zijn shack en daar staat op de achtergrond wel iets anders dan een 703. En het is ook geen 817 van Yaesu. :mrgreen:
Het maakt mij helemaal niet uit wat iemand anders doet, alleen wanneer het ten koste van onze vergunning en dus onze hobby gaat.

ON3RMB
Berichten: 322
Lid geworden op: 26 aug 2010, 20:58
Locatie: JO21OD
Contacteer:

Re: QRP nog mogelijk?

#18 Bericht door ON3RMB »

on3vs schreef:hi oldman voor on3rmb effe uit de situatie te helpen als gij thuis op eendraad antenne werkt en ik mobiel en ons tegen station werkt verticaal kan mijn signaal toch sterker vermits ik ook verticaal werk en mijn locatie was zeker beter boven op de teril van beringen 200m boven zee nivo zou u graag hebben dat ze u in een verkeerd daglicht zetten wij zijn alemaal radio amateurs gaat het er om wie het sterkste signaal heeft zo dat wou ik even vertellen 73

Je was onderweg naar je QTH en ik ken geen weg die over de terril van Beringen loopt. :)
Goed, maakt mij niet zoveel uit hoor. Ik geniet ervan om QRP uit te komen. Wat de rest van de ON3-amateurs doet, moeten zij weten.

Nog veel zendplezier, René!
73's de ON3RMB, Kristof
IC-703 // IC-202 // Yaesu VX-7R // Yaesu FT-8800 // Fritzel FD4 // Diamond V2000 // 4-elements Yagi for 2M portable // Buddipole

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 480
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: QRP nog mogelijk?

#19 Bericht door PA0MJM »

@PE9PE:

Tuners vermijden? Na tuning komen de Tuner(antenne-zijdig) en antenne als systeem in resonantie. En dat levert weer een opslingering. En dat is hoorbaar: het signaal is hier bij mij duidelijk harder na tuning. Het antennesysteem functioneert dan als preselector. Daarnaast bestaat een tuner uit condensatoren en spoelen C en L en die zijn theoretisch verlies vrij en in de praktijk vrijwel verlies vrij, zeker bij een goede Q van de spoel(en).

Situatie hier: 2x 9m draadantenne, symmetrische voeding (kippenladder), tuner vlak naast de set, met 0,6m coax er tussen.
De grootste verliespost is meestal de coax-voedingslijn. Daarom is voor qrp een kippenladder een hele goede keus.
Overigens werk ik met 100W :D

Ik heb voor de SSB-II trx laagdoorlaat bandfilters gebouwd voor de 25W eindtrap met 0,2 dB demping in de doorlaat. En die bestaan ook alleen uit C en L.

Tip voor qrp: luister veel over de band. Dan heb je een behoorlijke kans dat je de eerste bent op een CQ-call. Vooral niet naar het cluster kijken. Meldingen daar trekken nogal eens de big guns.
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

on7tz
Berichten: 123
Lid geworden op: 15 sep 2009, 14:25

Re: QRP nog mogelijk?

#20 Bericht door on7tz »

ON3 schreef:Ik kan hier wel een foto bovenhalen van ON3VS (facebook), genomen in zijn shack en daar staat op de achtergrond wel iets anders dan een 703. En het is ook geen 817 van Yaesu. :mrgreen:
Het maakt mij helemaal niet uit wat iemand anders doet, alleen wanneer het ten koste van onze vergunning en dus onze hobby gaat.
Ik kan je zeggen dat meer dan 70% van alle ON3's meer dan 10w vermogen gebruiken, inderdaad zij moeten dat maar weten ik lig er niet wakker van alleen hoop ik dat BIPT eens meer controlen gaan doen op zulke zaken. 10W is 10W en geen 40 of meer dan moet je voor je harec vergunning gaan.
Tegenwoordig werken ze gewoon met 100w als ze on3 zijn , tja en waarom omdat al die russen italian en de meeste andere allemaal met 400W of nog veel meer bezig zijn en als je dan met je 10W nog wilt roepen dan heb je totaal geen kans meer ik snap de ON3's wel op dat vlak maar het mag niet als ik met mijn beams en 100W werk heb ik nog niet te klagen maar ik merk wel meer en meer dat het steeds moeilijker wordt om door een pileup te komen met mijn 100W maar het is en blijft een hobby. ik werk ook liever USA met 1W dan met 100W want dat zijn pas mooie verbindingen met zulk laag vermogen.
Tenslotte moeten er condities zijn want anders lukt het met 1KW nog niet zodus met goede condities kun je toch leuke verbindingen maken met een laag vermogen.

Dave

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: QRP nog mogelijk?

#21 Bericht door PD0MV »

gaa naar de topic QRPp QRPpp


73 PD0MV QRPpp 1000 miles per watt zelf cw mogelijk met 1 milliwatt USA DX met 50mW
Ik ben ook maar een mens :wink:

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: QRP nog mogelijk?

#22 Bericht door PD0MV »

Hoi Roel

Ik heb met 500mW, met Servie en Croatie en andorra gewerkt, met FT -817

allemaal op 20m band, ik heb hiervoor gebruikt een OUDE GPA van 5,5 m, met een home made tunertje van PA0FRI, en dat werkt grandioos op SSB

en ik heb ook nog een FT897D als basis zet.

Met een G5RV op van 8m naar 6m schuin naar beneden, en toch op 20 m met 25 watt Maccau kunnen werken, mijn situatie is in boskoop Mijn QTH zit ik in een wijk wat omringt is door een Dijk, 5 meter lager ongeveer.

73 PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

Plaats reactie