QRP moet verboden worden!

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Bericht
Auteur
PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

QRP moet verboden worden!

#1 Bericht door PE9PE »

Hallo radiovrienden,

QRP moet verboden worden.

1) QRP is geen prestatie.
2) Commerciële stations horen jullie niet en denken daarmee dat onze banden niet gebruikt
worden. (Zie b.v. wat er op 80 en 40mtr gebeurd met sterke commerciële stations)
3) QRP stations hebben altijd de onhebbelijkheid te denken dat ze met QRP voorrang moeten
krijgen door achter hun call aan te roepen en ik citeer: Slash QRP.
4) QRPstations werken (bijna) altijd met ineffieciente antennes, omdat het niet zo nauw
luistert. (Er zijn maar weinig QRPstations die wel met goede antennes werken)
5) QRP stations klagen vaak over tegenstations dat ze "geen oren hebben", maar bedoelen
eigenlijk: Mijn station is zo inefficient dat hij mij niet kan horen.
6) Is de reden angst voor buren/storing etc. dan kan ik alleen maar zeggen: Angst is een
slechte en verkeerde raadgever en wil jij er aan toe geven zoek dan een andere hobby.
7) Gaat het echt om QRP werken, ga dan lekker naar 27MHz waar QRP de wet is met 4Watt.

Voor de rest: Life is too short for QRP en zoek een andere hobby.

73
Rob
PE9PE
Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: QRP moet verboden worden!

#2 Bericht door PA0ETE »

Wat krijgen we nou Rob? Ik vrees nu toch dat de havermout bij jou de plek ingenomen heeft van de grijze massa.

Ik hoop dat je niet serieus bent, want ik ben namelijk van mening dat je ieders hobby (of subhobby binnen onze hobby) moet respecteren.

Bovendien is niet alles in dat opzicht zwart-wit. In de ene situatie is QRP meer wenselijk, en in de andere QRO. Ik zet hieronder een column die ik twee jaar geleden heb geschreven over dit onderwerp, waarin ik dat verduidelijk.

Overigens heb je in je tirade nog één categorie gemist. Ik zal je helpen en die er nog even voor je bij zetten: dat zijn de asocialen die gewoon geen geld hebben voor fatsoenlijke apparatuur en antennes. Je weet wel die FT-817-boys. Wel het geld om aan het examen mee te doen, maar daarna kopen ze zo'n prutsapparaat, plakken daar met een houtje touwtje antennetuner wat transformatordraad aan en denken dan dat ze zendamateurs zijn. Ook meteen intrekken die registraties van dit soort nep-amateurs. (Of toch niet? :lol: )

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: QRP moet verboden worden!

#3 Bericht door PA0ETE »

Discussiestuk: Klein of groot vermogen op lokale frequenties?

(Dit artikel werd eerder gepubliceerd op woensdag 16 mei 2007)

Door: John, PA0ETE

Nr. 149 - dinsdag 7 oktober 2009
Overname van dit artikel is alleen toegestaan met toestemming vooraf.


Zijn wij als amateurs niet gewoon veel te netjes geworden?

Je hoort de laatste jaren vaak klagen over de lage activiteit op onze hogere frequentiebanden. Twee meter lijkt wel uitgestorven, en op zeventig is het -zo mogelijk- nog erger. Maar klopt dit beeld eigenlijk wel?


Het lijkt haast wel een trend: kleine lokale netwerkjes, met een portofoon binnen je eigen wijk met mede-amateurs kleppen. Het is ook lekker privé, en je hoeft je ook geen zorgen te maken wanneer je je roepnaam eens een keer vergeet te noemen. Kleine kans dat het door de instanties wordt opgemerkt. En als je met een laag vermogen zendt is het bijkomend excuusvoordeel ook nog dat het goed is voor het milieu. Ik ben in een jaar tijd in mijn omgeving (Amersfoort) meer dan vijftien van dit soort kleine netjes tegengekomen. Ze zitten op twee meter, 70 cm, en ook op tien meter. Meestal zijn het tussen de twee en de zes amateurs met soms een groter aantal incidentele bezoekers.

Door al die kleine netwerkjes lijken de banden leeg. In de jaren zeventig waren er zes D-frequenties. Op die zes kanalen concentreerde zich zowat alle verkeer op de band. In ieder geval voor wat lokale gesprekken betreft. Het was druk, en door die beperkte frequentiekeuze spraken de meeste mensen binnen een bepaalde regio elkaar zeer vaak. Iedereen kende iedereen, al had die beperking natuurlijk ook grote nadelen.

Onlangs hoorde ik twee amateurs die elkaar jaren niet gesproken hadden verbinding met elkaar maken. Waarom was het tegenstation nou toch gestopt met zenden hoorde ik een van de twee amateurs zeggen. Nee, die ander was wel degelijk nog zeer actief. Ook op lokaal gebied. Hij experimenteerde bijvoorbeeld veel met antennes voor twee en zeventig. Gek was dat ze elkaar zeker drie jaar niet gesproken hadden. Vooral om dat ze hemelsbreed slechts twee km uit elkaar bleken te zitten.

Dit soort dingen lijkt mij geen goede zaak, en daarom wil ik hier een pleidooi houden voor meer zendvermogen bij lokale QSO's. Aan het gebruik van lage antennes en kleine vermogens voor lokale verbindingen kleven namelijk nadelen, zowel op korte- als op de lange termijn.

Afbeelding Afbeelding
Beste keus voor een lokaal QSO. Portofoon of powertransceiver met een antènne?

Meer vermogen en hogere antennes voor lokale verbindingen gebruiken is goed omdat mensen elkaar via de ether tegenkomen, die anders van elkaar's activiteit niet eens geweten zouden hebben. Het is dus goed voor meer activiteit op onze banden, en niet alleen doordat door meerdere sterkere signalen een band al snel wat drukker lijkt.

Er is nóg een aspect aan laag vermogen en een schijnbaar lage activiteit. Door al die lage vermogens lijkt het ook voor de buitenwereld makkelijk alsof onze banden nauwelijks worden gebruikt. Bij het beoordelen daarvan wordt namelijk niet gekeken naar het soort verkeer dat zich er afspeelt: wanneer amateurs luisteren naar verafgelegen DX-stations of andere zwakke signalen zoals ruimtecommunicatie, zou makkelijk het beeld kunnen ontstaan dat wij zo'n frequentiegebiedje niet gebruiken. Door lokaal meer vermogen te maken en daarmee meer activiteit te genereren zorgen we er in ieder geval voor dat het beeld wat dat betreft een beetje meer naar de realiteit wordt bijgesteld.

Het inzetten van weinig gebruikte repeaters kan trouwens ook een gunstig effect hebben. In Amersfoort hebben sinds kort een paar mensen hun lokale frequentie op de verder ongebruikte 70 cm-repeater op 430,050. Dat was na enkele weken al een groot succes. Er wordt zelfs een belangrijk deel van de tijd over techniek gepraat, zonder dat dat nou echt de opzet was.

Pleidooi
Ik wil hier dus een warm pleidooi houden om meer zendvermogen en betere antennes te gebruiken bij lokale verbindingen. Door dat hogere vermogen lijkt de band beter bezet, maar die betere bezetting leidt ook tot nieuwe lokale activiteit, wat de bandbezetting verder toe doet nemen.

Al te laag vermogen bij lokale verbindingen is slecht voor de gemeenschapszin, slecht voor de amateurdienst in Nederland als geheel en het is ook hartstikke zonde. Kortom: lokaal verbindingen maken met laag vermogen is onterechte terughoudendheid, en is volkomen ongewenst.

Wie is het hiermee eens?

Gebruikersavatar
PD7F
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:45
Locatie: JO22mh

Re: QRP moet verboden worden!

#4 Bericht door PD7F »

PE9PE schreef:Hallo radiovrienden,

QRP moet verboden worden.
Ik neem aan dat dit een uitnodiging tot/mening in de discussie is ;)
1) QRP is geen prestatie.
Waarom is QRO dat dan wel? enige onderbouwing lijkt mij gepast als je in QRP post ;) QRO zou je natuurlijk ook misbruik van je energie rekening kunnen noemen, hi.
2) Commerciële stations horen jullie niet en denken daarmee dat onze banden niet gebruikt
worden. (Zie b.v. wat er op 80 en 40mtr gebeurd met sterke commerciële stations)
Dat lijkt me niet alleen aan QRP te verwijten, misschien worden de banden gewoon wel weinig gebruikt dus dat lijkt mij geen QRP iets maar daar is dus elke zendamateur die er mag uitkomen debet aan, toch?
3) QRP stations hebben altijd de onhebbelijkheid te denken dat ze met QRP voorrang moeten
krijgen door achter hun call aan te roepen en ik citeer: Slash QRP.
Ik zou dat zien als een verzoek om er rekening mee te houden en niet een eis tot voorrang - voorrang krijg je en neem je niet (wat in het wegverkeer dodelijk zou kunnen zijn ;)
4) QRPstations werken (bijna) altijd met ineffieciente antennes, omdat het niet zo nauw
luistert. (Er zijn maar weinig QRPstations die wel met goede antennes werken)
Ik dacht dat dat juist de lol van QRP is om met je antenne te werken ipv je zendvermogen.
5) QRP stations klagen vaak over tegenstations dat ze "geen oren hebben", maar bedoelen
eigenlijk: Mijn station is zo inefficiënt dat hij mij niet kan horen.
je hoort ze dus blijkbaar wel dus dan klagen ze idd onterecht.
6) Is de reden angst voor buren/storing etc. dan kan ik alleen maar zeggen: Angst is een
slechte en verkeerde raadgever en wil jij er aan toe geven zoek dan een andere hobby.
Ben ik met je eens.
7) Gaat het echt om QRP werken, ga dan lekker naar 27MHz waar QRP de wet is met 4Watt.
Ja LOL
Voor de rest: Life is too short for QRP en zoek een andere hobby.
:)
73
Rob
PE9PE
Keep Calm and Carry On
(Frans is de naam)

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

Re: QRP moet verboden worden!

#5 Bericht door PA3FS »

Als iemand qrp wil waarom niet moet ieder zelf weten . MOETEN we straks altijd met 400 watt op HF uit komen ,ja lekker betaal jij mij de amplifier :D En er zijn maar weinig amateurs die echt de ruimte hebben voor een goede HF antenne ,dus kunnen we elke amateur met een kleine tuin ook wel een verbod op gaan leggen omdat deze toch geen "echte" antenne kunnen plaatsen .Sorry hoor maar ik vindt, laat ieder in zijn waarde met wat hij of zij met de hobby doet.
En voor QRP op de 27 mhz ben je ook op het verkeerde adres ,men zit hier in de regio met vaak met 1.5 KW in FM mode op de 27 mhz dus daar maak je met 4 Watt ook geen kans .( het mag niet volgens de wet)

Gebruikersavatar
pd1rh
Berichten: 532
Lid geworden op: 11 aug 2007, 16:12
Locatie: Ass'n ( jo33ga )

Re: QRP moet verboden worden!

#6 Bericht door pd1rh »

Gebruiksregels amateurdienst:

13.2.3 Aanpassen vermogen aan situatie
Gebruik voor het opstarten en het in stand
houden van een verbinding niet meer
vermogen dan nodig is.
Condor16,KENWOOD480SAT,YAESU857D, KENWOOD TH-F7E en AOR8000 RX

pa1bjs
Berichten: 1138
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

Re: QRP moet verboden worden!

#7 Bericht door pa1bjs »

Wat een negatief gedoe zeg!
(met te weinig geld naar de beurs geweest ofzo? :D )

Ik maak net zo veel verbindingen met QRP als met QRO
Je hebt gewoon geduld nodig voor de verbinding, maar als je hem dan toch maakt is het extra leuk!

Het gaat om het de lol niet over het gezeur 8)

groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: QRP moet verboden worden!

#8 Bericht door PA3DAT »

Zo'n bericht hoort toch eigenlijk gewoon weg-gemodereerd te worden?

Volgens de forum-regels is dit subforum
Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen
die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Topicstarter hoort duidelijk niet in deze categorie thuis en overtreedt
daarmee, volgens mij, de forum-regels :D
Tsjakkaaaa! :lol:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3ECZ

Re: QRP moet verboden worden!

#9 Bericht door PA3ECZ »

Dit is onzin van het eerste uur !!!!

PE9PE schreef:Hallo radiovrienden,

QRP moet verboden worden.

1) QRP is geen prestatie.
2) Commerciële stations horen jullie niet en denken daarmee dat onze banden niet gebruikt
worden. (Zie b.v. wat er op 80 en 40mtr gebeurd met sterke commerciële stations)
3) QRP stations hebben altijd de onhebbelijkheid te denken dat ze met QRP voorrang moeten
krijgen door achter hun call aan te roepen en ik citeer: Slash QRP.
4) QRPstations werken (bijna) altijd met ineffieciente antennes, omdat het niet zo nauw
luistert. (Er zijn maar weinig QRPstations die wel met goede antennes werken)
5) QRP stations klagen vaak over tegenstations dat ze "geen oren hebben", maar bedoelen
eigenlijk: Mijn station is zo inefficient dat hij mij niet kan horen.
6) Is de reden angst voor buren/storing etc. dan kan ik alleen maar zeggen: Angst is een
slechte en verkeerde raadgever en wil jij er aan toe geven zoek dan een andere hobby.
7) Gaat het echt om QRP werken, ga dan lekker naar 27MHz waar QRP de wet is met 4Watt.

Voor de rest: Life is too short for QRP en zoek een andere hobby.

73
Rob
PE9PE

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: QRP moet verboden worden!

#10 Bericht door PD4M »

Jongens kom op! In Internet termen heet dit een trol!

Wikipedia: Een trol (mv.: trollen, uit het Engels: troll (mv. trolls)) in een internetomgeving is een persoon die op forums, websites of chatkanalen berichten plaatst met het doel voorspelbare reacties (bijvoorbeeld flames) van andere mensen uit te lokken.

Een befaamd voorbeeld is de persoon die de vraag stelde hoe lang een kat eigenlijk in de oven moet om hem gaar te krijgen... in de katten liefhebbers discussiefora.

Trollen leven bij de gratie van de verontwaardiging en woede van anderen. Daarom stel ik voor het onderwerp van hem af te pakken en er zelf een positieve draai aan te geven.

Hoe kunnen we ons staande houden in deze wereld van Kilowatt schreeuwers en onze QRP hobby zo uitdagend mogelijk houden. Waar komt toch die gekke trots vandaan om de 2 meter amateur met het meeste vermogen te willen zijn? En waarom constateren we toch steeds maar weer met z'n allen dat we met onze 25 watt (niet helemaal QRP maar toch) als Novices hele leuke qso's kunnen maken met echte 59's.

Mijn pittige aanvullende stelling/vraag (dus geen trol) van de dag - waarom willen QRP-ers toch altijd alles zelf bouwen? Ik ben dol op laag vermogen en andere beperkende omstandigheden, maar dat zelf bouwen zie ik voorlopig helemaal niet zitten.

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: QRP moet verboden worden!

#11 Bericht door PA3DAT »

Maarten, in het bouwen ben ik ook geen kei. Maar ik heb nog cw moeten
leren, en er zijn talloze leuke kleine bouwpakketjes van cw-transceivertjes.
Zo heb ik een Rock-mite voor 40 in elkaar gesoldeerd. Een cw-transceivertje
voor iets van € 40. Er komt amper een half wattje uit, maar daarmee maak
je wel verbindingen door heel Europa! Da's gewoon kicken!! :P
En dan zit er ook nog een compleet keyertje ingebouwd...
Zélf een setje in elkaar knooien en daar verbindingen mee maken, da's leuk!

Maar ik gebruik hier ook gewoon een FT-847, met 100 Watt. En in de camper
een FT-857, ook 100 watt. En met de Jota hebben we een 5 elements mono-
bander voor 20 op een kantelmast van 25 meter geplaatst. Met "slechts"
100 watt waren we elke pile-up de baas, ook leuk. Misschien doen we het
volgend jaar nóg wat gekker, dan hangen we er een 400 Watt eindtrap
achter. In onze mult-multi contestgroep heb ik ze voor het uitzoeken.

Leuk hoor, maar ik zou hier thuis geen eindtrap willen hebben. En een mast
van 25 meter met monobanders hoef ik ook niet. Wat moet je ermee? Het
DXCC behalen? Da's toch geen kunst... :roll:

Waar ik dán bang voor ben is dit: het bezit van de zaak is het eind van 't
vermaak! Als je alles hebt (gehad) rest alleen nog de verkoop: wegens
beëindiging van de hobby! :wink:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

on2nl
Berichten: 83
Lid geworden op: 04 sep 2009, 21:37

Re: QRP moet verboden worden!

#12 Bericht door on2nl »

Man Man Man,Vreselijk om dit te lezen op het forum.

Als on3 station mogen wij op HF met een maximum vermogen van 10 Watt uitkomen.Op VHF en UHF met 50 Watt.
Persoonlijk ben ik heel blij met 10 Watt.Beter dit dan niks.

Wie heeft er nu last van een station met een laag vermogen?

73 on3nic,
Nic

Gebruikersavatar
gelderjg
Berichten: 341
Lid geworden op: 06 sep 2005, 08:03
Roepletters: PA3ANF
Locatie: Utrecht (JO22MC)

Re: QRP moet verboden worden!

#13 Bericht door gelderjg »

Ben er ook verbaasd van dat iemand zich zo uitlaat over een aspect van de hobby.
Zijn het frustaties??? :evil:
Zo maak je je niet geliefd...

Gewoon QRP maken als dat je drive is......

Best 73 de Jos PA3ANF :)
Amateurradio is a way of life...but life is more then amateurradio....

PA1FJ

Re: QRP moet verboden worden!

#14 Bericht door PA1FJ »

Rob. ik heb je dit al eens meer horen zeggen.
Ik ben actief watersporter, daar heb je roeiers, zeilers en motor/speedboot vaarders, wij gaan toch ook niet het roeien en het zeilen verbieden.
In deze tijd dat wij met ons allen aan het milieu moeten denken en spaar en ledlampen i.p.v. gloeilampen gaan gebruiken past het gebruik van groot vermogen zeker niet meer.
Het zou zelfs op de HF banden leuker en werkbaarder worden als wij als amateurs niet meer dan 100 watt zouden mogen gebruiken.
De commerciele stations kunnen wel aan gepakt worden door de daar voor bevoegde instanties op grond van internationale afspraken en regelgeving. QRP is een sport, QRO is onnodig geweld.
Fred PA1FJ

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: QRP moet verboden worden!

#15 Bericht door fred101 »

Ach, er zijn wel veel mensen met QRO pep bezig maar er zijn maar weinig mensen met QRO erp bezig. :twisted:

Van mij mag iedereen doen wat hij wil. Ik hou nu eenmaal van oude FTdxen, QRP wordt dan wat lastig maar ik ben nog steeds van plan eens een QRP transceivertje te gaan maken. Iets wat je zo in je zak meeneemt, draadje ophangen en sleutelen maar. Lijkt me grappig. Het is ook zo weinig werk, in een uurtje heb je een zendertje.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gesloten