QROlle een 6 band 10 W QRP kit

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

QROlle een 6 band 10 W QRP kit

#1 Bericht door PA0FRI »

Voor de liefhebbers, een kennis uit Zweden maakte mij opmerkzaam op QROlle II, een kit ontwerp voor een 6 band/10 W transceiver: http://www.qrolle.se
Bijlagen
QROlle.jpg
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1487
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: QROlle een 6 band 10 W QRP kit

#2 Bericht door pa3met »

het blijft een lief dingetje.

Ik denk dat dat een leuk item is om voor te sparen.

Iemand die zo'n ding heeft en 'm wil demonstreren?
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

PA2RUS
Berichten: 419
Lid geworden op: 24 apr 2007, 08:11
Roepletters: PA2RUS
Locatie: JO22ed

Re: QROlle een 6 band 10 W QRP kit

#3 Bericht door PA2RUS »

-
Laatst gewijzigd door PA2RUS op 17 nov 2011, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

Re: QROlle een 6 band 10 W QRP kit

#4 Bericht door PF1JM »

pa2rus schreef:
PA0FRI schreef:Voor de liefhebbers, een kennis uit Zweden maakte mij opmerkzaam op QROlle II, een kit ontwerp voor een 6 band/10 W transceiver: http://www.qrolle.se
Leuk ding!

Maar 4950 zweedse kronen (ca. EUR 435) zonder verzendkosten vind ik persoonlijk wat aan de hoge kant voor een zelfbouwkitje.

73 Martin PA2RUS
Al eens naar de prijzen van Elecraft gekeken? Of beter nog: de prijzen voor Elecraft kits bij QRP-projecte.de?
Smile.... Tomorrow will be worse!

Gebruikersavatar
pe1goo
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 jul 2008, 08:36
Roepletters: pe1goo
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: QROlle een 6 band 10 W QRP kit

#5 Bericht door pe1goo »

pf1jm schreef: Al eens naar de prijzen van Elecraft gekeken? Of beter nog: de prijzen voor Elecraft kits bij QRP-projecte.de?
Nou ik heb de Hobo van QRP-Project gekocht en aangezien van de slechte zendprestaties vind ik dit apparaat waar ik 360 euro voor heb moeten betalen te duur. De mkars en bitx waren vele malen goedkoper en werken ook nog eens naar de verwachtingen.

Dat apparaat uit zweden is best leuk, doch ook hier schrikt mij de hoge prijs af. Het ziet er wel professioneel uit.
Nick Brok, schrijver van jeugdboeken 12+
--
Uitspraak van Maïra (di manidriaga): "sèi paji sai dia degom wianon fio paji kwieimin si anrien est toia sèi si doika!" = "Om je op dat riskante punt uit je concentratie te halen is vragen om moeilijkheden!"

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: QROlle een 6 band 10 W QRP kit

#6 Bericht door PA0FRI »

Dat apparaat uit zweden is best leuk, doch ook hier schrikt mij de hoge prijs af. Het ziet er wel professioneel uit.
Tegenwoordig is zelf maken duurder dan kopen, tenzij men geduld heeft en regelmatig probeert goedkope componenten te vergaren op vlooienmarkten of van hams die ermee stoppen. Als een bekende of vriend iets zelf wil bouwen vraag ik altijd:
"Gaat het om het maken of om het bezit (gebruik) van het apparaat. In het laatste geval kan je beter kopen want als je het beu bent brengt het meer op dan zelfbouw. Gaat het om het bouwen besef dan dat het vaak kostbaar kan worden en veel tijd vergt, maar je leert er veel van en het geeft meer voldoening".
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1487
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

QROLLE / JUMA

#7 Bericht door pa3met »

soortgelijk apparaat. Wat duurder ook. Formfactor is een stuk anders..

http://www.nikkemedia.fi/juma-trx2/
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: QROlle een 6 band 10 W QRP kit

#8 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 14 okt 2013, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: QROlle een 6 band 10 W QRP kit

#9 Bericht door PA0FRI »

PF3CH schreef:Da's een goeie :mrgreen:
Inderdaad een stelling waar iets voor te zeggen is en tegelijk toch ook iets wat de kern van het radio-amateur zijn raakt :P 'zelfontplooing' en 'zelfonderzoek' is waar onze hobby op gebaseerd is :D
Nog een aanvulling op de "stelling": Als je de kennis die je met het zelf maken opdoet denkt te leren tijdens een (theoretische) elektronica cursus, ben je aan cursusgeld meer kwijt dan het apparaat kost!
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
pe1goo
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 jul 2008, 08:36
Roepletters: pe1goo
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: QROlle een 6 band 10 W QRP kit

#10 Bericht door pe1goo »

PA0FRI schreef:
Dat apparaat uit zweden is best leuk, doch ook hier schrikt mij de hoge prijs af. Het ziet er wel professioneel uit.
Tegenwoordig is zelf maken duurder dan kopen, tenzij men geduld heeft en regelmatig probeert goedkope componenten te vergaren op vlooienmarkten of van hams die ermee stoppen. Als een bekende of vriend iets zelf wil bouwen vraag ik altijd:
"Gaat het om het maken of om het bezit (gebruik) van het apparaat. In het laatste geval kan je beter kopen want als je het beu bent brengt het meer op dan zelfbouw. Gaat het om het bouwen besef dan dat het vaak kostbaar kan worden en veel tijd vergt, maar je leert er veel van en het geeft meer voldoening".
Ik heb zeer veel geleerd van de bouw van de hobo, doch het uiteindelijk resultaat: een niet naar verwachting goed werkende zender (Geloof me er zijn problemen naar boven gekomen waar zelfs Peter van QRP-project geen raad mee weet) heeft veel teleurstelling veroorzaakt. Dan is 360 euro wel erg veel leergeld! Voor honderd euro meer had ik een wel werkende multiband zender/ontvanger. Maar dan had ik niet geleerd wat ik nu weet ;-)
Ik heb zelfs mee kunnen werken aan enkele verbeteringen van de bouwhandleiding.

De bitx en Mkars zijn pakketten die niet zo duur zijn en ook naar de verwachting werken zoals wordt beloofd. Bij de hobo is een stuk van het probleem inmiddels opgelost, doch de zendprestaties zijn duidelijk minder dan ervan verwacht vooral in vergelijking met mijn andere kits die ik gebouwd heb. :( :?

Dat zelfbouw tegenwoordig duurder is, daar heb je gelijk in. Ik ben op dit moment bezig met een SSB 2 meter trx en ben al meer dan 200 euro kwijt. Omdat ik dit modulair opbouw kan ik elke maand met een klein beetje geld weer een stukje verder komen. Is het uiteindelijke resultaat niet naar wens, kan ik de modules voor andere doeleinden gebruiken. (Ik heb hierbij speciaal gelet op het kunnen hergebruiken van de modules voor andere projecten!)
Dat is toch wel anders als je ruim 400 euro hebt uitgegeven voor 1 compleet bouwpakket en het uiteindelijk resultaat zwaar tegenvalt. :(

Ik heb niet zoveel geld en ik moet zeer lang sparen om een fatsoenlijke set te kunnen kopen, vooral als je weet dat ik ook graag op vhf met SSB wil werken. Die sets worden tegenwoordig niet meer aangeboden, alleen compleet met HF erbij en dat is jammer.... :(

Daarom ben ik sceptisch bij andere voor relatief veel geld aangeboden zelfbouwprojecten. Uiteraard telt de kwaliteit van de gebruikte onderdelen ook, doch het gevaar is en blijft dat het een teleurstelling kan worden, vooral als je tegen problemen aanloopt die de andere bouwers niet hebben. Ik ben niet een beginnende zelfbouwer en ben zeer nauwkeurig wat betreft solderen en de plaatsing van de componenten.
Nick Brok, schrijver van jeugdboeken 12+
--
Uitspraak van Maïra (di manidriaga): "sèi paji sai dia degom wianon fio paji kwieimin si anrien est toia sèi si doika!" = "Om je op dat riskante punt uit je concentratie te halen is vragen om moeilijkheden!"

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: QROlle een 6 band 10 W QRP kit

#11 Bericht door PA0FRI »

pe1goo schreef: Ik heb zeer veel geleerd van de bouw van de hobo, doch het uiteindelijk resultaat: een niet naar verwachting goed werkende zender (Geloof me er zijn problemen naar boven gekomen waar zelfs Peter van QRP-project geen raad mee weet) heeft veel teleurstelling veroorzaakt. Dan is 360 euro wel erg veel leergeld! Voor honderd euro meer had ik een wel werkende multiband zender/ontvanger. Maar dan had ik niet geleerd wat ik nu weet ;-) Ik heb niet zoveel geld en ik moet zeer lang sparen om een fatsoenlijke set te kunnen kopen, vooral als je weet dat ik ook graag op vhf met SSB wil werken. Die sets worden tegenwoordig niet meer aangeboden, alleen compleet met HF erbij.
Dag Nick,

(1) Het probleem met amateur ontwerpen is de reproduceerbaarheid die afhankelijk is van de wijze van opbouw en de gebruikte componenten. Bij zo'n ontwerp is het verstandig om eerst andere nabouwers de spits te laten afbijten en hun ervaring af te wachten. Het is niet eenvoudig om een goed na te bouwen ontwerp te maken. Als ik iets zelf bedacht heb en de proefschakeling werkt goed, bouw ik het netter na en daarna komt eventueel het eindproduct. Bij de laatste twee fases is bijna altijd een behoorlijke "nazorg" nodig om het resultaat van de proefschakeling te verkrijgen.

(2) Als je weinig geld te besteden hebt, denk dan aan het aanschaffen van oudere VHF/UHF apparatuur. Zelf heb ik via http://www.eBay.de degelijke 2 m en 70 cm all band transceivers gekocht met ingebouwde voeding voor minder dan € 100,- inclusief (prijzige) verzending uit Duitsland. Zie
http://www.xs4all.nl/~pa0fri/Mods/FT220/ft220.htm
http://www.xs4all.nl/~pa0fri/Mods/Belco ... %2070A.htm
Beide types zijn als een "tank" gebouwd en dienen slechts als voorbeeld om aan betaalbare spullen te komen.

73, Frits
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: QROlle een 6 band 10 W QRP kit

#12 Bericht door pa5cal »

Ik heb, vie een aanbieding op dit forum notabene, zo een ts-780 op de kop getikt. Vraagprijs betaald, ik ben niet zo van het handelen als ik goede waar zie :oops:

Eender hoe, een prachtige set die weinig onder doet voor zijn nieuwere broertje de ts-790 thans in kosten baten bekeken. De 790 is namelijk behoorlijk prijzig. Dat is mijn inziens ook een prima alternatief voor de compromis dozen van tegenwoordig.

-P

Plaats reactie