QRP CW op 80 meter.

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

QRP CW op 80 meter.

#1 Bericht door kees - pa3deb »

De laatste tijd ben ik wel eens wat qrv met een 500 mw qrp dingetje ( http://www.genesisradio.com.au/Q5 ). Dat ding is xtalgestuurd dus exact op 3560 kHz. Leuk gevalletje en het werkt goed, ondanks het ontbreken van enige filtering na de 2N3866 ;-).
Maar nu wil het toeval (aka de wet van Murphy) dat er 's avonds op exact 3560 een zware carrier staat, vermoedelijk van een AM station. Heeft iemand enig idee wat voor station dit is? Hoe sterk zou ik staan als ik hierover een klacht indien bij het AT? Want qrp werken in de avonduren kun je gevoegelijk vergeten :evil:
Of heeft iemand nog een xtalletje liggen voor 3575 kHz?
73
Kees, PA3DEB

PA1FJ

Re: QRP CW op 80 meter.

#2 Bericht door PA1FJ »

Ja! Kees ik heb hier nog een X-tal liggen, 3575,611 KHz dus als je die wil hebben laat mij het even weten, dan mag je hem van mij hebben, en stuur ik hen naar je op.
73 Fred PA1FJ
E-mail pa1fj@veron.nl

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: QRP CW op 80 meter.

#3 Bericht door fred101 »

Kees, hij werkt zonder LPF niet slechter of beter het voorkomt alleen dat je ook QRP QRV op alle harmonische bent zoals nu waarschijnlijk. Het is wel zo netjes om goed te filteren. Laatst had iemand een 3 meter buizenzendertje gemaakt en dat bleek eigenlijk op 50MHz te draaien. Op 100MHz werkte hij nu op een harmonische maar daarboven zat hij ook (tot bijna 1GHz) Luister anders eens zelf op de harmonische frequenties (als je geen SA hebt). De derde is meestal net zo hard als de tweede. Soms zijn ze zelfs harder dan de grondtoon.

Die carrier kan ook in je eigen ontvanger ontstaan door intermodulatie van sterke signalen op je antenne, is het ook op andere ontvangers ? (je zit toevallig niet naar de oscillator van je eigen zendertje te luisteren ;-) ) Anders een bandpass filtertje ervoor.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: QRP CW op 80 meter.

#4 Bericht door kees - pa3deb »

ha die Fred,

onlangs sprak ik met PA3FUN, Chris, over qrp zendertjes en daarbij kwam het gesprek op xtal gestuurde zendertjes, o.a. deze Q5. Jammer dat er zo'n smerige carrier op 3560 zit, zei Chris toen al. Dus het zit niet alleen in mijn rx (FT950, TS830s en/of Telefunken E1500)
Uit qso's met PA3CKX en PA3CW is al gebleken dat zij er ook enorm veel last van hebben, mijn signalen zijn wel waarneembaar, maar exact dezelfde toon als die verd*mde carrier.
Wat filtering betreft, daar zijn ze inmiddels 'down under' ook achter gekomen. Er staat een addendum gepubliceerd op hun website voor de constructie van een lpf. Dat zal ik eens goed bekijken.
Maar in ieder geval bedankt voor je bijdrage!
73
Kees, PA3DEB

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: QRP CW op 80 meter.

#5 Bericht door kees - pa3deb »

PA1FJ schreef:Ja! Kees ik heb hier nog een X-tal liggen, 3575,611 KHz dus als je die wil hebben laat mij het even weten, dan mag je hem van mij hebben, en stuur ik hen naar je op.
73 Fred PA1FJ
Ha die Fred,

Kristalletje is goed overgekomen, zit al in de schakeling en werkt als een speer! Nogmaals hartelijke dank!
73
Kees, PA3DEB

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: QRP CW op 80 meter.

#6 Bericht door PA1ZP »

Hoi Kees

Ik zal eens kijken of ik je er een keer kan horen.
Zou je het een klein eindje ding om kunnnen trekken naar 3575 ?
Ik weet dat niet hoor want de Pixie 2 die mijn zoon gebouwd heeft zit met een 7000 KC X-tal en het ding werkt nu op 7001 en 7001.8.
Dit X-tal word een beetje omhoog getild met een stel C-tjes.
Ik moet trouwens eens kijken wat dat ding nu doet op mijn V-dipool.
Mijn halve golf vertical overstuurde de Pixie behoorlijk op RX.
Doordat we de pixie op een zonnepaneel hebben draaien van de action is het hier de Zero Emission set in huis hihi.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: QRP CW op 80 meter.

#7 Bericht door kees - pa3deb »

Vanmiddag (vrijdag 30-10) een cw-verbinding gemaakt met Tom, LA9LE nr Oslo.
Bijna 800 km met 500 milliWatts, dat zijn leuke dingen. Rapporten over en weer 599 en 559.
Kristalletje doet goed werk, Fred!
73
Kees, PA3DEB

PA1FJ

Re: QRP CW op 80 meter.

#8 Bericht door PA1FJ »

Kees, fijn te zien dat het allemaal zo leuk werkt, ben zelf geen echte CW ridder maar dit geeft mij weer inspiratie om deze winter de sleutel weer eens ter hand te nemen en mijn vaardigheid weer eens op te krikken. Ik neem tijdens mijn vakantie's naar Grikenland altijd mijn FT-817 mee maar met Phone gaat het redelijk maar mooie DX lukt net niet! Maar met CW zal ik meer kans hebben HI.
73 Fred PA1FJ

Plaats reactie