mkars80: een erg leuk apparaatje!

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pe1goo
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 jul 2008, 08:36
Roepletters: pe1goo
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

mkars80: een erg leuk apparaatje!

#1 Bericht door pe1goo »

Beste mensen,

Dit zou ook in de rubriek QSO"s kunnen maar omdat het QRP is plaats ik het hier:
Gisterenavond heeft PA10SFF qrp (PE1GOO met special event call) zich aangemeld op het Nederlands Net op 80 meterband!
Ik zond met een vermogen tot 5 Watt tussen al die 100 Watters!
In Friesland konden ze met vlagen horen (Er was ook veel QRM van andere stations te horen) Maar een amateur die een paar provincies zuiderlijker zat kon mij, zij het zacht, doch goed verstaan. Ik sta in de logboeken van dit net en dat met de mkars80 die ik zelf in elkaar heb gezet! :D
Enkele bevriende zendamateurs waren getuige van deze allereerste uitzending met deze set.
Een paar uur later probeerde ik een Engelsman te pakken te krijgen: Hij hoorde me in de verte maar net te slecht om er een volledig qso van te maken. Ik weet nu dat het apparaat werkt! 5 Wattt SSB op 80 is toch wel wat weinig, met CW zou ik wel verder zijn gekomen; helaas spreek ik dat nog niet :(

Weer een project succesvol afgerond!
Nick Brok, schrijver van jeugdboeken 12+
--
Uitspraak van Maïra (di manidriaga): "sèi paji sai dia degom wianon fio paji kwieimin si anrien est toia sèi si doika!" = "Om je op dat riskante punt uit je concentratie te halen is vragen om moeilijkheden!"

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: mkars80: een erg leuk apparaatje!

#2 Bericht door fred101 »

Viel mij ook mee hoever je nog met 5W kan komen op 80. Ik heb een keer een uur op 80m zitten kletsen met wat OM's in Zoetermeer over een reparatie van een FL2100. Dat was met een FT950 die ik toen net had. Op een gegeven moment zegt er een, jammer dat je signaal wat zacht is. Ik verbaasd, kijk op mijn meter en duik in het menu om er achter te komen dat ik op 5W zat. Mijn eerste QRP verbinding :lol: (ben meer het QRO type omdat die oude FTdx400's dat nu eenmaal ook zijn :wink: )
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

Re: mkars80: een erg leuk apparaatje!

#3 Bericht door SM0FLY »

fred101 schreef:....Viel mij ook mee hoever je nog met 5W kan komen op 80. ....
Ja, af en toe leuk met QRP.. Luister even naar Fred PA0MER met 1,5W in AM op 80meter hier bij mij in Stockholm opgenomen in Jan. 1998

http://www.medonic.se/sm0fly/records/record12.mp3

73/Bram

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3364
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: mkars80: een erg leuk apparaatje!

#4 Bericht door Juul - PE0GJG »

Prachtig Bram om te horen!


Juul - PE0GJG
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
pe1goo
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 jul 2008, 08:36
Roepletters: pe1goo
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: mkars80: een erg leuk apparaatje!

#5 Bericht door pe1goo »

Na wat klachten over de slechte modulatie heb ik wat aan de balansmodulator gesleuteld en de trafo opnieuw gewikkeld. Nu op een ringkern in plaats van een varkensneusje. De modulatie is nu oké en ik maak dagelijks leuke verbindingen met de mkars80.
Als ze horen dat ik maar met 5 Watt zend waarderen ze het met een pluim. De modulatie klinkt ongeveer hetzelfde als bij mijn bitx20. Scherp maar goed verstaanbaar! :D :D
Een blije pe1goo!
Nick Brok, schrijver van jeugdboeken 12+
--
Uitspraak van Maïra (di manidriaga): "sèi paji sai dia degom wianon fio paji kwieimin si anrien est toia sèi si doika!" = "Om je op dat riskante punt uit je concentratie te halen is vragen om moeilijkheden!"

Plaats reactie