FT-7 getest

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Bericht
Auteur
pa1bjs
Berichten: 1137
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

FT-7 getest

#1 Bericht door pa1bjs »

Ik vond de FT-7 al een hele tijd een mooi apparaat, en toen er eentje met wat kleine defecten mijn pad kruisde heb ik toch maar de knoop doorgehakt en hem gekocht!
Hij was niet duur en in redelijke staat, alleen de powerplug was defect en er was wat "extra"bijgehobbeyt, maar de prijs was goed dus heb ik hem toch maar gekocht.

Nou, het viel gelukkig allemaal erg mee, de powerplug met montage lijm weer netjes in elkaar gezet en een extra printje dat in de FIX kristal-aansluiting zat was ook zo uit!
Hij is nog goed afgeregeld, dus dat hoefde ook niet.
De uiterst simpele bouw is prettig, lekker makkelijk repareren (indien nodig)

Toevallig had ik nog een accutje en een stuk coax slingeren dus ben ik maar buiten gaan zitten (wat moet je anders, in een oververhitte shack gaan zitten? :? )

Wat me opviel is het rustige ontvangst tenopzichte van mijn FT817ND, als ik daar een uur mee bezig ben heb ik al moeie oren, maar met de ft7 had ik daar geen last van.
Nu staat mijn antenne niet zo heel gunstig, maar toch heb ik wel een paar leuke verbindingen gemaakt (slovenie, en rusland, en duitsland)
De Tune knop is ook erg prettig, dit is een soort preselector, hiermee kan je je ontvanger pieken.
(en ook een beetje je eindtrap)

De bediening is ronduit simpel. geen poespas, of moeilijke menus.
Hij moet wel even opwarmen, maar naar een paar minuten is hij gewoon stabiel.
Het energie verbruik viel mij ook niet tegen, ik heb een 6,5Ah accutje(wel een oude maar hij doet het nog),
en ik heb ruim 1,5 zitten spelen, en er zat nog prik in!
Het uitgangsvermogen begon wel al terug te lopen, maar niet echt veel, van 10watt naar iets van 8 watt.
Ik moet zeggen dat 10watt net wat prettiger werkt als 5watt.
Wat je net niet kan werken met de 817 kan je met de ft7 met wat moeite wel werken.

Dus wil je QRP en je hebt maar QRP geld, dan is de ft-7 toch wel een goede keus, okal heeft hij geen mooie displays, of menus :twisted:

(setup : fritzel GPA voor 10,15,20,40m op zeeniveau met 8 radialen, voor elke band 2)

Groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
PD7F
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:45
Locatie: JO22mh

Re: FT-7 getest

#2 Bericht door PD7F »

Dus wil je QRP en je hebt maar QRP geld, dan is de ft-7 toch wel een goede keus, okal heeft hij geen mooie displays, of menus :twisted:
Juist daarom wil ik er eigenlijk ook een, ook om ervaring op te doen met een "soldeerbaar" en "meetbaar" apparaat in huis te hebben. Dus zodra ik er eentje vind naar mijn smaak kom ik je graag lastigvallen voor informatie en tips ;) Ik ben recentelijk met deze hobby begonnen en het lijkt mij een uitstekend leermiddel.
Keep Calm and Carry On
(Frans is de naam)

pa1bjs
Berichten: 1137
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

Re: FT-7 getest

#3 Bericht door pa1bjs »

Zeker!
Ook omdat Yaesu vaak er uitgebreidde manuals er bij levert :D
(is wel zo prettig)
Ook de FOX TANGO yahoo usergroup is erg nuttig.

Groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1486
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: FT-7 getest

#4 Bericht door pa3met »

pa1bjs schreef: Wat me opviel is het rustige ontvangst tenopzichte van mijn FT817ND, als ik daar een uur mee bezig ben heb ik al moeie oren, maar met de ft7 had ik daar geen last van.
in wat voor een opzicht dan... ik begrijp wel dat het lastig is om uit te leggen maar heb je een idee hoe het komt?

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: FT-7 getest

#5 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 14 okt 2013, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: FT-7 getest

#6 Bericht door PA0ETE »

Dat losse printje hoeft geen nadeel te zijn. Meestal betreft het een printje waarmee je de volle 1,7 MHz van de 10 meterband kunt benutten. Hoewel ook varianten voorkomen van 2,7 MHz of als je pech hebt de verkeerde 1 of 1,5 MHz :-)

Het was mijn eerste HF-setje, destijds gekocht voor 1400 gulden. De laatste bij Joep gingen in de aanbieding voor 750 gulden. Inflatie mee zou dat nu 400 à 450 euro zijn denk ik. Mooiste is als je de extenderprint ergens voor dat ding kunt opsnorren, maar die zijn uiterst zeldzaam. Daarmee kun je de printjes boven het apparaat uit laten steken voor afregeldoeleinden.

Het apparaat is trouwens vooral beter omdat hij niet general coverage is. Dat is ook een van de de redenen waarom een K2 zo'n fijn apparaat is. Dat geeft om diverse redenen toch vaak een hoop onrust. Ik heb zelf liever een verlopend VFO boven een digitale frequentie-uitlezing met stapjes van 1 Hz of zo omdat je dan veel minder ruis hent. Mijn tegenstations binnen Nederland op 6 meter denken daar trouwens wel eens anders over. ("Je staat niet op het kanaal". Hoezo kanaal??? Dit is SSB :lol: )
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: FT-7 getest

#7 Bericht door PA0ETE »

Ik heb mijn FT-7 destijds nog laten keuren. Dat was in die tijd nog verplicht hoewel al niet veel mensen dat in 1978 meer deden. Er kwam gek genog 9 watt op 80 m uit mijn exemplaar en precies het dubbele op 10m...
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

pa1bjs
Berichten: 1137
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

Re: FT-7 getest

#8 Bericht door pa1bjs »

pa3met schreef:
pa1bjs schreef: Wat me opviel is het rustige ontvangst tenopzichte van mijn FT817ND, als ik daar een uur mee bezig ben heb ik al moeie oren, maar met de ft7 had ik daar geen last van.
in wat voor een opzicht dan... ik begrijp wel dat het lastig is om uit te leggen maar heb je een idee hoe het komt?
is wat lastig uit te leggen, maar de statische ruis (dus eigenlijk de eigen ruis(thermische ruis, ruis van de transistoren enz) is een stuk hoger in de 817nd dan in de 7.
Ik zal eens een audio file plaatsen
groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: FT-7 getest

#9 Bericht door PA0ETE »

In de FT-817 is sprake van een veel 'grovere' ruis zeg maar. En ook meer ruis. Daarnaast is hij onrustiger omdat geprobeerd is om met veel overschot aan versterking het uitgangsniveau onder alle omstandigheden gelijk te houden. In de tijd van de wat oudere apparaten werd het niet zo erg gevonden als voor een zachter signaal de volumeknop een stukje opgedraaid moest worden :-)

Ik heb op 6m een MFJ-9406. (zie: http://www.mfjenterprises.com/Product.p ... =MFJ-9406X ) Dat is een enkelsuper-apparaat met een loslopende oscillator die bij opwarmen alle kanten uit springt. Hij is op 6m niet alleen gevoeliger dan de FT-817 die ernaast staat, maar hij is ook zeer veel prettiger om naar te luisteren. Als ik een kwartier de 817 gebruikt heb dan heb ik schreeuwend verlangen om de 9406 weer te gebruiken. Moet ik er wel eerlijk bij zeggen: bij de tegenstations die dichtbij zitten is het net andersom. De schorre modulatie van de 9406 vinden ze verschrikkelijk, de 817 aangenaam. En die laatste verloopt ook niet. Bij stations verderaf is de 9406 weer populairder. Hoewel er maar 3 dB vermogensverschil in zit komt het vaak voor dat stations mij op de 817 hoe dan ook niet horen, terwijl ik met de MFJ nog Q5 binnen kom. Daar is dat schorre, bijna overgemoduleerde geluid weer beter.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1486
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: FT-7 getest

#10 Bericht door pa3met »

pa1bjs schreef:
pa3met schreef:
pa1bjs schreef: Wat me opviel is het rustige ontvangst tenopzichte van mijn FT817ND, als ik daar een uur mee bezig ben heb ik al moeie oren, maar met de ft7 had ik daar geen last van.
in wat voor een opzicht dan... ik begrijp wel dat het lastig is om uit te leggen maar heb je een idee hoe het komt?
is wat lastig uit te leggen, maar de statische ruis (dus eigenlijk de eigen ruis(thermische ruis, ruis van de transistoren enz) is een stuk hoger in de 817nd dan in de 7.
Ik zal eens een audio file plaatsen
groet
Bas

Ok, dat zou leuk zijn. Ook John (hierboven) thx voor de info.

Ik heb ook wel dat soort gevoel bij sommige sets, ontvangers van verschillende makelij.
Ik heb zelf een FT857 gehad en nu een IC7000. De laatste is op HF rustiger; De FT 857 op [V|U]HF rustiger.
De porto die ik heb, is leuk voor de heb maar iet echt serieus voor HF te gebruiken qua ontvangst. (TH-F7E)

Roeland
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PE7RB
Berichten: 104
Lid geworden op: 09 dec 2008, 09:38

Re: FT-7 getest

#11 Bericht door PE7RB »

PF3CH schreef: Nu nog aan een goed exemplaar komen van deze transceiver zal niet meevallen, de meeste bezitters daarvan zullen hem zelf blijven houden vanwege die goede eigenschappen van deze trx :D
Om die reden doe ik hem ook niet weg, stugger nog: om die reden zocht ik er eentje en toevallig werden er van de winter een paar aangeboden op de bekende tweedehands site's. De ontvangst is absoluut rustiger dan van de 817. Overigens zit hier ook nog het bekende 'RCD amateurstation stickertje op ;)
73 de Ron

FT817ND - HLA150 - NRD525 - PX777 - TH-F7E

pa1bjs
Berichten: 1137
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

Re: FT-7 getest

#12 Bericht door pa1bjs »

De mijne is indd ook nog gekeurd!
AM radio RDT
:D
Groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

Re: FT-7 getest

#13 Bericht door wbeekman »

Er zijn 2 uitvoeringen van de FT7, nl de 10 watt en de 100watt uitvoering. (FT7-B)

Misschien moet Yaesu deze maar weer eens uit het stof halen en goedkoop gaan produceren.
(Utopie ???, wie zal het zeggen )
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

pa1bjs
Berichten: 1137
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

Re: FT-7 getest

#14 Bericht door pa1bjs »

Die hebben ze toch al?
De ft817 en ft857d?

Groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

pa1bjs
Berichten: 1137
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

Re: FT-7 getest

#15 Bericht door pa1bjs »

http://www.youtube.com/watch?v=xlWdJZ4JTCc
even een klein videotje gemaakt van de 2 setjes

Groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Plaats reactie