Forum over SDR

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Forum over SDR

#1 Bericht door kees - pa3deb »

Voor liefhebbers van SDR, die de duitse taal machtig zijn is dit forum wellicht ook interessant:

http://www.sdrforum.de/
73
Kees, PA3DEB

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Forum over SDR

#2 Bericht door coolepascal »

verbazingwekkend dat er hier zo weinig belangstelling voor is.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA3
Berichten: 394
Lid geworden op: 20 mar 2009, 13:03

Re: Forum over SDR

#3 Bericht door PA3 »

Ik hoorde laatst iemand zeggen dat dit soort concepten hetzelfde is als solderen met je keyboard. Helaas, ik heb niet zoveel met programmeren en computers, wel met echte hete soldeerbouten en componenten die je kunt vasthouden met je vingers. Dus SDR gaat aan mijn deurtje voorbij. Groet,

Hans

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1487
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Forum over SDR

#4 Bericht door pa3met »

coolepascal schreef:verbazingwekkend dat er hier zo weinig belangstelling voor is.
er is wel belangstelling voor hoor.

ik zie alleen -over het algemeen- wel wat dingen:

je ziet erg veel verschil in prijs
het grootste nadeel is de bediening. dat zuigt pas.

wat leuk zou zijn, is een SDR transceiver waar alles al in/op/aan zit, inclusief de knoppen, display en de hele mikmak.
(en dan betaalbaar).
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Forum over SDR

#5 Bericht door coolepascal »

Tja dan heben jullie mijn punt toch niet helemaal begrepen (niet kwalijk te nemen dan had ik het moeten toelichten)

De opmerking van Hans dat SDR gelijk staat aan solderen met je kbd is idd leuk gevonden maar snijdt niet echt hout.
Ook niet kwalijk te nemen, immers je geeft aan er geen ervaring en weinig intresse in computers te hebben (kijk even op mijn website en zie dat ik nog steeds graag de soldeerbout hanteer) er komt echter bij SDR nog heel wat elektronica kijken.

@PA3MET je gaat er nu van uit dat je al die rommel kant en klaar moet kopen, net zoals dat tegenwoordig met je tranceivertje het geval is,En daar wringt ehm nu net de schoen.

De enige voor zendamaters bekende reden om iets met SDR te doen is omdat je er zo'n mooie doos voor kunt kopen, en dan zo'n mooi programma voor kunt downloaden en daar vervolgens zo mooi mee kan tokkelen en geen flauw benul van hebben wat je nu eigenlijk doet.

Het punt is dat je echt heel goedkoop de eerste experimenten kunt doen.
Een SoftRock ontvangertje kost je ongeveer $12.- en hoewel het freq bereik heel beperkt is bied het je een ontvanger die met gemak kan concureren met het beste wat er op de markt is.

Maar het begint pas leuk te worden als je zelf dingen kunt maken die met traditionele technieken nauwelijks maar meestal helemaal niet mogelijk zijn.

Het is waar dat om het een beetje leuk te maken de initiele aanschafprijs voor een geschikte ADC/DAC voor velen een bottleneck is (maar daar wordt momenteel hard aan gewerkt !, schiet niet echt op maar komt toch snel dichterbij !)
Bedenk echter dat waneer je zo'n ding hebt (er zijn diverse oplossingen) dat je dat niet aleen een leuk tranceivertje hebt, maar ook een spectrum/network analyser, HF-meetplaats, deviatiemeter, lineare transponder, repeater, om maar eens wat te noemen en dan heb ik het aleen maar over de meest voor de hand liggende dingen die je zelf zonder al te veel diepgaande kennis met SDR kunt maken (en allemaal van de zelfde ongewijzigde hardware uitgaat)

Het is gewoon erg leuk als je allerlij proefjes kunt doen die normaal voor de amateur niet haalbaar zijn, dat moet de knutselaars toch aanspreken.
Er zijn mensen die beweren dat SDR de toekomst is, ik vrees dat die uitspraak tien jaar geleden welicht van toepassing was, tegenwoordig is SDR echt het heden, kijk maar eens wat er tegenwoordig in moderne tranceivers gestopt wordt.
DDS technieken en Digitale Signaal Processors (een beetje leuk bakkie heeft dat tegenwoordig al) zijn toch echt technieken die niets anders dan SDR behelzen.

Nu ja, het maakt mij verder niet uit, ik amuseer me er iig kostelijk mee ;)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1487
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Forum over SDR

#6 Bericht door pa3met »

coolepascal schreef:i
Het punt is dat je echt heel goedkoop de eerste experimenten kunt doen.
Een SoftRock ontvangertje kost je ongeveer $12.- en hoewel het freq bereik heel beperkt is bied het je een ontvanger die met gemak kan concureren met het beste wat er op de markt is.
ik wil die softrock trx wel hebben hoor, daar niet van. 130 dollar ofzo en danmet alle mikmak er op.
(staat in de planning vaan et TRX board wordt opnieuw bedacht momenteel)

waar het mij om gaat is niet zo direct of het zelf gebouwd is, of dat het in een kast zit. de techniek snap ik wel. waardeer ik ook wel.
maar wat ik niet waardeer is de vrijwel onmogelijkheid om het fatsoenlijk te besturen.

een softrock, een eeepc, linux er aan, dat is wel leuk voor als je ergens uithangt.

kortom: de techniek: mooi! bouw het in een fatsoenlijke kast met fatsoenlijk controls, zonder keyboard, mouse, computer. Da's nou net waar ik niet op zit te wachten, die clumsyness. (maar da's mijn mening)


oh en linux: dat *is* een breekpunt.

oh en de software......... om er zelf mee t eknoiene mag het wel een beetje begrijpelijk zijn. (als in zelf dingen kunnen bouwen en nee ik heb geen hbo wiskunde)
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Forum over SDR

#7 Bericht door coolepascal »

@PA3MET

Hoewel ik het met je eens ben dat SDR ook in een autonoom aparaat moet kunnen (ook al mee bezig geweest) ligt dat gewoon niet zo zeer in mijn belangstelling, (bovendien bestaat het al).
SDR is mijns inziens totaal niet interesant om er een gewone 'babbelbox' mee te maken maar juist omdat je er op een heel gemakkelijke manier van alles mee kan wat op de conventionele manier beslist niet haalbaar is.

Je hoeft geen wiskunde prof te zijn om zelf SDR software te maken, ik ben dat ook niet (hence ik kan nauwelijks bijhouden wat ik moet afrekenen in de supermarkt).
Tijdens mijn SDR lezingen (in de afgelopen anderhalf jaar waren dat er elf in totaal, dus ik vind het nu wel goed geweest) nam ik stevast iemand uit het publiek die niets van SDR afwist met het verzoek een SDR-SSB zender te bouwen (grote hilariteit natuurlijk, maar meestal werkte het ding binnen een kwartier !) de basale benodigde kennis is niet lastiger hetgeen je nodig hebt om een N-licentie te behalen.
Desondanks is PA3FWM de enige die iets interesants over dit onderwerp weet te vertellen (ik ken hem niet maar ik weet wel dat hij laser ogen moet hebben en heel goed met een soldeerbout om kan gaan, terwijl ik vorige week een leesbril heb besteld en al moeite heb met de grootste maat SMD componentjes)

Er zijn verschillende manieren om een SoftRock achtige ontvanger te bouwen (ik heb als aardigheid zo'n ding in Berlijn besteld,
http://www.box73.de/catalog/product_inf ... 3ips7jjf96 )
Stelt weinig voor en werkt erg goed. op de zelfde manier kun je ook een zendertje opbouwen.
Hoeft dus niet perse een boel geld te kosten.
Toegegeven omdat wel erg veel met SDR bezig ben heb ik er wel een keer wat voor over gehad (maar ik koop dan weer geen mooie flitsende tranceivers)

Waarom je Linux aankaart en waarom dat een probleem zou zijn is mij niet duidelijk.
Jazeker ik draai Linux (eigenlijk alles wat maar enigzinds op UNIX lijkt is voor mij prima) maar dat is gewoon omdat ik te dom ben om met MicroSoft Windows om te kunnen gaan.
Er zijn echter ook zat SDR dingen die op dat platform ontwikkeld zijn (maar daar snap ik dan weer niets van).

Wist je trouwens dat als je tegenwoordig een printer, netwerkrouter, wifi-kaartje of broodrooster koopt, de kans heel erg groot is dat er een Linux computertje in zit ?
Laatst gewijzigd door coolepascal op 13 apr 2010, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1487
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Forum over SDR

#8 Bericht door pa3met »

coolepascal schreef:@PA3MET

Hoewel ik het met je eens ben dat SDR ook in een autonoom aparaat moet kunnen (ook al mee bezig geweest) ligt dat gewoon niet zo zeer in mijn belangstelling, (bovendien bestaat het al).
SDR is mijns inziens totaal niet interesant om er een gewone 'babbelbox' mee te maken maar juist omdat je er op een heel gemakkelijke manier van alles mee kan wat op de conventionele beslist niet haalbaar is.
't is voor mij meer om mee te spelen als ik me verveel enniet @home ben. een QSO per se is niet noodzakelijk maar als er een paar Watt uitkomt..... en de plekken waar ik dan uithang is superpwerformance niet zo van belang.
Je hoeft geen wiskunde prof te zijn om zelf SDR software te maken, ik ben dat ook niet (hence ik kan nauwelijks bijhouden wat ik moet afrekenen in de supermarkt).
Tijdens mijn SDR lezingen (in de afgelopen anderhalf jaar waren dat er elf in totaal, dus ik vind het nu wel goed geweest) nam ik stevast iemand uit het publiek die niets van SDR afwist met het verzoek een SDR-SSB zender te bouwen (grote hilariteit natuurlijk, maar meestal werkte het ding binnen een kwartier !)

klaarblijkelijk moet ik ds ook maar eens een lezing volgen dan ;-)
Waarom je Linux aankaart en waarom dat een probleem zou zijn is mij niet duidelijk.
ah, verkeerd opgevat of ik zei het verkeerd.

het is een absolute NO als het (alleen maar) onder windows werkt. maw. linux is een breekpunt als in: geen open source kan ik nog een beetje mee leven als er toch iets te buwen valt. maar het *moet* onder linux, natively werken.

ook ik ben niet zo compatible met Windows... zeg maar (en vind dat HRD windows only een vd grotere missers is)
Laatst gewijzigd door pa3met op 13 apr 2010, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Forum over SDR

#9 Bericht door coolepascal »

geen idee wat HRD Windows is (en volgens mij mis ik ook niets),
Verder denk ik dat wij in deze wel door een deur kunnen :mrgreen:
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1487
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Forum over SDR

#10 Bericht door pa3met »

coolepascal schreef:geen idee wat HRD Windows is (en volgens mij mis ik ook niets),
Verder denk ik dat wij in deze wel door een deur kunnen :mrgreen:
HRD is hamradio deluxe. en ja dat lukt vast wel. laat anders eens weten als je nog eens een SDR verhaal hebt...
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Forum over SDR

#11 Bericht door PD0MV »

R17 Gouda start na oud en nieuw ergens een SDR zelf bouw project met ontvanger en mogelijk VFO

Kijk maar op de site r17 veron Gouda


73 PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Forum over SDR

#12 Bericht door coolepascal »

Mark,
Al die SDR projectjes komen op het zelfde neer.
Er word een met een paar ICtjes een quadratuur detectortje gemaakt meestal volgens het concept van tayloe (het is niet Tally-Ho !) dat aangesloten wordt op de geluidskaart van je PC en vervolgens kun je dan een programmaatje downloaden dat voor de rest zorgt.
Inmiddels kun je dit weinig inovatief noemen, er zijn al zat ontwerpen van zulke ontvangertjes in omloop en hoewel ik eenieder kan aanraden daar eens wat mee te experimenteren (een geweldige ontvanger voor wel heel weinig geld) toont het nauwelijks de kracht van SDR.

SDR is echt ideaal voor experimenteerders.
IPV avonden te solderen knutsel je nu in een paar uur tijd een apparaat in elkaar dat mogelijkheden bied die voorheen onmogelijk maken.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Plaats reactie