JT65 op HF - toekomstmode voor QRP?

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE7RB
Berichten: 104
Lid geworden op: 09 dec 2008, 09:38

JT65 op HF - toekomstmode voor QRP?

#1 Bericht door PE7RB »

Even een nieuw draadje geopend over wellicht een hele mooie mode specifiek voor QRP gebruikers:

http://hflink.com/jt65/

http://physics.princeton.edu/pulsar/K1JT/Download.htm

http://www.obriensweb.com/bozoguidejt65a.htm

Al even in gebruik bij EME-ers, maar nu dus ook beschikbaar op HF.

Ik ben benieuwd of er al amateurs zijn die de mode op HF zijn gaan gebruiken, in welke configuratie, met welke software en wat de resultaten zijn.
73 de Ron

FT817ND - HLA150 - NRD525 - PX777 - TH-F7E

PD2K
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 okt 2008, 20:01

#2 Bericht door PD2K »

Ik heb het in gebruik.

Met een Yaesu FT-7 (als die tenminste een beetje warm is en op frequentie blijft staan)
Interface met een laptop via com-poort en geluidskaart.
Ik heb die 'bozo' guide doorgelezen voor wat betreft het gebruik van de applicatie.

Nu de praktijk:
* het werkt goed, en zeker met zwakke signalen, die je met het 'blote oor' maar amper kan horen.
* Ik heb een keer USA gewerkt (ca 5 Watt), terwijl de band eigenlijk maar amper open was in die richting. (geen amerikanen te horen op SSB)
* Een keer Japan gewerkt (ca 5 Watt), terwijl mijn set-up zeker qua antenne helemaal niet zo geweldig is.
* Ook als de band niet echt open is, valt er meestal nog wel wat te doen met JT65A

Maar: het is niet alleen maar plezier en gemak:
* je set moet wel stevig op frequentie staan, anders wordt het niets.
* 14.076 MHz wordt met enige regelmaat 'gestoord' door harde (niet-JT65A) digitale signalen.
* de geluidskaart van de computer: de sound card clock moet stabiel zijn: anders zie je wel signalen op je waterfall display, maar je krijgt er geen tekst uit.