JT65 op HF - toekomstmode voor QRP?

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE7RB
Berichten: 104
Lid geworden op: 09 dec 2008, 09:38

JT65 op HF - toekomstmode voor QRP?

#1 Bericht door PE7RB »

Even een nieuw draadje geopend over wellicht een hele mooie mode specifiek voor QRP gebruikers:

http://hflink.com/jt65/

http://physics.princeton.edu/pulsar/K1JT/Download.htm

http://www.obriensweb.com/bozoguidejt65a.htm

Al even in gebruik bij EME-ers, maar nu dus ook beschikbaar op HF.

Ik ben benieuwd of er al amateurs zijn die de mode op HF zijn gaan gebruiken, in welke configuratie, met welke software en wat de resultaten zijn.
73 de Ron

FT817ND - HLA150 - NRD525 - PX777 - TH-F7E

PD2K
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 okt 2008, 20:01

#2 Bericht door PD2K »

Ik heb het in gebruik.

Met een Yaesu FT-7 (als die tenminste een beetje warm is en op frequentie blijft staan)
Interface met een laptop via com-poort en geluidskaart.
Ik heb die 'bozo' guide doorgelezen voor wat betreft het gebruik van de applicatie.

Nu de praktijk:
* het werkt goed, en zeker met zwakke signalen, die je met het 'blote oor' maar amper kan horen.
* Ik heb een keer USA gewerkt (ca 5 Watt), terwijl de band eigenlijk maar amper open was in die richting. (geen amerikanen te horen op SSB)
* Een keer Japan gewerkt (ca 5 Watt), terwijl mijn set-up zeker qua antenne helemaal niet zo geweldig is.
* Ook als de band niet echt open is, valt er meestal nog wel wat te doen met JT65A

Maar: het is niet alleen maar plezier en gemak:
* je set moet wel stevig op frequentie staan, anders wordt het niets.
* 14.076 MHz wordt met enige regelmaat 'gestoord' door harde (niet-JT65A) digitale signalen.
* de geluidskaart van de computer: de sound card clock moet stabiel zijn: anders zie je wel signalen op je waterfall display, maar je krijgt er geen tekst uit.
* Er valt niet veel informatie uit te wisselen in het QSO, slechts een beperkt aantal karakters. Als van geen problemen hebt met 5-9-Good-Luck, type QSO's, geen punt, maar als je hele verhalen kwijt wil, dan kom je niet aan je trekken.

In ieder geval het proberen waard!

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#3 Bericht door PA0ETE »

Ik kijk het vanaf een afstandje graag mee.

Voor mij is de seinsleutel heilig. Zo'n ouderwets hakblok liefst. Gaat ook heel goed hoor, zelfs met mijn eenvoudige tot primitieve antennes (gewoon zomaar een stuk draad met een lus om een boom vastgemaakt). Gistermiddag met 4 watt nog S9++ uit EA-land op 14,008 Mhz :-)

Betekent niet dat ik vind dat digitale modes niet zinvol zijn en net zo relevant voor het amateurisme als morse. Ik heb alleen zelf liever een seinsleutel :wink:

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#4 Bericht door PA0ETE »

(* gaat trouwens hartstikke goed die nieuwe QRP-rubriek :lol: *)

Gebruikersavatar
PE7RB
Berichten: 104
Lid geworden op: 09 dec 2008, 09:38

#5 Bericht door PE7RB »

PA0ETE schreef:
Gistermiddag met 4 watt nog S9++ uit EA-land op 14,008 Mhz :-)
Nog een paar jaartjes, dan schrijf je:

Gistermiddag met 4 watt nog S9++ uit ZL-land op 14,008 Mhz :-)
73 de Ron

FT817ND - HLA150 - NRD525 - PX777 - TH-F7E

Gebruikersavatar
pd1rh
Berichten: 532
Lid geworden op: 11 aug 2007, 16:12
Locatie: Ass'n ( jo33ga )

#6 Bericht door pd1rh »

Moet er alleen nog even een object heel veel vlekken krijgen...
Er zijn geruchten dat de komende cyclus niet zo geweldig zal zijn (maar wel bruikbaar natuurlijk).
Laatst gewijzigd door pd1rh op 27 jan 2009, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Condor16,KENWOOD480SAT,YAESU857D, KENWOOD TH-F7E en AOR8000 RX

Gebruikersavatar
PE7RB
Berichten: 104
Lid geworden op: 09 dec 2008, 09:38

#7 Bericht door PE7RB »

PD2K schreef:
* Er valt niet veel informatie uit te wisselen in het QSO, slechts een beperkt aantal karakters. Als van geen problemen hebt met 5-9-Good-Luck, type QSO's, geen punt, maar als je hele verhalen kwijt wil, dan kom je niet aan je trekken.
Ik had al begrepen dat een zeer eenvoudig QSO minimaal 5 minuten vergt :)

Eigenlijk zit ik met smart te wachten tot Simon Brown de JT65 aanvulling voor DM780 gaat schrijven, maar hij is nog steeds bezig om SSTV helemaal goed te krijgen, dus het zal nog wel even duren.
73 de Ron

FT817ND - HLA150 - NRD525 - PX777 - TH-F7E

PD2K
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 okt 2008, 20:01

#8 Bericht door PD2K »

PE7RB schreef:
PD2K schreef:
* Er valt niet veel informatie uit te wisselen in het QSO, slechts een beperkt aantal karakters. Als van geen problemen hebt met 5-9-Good-Luck, type QSO's, geen punt, maar als je hele verhalen kwijt wil, dan kom je niet aan je trekken.
Ik had al begrepen dat een zeer eenvoudig QSO minimaal 5 minuten vergt :)

Eigenlijk zit ik met smart te wachten tot Simon Brown de JT65 aanvulling voor DM780 gaat schrijven, maar hij is nog steeds bezig om SSTV helemaal goed te krijgen, dus het zal nog wel even duren.
Gisteren op JT65a:

N9FTC in EL79IX 7455 km, ca 5 Watt aan mijn kant in een end-fed draad

En ook nog, niet zo ver weg, maar wel leuk vanwege het land (Ijsland):
TF3HZ in HP94AD 2058 km, ca 5 Watt aan mijn kant in een end-fed draad

Het enige probleem is dat er soms andere digi / small-band modes over 14.076 heenspetteren, waardoor het JT65A verkeer behoorlijk in de soep loopt.

Gebruikersavatar
PE7RB
Berichten: 104
Lid geworden op: 09 dec 2008, 09:38

#9 Bericht door PE7RB »

@PD2K:

Welk programma gebruik jij eigenlijk als ik vragen mag? Ik zag dat er verschillende mogelijkheden in die richting zijn! En inderdaad twee mooie verbindingen met 5 Watt, ondanks de matige condities op het moment ;)
73 de Ron

FT817ND - HLA150 - NRD525 - PX777 - TH-F7E

PD2K
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 okt 2008, 20:01

#10 Bericht door PD2K »

Ik gebruik de 'originele' WSJT applicatie. Te downloaden op de volgende locatie: http://physics.princeton.edu/pulsar/K1JT/Download.htm
Voor uitleg over het geheel heb ik dit http://www.obriensweb.com/bozoguidejt65a.htm doorgelezen.

Plaats reactie