QRP uitrusting

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Bericht
Auteur
pa1bjs
Berichten: 1138
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

QRP uitrusting

#1 Bericht door pa1bjs »

Ik dacht, laat ik ook eens een topic aanmaken

Mijn qrp uitrusting bestaat uit een Yeasu FT817ND, en voor thuis een GPA404
van fritzel.
Voor mobiel gebruik ik de outback 1899 80 tm 2m.
Echt succesvol ben ik nog niet geweest (wat contacten in de "buurt" gemaakt zoals italie en rusland)
Maar dat ligt aan de wat slechtere condities.
Wel pas met 40watt america gewerkt, maar dat is natuurlijk geen QRP

groet
bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

#2 Bericht door pe1rea »

Mijn qrp uitrusting, de bekende 817 en een transverter op 23 met wel 2 Watt output.
Alleen moet ik eerst de beam een kwart kantelen en de rotor repareren.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#3 Bericht door PA0ETE »

Mijn favoriete QRP-apparaten zijn een MFJ-9030 met 5 watt CW op 30 meter en een DSW-II van Small Wonder Labs met 4 watt (vanaf de achterkant tot nul terugregelbaar) voor 20 meter CW. De eerste is VFO-gestuurd, en is verstoken van alle luxe. De tweede is superklein, heeft een ingebouwde keyer, maar hij werkt ook met een ouderwetse handsleutel. De afstemming is met een DDS en maakt naar keuze stapjes van 200 Hz of van 40 Hz.

De DSW-II ontvangt en zendt van 13,5 tot 15,5 MHz, maar alleen op 20 meter is hij helemaal vrij van spurious. Het apparaatje heeft een digitale uitlezing: in morse. Als je op een knopje drukt dan seint hij de frequentie in de snelheid waarop de keyer is ingesteld. Tussen 14,000 en 14,099 seint hij alleen de laatste twee cijfers, daarbuiten de laatste drie cijfers. De MFJ-9030 werkt alleen binnen de 50 kHz van de 30 meter amateurband.

Als antenne heb ik een tweetal met een MFJ-tunertje eindafgestemde draadantennes.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5131
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

QRP uitrusting

#4 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Mijn QRP uitrusting bestaat uit?

Howes 20M TRX, 5 watts, zelfbouw
Rockmite 40M, 300mW, zelfbouw
FT817, 5 watts maximaal.

Van Howes heb ik ook een QRP tuner.

Verder liggen hier nog wat dingetjes die gebouwd moeten worden.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PE7RB
Berichten: 104
Lid geworden op: 09 dec 2008, 09:38

#5 Bericht door PE7RB »

QRP leuk toch?

Al in mijn 'prë-amateur periode' vond ik het een kick om met een paar honderd miliwatt verbindingen te maken buiten de eigen woonplaats. Later als amateur op 2 meter vaak al QRP gewerkt met een IC-202 SSB setje en ooit met een portotje de Dom in Utrecht beklommen. Setje aan en je weet niet wat je hoort! Met een half watje werk je zomaar het hele land met 59.

Vervolgens een jaar of 15 niet meer aktief geweest door drukte en andere hobby's, tot een jaar of 5 jaar geleden de morse eis voor HF verviel begon het QRP bloed weer te stromen. Begonnen met PSK31 en uiteraard met laag vermogen. Eén van de eerste verbindingen was met ZL. Weliswaar in een contest maar toch, de man kwam na de eerste aanroep al voor me terug.

Sinds van de zomer heb ik ook een 817 in de shack, leuk voor PSK en liefst op de laagste vermogensstand een verbinding maken. Met de huidige condities lukt dat helaas nauwelijks, dus het wachten is op betere tijden. Een paar maanden geleden kwam ik bij toeval een FT-7 tegen. In redelijke conditie, maar hij is inmiddels opgelapt. Ik gebruik dat setje zo af en toe voor een SSB verbinding op 20 meter. Vorige week nog een station in Qatar gewerkt en in totaal 4 continenten met dit antieke setje. Overigens heb ik wel een eindtrapje staan voor het geval een verbinding echt niet mocht lukken.

Het lijkt me ook nog eens leuk om ooit een SSB QRP-setje te gaan bouwen.

Eén engelse term is me altijd bijgebleven:

K.I.S.S.: Keep It Stupid and Simple ;)
73 de Ron

FT817ND - HLA150 - NRD525 - PX777 - TH-F7E

PD2K
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 okt 2008, 20:01

#6 Bericht door PD2K »

Ik heb een Yaesu FT-7 (niet de B versie), met daarbij een PAR Electronics EF-10/20/40, eindgevoedde draadantenne boven de achtertuin.

Gebruik de set vooral voor SSB, vanwege frequentiestabiliteit. Maar als hij een uur of wat aanstaat en op temeratuur is, dan valt er ook wel PSK31 of zelfs JT65A mee te werken. Met JT65A heb ik Japan gewerkt, tevens huidig afstandrecord voor mij.

Ik heb verder ook geen andere HF set of HF eindtrap, dus bij mij is de kale FT-7 zelfs de 'main' hoogfrequent set.

Leuk om te lezen trouwens dat de vorige poster ook een FT-7 heeft.

pa1bjs
Berichten: 1138
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

#7 Bericht door pa1bjs »

Mischien eens leuk om een velddag te houden?
Ergens in het midden van het land (utrechtse heuvelrug? :D )

Groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
PE7RB
Berichten: 104
Lid geworden op: 09 dec 2008, 09:38

#8 Bericht door PE7RB »

PD2K schreef:
Leuk om te lezen trouwens dat de vorige poster ook een FT-7 heeft.
Aha, alweer eentje ;)

Voor mij is het nostalgie, omdat ik toen ik zat te ploeteren voor C in een ijskoude Jaarbeurshal, de FT-7 hét QRP setje voor HF was. Ik heb net als jij de eerste versie dus 10 Watt output.

Leuk om te lezen dat je met JT65A op HF werkt. Ik was al van plan om me te gaan verdiepen in die mode voor HF. Juist heel erg leuk in combinatie met laag vermogen. Wat boven 30 MHz werkt, moet onder 30 MHz uiteraard ook kunnen ;)
73 de Ron

FT817ND - HLA150 - NRD525 - PX777 - TH-F7E

Gebruikersavatar
PD7F
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:45
Locatie: JO22mh

#9 Bericht door PD7F »

kon je zo'n FT-7 nog wel eens in het wild tegen op een radio markt oid? zo hier en op eham lezende best een interessant (en intern ook begrijpelijk) apparaat voor mij als beginnend amateur.
Keep Calm and Carry On
(Frans is de naam)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#10 Bericht door PA0ETE »

Het is een erg leuk basic apparaat, met een geweldig goede modulatie (met de originele mic dan).

Voordeel is ook dat het nog een apparaat voor (telkens) één band is en niet breedbandig voor alle banden. Het is technisch veel makkelijker om dan een goed apparaat te maken.

Gebruikersavatar
PE7RB
Berichten: 104
Lid geworden op: 09 dec 2008, 09:38

#11 Bericht door PE7RB »

PD7F schreef:kon je zo'n FT-7 nog wel eens in het wild tegen op een radio markt oid? zo hier en op eham lezende best een interessant (en intern ook begrijpelijk) apparaat voor mij als beginnend amateur.
Ik kwam hem 'per ongeluk' tegen op marktplaats waar een amateur hem aanbood. Verder zie je hem nog wel eens verschijnen op eBay. De prijzen varieren tussen 150 en 200 euro.
73 de Ron

FT817ND - HLA150 - NRD525 - PX777 - TH-F7E

Gebruikersavatar
PE7RB
Berichten: 104
Lid geworden op: 09 dec 2008, 09:38

#12 Bericht door PE7RB »

PA0ETE schreef:
Het is een erg leuk basic apparaat, met een geweldig goede modulatie (met de originele mic dan).
Is inderdaad goed, maar toch ga ik die vervangen door een ander: een Turner plus 3B. Ook al een oudje ;) Kijken of dat nog wat verbetering geeft.
73 de Ron

FT817ND - HLA150 - NRD525 - PX777 - TH-F7E

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#13 Bericht door PA0ETE »

Ik had destijds meerdere apparaten van Yaesu, en daar zat allemaal zo te zien dezelfde microfoon bij, van buiten waren ze identiek. Echter alleen met de origineel bijgeleverde microfoon van de FT-7 zelf was de modulatie zo goed.

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

#14 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 14 okt 2013, 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: QRP uitrusting

#15 Bericht door PD7MAA »

Ook ik draag QRP een warm hart toe.
Meestal doe ik dit portabel met mijn 817 of de Taurus 20m eigenbouw.
Een leuke truc is het samenwerken met een QRO station uit de buurt.
Dit station maakt een DX verbinding en geeft dan de microfoon over aan het qrp station op de achtergrond . Dit lukt bijna altijd daar de weg nu vrij is en omdat het andere station zich nu moeite doet om te luisteren HI. Op deze manier zijn zeer grote afstanden te overbruggen .Mijn geliefde veldantennes zijn de deltaloop voor 20m vanwege de gain en het zeer lage ruisniveau plus de coaxiale fietspomp, tevens voor 20m.
foto : in mijn element
QRP is fun :wink:

73 John
Bijlagen
DSCN2832.JPG
(869.47 KiB) 1481 keer gedownload
Laatst gewijzigd door PD7MAA op 27 jan 2009, 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie