QRP is fun

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

FT817

#16 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Stand 2 is inderdaad 1 watt.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA3AOT
Berichten: 35
Lid geworden op: 17 mar 2007, 13:36
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

#17 Bericht door PA3AOT »

KI6APR schreef:Toen ontdekte je waarschijnlijk ook dat je nog vergeten was om de antenne aan te sluiten :lol:

Maar nu serieus. Een QRP verbinding geeft toch was meer het gevoel van een prestatie dan dezelfde verbinding met een flinke versterker.

Jan
Jan, je bedoeld dat het tegen station een prestatie neer zet, toch?
De beste stuurlui staan aan wal
http://www.pa3aot.nl ex PA7KW

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

#18 Bericht door PA1ZP »

Hoi Allen

Ik ben lid van 2 clubs en de leden zitten van DL tot ON tot VE tot PZ.
Het valt niet mee om de hele afdeling te werken met 5 watt hihi.
Voor mij is de verbinding echt geslaagd als het heel gezellig was, met hoeveel vermogen is voor mij niet echt echt van belang.

Toch pik ik regelmatig hier en daar een QRP verbinding mee en samen met de CW QSO's hebben die toch iets aparts, je hebt een groter gevoel van tevredenheid naar afloop.
Zeker van een CW QSO ik kom daar wakkerder uit als dat ik erin ga hihi.

Het is inderdaad leuk dat QRP en zeker het zelf wat prutsen en proberen is erg leuk.

En soms is het inderdaad aan het tegenstation te danken dat je een QRP verbinding hebt kunnen maken.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#19 Bericht door Yannick PE2YSB »

KI6APR schreef:Yannick,

Da's pas mooi, Een QRP verbinding met de VS. Ook al is het een station in Massachusetts helemaal in het noort oosten van de VS, is het toch een hele afstand met 5 Watt. Weke antenne werd er gebruikt? Dipool, beam?

Jan
De antenne was een 3 el. steppir
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

#20 Bericht door pa5cal »

Jan,

Yannick kan op de TU/e gebruik maken van de 3 elements steppir die 70m boven de grond op het gebouw pronkt ;)

Ik denk dat dat wel scheelt met qrp vermogen 8)

PD2K
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 okt 2008, 20:01

#21 Bericht door PD2K »

Sinds enige tijd probeer ik ook wel eens RTTY met een wattje of 5. Ik moet zeggen: werkt ook prima. Ik deed al wel aan PSK31 en JT65A, maar RTTY doet het ook redelijk goed met beperkte vermogens.

Afgelopen zondag een station in de USA gewerkt in RTTY op 20 meter, met 5 watt aan mijn kant in een simpele draadantenne: 7500 km.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#22 Bericht door fred101 »

pa5cal schreef:
10 Watt input.
Wat er dan uitkomt is minder van belang.
LOL, mijn idee ;)

Ik denk dat er ook maar een sectie QRO moet komen, persoonlijk...

life is too short for qrp. :roll:

-P
Leuk, ben ik voor te vinden :lol:
Maar even serieus, ik heb ook een keer een qrp verbinding gemaakt. Met 5W op 80m een uur zitten kletsen met iemand in zoetermeer. Hij maar klagen dat het signaal zo zacht was. Kom ik er na een uur achter dat het ding op 5W stond. Normaal is bij mij qrp dat ik met 100W werk. Met alleen de driver van mijn eindtrap zit ik al op 5W.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Re: QRP is fun

#23 Bericht door andreph5c »

Qrp is ook daadwerkelijk fun en het geeft je een kick als er weer een verbinding geslaagd is, Zelf werk ik met een yaesu ft 817, verticale omgebouwde cb antenne en een yaesu md 200 microfoon ( omgebouwd met een hc 4 element van heil ) werk stee vast op 14 mhz ( nog nooit anders gedaan ook ) en heb al vele leuke qso's gemaakt ( 9m6, a5, 9k, w, k, py, ja, ve, d4, 4z, 7t, a4, ) ( allemaal ssb morse beheers ik ) niet dit zijn leuke verbindingen maar je heb er wel een lange adem voor nodig en een goed operating practice en goed luisteren , voor dat ik begin te roepen naar een dx station luister ik eerst een kwartier mee om zijn operating stijl te ontdekken en dan proberen op de juiste moment er door te komen.

73 andre ph5c
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re:

#24 Bericht door pa3met »

[/quote]
Jan, je bedoeld dat het tegen station een prestatie neer zet, toch?[/quote]

Het is inderdaad wel zo dat de prestatie van beide kanten moet komen ja.
Mijn ervaring is dat als je je call-sign op het juiste moment roept, ook
van belang kan zijn als je lage vermogens gebruikt.

Operating practice is in ieder geval van belang aan beide kanten.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

PA1FJ

Re: QRP is fun

#25 Bericht door PA1FJ »

Ga al enige jaren naar Griekenland op vakantie en neem mijn FT-817 dan altijd mee.Ik maak dan met QRP in SSB de leukste QSO's o.a. met Europa, en Noord en Zuid Amerika.
Afgelopen jaar voor heet eerst ook een Buddistick meegenomen, in een woord geweldig!
Ik heb voor komende vakantie ook de LDG Z-817 automatische antenne-tuner aangeschaft.

QRP wie niet sterk is moet slim zijn!
73 Fred PA1FJ
Bijlagen
DSCF0928.JPG
DSCF0882.JPG

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: QRP is fun

#26 Bericht door PD0MV »

PA1FJ schreef:Ga al enige jaren naar Griekenland op vakantie en neem mijn FT-817 dan altijd mee.Ik maak dan met QRP in SSB de leukste QSO's o.a. met Europa, en Noord en Zuid Amerika.
Afgelopen jaar voor heet eerst ook een Buddistick meegenomen, in een woord geweldig!
Ik heb voor komende vakantie ook de LDG Z-817 automatische antenne-tuner aangeschaft.

QRP wie niet sterk is moet slim zijn!
73 Fred PA1FJ

Fred je hebt helemaal glijk want ook met 100 watt of meer kun je met heel veel QRM, ook verlies hebben, kan dat kloppen.
als het niet zo is dan heb ik het fout, maar zou het praktisch wel zo zijn ?

QRP wie niet sterk is moet slim zijn!
73 PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: QRP is fun

#27 Bericht door PA3EYC »

Ik kan mij voorstellen dat een verbinding maken met weinig vermogen een fijn gevoel geeft. Maar de grootste prestatie wordt geleverd door het tegenstation. Ik had vorige week op 40m een CW verbinding met een QRP station uit Italie en moest stinkend mijn best doen om er iets van te maken en moest 2x om zijn naam vragen. Uiteindelijk is de verbinding gelukt.
Dus QRP is fun maar het tegenstation moet soms erg z'n best doen.
En dan kan een paar watt het verschil maken of je in de ruis nog te nemen bent.
'73, Maarten -PA3EYC-

Marco
Berichten: 423
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:42

Re: QRP is fun

#28 Bericht door Marco »

PA3EYC schreef:Ik kan mij voorstellen dat een verbinding maken met weinig vermogen een fijn gevoel geeft. Maar de grootste prestatie wordt geleverd door het tegenstation. Ik had vorige week op 40m een CW verbinding met een QRP station uit Italie en moest stinkend mijn best doen om er iets van te maken en moest 2x om zijn naam vragen. Uiteindelijk is de verbinding gelukt.
Dus QRP is fun maar het tegenstation moet soms erg z'n best doen.
En dan kan een paar watt het verschil maken of je in de ruis nog te nemen bent.

Heeeee Er is toch iemand op dit forum die begrijpt dat de andere kant een prestatie levert en niet het QRP station. Ik sta paf.. Keep on going.. super!!! Helemaal mee eens.

Ik ervaar dit ook.. PJ4 en de krenten uit de ruis vissen door qrp mensen die denken mij te werken met 25w en een draadje.
Niks op tegen maar wees reeel.!!

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: QRP is fun

#29 Bericht door pa5cal »

Hmmm, ok, dus het is een prestatie voor het tegenstation. Ik kan het er mee eens zijn dat die persoon moeite moet doen. De HAM (haha pun intended) vraag is dan nu dus, wat is er op tegen om die moeite te doen? Als de pile-up 600 lagen dik is kan ik me voorstellen dat je die tijd wellicht liever niet verliest. Echter iemand in de ruis haal je er niet uit als het druk genoeg is want dan wordt hij/zij overspoelt. Valt die persoon wel op, dan is het ook de moeite hem/haar eruit te halen toch?

Serieus, ik snap het punt van prestatie, ik zie alleen het probleem nog niet echt zo. WAT is nou het echte probleem? Het is toch niet zo dat je geen moeite hoeft te doen in een contest of wel? ;)

-P

Theo

Re: QRP is fun

#30 Bericht door Theo »

Ik wil wel een voorbeeld geven, maar ben zo bang dat dit te gevoelig is.
En daarbij respecteer ik ieder zijn werkwijze.
En laat me er niet in het openbaar over uit, of het slim is, of niet.

Voorbeeld wat ik regelmatig op 160 meter tegen kom.
(Mijn antenne is een halve golf voor 160 meter, 20 meter hoog opgehangen.)

Tegen station zegt: Ik werk maar met 5 watt, mooi dat ik zo bij je binnen kom.
Ik antwoord terug, ga ik ook even met 5 watt werken.
Het QSO stopt.
Theo, ik hoor je niet meer. :?

Ander voorbeeld; tegen station heeft ook een halve golf hangen.
Werkt met 100 watt, komt bij mij "binnen" met 20 DB over S9.
Ik bij hem ook zo.
Daar 10 DB van af doen, en het QSO gaat vrolijk door.

QRO, of QRP het maakt niet uit, als je maar niet je antenne gaat verkleinen.
En nog minder ERP gaat maken, want dan wordt het erg moeilijk om verbindingen te maken.

Plaats reactie