Printjes Pixie 2 verkrijgbaar in Nederland

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Bericht
Auteur
PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Printjes Pixie 2 verkrijgbaar in Nederland

#61 Bericht door PA1ZP »

Hoi Aloys

De botste verbinding was nog met nog een eindtrap erachter , dan krijg je de pixie 400 hihi.
Ik zelf had meer gehoor uit de pixie op 40 mtr (let op ik zat op7001 kHz)
De pixie ontving daar beter als op 80 mtr. omdat daar minder digitaal of storing de pixie op RX verziekt en verre signalen ook harder zijn als op 80 mtr
Ik zelf heb PA0POP met een Pixie gewerkt op 80 meter ik kon hem met zijn 500 mW vanuit Deurne op een G5RV redelijk horen,
hij kon mij ook horen op de pixie.

De pixie is niet aleen gehandicapt op TX met zijn 500 mW maar ook op RX zonder enige vorm van filtering is het tegenstation horen net zo een crime.

Ik heb zelf nu op mijn Pixie een losse RX uitgang gemaakt en een timer zodat 1 seconde na het bedienen van de key de oscilator stopt en de antenne overschakeld naar een losse RX.
Dan kun je in ieder geval prachtig ontvangen.

Mijn pixie staat nu op 3575 kHz omdat ik zo een kristal gevonden heb.
Het is daar vaak genoeg leuk te werken in PA zelf.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1801
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Printjes Pixie 2 verkrijgbaar in Nederland

#62 Bericht door PA9CW »

Het printje geboord en op maat gemaakt. Bovendien voorzien van blanke lak. En al wat onderdelen gesoldeerd. Ik heb gekozen voor de 40 meter versie.
Afbeelding Afbeelding
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Printjes Pixie 2 verkrijgbaar in Nederland

#63 Bericht door PA3DAT »

Bedankt voor de reacties! Ik wacht nog even af denk ik, ik heb niet
zoveel tijd op het moment en ben de komende 4 tot 6 weken bijna alle
weekenden weg...
Ik denker nog even over, een simpel sdr-ontvangertje staat ook nog
op mijn "verlanglijstje".
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3
Berichten: 394
Lid geworden op: 20 mar 2009, 13:03

Re: Printjes Pixie 2 verkrijgbaar in Nederland

#64 Bericht door PA3 »

PA1ZP schreef:Ik heb zelf nu op mijn Pixie een losse RX uitgang gemaakt en een timer zodat 1 seconde na het bedienen van de key de oscilator stopt en de antenne overschakeld naar een losse RX.
Dan kun je in ieder geval prachtig ontvangen.
Hallo Jos,

Kun je een schema posten op dit forum van jouw modificatie "ter lering ende vemaeck". Desnoods handgeschetst. Ben benieuwd hoe jij dit hebt aangepakt. --Hans

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Printjes Pixie 2 verkrijgbaar in Nederland

#65 Bericht door PA1ZP »

Hoi Hans

Schema heb ik niet ik klungel maar wat aan.
Ik zal in ieder geval een keertje de switch optekenen van de RX TX schakeling en het uitschakelen van de oscilator.
en de relaisschakeling die de pixie sleutelt, omdat ik de pixie via de Pico -keyer bedien was het noodzakelijk de pixie te sleutelen via een klein 12V relais (relais is een klein dubbelpolig relaitje)

Het werkt in ieder geval met 2 dubbelplolige relais
Het ene relais zat er al want daarmee sleutel ik de pixie.
Het overgebleven contact op het sleutelrelais schakeld 12V naar een ledje wat onder een ecc81 in het buisvoetje staat en die 12V gebruik ik ook om het antenne relais te schakelen via een BC547 en een elcootje van ik dacht 20 uF en een instelpotje van 10K en nog ik dacht 2 weerstandjes voor de instelling van de afvaltijd en de BC547 of BC546.

Het overgebleven contact van het antenne relais schakeld weer de 12V naar de pixie.

Als ik nu de sleutel indruk gaat het sleutel relais in dat schakeld weer het antenne relaitje om en zet de pixie op de antenne uitgang naar de antenne en schakeld ook weer de pixie in.
Als het antenne relais na ongeveer 1 secionde weer afvalt schakeld de oscilator van de pixie (eigenlijk de hele pixie uit), en schakeld het antenne relais over naar de antenne plug van de ontvanger.
Het was in ieder geval een heel gedonder omdat in te bouwen in het kastje van de pixie zonder dat de ontvanger zoveel signaal van de pixie op zijn donder kreeg dat die weer kapot zou kunnen gaan.
Ik moet over die antenne uitgang naar de ontvanger nog eens 2 diodes antiaparallel gaan zetten om de RX te beschermen.

Hier en daar een schotje printplaat en de opstelling van het antenne relais zorgen daar weer voor.
De ontvanger ontvangt ook meteen weer de pixie zelf zodat je ook je eigen seinschrift kan horen.

Ik zal eens kijken of ik het een en ander op papier kan krijgen.

Ik heb er ook nog een PTT ground schakeling bij nodig om eventueel het flessenrek wat achter de POPiexie eindtrap zit om er 400 Watt van te maken in gebouwd zodat ik indien nodig op kan schakelen naar 0.5 naar 30 en dan als het moet naar 400 watt.

Ik ben nu te druk bezig geweest met een speciale Pixie voor een kennis van me, die meet 40 cm breed x 15 cm diep x 40 cm hoog.

Als jullie dan zeggen hij is niet wijs 400 watt met een pixie, zeg ik met half gekke mensen maak je de leukste dingen mee hihi
Bijlagen
Speciale pixie ter nagedachtenis van mijn vriend PZ1AP, voor een goede vriend van Arnold
Speciale pixie ter nagedachtenis van mijn vriend PZ1AP, voor een goede vriend van Arnold
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

t/r switch

#66 Bericht door PD7MAA »

73 John
Bijlagen
trswitch smt-schem v2.pdf
(12.57 KiB) 282 keer gedownload
trswitch-smt-art-v2.pdf
(28.66 KiB) 264 keer gedownload
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Printjes Pixie 2 verkrijgbaar in Nederland

#67 Bericht door PA1ZP »

Hoi Allen

Het schema van PD7MAA zit heel kort bij wat ik heb gemaakt alleen zit er bij mij tussen de 1K weerstand en de basis van de 2N2222 een 10 Kohm pot metertje om de terugvaltijd in te stellen.
Ook wordt er bij mij gestuurd met 12V die al op het sleutelrelais van de Pixie staat in plaats van wat pwr van de TRX te gebruiken.
Ook het relais is bij mij gewoon 12V.
Deze gelijkricht methode wordt gebruikt om de eerste eindtrap van 30 watt te schakelen zodat ik daar niet op hoef te letten of die wel inkomt.

De 2N2222 is prima door BC547 of BC546 te vervangen ook in de Pixie.
Alleen heb ik de Pixie eindtrap op 2N2219 of 2N3866 draaien dat blijft langer heel en er kan meer uitkomen tot zelfs 0.6 Watt.

73 Jos
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Printjes Pixie 2 verkrijgbaar in Nederland

#68 Bericht door PA1ZP »

Hoi Allen

Pixie nieuws vanuit noord-oost Vlaanderen (noord-brabant)
Leuke ZRT pixies gebouwd tijdens het Zuidelijk Radioamateur Treffen.

Heel mooie bouwpakketjes inclusief kastje alle onderdelen, proffesionele print, connectoren, koptelefoon, knopje, aan/uit schakelaar, volume regelaar, koelsterretje voor 2N2219A eindtransistor, variabele condensator en batterijhouders.
Keying gebeurt door relais dus ook te gebruiken met een keyer paddle combi.
Relais included

Uitgangsvermogen 500 mW

In elkaar zetten, penlights erin seinsleutel eraan en antenne eraan klaar.
En een bouwbeschrijving etc.

Batteries NOT included

Voor details zie:

http://blogs.hamstart.net/blog02/archives/1899

Nog compleet te koop?
Misschien ook losse printjes te koop?
Bijlagen
Foto van alleen de print
Foto van alleen de print
Poppixie ZRT TRX<br />Zo ziet het complete gebouwde TRX-je eruit alles wat je hier ziet zat in het bouwpakketje zelfs de draadjes.
Poppixie ZRT TRX
Zo ziet het complete gebouwde TRX-je eruit alles wat je hier ziet zat in het bouwpakketje zelfs de draadjes.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Pd0djk
Berichten: 152
Lid geworden op: 29 jan 2010, 18:23
Locatie: JO21BU

Re: Printjes Pixie 2 verkrijgbaar in Nederland

#69 Bericht door Pd0djk »

PA3DAT schreef:Bedankt voor de reacties! Ik wacht nog even af denk ik, ik heb niet
zoveel tijd op het moment en ben de komende 4 tot 6 weken bijna alle
weekenden weg...
Ik denker nog even over, een simpel sdr-ontvangertje staat ook nog
op mijn "verlanglijstje".
We hebben in het Vlaardingse een simpele SDR ontvanger gebouwd en zijn nu bezig om een SDR zend/ontvanger te realiseren.
Voor de ontvanger hebben we een VFO gebruikt die van 10 tot 16 MHZ loopt.
De totale kosten zijn ( zonder voeding, kastje en de diverse benodigde pluggen) ongeveer 75 euro.

Kijk voor meer info hier:
http://home.versatel.nl/dobbelstcj/dr2b.html
FA SDR TRX 25 W, Sandpiper MV 6+3

andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Re: Printjes Pixie 2 verkrijgbaar in Nederland

#70 Bericht door andreph5c »

Paar vraag over de pixie 2

Kan deze transcever ook gevoed worden met een 9 volts battarij??

Ik wil zelf een pixie gaan maken voor portabel gebruik op de fiets,
Ik heb dit in mijn gedachten :
Kastje met geintregeerde cw sleutel ( druk knopje in het kastje verwerkt )
2 banaan stekkers voor de antenne.
1 uitgang voor audio ( ipod oor telefoon )

Als ik aan het fietsen ben en even rust neem de pixie uit mn broekzak halend ,banaan stekkers er in pluggen ( 2 maal 5 meter snoer er aan ) oortelefoon inpluggen en qrv zijn.

Volgens mij moet dit wel kunnen met dit ontwerp.

73 andre ph5c
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5131
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Printjes Pixie 2 verkrijgbaar in Nederland

#71 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

andreph5c schreef:Paar vraag over de pixie 2

Kan deze transcever ook gevoed worden met een 9 volts batterij??
Andre,

Volgens mij kan deze gevoed worden met 9V, zie o.a. http://www.qslnet.de/member/la3za/QRPp.html

De pixie is meer een fun project verwacht er niet teveel van.
Ik moet mijn kitje nog steeds bouwen, het weer is op het moment nou niet zo om boven de warme soldeerbout te hangen.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Printjes Pixie 2 verkrijgbaar in Nederland

#72 Bericht door PD7MAA »

andreph5c schreef:Paar vraag over de pixie 2

oortelefoon inpluggen en qrv zijn........
Vergeet niet dat er nogal wat rf aan de antenne uitgang ligt bij ontvangst. Het gevolg is terugkoppeling op een te lange aansluitkabel voor de hoofdtelefoon.
Houdt de draden kort en gebruik eventueel een 1:1 trafo als scheiding aan de uitgang naar de hoofdtelefoon.
Tjeerd heeft gelijk wat betreft de funfactor van dit project. verwacht er niet te veel van en gebruik uitsluitend resonante antennes.

veel plezier

73 John
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Printjes Pixie 2 verkrijgbaar in Nederland

#73 Bericht door PA1ZP »

Hoi Allemaal

Ik gebruik hier nu regelmatig de Pixie met 30 W eindtrap op 3575 KHz.
Als losse ontvanger gebruik ik ook in plaats van de FT857D regelmatig de R209.
De Pixie met eindtrap is zo mooi stabiel op de freq. dat mijn tegenstations vaak niet kunnen merken of ik met de pixie zit of de gewone basisset FT450.

Al een heel tijdje mee gespeeld en veel plezier mee gehad, erg leuk om zo eens lekker primitief aan het klungelen te zijn.
Ik moet de pixie ook weer eens in de oscilator gaan sleutelen.
Het getjoep is bijna als van een ANGRC9 klinkt alsof we weer helemaal terug zijn in the dark ages.

Ook sleutelen in de oscilator met een keramische resonator is nog leuker want dan verloopt het ding ook een heel klein beetje in frequentie, lijkt het nog veel meer op een oude surplusset hihi.

73 Jos
Bijlagen
BLUE TUBE PIXIE II
BLUE TUBE PIXIE II
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5131
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Printjes Pixie 2 verkrijgbaar in Nederland

#74 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Jos,

Begrijp ik je verhaal goed dat je de Pixie alleen voor tx gebruikt, niet rx?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Printjes Pixie 2 verkrijgbaar in Nederland

#75 Bericht door PA1ZP »

Hoi Tjeerd

We hebben hier een aantal pixies, ik kan kiezen een met vaste TX/RX freq en seperate RX.
Ik kan ook GREEN-PEACE POP-PIXIE van Geert PD1QLF pakken met interne RX en sidetone generator en keramische resonator.
deze werkt op batterijen met zonnepaneel lader van 3515-3600 KHz.
Dat is de POP-PIXIE van het ZRT.
Zie enkele foto's hierboven.
Ik heb er zelf ook nog 1 met keramische resonator en met losse RX en in de oscilator gesleuteld ook kan ik gewoon dan met de pixie zelf ontvangen.
In alle Pixies zit de LFdetector en LF versterker nog gewoon in.
Ik kan er ook zo weer een 7.000 MHz kritsal in zetten voor 40 mtr, ook de eindtrap kan gewoon achter alle pixies en ook op 40 mtr.

Normaal werk ik met de BLUE-TUBE Pixie met losse RX , TX is vast op 3575 of 3574.5 KHz.
die blauwe Led onder in het 12AT7 (ECC81) buisvoetje licht zo mooi op in het CW ritme daar kan niks tegen op hihi.
RX is of de FT857D of de R209 ex army RX
Sleutelen doe ik met de Vibroplex of met de paddle via de PICO-keyer van N0XAS
Power instelbaar in 3 stappen tussen 0,5 naar 20 naar 300 watt.

PA0POP van de POP-PIXIE en de GIPSIE II (pixie gebouwd met punaises op een gipsplaat als print), is bezig met een 3 banden eindtrapje in conventionele onderdelen en met 2 x IRF520.
Mijn 80/40 mtr eindtrapje met 2 x IRF520 is voor 80% SMD gebouwd.
Deze is 0,5 watt in en 20 watt uit.
De nieuwe eindtrap met conventionele onderdelen moet worden 0,1 t/m 5 watt in (instelbaar aan de ingang via weerstandenbrug) en max 30-40 watt uit.

Misschien dat Stefan PD0VDE nog printen heeft voor de POP-Pixie (heel mooie dubbelzijdige professionele printjes)
De POP-PIXIE is namelijk veel mooier met keramische resonator osc. en met ingebouwde side-tone osc. en met relaissleuteling geschikt voor EL-BUG .
De schema's heeft PD0VDE zeker nog en kan deze gewoon naar je toe mailen
De POP-PIXIE kompleet als bouwpakket met alle onderdelen knoppen potmeter kastje, koptelefoon, antenneplug key-plug, koptelefoon chassisdeel , zelfs draad, batterijhouder, etc. is namelijk al een paar maanden uitverkocht.

Dus Tjeerd we heben een luxe PIXIE probleem hihi
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Plaats reactie