Printjes Pixie 2 verkrijgbaar in Nederland

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Printjes Pixie 2 verkrijgbaar in Nederland

#1 Bericht door PD7MAA »

Per direkt verkrijgbaar bij HaJe Electronics

Prima printjes voor de Pixie tranceiver, maat 80 x 50 mm, prijs: :D
Tevens leverbaar complete kits ! excl kristal ( wordt aan gewerkt )
Staat nog niet op hun site.
http://www.haje.nl/


73 John
Bijlagen
pixie2cop1.gif
pixie2cop1.gif (11.76 KiB) 8986 keer bekeken

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

#2 Bericht door PA9CW »

Enig idee wanneer we deze print kunnen bestellen via de website ?
Ik krijg namelijk als het goed is binnenkort de pixie onderdelen thuis gestuurd van QRP-project. Inclusief een PK4 keyer print. Dus dan is dit Pixie printje van harte welkom.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#3 Bericht door PA0ETE »

Ik heb twee jaar geleden 25 pakketjes uit de VS laten komen. Kostten toen zonder kristal maar met print en onderdelen dacht ik 9,95 dollar of net iets meer. Ik betaalde voor de hele boel 6 dollar verzendkosten, en ze werden vervolgens als briefpost naar me opgestuurd :-) Kristallen hadden zo ook, pakketjes van 8 of 10, voor 50 cent of zo en voor diverse banden. Enige nadeel was het minimumorderbedrag van 100 dollar, maar bij dit aantal dus geen probleem.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#4 Bericht door PA0ETE »

http://www.halted.com en dan bij zoeken intikken 'pixie'

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

#5 Bericht door PD7MAA »

PA9CW schreef:Enig idee wanneer we deze print kunnen bestellen via de website ?
Ik krijg namelijk als het goed is binnenkort de pixie onderdelen thuis gestuurd van QRP-project. Inclusief een PK4 keyer print. Dus dan is dit Pixie printje van harte welkom.
Ik heb het kitje gewoon in de winkel gekocht. Je kunt ook even bellen.
De kitjes en de losse printen zijn op vorraad. Ze maken de printjes, vanwege de aktualiteit, op mijn verzoek. Ook andere printen maken zij op verzoek . Stuur het ontwerp bij voorkeur als Word document.
Zij hebben ook de 2N2222 en de 2N3866 voor de 1 Watt uivoring van de Pixie. Gebruik dan wel kleine ringkernen voor L3 en L4 vanwege de grotere stroom, bijv T37-6 voor 20m en T37-2 voor 40 +80 m
succes
73 John

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

#6 Bericht door PA1ZP »

hoi allen

Mijn zoon Geert heeft zijn Pixie 2 af, en je hoort veel muziek op 40 .
toch komen er ook wel CW signalen door.
Jammer alleen dat 40 mtr zo slecht van condx is de laatste tijd.
Ik moet nog even zijn antenne maken en hij kan vooruit.

Uitbreiding moet er ook nog komen in de vorm van een eindtrapje en een switch om naar zijn R209 RX te kunnen schakelen.
Verder is de osc mooi stabiel.
Ik moet wel kiezen of we hem op 40 laten of terug naar 80 zetten.
Misschien kan ik hem schakelbaar maken 80/40.
Van de zomer zullen we het ding eens op een zonnepaneeltje hangen met wat penlites voor in het veld.
Als transistoren worden hier gewoon BC547 gebruikt dat werkt ook en ze zijn erg makkelijk te krijgen.

Ook komt er nog een losse EL-bug bij op batterijen want op voedingspanning bromt het geheel behoorlijk, en nu wordt zijn MFJ401C keyer via een relais geschakeld.

Misschien dat we het ding een keer gaan testen op een 4square eens kijken hoever je dan kan komen hihi.

73 de PD7G en PA1ZP
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#7 Bericht door PA0ETE »

De brom wordt overigens veroorzaakt door het directe-conversie-principe. Doordat het oscillatorsignaal via de antenne en de lijnen naar de voeding wordt uitgestraald, komt het in de brugcel van de voeding terecht. Die werkt daarbij een klein beetje als een modulator van het oscillatorsignaal, en dat gemoduleerde signaal wordt dan weer uitgestraald naar de ontvangstantenne. Dat met brom gemoduleerde signaal is wat je hoort. Een remedie daartegen is om in de voeding waarom het gaat (dat hoeft niet de voeding te zijn die de Pixie voedt) de brugcel te voorzien van zogenaamde ratelcondensatoren. Daarvoor kun je bijvoorbeeld 100n ceramische ontkoppel-condensatoren gebruiken, over iedere diode van de brugcel één. Een ander probleem van dit soort ontvangers is microfonie van de condensator of spoel van de ingangskring. Dat effect is zo groot dat het vaak niet mogelijk is om een versterker met luidspreker op zo'n ontvanger aan te sluiten. Omdat bij de Pixie geen gebruik gemaakt wordt van een variabele condensator met platen aan de ingang (zoals bijv. bij de HW-7) valt dit effect bij de Pixie meestal mee.

Bij het ontwerp van een DC-ontvanger als deze kun je deze problemen grotendeels voorkomen door een zogenaamde Poljakov-mixer te gebruiken. Die wordt gestuurd met een oscillator die op de halve ontvangstfrequentie werkt, en dan treden brom en microfonie niet op. Maar dat moet je bij een Pixie natuurlijk niet doen. Juist de eenvoud van zo'n ding maakt hem zo leuk!

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

#8 Bericht door pa3dsc »

ter aan vulling:
http://www.agder.net/la8ak/c21.htm

Dick pa0se heeft een boekje geschreven over direct conversie
Ook zeer informatief

73 martin pa3dsc

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

#9 Bericht door PD7MAA »

PA1ZP schreef:hoi allen

Mijn zoon Geert heeft zijn Pixie 2 af, en je hoort veel muziek op 40 .
toch komen er ook wel CW signalen door.
Jammer alleen dat 40 mtr zo slecht van condx is de laatste tijd.
Ik moet nog even zijn antenne maken en hij kan vooruit.

Uitbreiding moet er ook nog komen in de vorm van een eindtrapje en een switch om naar zijn R209 RX te kunnen schakelen.
Verder is de osc mooi stabiel.
Ik moet wel kiezen of we hem op 40 laten of terug naar 80 zetten.
Misschien kan ik hem schakelbaar maken 80/40.
Van de zomer zullen we het ding eens op een zonnepaneeltje hangen met wat penlites voor in het veld.
Als transistoren worden hier gewoon BC547 gebruikt dat werkt ook en ze zijn erg makkelijk te krijgen.

Ook komt er nog een losse EL-bug bij op batterijen want op voedingspanning bromt het geheel behoorlijk, en nu wordt zijn MFJ401C keyer via een relais geschakeld.

Misschien dat we het ding een keer gaan testen op een 4square eens kijken hoever je dan kan komen hihi.

73 de PD7G en PA1ZP
Bij dit schema voor 20 m zit een BC filter op de ingang
Ringkern is een T37-6
Een idee ?

73 John
Bijlagen
pixie20a.jpg
(45.73 KiB) 1736 keer gedownload

Gebruikersavatar
PD7F
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:45
Locatie: JO22mh

#10 Bericht door PD7F »

net maar eens een mailtje gestuurd naar haje over de kosten etc. Lijkt me wel iets om te solderen (heb ik sinds mijn 12e niet meer gedaan) en om te gebruiken op de 10 meter (afgaande op de frequenties van de kristallen die ik vind op de site die ETE gaf is dat een van de twee banden waar ik als N kan uitkomen als ik ervanuit ga dat die frequenties gegeven het ontwerp een beetje vast liggen, anders hou ik me aanbevolen voor een goed adres voor kristallen).
Keep Calm and Carry On
(Frans is de naam)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#11 Bericht door PA0ETE »

Je moet andere spoelen gebruiken als je het apparaatje voor een andere band gebruikt. Probleem bij het Amerikaanse adres voor de kristallen is het minimum-orderbedrag van 100 dollar. Waarschijnlijk heeft Haje de kristallen wel, en zo niet dan kun je hier terecht voor een lager minimum orderbedrag. Helaas geen 10m, maar wel 14,060 MHz.

http://www.norcalqrp.org/norcalcrystals.htm

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

#12 Bericht door pe1rea »

http://www.klove.nl zonder minimumbedrag.
Aardige Vlaamse dame tegenwoordig aan de telefoon.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PD7F
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:45
Locatie: JO22mh

#13 Bericht door PD7F »

Thanks!

die 100 USD is wel te doen, koop ik een paar setjes extra en wat spul erbij, desnoods met een paar amateurs samen te kopen of ik zet er wat op ebay, hi.
Het ding is helaas uitverkocht in de VS bij de eerste site, zal die andere zo eens bekijken.

:/edit:// thanks Jimrea - misschien maandag maar eens bellen
Keep Calm and Carry On
(Frans is de naam)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#14 Bericht door PA0ETE »

Ik heb twee jaar geleden bij halted.com moeten wachten omdat ze uitverkocht waren. Ze zeiden toen 'vier weken', maar na twee weken hadden ze ze al. Het tweede adres is alleen voor kristallen. Ik gun trouwens de sympathieke mensen van Haje de handel ook wel hoor, al is het geen groot bedrag!

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Pixie klaar voor inbouw

#15 Bericht door PD7MAA »

Dit is mijn 20m pixie op een eerste experimentele ( negatieve) print van HaJe.
Er werden een paar dingen veranderd ,zoals de elco op pen 6 van het ic die 220uF werd. Tevens werd de 1K weerstand overbrugd door nog een 1K weerstand . Hierdoor kan het ic de signaalpieken beter aan.( meer stroom bij 12 V) Mijn Pixie krijgt een 11.1V lipo akku.
Ook werd er een 5.6V zener geplaatst op pen 6.
Er komt nu genoeg punch uit het ic en er kan een kleine speaker gebruikt worden.
Iedere aansluiting ,behalve de antenne, behoefd een ferietkraal.

have fun

73 John
Bijlagen
IMG_1055.JPG
(619.79 KiB) 1756 keer gedownload

Plaats reactie