Mijn nieuwste zelfbouwproject de Hobo HF-transceiver.

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pe1goo
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 jul 2008, 08:36
Roepletters: pe1goo
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

#16 Bericht door pe1goo »

fred101 schreef:Afregelen van mixer enz apart kan wel maar dan moet je zorgen voor de juiste afsluiting en paracitaire capaciteiten/inducties want anders klopt er niets van in situ. Toen ik de bitx maakte had ik het ook zo gedaan maar alles ingekast en aangesloten kwam er geen vermogen meer uit en stond alles ernaast. Beter is om in situ te testen. Dus een AF signaal de microfoonpoort insturen of een HF signaal de antennepoort en dat signaal met 1:10 of 1:100 probe meten. De eindtrap werkte los wel maar ingekast niet tot ik de FET binnenin monteerde en de boel afschermde. Er kwam geen vermogen uit omdat hij stond te oscilleren.

Fred
Ik begrijp dit niet helemaal. Met verder afregelen bedoel ik de afregelaanwijzingen volgen uit het handboek. Het apparaat zit al in zijn kastje, want anders kan ik de eindtrap niet belasten in verband met de warmte afvoer.
De zender deed het niet omdat de bufferversterker van de SSB-BFO oscillator niet werkte. Er kwam 500mVtt in en 20mVtt uit. Fetje vervangen en nu komt er genoeg signaal uit.

Groeten,
Nick Brok, schrijver van jeugdboeken 12+
--
Uitspraak van Maïra (di manidriaga): "sèi paji sai dia degom wianon fio paji kwieimin si anrien est toia sèi si doika!" = "Om je op dat riskante punt uit je concentratie te halen is vragen om moeilijkheden!"

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#17 Bericht door fred101 »

OK, ik heb geen ervaring met bouwpakketten dus ik wist niet dat de afregelbeschrijving er bij staat. Ik moet dat meestal zelf uitknobbelen want meestal is het spul ook van eigen ontwerp :-)
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
pe1goo
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 jul 2008, 08:36
Roepletters: pe1goo
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

#18 Bericht door pe1goo »

Hallo,

Inmiddels ligt de HF-module in Duitsland.
Alles wijst er nu naar dat deze niet goed is. Te grote demping van meer dan 6dB!
Ik hoop over een aantal weken te horen wat er nu aan de hand is. :?

73,
Nick Brok, schrijver van jeugdboeken 12+
--
Uitspraak van Maïra (di manidriaga): "sèi paji sai dia degom wianon fio paji kwieimin si anrien est toia sèi si doika!" = "Om je op dat riskante punt uit je concentratie te halen is vragen om moeilijkheden!"

Plaats reactie