Low budget qrp zend-ontvanger

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Low budget qrp zend-ontvanger

#1 Bericht door PD7CW »

Tot een paar jaar geleden heb ik me voor wat betreft ‘radio’ alleen bezig gehouden met bouw van radiobesturing sets voor modelbesturing maar met mijn zendvergunning op zak ligt het natuurlijk voor de hand om ook eens een zendontvanger te bouwen. De ‘set’ moet portable zijn en gezien de antennemogelijkheden toegespitst voor het werken ‘in het veld’. Een vermogen van 4 a 5 Watt lijkt daarvoor ruim voldoende en maakt het mogelijk om van een accu als voedingsbron gebruik te maken. Leuk om eens ervaring op te doen met een techniek die mij van jongs af aan al interesseerde. Alleen morse is in beeld voor mij, de meest elementaire overdracht. Uit educatieve overweging (en beperkingen betreffende mijn zendvergunning! :wink: ) moet ik over de hele beschikbare 7 MHz band kunnen afstemmen, toepassing van een kristal is dus niet zinvol. Bereik van de VFO dus 7,00 – 7,100 MHz!

Low power? Dus low budget, en niet te ingewikkeld graag.

Ik heb een blokschema getekend.
Blokschema rev 0 50 pr.png
Om ‘de set’ modificeer baar te houden is het misschien handig om alleen componentjes met maximaal drie draadjes te gebruiken. Moet kunnen toch!? Transistortjes ben ik tenslotte gek op en kosten geen drol, zijn overal verkrijgbaar. Doet u me maar anderhalf ons allerhande mevrouw! Mag het een ietsie meer zijn meneer? Natuurlijk....... oh, doet u er ook maar een paar fetjes bij graag.

Het principe van de ontvanger gaat door voor ‘direct conversion’, maar als ik een scherp toonfilter toevoeg dan wordt toch eigenlijk een ’super heterodyne’?! We hebben dan toch min of meer te maken met een ‘middenfrequent’ versterker die erop volgt? Dat deze ‘midden’ frequentie op bijvoorbeeld 625 Hz ligt, dus in het hoorbare gebied, kan voor mij de pret niet drukken, er zit tenslotte nog steeds een ‘stukkie’ onder.
Een afstem-oog is óók wel handig weet ik nog van vroeger, dus óók maar erbij.

In het blokschema heb ik de onderdeeltjes die belangrijke functies vervullen even weergegeven in elke rechter bovenhoek.

Een iambic keyer is toegevoegd omdat ik een hekel heb aan ‘steeds maar weer hetzelfde doen’ dus een stukje man-machine interface dat het ‘werken’ aangenamer maakt. Toegepaste IC's? LM324, 1972 was de release datum ervan, 45 jaar geleden. Het hele gebeuren lijkt wel Old School! :lol: :lol:

Waar draait het op uit?

Cees, PD7CW

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#2 Bericht door Juul - PE0GJG »

Prachtig verhaal Cees !
En wat een ambitie. Mooi hoor. Doe je best.
Dat is het doel van onze machtiging "niet lullen maar poetsen"………..


Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#3 Bericht door PD7CW »

Ha Juul, even terug in de tijd..... Veronica!!! :)

Ik ben mijn hele leven al aan het ‘poetsen’.

In mijn jeugd, op de lagere school, ben ik begonnen met een Philips pionier bouwdoos, de kristal ontvanger, hierbij ook de eerste spoel gewikkeld, er waren een aantal varianten mogelijk op de ferroxcube staaf, 12 48 12 maar ook 20 40 wikkelingen.
Je kon een versterker toevoegen, één 1,5 V penlight voor de voeding, twee maal OC13 transistoren. Alles nog met het kristal oortelefoontje.
Vervolgens de luidspreker versie met een luidspreker van 150 ohm impedantie, OC14 als ‘power’ tor, ja, ja, gekoeld!! Voeding drie penlights.
Toen bleek het ook weer mogelijk nog een OC 13 trapje tussen te voegen.

Waar ik nooit meer wat over gelezen heb is de uitbreiding tot twee-kringer m.b.v. een PP11 spoel en OC44 en Uiteindelijk was er nog een uitbreidingsset verkrijgbaar om er ook nog een ‘super’ van te maken, een OC45 deed hiervoor het extra werk met nóg eens twee PP11's. Zo was de oorspronkelijke kristalontvanger uitgegroeid tot een volwaardige super heterodyne ontvanger en voor mij draagbaar nadat ik hem wat compacter heb opgebouwd en van een nieuw kastje voorzien.

Veronica was toe één van mijn favoriete zenders die ik erop kon ontvangen.

De zendontvanger die ik onderhanden heb volgt dezelfde weg, startte met het ontvanger deel. Zonder goede ontvanger geen goede zendontvanger zal ik maar zeggen. Allerlei detectors zijn uitgeprobeerd maar ook moest bewezen worden of het wel mogelijk was om een zeer stabiele VFO te maken. De VFO is het áller-belangrijkste deel van het geheel. Mag eigenlijk nog geen Hertz verlopen nadat je hem aan zet.

De uitgangsgedachte om alleen concrete componenten (drie draadjes!) toe te passen heeft eigenlijk te maken met de lol die ik ondervonden heb met mijn Philips Pionier……………… Super Heterodyne.

Cees, PD7CW

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#4 Bericht door PD7CW »

[De extensie mp3 is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

Een opname van de iabic keyer ontworpen (PD7CW) met toepassing van op-amp techniek, 1972.

Cees Wester, PD7CW

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#5 Bericht door Juul - PE0GJG »

PD7CW schreef:Ha Juul, even terug in de tijd..... Veronica!!! :)

Ik ben mijn hele leven al aan het ‘poetsen’.

In mijn jeugd, op de lagere school, ben ik begonnen met een Philips pionier bouwdoos, de kristal ontvanger, hierbij ook de eerste spoel gewikkeld, er waren een aantal varianten mogelijk op de ferroxcube staaf, 12 48 12 maar ook 20 40 wikkelingen.
Je kon een versterker toevoegen, één 1,5 V penlight voor de voeding, twee maal OC13 transistoren. Alles nog met het kristal oortelefoontje.
Vervolgens de luidspreker versie met een luidspreker van 150 ohm impedantie, OC14 als ‘power’ tor, ja, ja, gekoeld!! Voeding drie penlights.
Toen bleek het ook weer mogelijk nog een OC 13 trapje tussen te voegen.

Waar ik nooit meer wat over gelezen heb is de uitbreiding tot twee-kringer m.b.v. een PP11 spoel en OC44 en Uiteindelijk was er nog een uitbreidingsset verkrijgbaar om er ook nog een ‘super’ van te maken, een OC45 deed hiervoor het extra werk met nóg eens twee PP11's. Zo was de oorspronkelijke kristalontvanger uitgegroeid tot een volwaardige super heterodyne ontvanger en voor mij draagbaar nadat ik hem wat compacter heb opgebouwd en van een nieuw kastje voorzien.

Veronica was toe één van mijn favoriete zenders die ik erop kon ontvangen.

De zendontvanger die ik onderhanden heb volgt dezelfde weg, startte met het ontvanger deel. Zonder goede ontvanger geen goede zendontvanger zal ik maar zeggen. Allerlei detectors zijn uitgeprobeerd maar ook moest bewezen worden of het wel mogelijk was om een zeer stabiele VFO te maken. De VFO is het áller-belangrijkste deel van het geheel. Mag eigenlijk nog geen Hertz verlopen nadat je hem aan zet.

De uitgangsgedachte om alleen concrete componenten (drie draadjes!) toe te passen heeft eigenlijk te maken met de lol die ik ondervonden heb met mijn Philips Pionier……………… Super Heterodyne.

Cees, PD7CW

Dag Cees,

Ook ik was "een slachtoffer van de Pionier". Tot volle tevredenheid dat zeker. En ik heb de uitbreiding gebouwd. Hij stond later ook in het boek "Schakelingen voor amateurs".
Ik heb ook nog een aantal PP11 spoelen zag ik laatst en de nodige ferriet staven en een paar OC44's en 45.

Hier een klein stukje waarin de Pionier aanhaal.

http://www.norderney192.nl/herinneringen_juul.html


Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#6 Bericht door PD7CW »

Ha Juul, héél mooi verhaal, een paar keer gelezen.
Er zijn dus duidelijk ‘parallellen’ in ons verleden en dat kan ook eigenlijk niet anders anders was dit geen ‘onder onsje’ geworden. (Mag het een ietsie meer zijn meneer?)

Amroh, soldeerbout op het gas, de Amroh crème conische spoel i.p.v. de PP11 (ja, als je geen ferriet staaf wilde wikkelen kon je voor de Pionier kristalontvanger óók een PP11 gebruiken). Was die equivalente spoel van Amroh niet de 402?

We kunnen door bomen, voor mij de AF118 ‘eindtor’, …… duur…… voor de radiobesturingsets die ik bouwde enz. enz. Je schrijft ’Bereik, de hele straat’, mwoaaa, voor mij was 1 kilometer een mijlpaal (?....ehhhh) kilometerpaal.

Ikzelf ben van mening dat we mét het uit-ontwikkelen van de Philips Pionier ruim voldoende kennis opgedaan hebben om toén al als ‘F’ gekwalificeerd te worden. Nee, niet als je al een PP11 in je kristalontvanger schoffelde, dan heb je geen kaas gegeten van spoeltjes wikkelen, net als de Amroh boys!

Voor het realiseren van de onderhanden zend-ontvanger wordt nu nog steeds van "niet méér dan in deze opgedane Pionier kennis’’ gebruik gemaakt. Alleen géén Philips ‘wurgklemmetjes’ maar de Amroh soldeer techniek, poken noem ik het maar even.

Verder niet nodig; Ringkerntjes met al die sophisticated materiaaltjes en kleurtjes, Arduino of andersoortig met ‘te updaten software’, schermpjes en cijfer displays, encoders (? Alsjeblieft zeg!) en andere digitale frutsels, verder niet van die printplaatjes met van die baantjes en 'doorgemetaliseerde' gaatjes.......

Wat wél?
De hele QTH en omgeving wordt afgestruind op bruikbare bouwmaterialen en alleen het hoogstnoodzakelijke aangeschaft als het al niet in de voorraad ‘sloopafval’ aanwezig is. Verder een goedkope scoop, mag tweede hands zijn, dippertje, SWR metertje, universeelmetertje, Wien bridge oscillatortje, je weet wel met zo’n fietslampje erin en drie torretjes. 3D techniek komt wél om de hoek kijken, kijk maar op de foto in het artikel van Juul.

Ben nu bezig om een houten spoel te wikkelen voor de VFO………. Vandaag of morgen een fotootje.
Tsja, ik lees óók wat over houten condensatoren dus….. waarom niet!

De groeten Juul, ik had een KTM (Gazelle) met Sachs motorblok, 4 voetversnellingen....... mooie tijd, komt niet weer maar beter te verliezen dan dat je het nooit heb gehad, Rowwen Hèze.


Cees, PD7CW

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#7 Bericht door PD7CW »

VFO Coil, naar het zich laat aanzien, na diverse metingen, zijn exact drie windingen nodig en spiraalsgewijs, dus géén helicoil. Gaat effe vlotter dan ik dacht. Vormgeving zal bij montage gestabiliseerd worden.
VFO coil.jpg
Wordt aan toegevoegd een ‘’metal moving core’’ voor het functioneren over 7,00 tot 7,100 MHz.

Cees, PD7CW

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#8 Bericht door Juul - PE0GJG »

Mooi Cees ! Ik ben reuze benieuwd hoe de zaak zich verder ontwikkeld.

Zelf bouw hé, dat is toch eigenlijk erg mooi en tegelijkertijd leerzaam.
Ik zie wel eens een "shack" ook op dit forum en daar staat dan een vracht aan computerschermen met dure grote zend-ontvangers en dank denk ik altijd, ik zie geen soldeerbout, maar daar is geen ruimte voor………..hi.
Enfin het is niet mijn beleving van het zendamateur zijn. Maar ieder z'n "beleving."

Je haalt de ringkernen aan. Ja, dat vindt ik ook zo iets. Bijna al de ontwerpen dezer dagen zijn uitgerust met ringkernen. En altijd veel verschillende, ik wordt er wel eens tureluurs van.
Dus dan sla ik vaak zo'n ontwerp maar over of ga gewoon zelf aan het wikkelen………
Ik heb pas een langdraad gemaakt voor m'n R70 ontvanger maar nu nog effe een balun. "gewoon een ringkern wikkelen" lees je dan. Maar die heb ik nauwelijks en als ik wat heb weet ik de gevens er niet van.
Maar nu vond ik op het WWW een erg simpele balun 1:9 met gewoon elektra draad en een ferrietstaaf. ( Net zoals in onze Pionier zat ). Dus ga ik van de week effe doen.
Maar er staan nog wat andere dingen te wachten, bijv. er achter zien te komen hoe ik ruim 25 jaar terug bepaalde schakelingen heb gemaakt. Meestal heb ik aantekeningen bewaard maar soms begrijp ik m'n eigen aantekeningen niet helemaal meer.

Alle jaargangen 73 en CQ en QST magazine (digitaal ) wachten nog op een ordening……

Ondertussen blijf ik jou experimenten volgen……….

Gegroet vanaf de Veluwe,


Juul

O, ja, nog wel pas geleden een meetkopje gemaakt met wat losse onderdelen uit een doos met los spul. En dat meer even op de foto gezet. (da's tegenwoordig wel weer makkelijk )
Bijlagen
meetkopje.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#9 Bericht door PD7CW »

Goed bezig Juul en de overeenkomsten stapelen zich op. Old School!

Een paar antenne tuners met Pionier als roots, zie jij één ringkern? Ik dacht het niet!
Tuners.JPG
Wij (mag ik zeggen Pioniers) hebben ons het basic denken eigen gemaakt. Laten ons niet uit balans brengen door hedendaagse pseudo spitsvondigheden. 3D printtechiek, alsof je daarmee de oorlog kan winnen. :wink: Zie je het bouwmateriaal van de tuners? Is dat niet hetzelfde materiaal dat wij voor de Pionier gebruikten om het klankbord uit te zagen?

Ik ken jouw strijd uit het verleden en die wordt door mij óók nog steeds gestreden, laat ik je een voorbeeld noemen.

Wij weten als geen ander wat een van de uitdagingen voor de doorontwikkelde Philips pionier was, de dubbele, 2 x 450 pF afstemcondensator zonder mechanische vertraging. Op jouw foto zien we een topprestatie die maar weinigen herkennen, door weinigen geëvenaard is. Snaaroverbrenging, voor ons in die tijd een opgave om te realiseren. Nee, dat zát allemaal niet in de bouwdoos!!!!

Nu, met de bouw van de zendontvanger en benodigde zeer nauwkeurige tuning op een aantal hertzen van de 7 miljoen loop ik natuur wéér tegen onze uitdaging van weleer aan.
Portable? Snaaroverbrenging? Nee dat past eigenlijk niet echt bij elkaar maar…………de draagbare radio’s uit onze Pionier tijd toonden een andere mogelijkheid. Grote afstem ‘knop’.
Dus een grote afstemknop kon óók een bevredigend resultaat opleveren? Ja, voor de Pionier wel maar nu, voor mijn VFO is de frictie en flexibiliteit van een snaaroverbrenging te groot!!!

Als Pionier blijf je dus ‘doorontwikkelen’.

Nu hád ik nog een 3 turns condensator van toepasbare capaciteit dus er moest een grote knop op komen maar ……… MET ‘turnindicator’, want hoe weet je anders ‘waar je zit?’. En…… als N amateur kun je zelfs in de problemen komen als je in verboden gebied komt!
Dit is de knop tot op heden, ’Milsani VFO dial with spiral wound coil turn indicator and gravity propulsed metal moving core’.
Tuning.JPG
Portable,............ de zwaartekracht is je vijand maar voor mijn indicator laat ik de zwaartekracht het werk doen. Laat dat balletje maar rollen.
Nu nog een ‘raampie’ ervoor en een 360 graden indicatie langs de omtrek. Grafiek en of tabel.
Langs de ‘loopbaan’ worden nog kleuren aangebracht, 7,000-7,050 ROOD, 7,050-7,100 GROEN, een op het N licentie toegespitste zend-ontvanger dus.

Anderen zullen misschien schrijven, ja….. maar voor een paar tientjes heb je toch een Chinees display die de frequentie weergeeft?
Stroomverbruik bij 12 VDC, 180 mA!!!!!!!!!!!!!!!!!, als het even meezit kom ik met dat vermogen de hele wereld over!

Goed bezig Juul..
Groeten Cees, PD7CW

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#10 Bericht door Thijzer »

Briljante indicator!

Ik durf te wedden, als je op een clubavond een transceiver van de basis opbouwt met simpele componenten zodat iedereen weer eens ziet hoe de techniek er ook alweer uitzag, dat je dan veel geïnteresseerde kijkers meekrijgt. De hobby blijft rete interessant, ook de elementaire techniek. Het enige is dat je tegenwoordig onder de kap niet meer herkent welk deel wat doet en daardoor verdwijnt de zin om zelf iets te bouwen of te modificeren.

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#11 Bericht door PD7CW »

Ha Thijs,
Zendamateurs hebben natuurlijk de mogelijkheid om ook de voor henzelf onontgonnen gebieden te verkennen, dat vindt je natuurlijk niet onder zo’n kap waarover je schrijft. Wij zijn in het verleden óók met een Phili.. ....... …….. etc. (iets over ‘de lat niet te hoog leggen’)

De Milsani Dial, N-Licentie uitvoering.

Eerst had ik een heel klein belletje aan een dun touwtje in de Milsani Dial hangen waarbij het touwtje zich rond de centrale as op wikkelde. De hoogte was dus een maat voor het aantal turns. Ik vond het uiteindelijk een beetje op een koekoeksklok lijken en dus niet echt professioneel.

Dit heeft natuurlijk wél een professionele uitstraling vindt je niet? :wink: :wink:
Melsani Dial.jpg
De stand is nu op de grens, richting groen, alleen luisteren naar digitale signalen en eventueel zenden met morse, rood alleen luisteren naar morse om je de procedures en codes eigen te maken maar als N-amateur natuurlijk niét zenden.

Moet nog een raampie voor zoals ik al schreef. We hebben al een aantal malen op ons buik gelegen om het kogeltje terug te zoeken, dus óók nadat ik deze foto maakte en het dus begon te regenen.

Groet Cees, PD7CW

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#12 Bericht door Juul - PE0GJG »

Cees, fantastisch je Milsani coffiecreamer. Wat een werk, maar daarna achterover zitten en kijken en denken…"dat heb ik toch mooi geflikt".

Ben benieuwd naar de voortgang.

Ik ben m'n onderdelen aan het inventariseren en in sommige gevallen maakt ik er foto's van. Kijk maar naar m'n "verzameling" AMROH 402 spoelen en m;n PP11 spoel. En de ferrietstaven waar ik m'n 1:9 balun mee ga maken.

Maar ook het bijhouden van ons Veronica archief slokt tijd op.

Een groet vanaf de Veluwe,

Juul
Bijlagen
Ferrietstaven.jpg.jpg
PP11-402.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#13 Bericht door PD7CW »

Ha Juul, dát is je echte kapitaal, ik heb een vergelijkbare voorraad in mijn atelier.

We kregen ook Thijs nog even op visite, gezellig.

Voor mij leunt elektronica tegen kunst aan, functionele kunst die een uitstraling moet hebben, iets persoonlijks. Uitstraling in de vorm van HF heeft het natuurlijk al maar ik bedoel een persoonlijke uitstraling. Zo ongeveer een weerspiegeling van je eigen innerlijke. Ahum…….

Voor mij moet het werken maar dan nét effe beter dan dat ik het van andere, vergelijkbare apparatuur verwacht. En hoe het er uit ziet? Wel, dát mag dan van mij weer een ietsie minder zijn……….. het innerlijke zal ik maar zeggen, ongestructureerd 3D.

Nu heb ik eigenlijk nog nooit achter de werkende apparatuur van een andere zendamateur gezeten dus mijn vergelijking is heel abstract. Misschien schat ik e.e.a. wel te hoog in! Héél lang geleden was Bart van Rixel (PA0ZEZ, helaas in 2002 overleden) een collega van mij. ja, bij hem ben ik wel op visite geweest maar hij heeft toen geen verbindingen gemaakt, wel veel over de hobby gesproken, ook als ik hem op het werk ontmoette.....

Wel, ik kan een opname laten horen. Aan jullie om dan maar een waardeoordeel over het functionele te geven. De rest komt nog wel. Alhoewel, waardeoordeel over ‘dat andere’? Zal me eigenlijk worst zijn.

Het betreft een proefopname van ongeveer een week geleden. Ik test hierin het 7,050 MHz bandpassfilter en gebruik ook het toon- bandpass filter. Dit toonfilter is op 625 Hz ingesteld.

Het bandpass filter was ‘under test’ en dus in- en uit te schakelen. Ik wilde het verlies bepalen.
Zonder toonfilter kan ik geen zero beat instellen dus het toonfilter kan ik ook in- en uitschakelen.

Je hoort het gefilterde signaal van EU4U een zendamateur uit Wit Rusland, ontvangen met een slooped wire antenne van 10 m lengte, bevestigd vanaf de gevel op +/- 5m naar een mastje van 2 m ‘in het veld’. Even later zet ik het toon (bandpass) filter uit en daarna het 7,050 bandpass filter. Vervolgens in deze volgorde nog meerdere keren weer bij en af.
Zet het volume niet te hoog want als ik het 7, 050 MHz bandpass filter uitzet dan krijg je te horen wat ik zo nu en dan weg te filteren heb. Hemel en aarde vergaat je.

[De extensie mp3 is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

Tsja, en daar ga ik weer........ als ik naar de Milsani Dial kijk denk ik weer aan de Philips Pionier……. en zie ik hetzelfde weer bij het 7,050 MHz bandpass filter…. flash-backs zal ik maar zeggen. Ik laat nog wel zien wat ik bedoel. En…… natuurlijk géén ringkernen………………
Groet,
Cees

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#14 Bericht door PD7CW »

De dial in bruikbare verie, voorzien van enkele beglazing en de track wat duidelijker ingekleurd.

Oók is de bal locatie van de QRP frequentie, 7,030 MHz op de track middels een ‘Tipp Ex (perfect dekkend!) Ball Position Pointer’ (TEBPP) geaccentueerd, altijd makkelijk om dit deel van de band in de gaten te kunnen houden.
Melsani Dial 2.jpg
Boven ziet u een bright LED. Deze LED maakt deel uit van de Milsani Dial. Het is niet alleen de locatie waar de graden worden afgelezen (0 – 360) maar ook de indicatie dat op de juiste side toon hoogte is afgestemd, de LED licht dan namelijk op. Spreiding? Een paar hertzjes.

Cees, PD7CW

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#15 Bericht door PD7CW »

De set moet portable worden, dit in tegenstelling tot de Philips Pionier ontvanger van weleer. Wij oude rotten weten dat nog wel, hè Juul!

Bij de Pionier, uitgebreid tot een super (heterodyne) ontvanger was geen aardleiding meer nodig en de ferriet antenne was toereikend voor ontvangst van veel MG stations, edoch, de kartonnen behuizing nodigde niet echt uit om de Philips buitenshuis te gebruiken. IP classificatie voor de Philips Pionier schat ik zo’n beetje op IP20 á IP21……… karton hè! Ook de vormgeving van de behuizing (of moet ik eigenlijk zeggen bedozing?) was meer gericht op ‘inpandig stationair gebruik’.

De 7 MHz CW zendontvanger wordt dus wél portable en niet zoals eerder al eens genoemd, middels een hijsoog maar met een echte draagvoorziening. Gezien de robuustheid van het geheel moet ook de draagvoorziening zowel werktuigbouwkundig als wel positioneel (attitude?) voor wat betreft de set, in balans zijn. :wink:

De IP classificatie is helaas niet opgenomen in de basic design requirements van de set, is er een beetje bij in geschoten moet ik eerlijk zeggen :oops: :oops: , maar ……… karton maakt in ieder geval om eerder genoemde reden geen deel uit van de bouwmaterialen.

De draagvoorziening is momenteel in ontwikkeling en gekozen is voor een vierpunts-ophanging.
Reden? bij het ontstaan van een ‘eerste fout’ wordt geen afbreuk gedaan aan het functioneren.
Vierpunts draagvoorziening.JPG
Cees, PD7CW

Plaats reactie