Low budget qrp zend-ontvanger

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#31 Bericht door PD7CW »

Het schema van één van mijn tuners die bruikbaar is voor de test. De spoel is zonder kern, diameter 40 mm met vrijwel aaneengesloten windingen en selecteerbare aftakkingen.
L tuner.png
Cees

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#32 Bericht door pa0ejh »

Hallo Cees.

De spoel moet 9uH zijn, en de C 56pF en kan ook een varco zijn, tune dan op Min. SWR.

De Xl en Xc moeten 403 Ohm zijn, afwijkingen gaan ten kosten van het rendement.....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#33 Bericht door PD7CW »

Ha Egbert, ik had inmiddels vanmorgen al wat metingen gedaan en daarvan een eerste indruk.


De HWEF van spoel ontdaan en gekoppeld aan de L tuner. De lengte is 12,6m
De Tuner met de katrol opgehesen tot het niveau van de oorspronkelijke HWEF.
Wikkelingen rond de aanwezige 9,4 uH geprobeerd te tunen.
Zowel hogere als lagere gaven slechte resultaten.
Als optimale bleek uiteindelijk de 9,4 uH te zijn.
Capaciteits waarde van de condensator was gemeten 95 pF.
Uiteindelijk laagste SWR was ongeveer 1,2. (Bij de HWEF wordt deze echt 1 )
Praktijk L tuner.png
De 9,4 uH parallel aan de 95 pF condenstator dipte op 5,3 MHz, dit als referentie voor het later nabouwen met vaste componenten.

Veldsterkte langs de antenne heeft natuurlijk een ander verloop dan langs de HWEF. Geeft de endfed zeer grote veldsterkte over met name het laatste deel na de spoel, de getunede draad vertoont 'behoorlijke' veldsterkte over de lengte (van ongeveer 75 %) waarover ik kon meten

Over het algemeen moet ik zeggen Egbert dat je wel gelijk hebt. In zijn geheel ingeschat is de totale veldsterkte, op deze eenvoudige wijze gemeten!!!!, méér. Ook is de veldsterkte vrij constant over de lengte....

Wat opvalt is dat óók de kabel flink zijn best doet om er 'stralend' uit te zien op deze mooie zondag.
Met name indien de antenne 'out of tune is', maar dat is logisch, echter....... na tuning heeft de kabel toch nog wel wat meer veldsterkte dan bij de end-fed, dus óók in huis.

Uiteindelijk nog een couterpoise uitgerold over het gazon, ruim 20 m lang (mijn long wire antenne) maar dat gaf geen enkele verbetering aan boven genoemde SWR van 1,2 en stralende antenne. Dit vereist wat meer studie dan even aansluiten. Doordat de werking niet anders werd is het nabouwen met vaste elementen een volgende stap.

Output power van de 'set' 4 Watt op de Hansen SWR3.

Na copieren van de L en C en samenbouwen tot een complete antenne eens kijken over de resultaten zo reproduceerbaar zijn als van mij HWEF. Deze is kenmerkend stabiel nadat ik hem opstel en aansluit.
Dit verwachten we natuurlijk ook van de getunede draadantenne, anders blijven we aan de gang. We hopen natuurlijk óók op een nog wat lagere SWR, dit wordt wellicht beperkt doordat ik geen rolspoel gebruik.

Cees

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#34 Bericht door pa0ejh »

Hallo Cees.

Je moet de bestaande antenne configuratie behouden, dus de draad + de spoel en de draad er achter, dat is resonant op 40m..

Alleen de trafo inkoppeling vervangen door de L-C inkoppeling...

De spoel moet 9uH zijn, en de C 56pF en kan ook een varco zijn, tune dan op Min. SWR.

Met de config die je nu hebt, maakt de coax deel uit van de Antenne, vandaar de HF in je shack...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#35 Bericht door PD7CW »

Egbert,

Ik zat duidelijk op een verkeerde golflengte.
Ik meende te begrijpen dat de LC kring tevens de 'verkorting' voor zijn rekening nam........ (BLC)
Vandaar dat ik het telkens over de counterpoise had......... dit voelt nu beter.
De 9uH is in de maak......
BILD6589.JPG
Héérlijk, dat spoeltjes wikkelen! :D :) :lol:

Cees

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#36 Bericht door PD7CW »

De regen strooit roet in het eten, kan dat komen door de fijnstof in het milieu? :lol:
Ala, 9uH, 56pF resonantie frequentie 7,00 Mhz.
7MHz 9uH 56pF.jpg
Klaar voor de volgende gazontest.

Cees

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#37 Bericht door pa0ejh »

Cees,

Houd er rekening mee dat er zeker zo'n 100V over de trimmer of C staat bij 4W Zendvermogen....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#38 Bericht door PD7CW »

pa0ejh schreef:Cees,

Houd er rekening mee dat er zeker zo'n 100V over de trimmer of C staat bij 4W Zendvermogen....

Ja Egbert, dat besef ik.
Waar ik tegenaan loop nu is dat ik nu met twee afstembare kringen te maken heb, de antenne bij benadering 1/2 golflengte en de LC combinatie.
Het lijkt erop dat ik deze beide gezamenlijk niet gestemd krijg en verstellingen van de C zeer ingrijpend zijn.
Mét het fijne tunen van de antenne én de LC kring krijg ik de SWR niet laag, deze is bij benadering 3 en/of slechter.
In theorie was te antenne als HWEF natuurlijk niet exact een halve golflengte maar iets korter. Ook nu zal de antenne in theorie iets korter moeten zijn om overdracht mogelijk te maken maar dat zorgt ook gelijk voor wederzijdse beïnvloeding, interactie.

Als dit uiteindelijk wel lukt zou een probleem wel eens kunnen zijn de stabiliteit van de combinatie onder invloed van externe omstandigheden zoals vochtige grond, positiehoogte.

In mijn uitvoeringsvorm moet de antenne opgetakeld worden en werken. Nu haal ik heb telkens even naar beneden voor verstellingen en hijs hem weer op op gelijke hoogte als voorheen.

Cees

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#39 Bericht door pa0ejh »

Hallo Cees.

Als de antenne de zelfde is als die met Trafo aanpassing, dan hoef je alleen maar de L-C aanpassing af te stemmen....

Ik gebruik een ijzerpoeder ringkern voor de L, en door het schuiven met de windingen kan ik de spoel ook nog iets bijregelen..

Als de Q van spoel in je 'tuner' erg hoog is dan is de afstemming erg smalbandig, en daardoor lastig af te stemmen....??

Kun je de L-C dippen op 7Mhz, dan zou je met de draad achter de verlengspoel de antenne in resonantie kunnen krijgen.

En ja, meten is zweten, ik ben ook tig keer de ladder op en af moeten gaan

Succes met het afregelen.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#40 Bericht door Juul - PE0GJG »

Egbert en Cees,

Ik lees mee en leer er veel van!

Ik ben nu doende om m'n 9:1 balun op ferriet staaf zo te maken dat ik 'em aan kan sluiten op m'n R70 ontvanger.

Zo maar een vraag, die balun moet die perse in een plastic koker ?. Mag het geen metaal zijn?

Groet,

Juul
Bijlagen
totaalMacbook close2.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#41 Bericht door PD7CW »

Alles zoals je schrijft Egbert,
LC kring gedipt op 7 mHz en met de trimmer was nog een verschuiving naar boven en beneden mogelijk. Toch leek de meest optimale C wél zo rond de 56 pF te liggen.
Antenne zoals hij met de trafo optimaal functioneerde op een SWR van 1 afgestemd op 7 MHz. Oók gedipt aan de verlengspoel.
Met de spoel van 9 uH lijkt het instelbereik van de LC kring niet optimaal af te stemmen, de berekende Q van de spoel is 476, dus erg hoog, we gingen namelijk voor het optimale!! :wink: . Heb nog een andere tuner met een variabele condensator en verschuifbare kern en wat aftakkingen aan de spoel ervan, deze zal eraan moeten geloven.

We geven het nog niet op maar ik begin de HWEF voor wat betreft handelbaarheid onder beperkte omstandigheden meer te waarderen. Vandaag hebben we niet écht gescoord vind ik.

Cees

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#42 Bericht door PD7CW »

Juul, ten eerste mogen zich absoluut geen ringvormige, ofwel rondom gesloten metalen objecten rondom en nabij de kern bevinden. denk aan klemmen, behuizing e.d., hierin zal stroom opgewekt worden hetgeen tot verlies van werking leidt. Kunststoffen geen bezwaar.
Ook wordt wel afscherming toegepast maar dan van een niet doorlopend metalen omhulsel.
Behuizingen van metaal moeten ruim gekozen worden.

Cees

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#43 Bericht door pa0ejh »

Cees, ik zojuist nog eens een L en C aan elkaar gesoldeerd, als antenne heb ik een 3k3 weerstand genomen.

Met de C is het inderdaad heel kritisch om een goede dip te vinden, met de spoel echter gaat het prima, door de windingen wat te verschuiven kan ik een optimale diepe dip maken rond 7Mhz.

De impedantie van de antenne is ongeveer 3k3 en als ik een plastic potmeter neem, is de dip het diepst bij 3k7...

Dus de spoel en de C in serie, de spoel aan de coaxkern, de C aan de mantel, en antenne (3k3)op knooppunt L-C andere poot ook aan de mantel.

De trafo is het makkelijkst omdat er niets aan valt af te regelen, behalve dan het juiste aantal windingen...maar heeft wat meer verlies..
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#44 Bericht door Juul - PE0GJG »

PD7CW schreef:Juul, ten eerste mogen zich absoluut geen ringvormige, ofwel rondom gesloten metalen objecten rondom en nabij de kern bevinden. denk aan klemmen, behuizing e.d., hierin zal stroom opgewekt worden hetgeen tot verlies van werking leidt. Kunststoffen geen bezwaar.
Ook wordt wel afscherming toegepast maar dan van een niet doorlopend metalen omhulsel.
Behuizingen van metaal moeten ruim gekozen worden.

Cees
Dat dacht ik al Cees.

In het " verre verleden" heb ik al eens een ferriet MG amp gemaakt met een 402 spoel naar een AMROH idee en die had ook een metalen omhulsel maar met een sleuf d.r in. Werkte wel leuk.

Dank voor je uitleg.

Juul
Bijlagen
AMROH.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#45 Bericht door PD7CW »

pa0ejh schreef: De trafo is het makkelijkst omdat er niets aan valt af te regelen, behalve dan het juiste aantal windingen...maar heeft wat meer verlies..
Het verhaal is duidelijk Egbert en het streven ook, kijken of we de LC koppeling functioneel kunnen maken voor mijn situatie. Is er winst te behalen of niet.
Ik was even gefocust op de 9 uH maar dat bleek overdone, geen probleem want we hebben nog wat meer ijzers in het vuur, ferrieten in de spoel.

Moet weer even opbouwen want ben inmiddels op 'slopershoogte' beland.

Als het morgen even weer is gaat de andere tuner in top mét de oorspronkelijke antenne met spoel.
Indien dát wel tot succes leidt, met een handelbare counterpoise, dan is de volgende aanpassing unit weer zó gemaakt, met instelbare inductiviteit en capaciteit.

Cees

Plaats reactie