Low budget qrp zend-ontvanger

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Bericht
Auteur
Adrian_
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:03

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#76 Bericht door Adrian_ »

PD7CW schreef: Voor extra koeling is een in en topafdekking niet voorzien, de leverancier van de behuizing, EVA, heeft deze dan ook niét in het assortiment.

Afbeelding

Doet me vaag denken aan het walnotenhouten kistje van Hammond Mfg.

https://www.hammfg.com/electronics/smal ... sis/hwchas

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#77 Bericht door PD7CW »

Dat zou een zéér hoge investering kunnen zijn Adrie, heb geen kostprijs gezien en ........... tóch een esthetisch iets minder eindresultaat vergeleken met de EVA behuizing die mij overigens geheel kosteloos door de PLUS Markt ter beschikking is gesteld.

Activiteiten gaan natuurlijk gewoon door maar daarover is niet veel te schrijven. Wel heb ik wat at meetresultaten van de nieuwe VFO.

Ik ben van 14 MHz overgestapt omdat ik met een nieuw te bouwen 7 Mhz VFO de zendontvanger kan gebruiken om de frequentiestabiliteit te beoordelen. Bij 14 MHz is dat niet mogelijk, ik heb daarvoor geen apparatuur. Een verdubbelaar had ik al gebouwd dus misschien komt er een twee banden zendontvanger in de toekomst.
De 7 MHz zendontvanger is zeer stabiel en blijft tevens op een vaste positie en temperatuur.

De nieuwe VFO kan ik buiten zetten, 10 a 12 °C, in de woonkamer, 20 °C of in een box die intern op 30 °C gehouden wordt.
Met de telescoopantenne van de zendontvanger kan ik de FVO horen op alle meetlocaties en zó op zweving nul af stemmen. De variatie in positie van de Milsani Dial is dan een indicatie wat de freuentieafwijking van de VFO.

De nieuwe VFO heeft geen enkele isolatie, alleen de temperatuurcompensatie moet het werk doen.

Kijken we even wat een kristal zou presteren dan is daarvoor een volgende grafiek.
kristal temp afhankelijkheid10 30°C.png
Horizontaal de temperatuur en vertikaal de afwijking in frequentie in parts per million maal frequentie.
Nemen we een kristalfrequentie van 7 MHz dan kan de afwijking over een variatie van 10 °C tot 30 °C dus 7 tot 13 parts per million zijn.
7/1000000 x 7 = 49 Hz en 13 ppm komt uit op 91 Hertz.

De metingen die ik doe zijn bij 7,030 MHz, dit kan ik nog eens checken door het 7,030 MHz kristal in de dipper te steken en de zend-ontvanger hierop af te regelen. De te meten nieuwe VFO zet ik dan op zweving 0 op dezelfde golflengte bij kamertemperatuur, de groene streepjes op de tape die op de Milsani Dial geplakt waren. Blauwe streepjes, zweving nul koud (buiten) en rood warm (30 °C)

Op de foto zie je de tapes van de laatste drie waarnemingen. De cijfers geven het nummer van de waarnemingen weer, dus ook de volgorde.
7 MHz VFO temperatuur compensatie controlemetingen.jpg
Bovenste, de spreiding is nog groot, koud blauw geeft een aanmerkelijk lagere frequentie dan warm, rood. Er is sprake van ‘overcompensatie’ want de inductiviteit van de spoel neemt af bij koudere temperatuur. Niet gecompenseerd zou de frequentie omhoog gaan,
Na correctie van de compensatie was het tweede tape het resultaat, kleinere spreiding.
De derde tape het voorlopige eindresultaat. De spreiding in frequentie is daarbij 100 Hertz over een temperatuurvariatie van 20 °C.

Interessant is nog de lange termijn stabiliteit en detaillering van de definitieve constructie. Na eindmontage is het nog mogelijk de stabiliteit verder 'fijn te slijpen'.

Cees

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#78 Bericht door PD7CW »

Ik heb het energieverbruik eens gemeten van de set.

De uitgang is aangesloten op een 50 ohm dummyload. Het uitgangsvermogen ingesteld op 4 Watt.
Voedingsspanning wordt door een pakket van 10 stuks NiMH AA cellen van 2500 mA geleverd, spanning 12,5 VDC, 31,25 Wh.

Voor het verbruik van zenden worden een continue rij van punten en strepen gegeven met tussenruimtes zoals in de woordvorming.

Stroomverbruik tijdens zenden van strepen, 430 mA, dit komt overeen met een verbruik van 5,375 Watt aan elektrisch vermogen.
Stroomverbruik tijdens zenden van punten, 330 mA, k.o.m. 4,125 Watt.
Stroomverbruik tijdens ontvangst, 71 mA, k.o.m. 0,887 Watt.

Gaan we uit van 33 % in tijd voor elk van de omschreven situaties tijdens het gebruik van de set dan zou het verbruikte elektrische vermogen theoretisch 3,46 Watt-uur per uur zijn. Bij een werkelijke capaciteit van 31,25 Wh van het accupakket kan ik de set dus 9 uur gebruiken alvorens deze weer op te moeten laden.
Lagere uitgangsvermogens zijn óók te selecteren, 1 Watt en 2 Watt met als gevolg natuurlijk langere gebruikstijden.

Cees

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#79 Bericht door PD7CW »

Van Internet....... 2017.....

Hoe gaat het nu verder?
De N-Herijking staat op de agenda van het Amateuroverleg van 25 oktober a.s. De stand van zaken en de wijze van aanpak om tot een eindrapport te komen, zullen dan belangrijke gespreksonderwerpen zijn. Misschien kunnen dan ook al delen van het eindrapport besproken worden. Het is goed om te weten dat alle gesprekspartners een gedegen N-Herijkingsvoorstel zeer belangrijk vinden, ook al gaat dat ten koste van de tijd. Na dit Amateuroverleg hopen we weer over de N-Herijking te kunnen rapporteren.


Om me verder in te dekken tegen ongunstige ontwikkelingen heb ik alvast de VFO voor de ''Uitwijk naar 14 MHz-zendontvanger'' na studie van temperatuurafhankelijkheid van de LC combinaties (bij 7mhz), uiteindelijk afgestemd op 14.000 t/m 14.080 kHz, omvattend dus de CW gedeelte van 14,000 tot 14,070 MHz.
14 MHz VFO definitief.JPG
De VFO is uiterst stabiel en zeer geschikt voor de nieuwe morse zendontvanger. Hij gaat nu in de koelkast, in afwachting van de verdere ontwikkelingen.

Overigens, een levendige dialoog zo over mijn qrp project. Het zal weer even duren voordat ik op alle berichten reageer....... drok.....drok.... drok.

Ja, zelf ontwikkelen en bouwen leeft écht op dit forum, kijk óók maar eens in dit draadje van PA0ETE, http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=12&t=18932

Cees

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#80 Bericht door PD7CW »

Voor de zendontvanger kwam de Vackar VFO nog weer eens in beeld. Het is een wat minder bekende variant en lijkt op de collpits oscillator.

De Vackar VFO staat erom bekend dat de amplitude over een groot bereik constant is.

Als de aandacht tóch nog eens uitgaat naar een Zendontvanger voor de 7 én 14 MHz dan kan de Vackar VFO wel eens gunstig zijn om toe te passen. Door alleen het bij- of afschakelen van een parallelcondensator over de oscillatorkring (LC) kan dan in het bereik van 7,000 of 14,000 MHz afgestemd worden.
Door de constante amplitude hoeft er dan verder niets aangepast worden behoudens de side-tone.

Een foto van de Vackar VFO ‘in wording’.
BILD6687.JPG
Cees

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#81 Bericht door pa0ejh »

Hallo Cees.

De Vackar en de Seiler Osc. worden vaak in 1 adem genoemd, terwijl er wel verschillen zijn.

Misschien kun je hier iets mee http://www.robkalmeijer.nl/techniek/ele ... index.html

Eerste helft gaat over Buizen, daarna over de Osc. met halfgeleiders.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#82 Bericht door PD7CW »

Aan kennis geen gebrek Egbert.
Mijn variant op de Vackar VFO kenmerkt zich door het feit dat ik de voedingsspanning voor de FET toevoer op een tap van de spoel en niet middels een smoorspoel.
De Seiler is naar mijn mening niet vergelijkbaar, de variant op de Seiler, Hartley met óók een tap op de spoel pas ik wél regelmatig toe.

Cees

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#83 Bericht door PD7CW »

Het experiment heeft een zeer goed bruikbare VFO opgeleverd, stabiel, range 14,000 tot tot 14,100 MHz en ruim 1 Volt t/t uitgangsspanning over een source- uitgangsweerstand van 220 ohm.
Vackar-oscillator ontwerp 3 november 2017.png
Vackar VFO 14,0 - 14,1 MHz.JPG
Gegevens worden opgeslagen om mettertijd indien nodig te kunnen mobiliseren.
Wordt het morse/CW voor de novice op 7 MHz of moeten we uitwijken naar de 14 MHz met alle gevolgen van dien als nieuwe antennes maken, transceiver bouwen of ombouwen.........

De VFO is in alle gevallen het belangrijkste deel en heeft bewezen gemaakt te kunnen worden, vooral de frequentie 14 MHz is al hoog om ècht goed te krijgen, de rest kan weer zó in elkaar gefrot worden.
BILD6693.JPG
Tap - tap - tap - tap - - - h e r i j k i n g - -

Cees

Adrian_
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:03

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#84 Bericht door Adrian_ »

Beetje off-topic, maar ik vond dit leuke draadje een mooie plek om een link te plaatsen naar dit bericht:

Zelfbouwtentoonstelling tijdens VERON DvdRA nog nooit zo groot.

https://www.veron.nl/nieuws/zelfbouwten ... ing-dvdra/

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#85 Bericht door PD7CW »

En Adrie, was het leuk?

Cees

Adrian_
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:03

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#86 Bericht door Adrian_ »

Ja Cees, het was weer de moeite waard om naar Apeldoorn af te reizen, met name door de zelfbouwprojecten die te zien waren.
Misschien dat jij er met jouw projecten, die een hoog gehalte aan zelfbouwplezier hebben, ook nog eens te zien bent, alhoewel ik uit je reacties op andere draadjes begrijp dat dat niet gauw zal gebeuren.

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#87 Bericht door PD7CW »

Adrie, ik doe alleen een beetje promotiewerk voor de n amateur en aan de vermeldingen bij de afbeeldingen te zien zijn er genoeg lezers. Eerste plaatje, post één bladzijde 1 inmiddels 1480 keer bekeken.
Voor de rest?
Ik timmer af en toe aan de weg met de kinderen uit de buurt, JOTA in het klein en krijg daarbij méér reacties dan tijdens dit draadje.
Cees

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#88 Bericht door PD7CW »

Heet van de naald, heet van de pers, ontwikkelingen in de ether.
In the ether 3.png
Doorgaan met de 14 MHz zendontvanger lijkt me géén slecht idee gezien de voortgang rond de ´herijking´.
De SO42 P is in beeld..... ja.... we gaan misschien óók een IC´tje gebruiken.

Cees

Plaats reactie