QRPlabs 5 Watt cw tranceiver kit met veel mogelijkheden

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: QRPlabs 5 Watt cw tranceiver kit met veel mogelijkheden

#91 Bericht door pa3dq »

Hallo,

Ook hier druk bezig met nr1559 de 40m qcx en het schiet al mooi op met priegelen :shock:
Beetje nieuw voor mij dat kleine spul dus door vergrootglazen en loep tuuren
Wel een handig hulp middeltje gemaakt vlgs de labs een derde handje dat scheelt al weer :D
Ben zeer benieuwd afwachten maar
Allen suc6

grt 73 GJ
Bijlagen
kopie IMG_3217.jpg
eenvoud is de kunst van het ware

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: QRPlabs 5 Watt cw tranceiver kit met veel mogelijkheden

#92 Bericht door Bert_1 »

Ik heb eens filters op zo'n manier gedaan maar dat wikkelde zo strak dat ik de ze niet goed kon krijgen. Daarna nog eens gewikkeld (nog steeds met dat hulpstuk) maar nu een stuk losser en toen ging het wel goed.
Bert

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: QRPlabs 5 Watt cw tranceiver kit met veel mogelijkheden

#93 Bericht door pa3dq »

PE1KVL schreef:Ik heb eens filters op zo'n manier gedaan maar dat wikkelde zo strak dat ik de ze niet goed kon krijgen. Daarna nog eens gewikkeld (nog steeds met dat hulpstuk) maar nu een stuk losser en toen ging het wel goed.
Hallo,

Oke dank neem aan dat de inductie te groot was ?
Begon al aan mijn inductie meter te twijfelen de waarden waren iets hoger
Dus maar even afwachten naar de eerste test zal het blijken en weet nu evt waar tezoeken
Heb het niet zo strak getrokken maar dat gaat wel vlot als je niet uit kijkt

grt GJ
eenvoud is de kunst van het ware

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: QRPlabs 5 Watt cw tranceiver kit met veel mogelijkheden

#94 Bericht door Bert_1 »

die gaat wel iets omhoog maar voor het filter was de capaciteit ook van belang, met heen en weer drukken van de wikkelingen moest je ze afregelen en dat lukte toen niet. Helaas had ik alles toen al klaar (28 stuks) :o
Bert

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: QRPlabs 5 Watt cw tranceiver kit met veel mogelijkheden

#95 Bericht door pa3dq »

Hallo,

Tis gelukt de assemblage, gewoon pecies de instructies volgen en t'werkt :shock:
Mag al een paar verbindingen toe voegen aan het log
Wow wat een mogelijkheden denk dat ik er heel zuinig op ben
De con dx waren rustig dus verder nog geen echte indruk
Wel een update alhier in de shack
Nog even een kist voor timmeren :wink:

grt 73 GJ
Bijlagen
kopie 3231.jpg
eenvoud is de kunst van het ware

lblaauw
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mar 2016, 10:09
Roepletters: PD1LDB

Re: QRPlabs 5 Watt cw tranceiver kit met veel mogelijkheden

#96 Bericht door lblaauw »

Hallo,

Ik ben ook druk bezig met de bouw van mijn qcx voor 40m en heb hem net, los nog, in de behuizing zitten. Net voor de eerste keer spanning erop gezet en het menu is prima zichtbaar. Ik heb hem echter gelijk weer uitgezet omdat het mij opviel dat Q6 gelijk erg heet werd. Nou heb ik een 1.0 versie van de eerste batch waar nog niet de MPS751 zat maar nog de mps2907. Hebben jullie hier ervaring mee of zou er wat anders aan de hand kunnen zijn ?

mvg,

Leo - PA1LDB
Bijlagen
qcx.jpg

lblaauw
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mar 2016, 10:09
Roepletters: PD1LDB

Re: QRPlabs 5 Watt cw tranceiver kit met veel mogelijkheden

#97 Bericht door lblaauw »

Hallo,

Nou dat was wel een domme aktie op zich. Ik had de koptelefoon in de input van de paddle zitten dus q6 had het er maar druk mee. Des ondanks word die wel heel erg heet en ga ik hem toch vervangen door de zwaardere versie.

gr,
Leo

ps: verder met afregelen dan maar Hi ;-)
lblaauw schreef:Hallo,

Ik ben ook druk bezig met de bouw van mijn qcx voor 40m en heb hem net, los nog, in de behuizing zitten. Net voor de eerste keer spanning erop gezet en het menu is prima zichtbaar. Ik heb hem echter gelijk weer uitgezet omdat het mij opviel dat Q6 gelijk erg heet werd. Nou heb ik een 1.0 versie van de eerste batch waar nog niet de MPS751 zat maar nog de mps2907. Hebben jullie hier ervaring mee of zou er wat anders aan de hand kunnen zijn ?

mvg,

Leo - PA1LDB

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: QRPlabs 5 Watt cw tranceiver kit met veel mogelijkheden

#98 Bericht door PD7MAA »

Van het forum.

C22 vervangen door 0.1uF tegen QSK lawaai.

Have fun.
Bijlagen
c22.png
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: QRPlabs 5 Watt cw tranceiver kit met veel mogelijkheden

#99 Bericht door PD7MAA »

link naar het qsk probleem:
https://groups.io/g/QRPLabs/topic/7729976#20556

Succes
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

PA0CMU
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: QRPlabs 5 Watt cw tranceiver kit met veel mogelijkheden

#100 Bericht door PA0CMU »

Ik heb #2593 voor 40m sinds vanavond aan de praat. Half december besteld maar het duurde even voordat het pakketje arriveerde. Het afregelen van het bandpass filter gaat alleen met een belasting aan de antenne ingang. Een 50 ohm dummy is al goed. Laat ik die weg dan staat de 30pF trimmer helemaal op minimum capaciteit en piekt de uitlezing naar volle schaal op niveau 09. Er is geen piek te vinden. Met dummyload is er een maximum op niveau 08. Ik heb het even zo gelaten want minder windingen op T1 om de boel resonant te krijgen binnen het bereik van C1 hielp niks.

Er zit op de as van de encoder wel veel speling bij mij. Het lijkt of de schroef van de knop los zit maar dat is niet zo. Hebben anderen diezelfde ervaring?
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

PA0CMU
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: QRPlabs 5 Watt cw tranceiver kit met veel mogelijkheden

#101 Bericht door PA0CMU »

Vandaag de eerste verbinding gemaakt met Jürgen, HB9ANE. Ook de Tx kant lijkt dus in orde.

Nog iemand een idee over het niet kunnen pieken van het bandpass filter zoals ik hierboven schreef?
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

PA0CMU
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: QRPlabs 5 Watt cw tranceiver kit met veel mogelijkheden

#102 Bericht door PA0CMU »

Probleem opgelost met C1. Er ontstond bij het draaien aan de trimmer af en toe gekraak in het audio. Nadere analyse bracht aan het licht dat de trimmer sluiting maakte tussen de plaatjes. Niet steeds op dezelfde plaats. Trimmer vervangen en nu werkt de BPF peak prima. Het lijkt ook wel of het gebruik van de Iambic keyer veel soepeler gaat. Daar heb ik geen verklaring voor maar voorheen had ik de grootste moeite een net seinschrift weg te zetten wat ik toeschreef aan andere timing van de keyer dan ik gewend ben. Die encoder-as heeft naar mijn idee echt teveel speling. Graag toch wat reacties hoe die bij anderen is.

Tu
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: QRPlabs 5 Watt cw tranceiver kit met veel mogelijkheden

#103 Bericht door PD7MAA »

Van de Duitse qrp site:

Prof. behuizing voor de QCX : http://www.shop.bamatech.de/
Bijlagen
QCX_housing.jpg
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
PD4NK
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 okt 2018, 21:56
Roepletters: PD4NK
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: QRPlabs 5 Watt cw tranceiver kit met veel mogelijkheden

#104 Bericht door PD4NK »

Hier is die gisteren ook besteld. Ik heb nog nooit zo iets ingewikkeld in elkaar gesoldeerd, dus dit is een mooie eerste keer. Als het verkeerd gaat is het niet super erg, het is gelukkig maar 40ish euries. Ik zat er al een tijdje tegenaan te hikken, dus eindelijk ook besteld!

Ook zal dit mijn eerste HF ervaring zijn + geeft het een reden om serieus Morse te leren. (Mij vorige maand aangemeld op CW Academy, start in januari)

Ik heb voor de 40 meter variant gekozen, maar kan het altijd nog aanpassen als die binnen komt (het is slechts de low-pass filter + misschien iets anders kleins dat je dient aan te passen, nietwaar?). Al moet ik dat wel hebben besloten voordat die in elkaar gaat :lol:

Zodra die binnen is komen hier foto's van de verpakking en de onderdelen! Ook zal ik dan laten weten hoelang shipping hier duurde.

De komende tijd zal ik deze 7 pagina's aan discussie even doornemen. Ik zie in ieder geval dat het nu gaat over behuizing. Dit 3D model kwam ik tegen op internet, en dat kan ook een optie zijn. Dit ding moet het ook doen met de knoppen op de behuizing, en dat scheelt weer. En er is een optie om boven de printplaat ruimte te laten in de behuizing voor een accu.

Nadeel is dat de buitenwereld dan niet beschermd is tegen eventuele QRM dat de elektronica van het apparaat creëert (omdat 3D prints niet van metaal zijn).

Het 3D ontwerp: https://www.thingiverse.com/thing:2661221

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1429
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: QRPlabs 5 Watt cw tranceiver kit met veel mogelijkheden

#105 Bericht door PH2LB »

PD4NK schreef:Hier is die gisteren ook besteld. ....

De komende tijd zal ik deze 7 pagina's aan discussie even doornemen. Ik zie in ieder geval dat het nu gaat over behuizing. Dit 3D model kwam ik tegen op internet, en dat kan ook een optie zijn. Dit ding moet het ook doen met de knoppen op de behuizing, en dat scheelt weer. En er is een optie om boven de printplaat ruimte te laten in de behuizing voor een accu.

Nadeel is dat de buitenwereld dan niet beschermd is tegen eventuele QRM dat de elektronica van het apparaat creëert (omdat 3D prints niet van metaal zijn)
Gaat vast goed komen. Is een hele leuke kit om te bouwen.

Voor wat je 3d geprinte behuizing betreft, heb je natuurlijk helemaal gelijk, maar gelukkig bestaan er verven die daar voor bedoeld zijn. Of anders, gewoon aluminium tape aan de binnen kant (wel even verbinden met gnd natuurlijk).
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Plaats reactie