Ft-817nd go-kit

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Bericht
Auteur
pd9ray
Berichten: 138
Lid geworden op: 05 nov 2006, 14:39
Locatie: Rotterdam

Ft-817nd go-kit

#1 Bericht door pd9ray »

Hallo allemaal.
Mijn naam is Raymond, PD9RAY, en ook ik ben gegrepen door het Qrp-virus. Bij toeval liep ik een keer iemand tegen het lijf die een ft-817 in gebruik had, en hoewel ik wel wist dat die dingen een redelijke reputatie hadden, heb ik me verbaast wat daar allemaal mee gehoort en gewerkt werd.
Ik had al jaren een ft-857 in een kastje gebouwd, met een voeding en tuner, maar als we daarmee het "veld"in willen, moet er ook altijd een aggregaat mee, en nogal wat andere zooi, zoals tafel en stoelen enz, met andere woorden: een complete volksverhuizing.
Nou heb ik daar niet altijd zin in, maar ik heb bij mooi weer wel altijd zin om ff een mini velddag te doen. Dus een ft-817nd aangeschaft, en zo gaandeweg heb ik daar wat leuke dingetjes bij gekocht, en inmiddels is het een echte Go-kit geworden, waarmee ik met 1 koffertje op pad kan, en toch vanalles bij me heb.
De koffer bevat: Een ft-817nd in tas, een cg antenna interface voor cat en digimodes (type sb-2000mkII) incl. kabelset. Een accu, met stekkerlader, coaxkabel, driebanden endfed antenne en een accu meter van GT power type 130a (uit de rc wereld, hiermee kan ik de conditie vd accu in de gaten houden)
De ft-817nd heb ik voorzien van zogenaamde peg legs, dat zijn pootjes, waardoor de voorkant iets omhoog komt. De mijne zijn in carbon, omdat ik geen zilverkleurige pootjes wilde. Ik heb een plankje op maat laten zagen dat bij transport dwars op de bodem ligt, maar bij gebruik op de richel ligt vd koffer, waardoor een plateau ontstaat waar de ft-817nd op kan staan. Met een paar stukjes klitteband heb ik een voorziening gemaakt waar de accu meter opgehangen kan worden.
De verste verbinding die ik inmiddels heb gemaakt was met Sao paolo , Brazil, net geen 10.000km, maar met slechts 2,5 watt. Hoewel het signaal rapport 5/9 was, heb ik alles wel 4 keer moeten zeggen , hahahaha, maar dat mag de pret niet drukken.
Hieronder een paar foto's zodat u een indruk krijgt van mijn qrp stationnetje.
Next op de verlanglijst: Een aantal "anderson power poles" , dit zijn stekkertjes, die onderling gekoppeld kunnen worden, en heel makkelijk toepasbaar zijn voor het maken van allemaal patch kabeltjes. Ze zijn besteld, maar de chinese post is niet zo snel.
Eventuele vragen beantwoord ik natuurlijk graag. Via dit forum of via : pd9ray@veron.nl
Bijlagen
20150519_190620.jpg
20150515_202204.jpg
20150515_202204.jpg
20150515_202155.jpg
20150506_193652.jpg
20150506_193421.jpg

Gebruikersavatar
PD1DAF
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 sep 2014, 20:12
Roepletters: PD1DAF
Locatie: Valkenswaard

Re: Ft-817nd go-kit

#2 Bericht door PD1DAF »

Hoi Raymond,

Ziet er goed uit ik ben ook bezig om een ft817nd aan te schaffen nu nog tijdelijk geleend van een zendamateur uit de buurt.
ik wil ook wat veldwerk gaan doen met minimum aan spullen en compacte spullen.
hou je me op de hoogte?

mvg Frans 73
Motorola MC 2100 2m set Storno CQM 6000 2m set Baofeng gt-3 port 2/70 yaesu FT 991A

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Ft-817nd go-kit

#3 Bericht door PH2LB »

Ziet er idd heel mooi compact uit.

In een soort gelijke koffer heb ik ook mijn FT817nd zitten voor het veldwerk.

Tip : ik zou je wil aanraden een klep in te maken (fixeerbaar op 2 posities) waar je de set (en eventuele tuner) mooi op vast kunt binden met klitterband. Dan hou je daaronder ruimte voor antenne's accu etc en er boven voor papieren etc.

Hou ons op de hoogte van je vorderingen.
Bijlagen
FT817nd in het veld.
FT817nd in het veld.
Inside view
Inside view
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: Ft-817nd go-kit

#4 Bericht door PE9H »

Ik ben nog niet klaar met m'n qrp veldkit... maar als het zover is...
Maareh Lex, wat ligt daar op die eerste foto? Een grijze buis?
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Ft-817nd go-kit

#5 Bericht door PH2LB »

PD9H schreef:Maareh Lex, wat ligt daar op die eerste foto? Een grijze buis?
Die recht op staande zit koffie in :wink: Die liggende is een 12.5m glasfiber mast van DX-wire. :D
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Ft-817nd go-kit

#6 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Raymond,

Zoiets heb ik ook alleen in een iets andere samenstelling.
FT817nd in een koffer met accu en kleine paddle. Als antenne heb ik een ZS6BKW tot 40M. Als antennetuner een bouwpakket van Howes, bestaat niet meer. De mast is zo'n blauwe van XL.

Ben je ook van plan de pc mee te nemen? Dit omdat je ook een modem erbij hebt.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Ft-817nd go-kit

#7 Bericht door PA3BAS »

Je hebt in ieder geval genoeg porto's... :mrgreen:
.... But will it blend?

pd9ray
Berichten: 138
Lid geworden op: 05 nov 2006, 14:39
Locatie: Rotterdam

Re: Ft-817nd go-kit

#8 Bericht door pd9ray »

Hahahaha.......ja porto's heb ik voldoende.
Ik ben idd van plan om de mini laptop ook mee te nemen (acer aspire 1) niet altijd, maar bv op vakantie, of als ik weet dat er ter plekke stroom voorhanden is.
Een klep heb ik niet, maar wel een plankje die tijdens transport op de bodem ligt, maar die ik kan gebruiken om de ft-817 op de zetten als ik ergens ben.
om ruimte te besparen heb ik gekozen voor een 3 bands endfed antenne (zelfbouw) De antenne is resonant op de banden waar ik uit mag komen, en scheelt weer het mee sjouwen van een tuner.
Ik hoop dat de power poles snel komen, dan plaats ik weer een update, en tussentijds zal ik proberen "actie foto's " te plaatsen van het setje in gebruik.
Het samenstellen en bedenken is al leuk, het gebruiken nog leuker.

Ik hou jullie op de hoogte!

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: Ft-817nd go-kit

#9 Bericht door PE9H »

PH2LB schreef:
PD9H schreef:Maareh Lex, wat ligt daar op die eerste foto? Een grijze buis?
Die recht op staande zit koffie in :wink: Die liggende is een 12.5m glasfiber mast van DX-wire. :D
Beide erg belangrijk!
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

PA5DAM
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 dec 2012, 20:45
Roepletters: PA5DAM

Re: Ft-817nd go-kit

#10 Bericht door PA5DAM »

Beste OM,

Sorry dat ik het topic misschien een beetje kaap.
Een heel boeiend topic.
Ik overweeg zelf om een ft 857d of een ft817nd aan te schaffen als set voor HF om all mode op 2m en 70cm zowel thuis als evt draagbaar uit te kunnen komen.

Mijn vraag is even zat de ft 857d in een te grote kast ingebouw met alles erop en eraan of trok de ft 857 te veel stroom om er qua velddag wat leuks mee te kunnen doen?

Zijn er misschien meer OM die ervaring hebben met portable stroom verbruik met b.v. een kleine accu?


'73

PA5DAM
PD2FVD - PA5DAM

pd9ray
Berichten: 138
Lid geworden op: 05 nov 2006, 14:39
Locatie: Rotterdam

Re: Ft-817nd go-kit

#11 Bericht door pd9ray »

Ik heb altijd geroepen dat het leven te kort is voor Qrp. Daarom heb ik ook eerst een ft 857 gekocht. Natuurlijk kan die ook op 5 watt, maarja......Je koopt ook geen ferrari om rondjes te kunnen rijden op een woonerf, toch?
Ik had wat budget, was toe aan een nieuwe uitdaging, en kwam iemand tegen met een ft817.
En ik moet zeggen, de ft-817 valt zeker niet tegen. Ik werk afstanden die voor 25watt normaal zijn. Soms is echter wel wat meer geduld nodig.
De ft-857 is eigenlijk net zo portable, alleen vraagt die meer stroom als je een beetje vermogen gaat maken.
Ik heb m eerlijk gezegd nooit op een accu geprobeert, misschien was dat net zo leuk geweest, hahahha

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Ft-817nd go-kit

#12 Bericht door PA1WBU »

QRP /P is fun, dwz als het met de condities een beetje meezit. In de fotos hieronder mijn aanpak met de FT-817. Op hoofdlijnen: een degelijk formaat laptoptas ("zo maken ze ze niet meer"). De vakjes waar deze tas vol mee zit zijn heel handig voor alle losse handel die je nu eenmaal nodig hebt. Ik heb ook nog een wat kleinere laptoptas die ik soms gebruik (€7, nieuw, bij de kringloop).

De FT-817 is voorzien van zelfgemaakte opklapbare aluminium 'peg-legs' en een eveneens zelfgemaakte VFO knop met een slingertje. De tuner zit met industrieel 3M klittenband op de FT, op de tuner aan de zijkant zit met hetzelfde soort klittenband een speechprocessor van Funkamateur (aanrader trouwens).

Aan de HF kant heb ik haakse PL pluggen zitten om tuner en FT te verbinden, maakt het allemaal wat compacter en minder kwetsbaar (kinken in coax etc). Als accus gebruik ik een paar LiFePO4 exemplaren. Ze zijn nogal prijzig (ik heb ze kado gekregen :D ) maar hebben tov LiPo accus het voordeel dat ze geen onplezierige neigingen hebben tot in de brand vliegen. Lichtgewicht ook, dus goed voor /P

Wilko
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Laatst gewijzigd door PA1WBU op 23 mei 2015, 09:58, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Ft-817nd go-kit

#13 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Ik heb de "peg-legs" in het verleden van kunststof gemaakt.

Bij mijn huidige versie heb ik een commercieel beugeltje.
Bijlagen
peg-legs van kunststof
peg-legs van kunststof
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Ft-817nd go-kit

#14 Bericht door PA1WBU »

En de accu, die was attachment 8 en dat mag niet van de forum software :?
Bijlagen
image.jpg

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: Ft-817nd go-kit

#15 Bericht door PE4WJ »

Ikzelf maak voor mijn "go kit" (met name voor SOTA activaties) al een tijdje naar grote tevredenheid gebruik van een Zippy Flightmax LiFePo accu, zie

http://hobbyking.com/hobbyking/store/__ ... ouse_.html

Prijs is zeer schappelijk, deze accu's worden door veel SOTA activators gebruikt. Wel powerpoles eraan gezet in plaats van de originele connectors. En de zekering niet vergeten, deze accus kunnen veel stroom leveren.

Als lader gebruik ik de volgende:

https://www.conrad.nl/nl/modelbouw-mult ... 37455.html

73,

Wouter Jan PE4WJ

Plaats reactie