Nieuwe QRP 3 banden HyEndFed Anatenne

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Nieuwe QRP 3 banden HyEndFed Anatenne

#1 Bericht door pb1a »

Heeft er al iemand ervaring met de nieuwe qrp HyEndFed antenne. Ik kon het niet laten om er toch maar een te bestellen.
Ziet er echt heel gelikt uit. Ik ben benieuwd. Leuk voor bij mijn FT 817ND.
Hij schijnt echt perfect te werken en niet eens zo gek duur. :D
Wordt vervolgd HI :mrgreen:

Gr. Anne PB1A
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

PB2T
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:15
Roepletters: PB2T
Locatie: Ingen
Contacteer:

Re: Nieuwe QRP 3 banden HyEndFed Anatenne

#2 Bericht door PB2T »

Ik heb in mei een LNR EFT-10/20/40 Trail Friendly gekocht. Ongeveer hetzelfde als wat jij hebt besteld. LNR heeft een handig systeem waarbij de antennedraad op de trap wordt gewikkeld. Ik heb deze antenne nog steeds niet in de knoop gehad.
Werkt prima, zelfs een beetje op 30 meter met antennetuner.
Op 10 meter, waar de antenne als hele golf straler werkt, heb ik nog geen ervaring.
Laatst gewijzigd door PB2T op 28 jul 2013, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
73, Hans PB2T

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Re: Nieuwe QRP 3 banden HyEndFed Anatenne

#3 Bericht door pb1a »

PB2T schreef:Ik heb in mei een een LNR EFT-10/20/40 Trail Friendly gekocht. Ongeveer hetzelfde als wat jij hebt besteld. LNR heeft een handig systeem waarbij de antennedraad op de trap wordt gewikkeld. Ik heb deze antenne nog steeds niet in de knoop gehad.
Werkt prima, zelfs een beetje op 30 meter met antennetuner.
Op 10 meter, waar de antenne als hele golf straler werkt, heb ik nog geen ervaring.
Hoi Hans,

Ziet er op zich ook heel leuk uit. Ik ben benieuwd waar je wel en waar je geen ATU nodig heerft. De Frequentie indeling op 40 meter ligt anders als die van Europa. Ik heb heel goede ervaring met HyEndFedcompagny. :D
Goede service en uitleg.
Zowel in Hilversum als mijn QTH in Vierhouten heb ik een 5 bander hangen. Werkt echt als een speer. In hilversum (woonwijk) ben ik heel waat QRM af sinds ik zo'n ding heb hangen. Ook zijn de buren blij. Geen storingsklachten meer.
Scheelt Agentschap Telecom ook een hoop werk HI :mrgreen:
Het oprolsysteem is wel erg leuk. Dan maak ik zelf wel even.

Gr. Anne PB1A
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

PB2T
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:15
Roepletters: PB2T
Locatie: Ingen
Contacteer:

Re: Nieuwe QRP 3 banden HyEndFed Anatenne

#4 Bericht door PB2T »

Anne,

Ik heb toevallig zaterdag met een antenne analyzer gekeken. Op 20 meter was de swr optimaal rond 14.300. Voor 40 meter had ik er een stukje afgeknipt en daar zit het optimum nu bij 7.070.
De swr is goed genoeg op de hele band.
Laatst gewijzigd door PB2T op 28 jul 2013, 20:54, 2 keer totaal gewijzigd.
73, Hans PB2T

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Nieuwe QRP 3 banden HyEndFed Anatenne

#5 Bericht door PD7MAA »

Ze hebben ook een leuke qrp set voor cw fans , de FX-2 http://www.lnrprecision.com/ maar deze schijnt al voorlopig uitverkocht te zijn :roll: Lijkt verdacht veel op Chinese productie
73 John
Bijlagen
fx-2.jpg
fx-2.jpg (45.81 KiB) 9882 keer bekeken
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Re: Nieuwe QRP 3 banden HyEndFed Anatenne

#6 Bericht door pb1a »

PD7MAA schreef:Ze hebben ook een leuke qrp set voor cw fans , de FX-2 http://www.lnrprecision.com/ maar deze schijnt al voorlopig uitverkocht te zijn :roll: Lijkt verdacht veel op Chinese productie
73 John
Ziet er wel leuk uit, maar ik heb een FT 817ND en dat is echt een leuk setje bij uitstek voor QRP.
Ik kan straks alles stiekem bij mij XYL Anja PE2RCY in haar handtas stoppen HI :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Hoef ik nog niet eens te schouwen ook :D

Gr. Anne PB1A
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Re: Nieuwe QRP 3 banden HyEndFed Anatenne

#7 Bericht door pb1a »

Ik heb hem binnen. Hij ziet er wel heel erg gelikt uit en zeer goed afgewerkt. Persoonlijk vind ik de afwerking nog beter als de gewone 5 bander HyEndFed antenne van de firma. Nu nog kijken hoe die werkt, maar PA3RK kennende komt dat wel goed.
Wordt dus weer vervolgd HI. :mrgreen:
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

Theo

Re: Nieuwe QRP 3 banden HyEndFed Anatenne

#8 Bericht door Theo »

foto, foto, foto.

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Nieuwe QRP 3 banden HyEndFed Anatenne

#9 Bericht door Aeolus »

welk voordeel heeft de qrp versie ten opzichte van de gewone 3bander?

Theo

Re: Nieuwe QRP 3 banden HyEndFed Anatenne

#10 Bericht door Theo »

die is goedkoper zie ik op de site staan. :wink:

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: Nieuwe QRP 3 banden HyEndFed Anatenne

#11 Bericht door kees - pa3deb »

Aeolus schreef:welk voordeel heeft de qrp versie ten opzichte van de gewone 3bander?
De qrp versie is geschikt tot een vermogen van 25 Watts max. Dat houdt dus o.m. in dat alles lichter uitgevoerd kan worden, mede in verband met back-packing, sota en dergelijke.
Lichter materiaal betekent ook goedkoper. Ik heb er ook een besteld, voor /p werk en vakantie.
73
Kees, PA3DEB

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Nieuwe QRP 3 banden HyEndFed Anatenne

#12 Bericht door Aeolus »

ok, hij is wat goedkoper, maar gezien de prijzen van de sets die we allemaal kopen, mag die paar tientjes extra ook niet veel uitmaken. Lichter materiaal: ja, maar de gewone versie is ook zo zwaar niet, nog steeds prima geschikt om mee te nemen. Ik zou de aanschaf van de qrp versie dus haast zonde willen noemen.

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: Nieuwe QRP 3 banden HyEndFed Anatenne

#13 Bericht door kees - pa3deb »

Aeolus schreef:ok, hij is wat goedkoper, maar gezien de prijzen van de sets die we allemaal kopen, mag die paar tientjes extra ook niet veel uitmaken. Lichter materiaal: ja, maar de gewone versie is ook zo zwaar niet, nog steeds prima geschikt om mee te nemen. Ik zou de aanschaf van de qrp versie dus haast zonde willen noemen.
Of iemand een paar tientjes extra mag of moet uitgeven is niet aan mij. Voor mij telt alleen dat het een hele gemakkelijke antenne is, die uitstekend werkt en met de ingebouwde atu zelfs ook nog op 30 m een hoeveelheid rf in de lucht zet. Kan ik tenminste ontsnappen aan contests @&#^%$@|!!
73
Kees, PA3DEB

PB2T
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:15
Roepletters: PB2T
Locatie: Ingen
Contacteer:

Re: Nieuwe QRP 3 banden HyEndFed Anatenne

#14 Bericht door PB2T »

Vandaag heb ik mijn antenne gebruikt vanaf een heuvel in de Belgische Ardennen (Bois de Hodinfosse) en een voor mij recordaantal van 43 verbindingen gemaakt in 34 minuten. Het vermogen was 10 Watt. Voedingspunt op ongeveer 1,5 meter met de antenne langs een 10 meter hengel en het laatste stukje schuin naar beneden gespannen. 24 QSO's op 20m gemaakt, 12 op 40m en 7 op 30m. De signalen op 30m waren duidelijk zwakker dan op de andere twee banden.
73, Hans PB2T

Plaats reactie