QSO's met USA

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3JD
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 okt 2008, 21:37
Roepletters: PA3JD
Locatie: Dedemsvaart

QSO's met USA

#1 Bericht door PA3JD »

Allereerst de beste wensen voor een ieder.
Bijgaand mijn ervaringen met het werken op 40 en 20 meter met de VS met laag vermogen.
Om goed hoorbaar te zijn in de VS gebruik ik twee websites om te weten of de QRG vrij is van QRM van andere stations.
Allereerst kijk ik op reversebeacon.net om te weten of er een ander station, welke ik hier in Dedemsvaart niet hoor, op een bepaalde frequentie zit. Wanneer dat niet het geval is, luister ik op de HF site van PA3ANG. Deze heeft een ontvanger in New York. Hierop kun je luisteren of de frequentie in de VS ook vrij is van QRM.
Hierna geef ik een CQ zonder de letters QRP of NA achter de call te seinen. De skimmers pakken dit nl. sneller op. Sneller dan achter de call een slash met NA of QRP.
Op de site van PA3ANG wordt je CQ na twee tot drie seconden hoorbaar en kun je zien hoe je in de VS doorkomt.
Het heeft mij al meer QSO's opgeleverd dan op de QRP aanroep-frequenties te beginnen.
Misschien een overweging waard om eens uit te proberen. Ik heb er de afgelopen weken zeer goede ervaringen mee, vooral op 40 meter.
73 de Joop, PA3JD
Laatst gewijzigd door PA3JD op 21 feb 2013, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA3JD
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 okt 2008, 21:37
Roepletters: PA3JD
Locatie: Dedemsvaart

Re: QSO's met USA

#2 Bericht door PA3JD »

Gisteren met 250 milliwatt CQ op 20 meter. Gebruikte een vintage uit de jaren 80 van mijn vader, PAoJJR een KW TS130v. Vermogen kan terug naar 100mW. Na verloop van tijd komt W1MK uit Boxford, MA terug. Rprt: 459! Afstand 5620 km! Grootste afstand met 250 mW tot nu toe! QSL per post verstuurd.
Bijlagen
ts130v.jpg

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: QSO's met USA

#3 Bericht door pa4o »

Hoi Joop,

Knap werk man. Wat voor een antenne gebruik je ervoor? Zo heb ik een kennis die houd zich bezig met nog veel lagere vermogens. http://www.qsl.net/pa1sdb/

Peter

Gebruikersavatar
PA3JD
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 okt 2008, 21:37
Roepletters: PA3JD
Locatie: Dedemsvaart

Re: QSO's met USA

#4 Bericht door PA3JD »

Peter, tnx. Ik gebruik een FD4 Windom op 12 meter hoogte. Heb wel eens gehoord dat dit een gammele antenne is, maar hij voldoet m.i. uitstekend. Het aantal zonnevlekken was op 20 februari meer dan de afgelopen weken. Zal wel een combinatie zijn geweest van het juiste moment op de juiste tijd. Maar heb wel een leuke (hobby)dag gehad!

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: QSO's met USA

#5 Bericht door pa4o »

Dan werkt het prima Joop.. Ik ben zelf niet zo'n qrp man, maar ieder zijn eigen zeg ik maar. Heb hier 100W tot mijn beschikking op hf en dat gaat ook mooi. Heb hier een 2x15.5m draad en een 13 of 14m open lijn tot aan de tuner en werk er ook redelijk wat mee. Heb vandaag mijn vier 2m eme antennes uit de mast gehaald. Als het weer het toelaat probeer ik morgen mijn 2el Fritzel in de mast te zetten. Ben benieuwd hoe dat gaat werken ten opzichte van mijn stuk draad..Misschien dat ik dan ook wel een heel stuk terug kan met vermogen :)

Peter

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: QSO's met USA

#6 Bericht door pa1bvm »

EME antennes eruit ??? wat is dat nou ...

tijdelijke maatregel ???

greetz Rick,PA1BVM

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: QSO's met USA

#7 Bericht door pa4o »

Moi Rick,

Nee ik ben er zat van. Heb er niet veel plezier meer in. Zijn vaak dezelfden die je ziet en heb de meeste al een aantal keren gewerkt. Heb nu over de 100landen gewerkt op de 2m en vind het welletjes. En voor die paar expedities ieder jaar vind ik het jammer dat mijn mast daarvoor in gebruik is. Petje af voor de jongens die ieder keer toch maar weer op expeditie gaan hoor. D
Mocht je nog iemand weten dan zijn deze antennes te koop. Ze zijn van YU7EF en dan de 11el b type http://www.yu7ef.com/ef0211b.htm uiteraard home made. Gisteravond de laatste 2 gewerkt, ook nog een nieuw init erbij maar zegt me ook niet veel meer.

Peter

Gebruikersavatar
PA3JD
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 okt 2008, 21:37
Roepletters: PA3JD
Locatie: Dedemsvaart

Re: QSO's met USA

#8 Bericht door PA3JD »

Dag Rick,
Tnx voor het bericht. Ook ik heb nog 3 Flexa-Yagi's 224 in de tuin liggen in het gras. Deze moeten ook nog dit jaar gestackt in een mast die al twee jaar onder de heg ligt. Daarna cw op 2 meter richting UK en Rusland. Ben benieuwd of dat wat wordt. Werk met een Junkers straight hand maar meestal met een HI-mound paddle op HF. Vaak met een 100 tot 150 watt maar zo af en toe wil ik ook wel eens kijken hoever je komt met QRPP. En daar sta ik versteld van! Met 250mw tot 2 W werk je gemakkelijk met EU en zelfs dus met de VS. Overigens gebruik ik soms mijn FT901DM of de FT101ZD omdat daar betere filters op zitten dan de KW TS130v.
Probeer het eens uit en ervaar hoe leuk dat kan zijn. Dat is m.i. de veelzijdigheid van de hobby. Succes en groeten.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: QSO's met USA

#9 Bericht door pa1bvm »

CW gaat ook prima op 144 via de maan ...
zal je wat meer qro moeten maken ...

Plaats reactie