QRP HF set

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Bericht
Auteur
centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: QRP HF set

#16 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.

kenwaldek
Berichten: 47
Lid geworden op: 24 sep 2012, 21:04
Roepletters: ON3KVV
Locatie: oostende

Re: QRP HF set

#17 Bericht door kenwaldek »

bekijk ook even de kenwood ts 480 sat is er eentje met tuner ingebouwd. 100W
ik vindt het een robuust ding, je krijgt er verschillende mounts bij en is helemaal niet zo groot
/// Citaat ///
Kennis is macht , kennis is belangrijker als uw set en kwaliteit hiervan.
Kennis van propagatie antennes eigenschappen en theorie is het halve werk
/// einde sitaat ///

kenwood ts480sat, kenwood thf7E - Kenny (real name) - ON3KVV

Apae
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 feb 2012, 18:12
Roepletters: PA1PAE
Locatie: JO22RM

Re: QRP HF set

#18 Bericht door Apae »

Ik denk, dat de TS inmiddels wel overstelpt is met (goede) adviezen, en nu vooral eerst zelf duidelijk moet krijgen wat hij wil. In de oorspronkelijke post proef ik een beetje, dat hij een nieuw apparaat wil kopen, en niet gebruikt. Als dat echt zo is, zal een oudje als een FT-7B niet een optie zijn, jong gebruikt (misschien) nog wel.

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: QRP HF set

#19 Bericht door PA1GVZ »

Bedankt voor alle goeie adviezen. Ik heb inderdaad geen HF ervaring (kon toen niet met de C licentie). Ik zoek een set waarmee ik relatief eenvoudig op HF uit kan komen. QRP komt een beetje voort uit de gedachten dat een set met een groter vermogen veelal een zwaardere voeding nodig heeft en dan wordt het al weer een heel gesleep op vakantie. Thuis ben ik ook helaas niet in staat om een grote antenne installatie te plaatsen, mijn buurman is verhuist (naar huidige woning) vanwege een UMTS mast. Dit gaat simpelweg ellende geven. Maar dit even terzijde.
Antenne is inderdaad weer een ander aspect en realiseer mij dat dit een belangrijk onderdeel is. Ik zoek eigenlijk een HF set in UHF/VHF porto formaat. Lastig verhaal zeg maar, wat uiteraard niet bestaat. Vandaar mijn enthousiasme voor de FT-817. Nieuw hoeft niet perse maar een beetje modernere techniek vind ik toch ook wel leuk. De IC-703 (ook niet meer leverbaar) leek mij ook wel een aardige set, wellicht is er nog meer in de categorie.

Alle adviezen omtrent HF vakantie antennes zijn uiteraard ook welkom :)!

Groeten Gert

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: QRP HF set

#20 Bericht door pa3kc »

Hoi Gert,

Tip: leer CW en verdiep je in magnetische loop antennes. Dan kan je ondanks je weinige ruimte voor antennes toch nog de wereld werken met je (toekomstige) FT-817ND.

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: QRP HF set

#21 Bericht door PD7P »

PA1GVZ schreef:
Alle adviezen omtrent HF vakantie antennes zijn uiteraard ook welkom :)!

Groeten Gert
dan zou ik hier op het forum eens om me heen kijken in de antenne sectie.
voor vakantie zou ik dan eens kijken naar de hy end fed antenne.
maar hoe moet het zijn,een draad of kleine multiband beam??

qua formaat van een hf set,hoe groot/klein wil/kun je gaan?
je zou eens kunnen kijken op 2dehands.nl/zendamateur,daar staat veel voor (soms)weinig.mooie gelegenheid om je
te orienteren op de markt.
anders is rigpix.com ook een leuke site om te vergelijken.

oh ja,welkom hier en veel plezier met de hobby :mrgreen: :mrgreen:

73 Paul

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: QRP HF set

#22 Bericht door PD2R »

Voedingen zijn tegenwoordig ook niet meer zo zwaar. Een goede geschakelde voeding weegt geen drol, is klein en veroorzaakt niet of nauwelijks storing op de HF banden.
Het slepen met een zware voeding is dus ook verleden tijd.

Ik ken genoeg mensen welke met het vliegtuig op vakantie gaan (lees max 20 kg ruim bagage en max 10 kg handbagage) en gewoon een 100 Watt HF transceiver met voeding, laptop, CAT interface, coax of andere voedingslijn en antenne meenemen. Daarnaast hebben ze nog voldoende ruimte (gewicht) over om een goed boek en voldoende verschoning mee te nemen.

De tijden zijn veranderd :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: QRP HF set

#23 Bericht door PD4M »

Heeft al iemand de KX3 van Elecraft genoemd? Nu nog HF maar 2m module gaat komen. Niet bepaald goedkoop, maar dat is de 10 jaar oude FT-817ND ook niet met zijn 650 euro. En de reacties zijn zo positief. Tien watt geeft hij.
Maarten
PD4M

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: QRP HF set

#24 Bericht door PA1GVZ »

Inderdaad een leuke set de KX3, maar die prijs he...
Heeft iemand ervaring met de FT817? Ik kom op internet van alles tegen aan reacties, uiteenlopend van waardeloos tot hele positieve reacties. Bij hamshop.nl zag ik hem al voor 629 euro.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: QRP HF set

#25 Bericht door PA1ZP »

Dag PA1GVZ

Je hebt wel een beetje pech een 4 jaar geleden had je voor 450 euro een FT817 en voor 600 euro een FT857D

Deze sets (en alle andere) zijn de afgelopen 3 a 4 jaar wel behoorlijk wat duurder geworden.
Ik heb al 10 jaar een FT857D (de ontvanger is identiek aan de FT817) wat in feite niet meer is als een FT817 met een ingebouwde eindtrap en ja wat kan ik er van zeggen.
Het ruist wat op HF en is in vergelijk met een KX3 wat slechter.

Toch verhoud zich deze set in verhouding met een ICOM IC7062G prima en doen ze niks voor elkaar onder.
Ook een bijvoorbeeld IC718 of een FT847 zijn voor wat betreft de ontvanger ongeveer gelijkwaardig aan de FT817

Een tip is ga eens luisteren naar iemand met een FT817 en misschien heeft deze persoon ook nog meer sets , dan kan je op je gemak vergelijken.
Neem er vooral de tijd en geduld voor.
Neem ook de tips ter harte om eventueel er een FT857/897 voor te kiezen, met het huidige stoor niveau is 100 watt soms geen luxe.

Een schakelende voeding van 25A weegt nog geen 2KG meer , dus dat is ook niet zo lomp meer.
Ook zijn ze niet erg veel groter als een FT817 die voedingen.
Vergeet ook niet zoiets te bedenken als bijvoorbeeld een antenne-tuner, die heb je ook al snel nodig op HF.

Over antennes kan je hier genoeg in het antenne-forum lezen.
Je antenne kan niet goed genoeg zijn hoor.
Maar voor antennes geld volledig mijn onderschrift.
Ik heb voor 10 t/m 40 mtr een prima rotary dipool gebouwd gevoed met openlijn voor nog geen 100 euro.
Ook de Hyendfed van PA3EKE is best een prima draad antenne, er zijn zoveel antennes, maar wat wil je en op welke banden en wat kan je plaatsen speelt in de keuze hierin een heel grote rol.

Wel is het zo wat de antenne u niet bied hoor je ook op je ontvanger niet.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

PA1FJ

Re: QRP HF set

#26 Bericht door PA1FJ »

Gert,
Ik neem al jaren mijn FT-817 mee op vakantie naar Griekenland met een eenvoudige portable Buddistick verticale antenne, en werk hiermee toch heel wat leuke DX ook met SSB.
Overigens weet ik niet welke luchtvaart maatschappij 10Kg handbagage toestaat?
Transavia 5Kg en Arkefly 7Kg.
Ik neem mijn FT-817 altijd mee als handbagage in een fototas, incl. Z-817 tuner en seinsleutel.
De FT-817 is beslist geen slechte keus ik heb die van mij al 10 jaar, en zou hem niet graag missen!
73 Fred PA1FJ

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: QRP HF set

#27 Bericht door pa1bvm »

en iets als SDR ..
klein kastje en een PC ..
ik heb er geen ervaring mee ..

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: QRP HF set

#28 Bericht door PA1GVZ »

Wat vinden jullie van de Icom IC-703. Is voorzien van een interne antenne tuner. Twee vliegen in 1 klap. Is tweedehands op de markt voor 450 euro.

Groeten Gert

kenwaldek
Berichten: 47
Lid geworden op: 24 sep 2012, 21:04
Roepletters: ON3KVV
Locatie: oostende

Re: QRP HF set

#29 Bericht door kenwaldek »

PA1GVZ schreef:Wat vinden jullie van de Icom IC-703. Is voorzien van een interne antenne tuner. Twee vliegen in 1 klap. Is tweedehands op de markt voor 450 euro.

Groeten Gert

vond ik ook een goede keuze maandje geleden ook gekeken voor men eerste zender, maar ik kon niet zo in 123 ééntje vinden tegen een goede prijs. Heb dan maar een nieuw toestel gekocht bij men lokaal ham shop en het is een kenwood ts480 sat geworden 100W men een interne antenne tuner in ook. ben er tevreden van hoe hij zich verhoudt tegenover een icom weet ik niet en laat ik aan de anderen over om te oordelen
/// Citaat ///
Kennis is macht , kennis is belangrijker als uw set en kwaliteit hiervan.
Kennis van propagatie antennes eigenschappen en theorie is het halve werk
/// einde sitaat ///

kenwood ts480sat, kenwood thf7E - Kenny (real name) - ON3KVV

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: QRP HF set

#30 Bericht door maarten_c »

Ik heb geen ervaring met de IC703, en ook niet met de FT817.


Als ik zelf zou moeten kiezen tussen deze twee radio's zou ik zelf voor een FT817 gaan.
Vooral omdat je dan in een klein handzaam doosje je hele "shack" bij je hebt.
Op vakantie kan het best leuk zijn om ook VHF en UHF bij je te hebben.

Wat die 5W betreft. 5W is genoeg om in heel Europa hoorbaar te zijn.
Ook is het best mogelijk om met 5W buiten Europa verbindingen te maken.
Alleen moet je dan wel een redelijk tot goede antenne meenemen.
In QRP geldt wel dat CW of PSK31 de voorkeur geniet. Zelf werk ik uitsluitend QRP en de meeste verbindingen gaan in CW.
SSB is ook wel te doen, maar zelf beperk ik mijn SSB-verkeer in de hogere banden dus vanaf 20m en hoger.
Niet dat het op de lagere banden niet kan, maar op de lagere banden is de achtergrond herrie wat groter. Dan maakt 5W meer of minder echt wel uit.
Niet voor niets dat QRP voor CW 5W max is en voor SSB 10W max.

Plaats reactie