QRPP qso met Kirov

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3JD
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 okt 2008, 21:37
Roepletters: PA3JD
Locatie: Dedemsvaart

QRPP qso met Kirov

#1 Bericht door PA3JD »

Beste mensen,
Vanmorgen een bijzonder mooi QSO gehad met RN4NAA, in KIROV, Rusland. Pr8ig qso gehad met Arkady, ongeveer 1500 km ten oosten van Moskou. Ik werkte met de voormalige set van mijn vader, (PAoJJR sk), een TS130v waarvan ik het vermogen terug gedraaid had tot 250mW. Rapport was 559 met 18 wpm, veel QSB maar toch goed op het gehoor te nemen.
Geweldig hoe je met zeer laag vermogen zover kunt komen. Misschien zijn er onder jullie die nog verdere afstanden hebben overbrugd, dan heb ik daar zeer veel respect voor. Echter, ik heb vandaag een geweldige dag gehad.
Heb overigens veel geleerd van Bert, PA1B, uit Nieuwegein, die op zijn site zeer veel info heeft over QRPP werken.
(Werk overigens niet sneller dan 18 wpm, anders kan ik het niet meer nemen op mijn leeftijd, hi! Met keyer, want ik krijg met een straight-key de polsbeweging niet onder de knie!)
73 de Joop

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: QRPP qso met Kirov

#2 Bericht door PE4BAS »

Joop ik snap hoe je je voelt. Dit zijn echt de krenten in de pap! Dat maakt het zendamateur zijn de moeite waard. Met weinig toch iets groots maken.... :D

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: QRPP qso met Kirov

#3 Bericht door coolepascal »

Knap werk Joop

Ik werkte gisteren Ukraine 579 met 9W en een EH antenne (je weet wel zo'n ding dat niet kan werken)
Ook voor meld geld dat mijn cw-vaardigheid bepaald niet meer is wat het ooit was.
Mischien moet ik toch eens meer dan 3 verbindingen per jaar maken :oops:
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: QRPP qso met Kirov

#4 Bericht door maarten_c »

PA3JD schreef: Heb overigens veel geleerd van Bert, PA1B, uit Nieuwegein, die op zijn site zeer veel info heeft over QRPP werken.
Die website van Bert inspireert tot het werken met laag vermogen.

url: http://a29.veron.nl/pa1b.htm

Voor wie eens wil kijken.
Laatst gewijzigd door maarten_c op 14 okt 2012, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: QRPP qso met Kirov

#5 Bericht door Thijzer »

QRP is zorgen dat je alles in orde hebt, in plaats van met 400W in een slechte antenne toeteren. Dat betekent: goede antenne, goed audio en natuurlijk de juiste (weers-)omstandigheden.

Ik heb zelf met mijn SEM-35 met 1W op FM 850km overbrugd in een QSO met een Oostenrijks station. Ik was zo blij als een hond met 5 jeweetwellen. Super cool. Daarna nog eens gelukt met een Zweed en daarna eigenlijk niet meer echt de zin en tijd gehad om we wachten op een nieuwe poging.

Ik blijf het leuk vinden, zeker de euforie daarna.

PE1BVQ
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 apr 2010, 10:59

Re: QRPP qso met Kirov

#6 Bericht door PE1BVQ »

Hallo Joop,

Geweldige verbindingen met zo'n laag vermogen.
Ik zelf werk op HF bijna uitsluitend met QRP 5W of minder in SSB en met digitale modes ga ik nog lager.
Ik heb de verzwakkers van Bert vorig jaar nagebouwd en pas ze ook regelmatig toe bij WSPR, PSK en JT65.
Krijg ik antwoord terug van een ver station dan is dat echt kicken en maakt mijn hele dag weer goed hi.
QRP vind ik persoonlijk veel spannender dan het werken met vermogens van 10W en meer.
Mijn 100W set staat alleen nog aan voor af en toe ontvangst op 40/80m lokaal, maar mijn oude getrouwe Yaesu FT-817 draait overuren. :)
Naast Bert zijn site is zijn blog ook leuk en zijn er overigens legio interessante QRP sites op internet te vinden.

73 de Hans,
PE1BVQ

PE1RIK
Berichten: 181
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:25

Re: QRPP qso met Kirov

#7 Bericht door PE1RIK »

Hoi Joop (en alle andere QRP-liefhebbers),

Gisteren heb ik een SOTA-aktivatie gedaan van de Galgenberg (PA005) . En daar heb ik met mijn ft-817 in PSK in een klein uur 10 verbindingen gemaakt op 20 meter. Outputpower lag rond de 1 watt (817 stond op 2,5 watt maar in digimode zonder ALC kom je dan rond of net onder de 1 watt uit).
Beste DX was RD9OA in NO15bd, terwijl ik zelf in JO22XB zat, dat is "maar" 4700 km.

Ik gebruikte daar een eindgevoede halve golf voor 20 meter op mijn 10 meter glasfiber mast. En het smaakt naar zoveel meer dat ik probeer deze week nog een SOTA (QRP) aktivatie te gaan doen op de St. Pietersberg (PA003).

Overigens, hier thuis doe ik op HF ook bijna alles QRP. De FT-450 staat standaard op zijn laagste stand, dat is dan 5 watt.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: QRPP qso met Kirov

#8 Bericht door Thijzer »

Cool he?! PSK is super gaaf omdat je er zondermeer een stuk verder mee kunt komen met weinig vermogen. Zo'n eindgevoede 20m antenne op hengel gebruik ik ook, zeer tevreden over. En dan op 14.070 het ene QSO na het andere maken... schitterend.

Je hebt de smaak te pakken, veel plezier!

Plaats reactie