Elecraft KH-1

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Elecraft KH-1

#16 Bericht door pa3met »

hier klinkt het al een stuk beter, de sidetone-bedenkers .... da's nog steeds een ander verhaal.

https://www.youtube.com/watch?v=rgz_zDz3fNs
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Elecraft KH-1

#17 Bericht door PA3CQN »

Toen ik het plaatje zag dacht ik eerst dat het een topic over een oud Tandy apparaat was .. Het lijkt zo weggelopen uit een folder van 1980.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Elecraft KH-1

#18 Bericht door PA3DAT »

on4avt schreef: 31 okt 2023, 18:17 Je kan er heel veel mee.Ik weet niet waarom die zo afgebroken word? Alleen al voor de prijs? Het is een mini hf die heel wat technologie aan boord heeft.
En vergelijken met een bouwpakketje van 49 euro???
Ok, misschien een wat eerlijker vergelijk: vergelijk 'm eens met een bouwpakketje van € 95.

Een 5W transceiver voor CW én digitale modes*, voor 5 banden: van 80m t/m 20m. Geen 15m, wél 60 en 80m.
(*Digitale modes: "This includes everything in WSJT-X, JS8Call, some fldigi modes e.g. RTTY, Olivia and more.")
En kijk eens serieus wat die aan technologie aan boord heeft: https://qrp-labs.com/qmx.html

Die prijs is excl. het kastje van twee tientjes...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Elecraft KH-1

#19 Bericht door PA0ETE »

PA3DAT schreef: 05 nov 2023, 13:23
on4avt schreef: 31 okt 2023, 18:17 Je kan er heel veel mee.Ik weet niet waarom die zo afgebroken word? Alleen al voor de prijs? Het is een mini hf die heel wat technologie aan boord heeft.
En vergelijken met een bouwpakketje van 49 euro???
Ok, misschien een wat eerlijker vergelijk: vergelijk 'm eens met een bouwpakketje van € 95.

Een 5W transceiver voor CW én digitale modes*, voor 5 banden: van 80m t/m 20m. Geen 15m, wél 60 en 80m.
(*Digitale modes: "This includes everything in WSJT-X, JS8Call, some fldigi modes e.g. RTTY, Olivia and more.")
En kijk eens serieus wat die aan technologie aan boord heeft: https://qrp-labs.com/qmx.html

Die prijs is excl. het kastje van twee tientjes...
Ik heb sinds juni een QMX, en ik ken de Elecraft inmiddels vrij aardig, maar alleen van de beschrijvingen en filmpjes. Ik ken beide bedrijven en hun andere producten vrij goed. En ik heb Hans Summers van QRP Labs heel vaak gesproken. Ik ken ook de doelgroepen van beide apparaten erg goed (niet in de laatste plaats omdat ik er zelf toe behoor).

Ik vind de bovenstaande kritiek niet terecht. Elecraft is aan de dure kant, en ik vind het design van de apparaten in de VS ook vaak niet zo geslaagd. Maar er is overduidelijk een doelgroep voor, en die is niet klein.

De dingen die hier de revue passeren zijn echter niet terecht. Ik heb voor mijn QMX 170 euro betaald, gebouwd en wel. Dat is echt heel goedkoop. En de kwaliteit is heel erg goed. Technisch is het apparaat in een aantal opzichten zeer vernieuwend en uniek. Maar het is een work in progress, waarvan het potentieel van de hardware met de firmware van nu nog lang niet volledig wordt benut. Ik vind dat overigens wel een voordeel, maar je kunt dat niet naast een volledig uitgewerkt product leggen en zeggen dat het dan beter is. Al zijn alle vernieuwingen van de firmware gratis.

De bakenfunctie van WSPR en Olivia zitten in de QMX gebouwd, en je kunt als optie (voor heel weinig geld) een GPS-ontvanger toevoegen voor modes als WSPR en FT8, je hebt echter wel een externe computer nodig om dit inclusief ontvangst te benutten. Het is niet zoals bij een KX3, dat je de paddle kunt pakken en daarmee PSK- of RTTY-verbindingen maken. De QMX heeft verder een grafische spectrumweergave, en dat is indrukwekkend voor formaat en prijs, maar je moet om het te gebruiken wel een apparaat met Putty erin aansluiten. De QMX gaat vrij waarschijnlijk bij een latere firmwareversie ook in SSB werken. Dat is iets wat de Elecraft niet heeft.

Maar de Elecraft heeft weer dingen als een handige paddle, een ingebouwde tuner (tevens geschikt voor telescoopantennes), interne speaker, oplader, logboek in de firmware, en je kunt het apparaat zonder dat je verder iets moet hebben zo gebruiken.

Elecraft staat bekend als een topmerk met top technologie. En voor een deel betaal je ook die naam. Hans Summer's producten zijn ook topkwaliteit en zijn producten zijn nogmaals zeer geavanceerd. Maar de lage prijs zorgt er ook voor dat er soms ook compromissen moeten worden genomen die Elecraft niet hoeft te doen.

Ik heb wel een QMX, en ik denk dat ik geen LH-1 ga kopen. Maar om het product nu zo de pan in te hakken vind ik echt volledig onterecht. Er is een doelgroep voor, en die doe je ook tekort door de boel zo af te kraken.

Het apparaat is er pas net. Ik denk dat het niet waarschijnlijk is, maar een merk als Yaesu heeft ook meermalen een 'canard' op de markt gebracht die vrijwel niemand wil hebben. Als dit een canard blijkt te zijn is het nog vroeg genoeg om het apparaat zo de grond in te schrijven :)

Eigen opname van de morsedecoder in de QMX:
.

youtu.be/jmjqr1_OaZw
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

on4avt
Berichten: 1507
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Elecraft KH-1

#20 Bericht door on4avt »

Pa0ete
Jou repliek is wat aangenamer en eerlijker. Veel punten die je aangeeft kloppen met wat ik over dit voorwerp denk.
Ik heb bewondering voor wat er allemaal kan. Ik ben 45 jaar terug begonnen met een 2 m kristalbak, mijn eerste HF was een FT7.
Voor degene die deze periode niet beleefd hebben, is dit misschien een normale versie van een TRX?
Ik heb ook geschreven ,niet dat ik er ene direct zou aankopen, alhoewel ik toegeef dat het doet watertanden. Maar je moet ook kunnen weerstaan. heb ik al dikwijls eens moeten doen.
Ter compensatie ben ik op dit gevallen deze week. En ben er ook heel content mee.
PS :ik heb de KX3 al heel lang en wil die voor niets meer ruilen.
Ook heb ik een 818 sedert 2 jaar,nadat mijn 817 problemen toonde met de VFO.
Ik heb die trouwens opgestuurd naar een reparateur in NL voor de prijs van de stukken.
QCX.jpg
Ben hier heel tevreden mee! Er valt weer veel te ontdekken!

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Elecraft KH-1

#21 Bericht door PA3DAT »

Ik heb overigens helemaal geen kritiek geuit, en ik ken ook beide mannen persoonlijk, zowel Eric Swartz van Elecraft als Hans Summer. Elecraft maakt uitstekende transceivers, ik heb een KX1 gehad en een K2. Er werd echter een vergelijk gemaakt met een éénbands QCX, ik vind dat je 'm dan beter kunt vergelijken met de twee keer zo dure multiband QMX, that's all.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Elecraft KH-1

#22 Bericht door PA0ETE »

Eerste zendontvanger waarmee ik amateur-QSO's maakte was een TR-2200G (kristallen dus).

Twee jaar later had ik een FT-221R, en nog een jaar later een FT-7. Beide met een los wandelende VFO.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Elecraft KH-1

#23 Bericht door Gert_PA2LO »

Vandaag sprak ik op de Hamcation (Orlando) Eric Swartz van Elecraft. Hij meldde dat de KH-1 binnenkort in Europa (via de Zwitserse dealer) te bestellen zal zijn als "kit". Kit tussen aanhalingstekens omdat de koper bijna alleen de behuizing hoeft aan te brengen. Dat het in de EU als kit zal zijn, heeft te maken met de hoge kosten die anders gemaakt moeten worden om de benodigde conformiteitsattest voor de Europese markt te krijgen. Die kosten zouden het zendontvangertje in de EU echt onbetaalbaar maken.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Elecraft KH-1

#24 Bericht door PA3DAT »

Leuk Gert, in Orlando Florida. Mooi weer denk ik :D .
Dat is ook de plek waar ik Eric Swartz enkele keren heb gesproken.

Was het druk op de Hamcation? En Peter Meijers PA2PME en xyl nog gezien/gesproken?
Over 2 weken staan we met Peter en Lidy op de Elektronicabeurs in Montichiari bij Brescia (Italië), vlakbij het Gardameer.

Maar vandaag eerst de PACC!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Elecraft KH-1

#25 Bericht door Gert_PA2LO »

Gisteren (vrijdag) was het een prima opkomst op de Hamcation, vandaag zal het drukker zijn (en veel meer activiteit op de het buitenterrein). Ik ga zo onderweg voor dag 2...

Peter en Lidy gezien en gesproken: je/jullie ondersteuning wordt gemist Aloys/Fenna!

Het special event station naast de stand voor de international relations heeft helaas maar een matige antenne, dus vandaag daar vanuit wat puntjes voor de PACC uitdelen zal waarschijnlijk niet lukken.

Qua (nieuwe) apparatuur is er niet veel nieuws te melden: daarvoor gebruiken de (grote) merken toch vooral Dayton en Tokyo.

Plaats reactie