Siemens E311e van ex sleper 'Rode Zee'
Siemens E311e van ex sleper 'Rode Zee'
Kort geleden kwam ik in het bezit van een Siemens E311 ontvanger ( E311e1 ) welke vele jaren opgeslagen heeft gestaan in een bunker in Den Helder ( VRZA Helderland, PI4ADH ) . Hier nooit in bedrijf geweest.
Bij thuiskomst ontdekte ik tot mijn verrassing in het chassis een reparatienota uit 1981 van Radio Holland met de vermelding dat dit de ontvanger van de zeesleper 'Rode Zee' (V) betrof. Deze sleper van Smit Internationale is in 1988 in Taiwan gesloopt.
De ontvanger, die overigens in een niet originele kast blijkt te zijn gestopt , heeft een opvallende zandkleurige frontplaat met donkergroene opschriften. Boven het venster voor de frequentie uitlezing staat 'receiver 1', dus dit is de hoofdontvanger van de sleper geweest.
Via een kennis, ex RH medewerker, heb ik begrepen dat deze frontplaten speciaal in de werkplaats van RH in Amsterdam gemaakt/ gespoten werden.
Alle aansluitingen bevinden zich in een speciale connector op de achterkant omdat, volgens mijn informant, de ontvangers op de schepen meestal in een console zaten , samen met een reserve ontvanger en schakelingen voor luidsprekers.
Deze E311e wil ik graag in zijn oude luister herstellen ( duurt nog wel even, zie foto ! )
VRAAG:
Wie herkent deze radio van de 'Rode Zee' of heeft er zelf(s) aan gedraaid ?
Welke oud medewerker van RH die dit hoop ik leest weet welk type connector op de achterkant werd gebruikt of kan zich herinneren hoe de aansluitingen/ modificaties uitgevoerd zijn ?
Alle info welkom !
De ontvanger is het waard... en alvast bedankt.
73
Tjerk
PE1IOC
Bij thuiskomst ontdekte ik tot mijn verrassing in het chassis een reparatienota uit 1981 van Radio Holland met de vermelding dat dit de ontvanger van de zeesleper 'Rode Zee' (V) betrof. Deze sleper van Smit Internationale is in 1988 in Taiwan gesloopt.
De ontvanger, die overigens in een niet originele kast blijkt te zijn gestopt , heeft een opvallende zandkleurige frontplaat met donkergroene opschriften. Boven het venster voor de frequentie uitlezing staat 'receiver 1', dus dit is de hoofdontvanger van de sleper geweest.
Via een kennis, ex RH medewerker, heb ik begrepen dat deze frontplaten speciaal in de werkplaats van RH in Amsterdam gemaakt/ gespoten werden.
Alle aansluitingen bevinden zich in een speciale connector op de achterkant omdat, volgens mijn informant, de ontvangers op de schepen meestal in een console zaten , samen met een reserve ontvanger en schakelingen voor luidsprekers.
Deze E311e wil ik graag in zijn oude luister herstellen ( duurt nog wel even, zie foto ! )
VRAAG:
Wie herkent deze radio van de 'Rode Zee' of heeft er zelf(s) aan gedraaid ?
Welke oud medewerker van RH die dit hoop ik leest weet welk type connector op de achterkant werd gebruikt of kan zich herinneren hoe de aansluitingen/ modificaties uitgevoerd zijn ?
Alle info welkom !
De ontvanger is het waard... en alvast bedankt.
73
Tjerk
PE1IOC
Laatst gewijzigd door pe1ioc op 24 jun 2012, 21:32, 3 keer totaal gewijzigd.
Zendamateurs doen ‘het’ draadloos..
- PE1PQX
- Berichten: 4555
- Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
- Roepletters: PE1PQX
- Locatie: Emmen (JO32LS)
- Contacteer:
Re: Siemens E311e van ex sleper 'Rode Zee'
Mooi stukje technische nostalgie... Kan je helaas niet helpen, maar succes met het restaureren!
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)
Re: Siemens E311e van ex sleper 'Rode Zee'
OEPS.. zie dat mijn topic 1 rubriek omhoog had moeten staan bij 'ontvangers'...
Tjerk
Tjerk
Zendamateurs doen ‘het’ draadloos..
Re: Siemens E311e van ex sleper 'Rode Zee'
Je zou eens een visje uit kunnen gooien op Kombuispraat en dan met name in het topic Radiohutten en wat daar zo bij hoorde, daar "huizen" heel wat oude sparksen en oud RH mensen die je mogelijk kunnen helpen
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin"
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin"
Re: Siemens E311e van ex sleper 'Rode Zee'
Mijn schoonvader is kapitein geweest bij smit internationale. Ik zal eens vragen.
.... But will it blend?
Re: Siemens E311e van ex sleper 'Rode Zee'
Hallo Tjerk.
Jammer dat je geen foto van de achterzijde heb geplaatst.
Zo weten we niet om welke plug het gaat.
De ontvanger heeft normaal een licht blauwe (marine) kleur.
Is ook gebruikt door radio Scheveningen, heb er zelf een.
Hier nog wat info http://www.seefunknetz.de/homepage.htm
Op de site van RH (oud roest) staat de apparatuur van de Rode Zee niet vermeld. (kijk bij scheeps stations de R)
73 Cor.
Jammer dat je geen foto van de achterzijde heb geplaatst.
Zo weten we niet om welke plug het gaat.
De ontvanger heeft normaal een licht blauwe (marine) kleur.
Is ook gebruikt door radio Scheveningen, heb er zelf een.
Hier nog wat info http://www.seefunknetz.de/homepage.htm
Op de site van RH (oud roest) staat de apparatuur van de Rode Zee niet vermeld. (kijk bij scheeps stations de R)
73 Cor.
Re: Siemens E311e van ex sleper 'Rode Zee'
Ferry van Eeuwen, PA0EEU weet wellicht meer over deze RX van ms "Rode Zee" PGJO
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin"
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin"
- Juul - PE0GJG
- Berichten: 3365
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
- Roepletters: PE0GJG
- Locatie: Dronten
- Contacteer:
Re: Siemens E311e van ex sleper 'Rode Zee'
Er is kennelijk niemand die ziet dat je "Smid" niet met een "d" schrijft maar gewoon met een "T".
http://nl.wikipedia.org/wiki/Smit_Internationale
Juul - PE0GJG
http://nl.wikipedia.org/wiki/Smit_Internationale
Juul - PE0GJG
Re: Siemens E311e van ex sleper 'Rode Zee'
Ik vraag me meer af waarom iemand op een toestel waar al "Receiver 1" op staat ook nog weet een stukje afzichtelijk Dymotape gaat plakken met de tekst "RCVR / 1"
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin"
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin"
Re: Siemens E311e van ex sleper 'Rode Zee'
@ Juul,
bedankt, heb schoonheidsfoutje in de letter T veranderd
Tjerk
bedankt, heb schoonheidsfoutje in de letter T veranderd
Tjerk
Zendamateurs doen ‘het’ draadloos..
- Juul - PE0GJG
- Berichten: 3365
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
- Roepletters: PE0GJG
- Locatie: Dronten
- Contacteer:
Re: Siemens E311e van ex sleper 'Rode Zee'
pe1ioc schreef:@ Juul,
bedankt, heb schoonheidsfoutje in de letter T veranderd
Tjerk
Voor me kaar Tjerk.
Juul
Re: Siemens E311e van ex sleper 'Rode Zee'
Jawel hoor (zie mijn post eerder), vond het alleen niet nodig daar iets op te zeggen...Juul schreef:Er is kennelijk niemand die ziet dat je "Smid" niet met een "d" schrijft maar gewoon met een "T".
http://nl.wikipedia.org/wiki/Smit_Internationale
Juul - PE0GJG
.... But will it blend?
Re: Siemens E311e van ex sleper 'Rode Zee'
Hierbij nog even een verdere 'update' van dit wat bijzondere exemplaar van de E311e
O.a. een foto van de achterkant van de rx en een detailplaatje van de connector.
Misschien is dit een veel voorkomend standaard chassisdeel, maar zou ik al weer een eindje op weg zijn als iemand mij het type zou kunnen noemen. Het liefste laat ik het geheel origineel zonder alles weer naar de standaard aansluitingen van de 311 ( alles op de voorkant ) terug te bouwen.
"Meten is weten " is ook mij bekend en ik zou hiermee achter de diverse functies van de verschillende pennen kunnen komen, maar een schema is in dit geval wel zo handig ( had Radio Holland misschien een standarisatie van/ in de aansluitingen ?)
Verder het typeplaatje dat ik aantrof met de Radio Holland ID van de ontvanger, en de afwijkende belettering boven het frequentievenster.
De dikke bruine aangekoekte aanslag op de frontplaat blijkt zeer moeilijk te verwijderen. Heeft blijkbaar een chemische reactie met de onderlaag gehad en is als het ware 'in de verf gekropen'
Voorzichtigheid is geboden; bij stevig poetsen zit je zo op het kale metaal er onder !
Bijzonder blij overigens dat dit een 'E' type is, de laatste versie van de 311 serie. De A t/m D uitvoering schijnen allemaal problemen met de condensatoren te hebben na zoveel jaren; alles vervangen is eigenlijk de enige oplossing .
Voor wie ook een 311 aan het restaureren is; veel interessante en nuttige informatie vond ik HIER :
http://www.radiomuseum.org/forum/siemen ... 311.html#1
Intussen staat er ook een hulpvraag op de Kombuispraat site ( dank voor de tip !), helaas nog geen verdere reactie hier .
Afwachten dus maar.
Tjerk
O.a. een foto van de achterkant van de rx en een detailplaatje van de connector.
Misschien is dit een veel voorkomend standaard chassisdeel, maar zou ik al weer een eindje op weg zijn als iemand mij het type zou kunnen noemen. Het liefste laat ik het geheel origineel zonder alles weer naar de standaard aansluitingen van de 311 ( alles op de voorkant ) terug te bouwen.
"Meten is weten " is ook mij bekend en ik zou hiermee achter de diverse functies van de verschillende pennen kunnen komen, maar een schema is in dit geval wel zo handig ( had Radio Holland misschien een standarisatie van/ in de aansluitingen ?)
Verder het typeplaatje dat ik aantrof met de Radio Holland ID van de ontvanger, en de afwijkende belettering boven het frequentievenster.
De dikke bruine aangekoekte aanslag op de frontplaat blijkt zeer moeilijk te verwijderen. Heeft blijkbaar een chemische reactie met de onderlaag gehad en is als het ware 'in de verf gekropen'
Voorzichtigheid is geboden; bij stevig poetsen zit je zo op het kale metaal er onder !
Bijzonder blij overigens dat dit een 'E' type is, de laatste versie van de 311 serie. De A t/m D uitvoering schijnen allemaal problemen met de condensatoren te hebben na zoveel jaren; alles vervangen is eigenlijk de enige oplossing .
Voor wie ook een 311 aan het restaureren is; veel interessante en nuttige informatie vond ik HIER :
http://www.radiomuseum.org/forum/siemen ... 311.html#1
Intussen staat er ook een hulpvraag op de Kombuispraat site ( dank voor de tip !), helaas nog geen verdere reactie hier .
Afwachten dus maar.
Tjerk
Zendamateurs doen ‘het’ draadloos..
Re: Siemens E311e van ex sleper 'Rode Zee'
Hallo Tjerk.
De naam van deze connector weet ik ook niet.
Je kunt vermoedelijk zolang er gewone contra bananenstekkers voor gebruiken.
Een schema lijkt me niet direct noodzakelijk er zal vermoedelijk de 230V en de ls uitgang op zitten.
De 230V is makkelijk te zien (loopt naar de aan/uit schakelaar).
Dan maar proberen, de meeste problemen zitten in de buizen (E88CC) liefst testen op een buizentester.
En in ook deze ontvanger zitten condensatoren die stuk kunnen!
En zeker de relays die voor de omschakeling zorgen.
Kijk eerst naar de gestabiliseerde spanning, dacht 170V.
Verder kan er op die speciale aansluiting een mute schakeling ingebouwd zijn?
73 Cor.
De naam van deze connector weet ik ook niet.
Je kunt vermoedelijk zolang er gewone contra bananenstekkers voor gebruiken.
Een schema lijkt me niet direct noodzakelijk er zal vermoedelijk de 230V en de ls uitgang op zitten.
De 230V is makkelijk te zien (loopt naar de aan/uit schakelaar).
Dan maar proberen, de meeste problemen zitten in de buizen (E88CC) liefst testen op een buizentester.
En in ook deze ontvanger zitten condensatoren die stuk kunnen!
En zeker de relays die voor de omschakeling zorgen.
Kijk eerst naar de gestabiliseerde spanning, dacht 170V.
Verder kan er op die speciale aansluiting een mute schakeling ingebouwd zijn?
73 Cor.
Re: Siemens E311e van ex sleper 'Rode Zee'
Type staat er nota bene op, gewoon een SO-239 of oftewel een PL.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin"
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin"