simpele preselector 1,7 - 40MHz

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

simpele preselector 1,7 - 40MHz

#1 Bericht door PD7MAA »

Ik heb wat zitten stoeien HI
Is zeker niet super maar werkt heel goed met slechts een dubbele varco en een 2x om schakelaar.
Prototype heeft minichokes als spoelen. beter is het om ringkernen te gebruiken.
Met een 6x2 rotary schakelaar kan men het tuninggebied nog beter indelen door meerdere spoelen te schakelen.
De MFJ analyser toont een zeer lage swr van gemiddeld 1:1.3 over het gehele gebied aan 50 Ohm.
Is eventueel uit te breiden met breedband aanpassing trafo's aan de in en uitgang.

Een idee ?

Have fun

73 John
Bijlagen
pre 160-10.bmp
pre 160-10.bmp (518.99 KiB) 5666 keer bekeken
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

panul
Berichten: 79
Lid geworden op: 01 jun 2012, 14:36

Re: simpele preselector 1,7 - 40MHz

#2 Bericht door panul »

PD7MAA schreef:Ik heb wat zitten stoeien HI

Have fun

73 John
Ja, leuk.
De draaiplaten van de varco zitten niet aan massa.

Waarom gebruik je niet een spoel van de dubbele waarde in plaats van 2 ingeschakelde spoelen?
Dan volstaat ook een eendeksschakelaar.
Het is een seriekring met de C halverwege de spoel, dus het is wel logisch dat als je hem met 50 ohm afsluit dat hij in resonantie nagenoeg 50 ohm op de ingang is en dus SWR 1 toont omdat de seriekring dan nagenoeg 0 ohm is.

Buiten resonantie moet de preselector een zo hoog mogelijke SWR tonen, dan is er maximale misaanpassing voor ongewenste signalen die er dan dus niet doorkomen.

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: simpele preselector 1,7 - 40MHz

#3 Bericht door PD7MAA »

De platen zitten inderdaad niet aan massa en dit is met opzet gedaan.
Ik heb zitten experimenteren met een Duits ontwerp ( zie schema ) maar dit bracht door de weerstand naar massa nogal wat verlies en dekte niet alle HF banden af.
Door 2 kringen in serie te schakelen en de weerstand te verwijderen steeg het rendement .

Door meerdere spoelen te gebruiken laat zich de L-C verhouding optimeren voor een smallere piek bij resonatie. Naast het resonantie punt stijgt de swr snel.

2 Trifilaire 1:9 trafo's aan de in en uitgang heb ik ook geprobeerd maar dit bracht geen goed resultaat helaas.

73 John
Bijlagen
schak.bmp
schak.bmp (321.22 KiB) 5573 keer bekeken
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
PD0RTT
Berichten: 251
Lid geworden op: 10 dec 2011, 20:04
Roepletters: PDORTT

Re: simpele preselector 1,7 - 40MHz

#4 Bericht door PD0RTT »

In jouw gewijzigde schema zie ik niet dat er nog twee aparte kringen zijn.
Terwijl in het laast geplaatste schema (het orginele) de werking van dit bandfilter is op te vatten als twee aparte parallelkringen;
L1 en L2 die dmv. de varco aan de 'hete kant'met elkaar zijn gekoppeld.Je zou in dit schema ook de 22 ohm weerstand kunnen vervangen door een condensator met een reactantie van 22 ohm of hoger.
In de praktijk betekend dat de weerstand vervangen door een C van 1nF voor 1700kHz en rond de 220pF voor 28MHz.

Met een test generator en een scoop of een ontvanger en antenne is dit natuurlijk wel experimenteel te bepalen.

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: simpele preselector 1,7 - 40MHz

#5 Bericht door dxhunter »

Ik vroeg me af of je de preselector al hebt uitgeprobeerd op een ontvanger. Zoja, is de ontvangst rustiger? en op wat voor ontvanger en antenne?

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: simpele preselector 1,7 - 40MHz

#6 Bericht door PD7MAA »

@ PD0RTT

Ik heb de R vervangen door een de twee c's afwisselend en dat werkte op de hoge banden met 220 pF maar bij 1nF vormt zich een dubbele notch op de lage banden in het prog. RFSiM .

@ PA4M

Thuis op de loop heb ik 4 S-punten minder ruis.
Gisteravond op de ZS6BKW van de club scheelde het 2 a 3 S-punten. Het frondend van de FT-950 werd beduidend minder belast.
SWR was volgens de VNA even laag als de clubantenne dus een 100Watt versie kan permanent tussengeschakeld blijven ( leuk voor velddagen )


73 John
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: simpele preselector 1,7 - 40MHz

#7 Bericht door dxhunter »

Dat is geen slecht resultaat John. Vraag me af hoe het resultaat zou zijn als je de preselector voor een als onrustig bekend staande tranceiver plaatst als de ft-857/897 of ts-50.

Ik zal eens kijken of ik de benodigde onderdelen in de junkbox heb, dan kan ik ook wat experimenteren. Heb zelf een ts-2000 en g5rv, ik heb niet echt de indruk dat de ts-2000 last heeft van veel ongewenste bijproducten, maar wat uitproberen of er verbetering mogelijk is kan geen kwaad.

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: simpele preselector 1,7 - 40MHz

#8 Bericht door PD7MAA »

Alle beetjes helpen :wink: en het is snel opgebouwd.
Bijgevoegd de foto van de FT-897 zonder en met preselector.

73 John
Bijlagen
IMG_1279.JPG
IMG_1280.JPG
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

PE1KXY
Berichten: 230
Lid geworden op: 11 nov 2009, 13:44
Roepletters: PE1KXY
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: simpele preselector 1,7 - 40MHz

#9 Bericht door PE1KXY »

Maar hoe is de doorlaat demping? idd zie ik dat je 5 s puntem minder ruis hebt maar een ontvangen station, hoe ontvang je die? Ik schakel nog wel eens de preamp aan en uit, wil ook nog wel eens schelen in het net niet verstaanbaar of wel verstaanbaar.
Waar heb je hem geplaatst, voor of tussen je tuner (die denk ik ook als een soort preseletor werkt of niet?)

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: simpele preselector 1,7 - 40MHz

#10 Bericht door PD7MAA »

Demping is gering want de signalen zijn nagenoeg het zelfde , met of zonder filter. 1 S-punt is ong. 10 dB dus dat zegt toch wel wat.

Ik gebruik bijna nooit nooit de preamp / ipo, onder 10MHz heeft dat ook geen zin.

Een antennetuner is vaak een low pass type en laat dus alle troep door wat van de omroepbanden komt.

De preselector staat uiteraard tussen tuner en set want hij moet,voor een goede werking,aan beide kanten 50 Ohm zien.

73 John
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

PE1KXY
Berichten: 230
Lid geworden op: 11 nov 2009, 13:44
Roepletters: PE1KXY
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: simpele preselector 1,7 - 40MHz

#11 Bericht door PE1KXY »

Bedankt voor je antwoord, idd tweezijdig 50 ohm, slim (had ik kunnen beredeneren)
Ga dit zeker uitproberen!

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: simpele preselector 1,7 - 40MHz

#12 Bericht door PD7MAA »

Test zondagmorgen
Een brommend stoorsignaal op 20m. zonder en met filter.
Nu met 22 Ohm naar massa , verlies bijna 1 S-punt maar wel scherper filter

73 John
Bijlagen
IMG_1281.JPG
IMG_1283.JPG
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: simpele preselector 1,7 - 40MHz

#13 Bericht door dxhunter »

Ik heb gisteren een prototype gebouwd met 2 stuks 4c65 kernen met daarop 11 wikkelingen en een varco. De schakelaar en de 1,5uH spoelen heb ik voor het gemak even weggelaten omdat ik met name interesse heb voor 40/80m.
Het filter is behoorlijk scherp, je draait zo het punt voorbij waar je 'm wilt hebben. Een vertraging op de varco is daarom handig.

Ik moet zeggen dat het voordeel hier nihil is. Met mijn TS-2000 + G5RV heb ik eigenlijk geen problemen met veel ruis of storing in de ontvangst. Met de preamp aan heb ik 's avond op 40 ongeveer een s1 tot s2 ruis en op 80 een s3. Maar doorgaans kan de preamp op 80 en 40 uitblijven omdat de signalen hard genoeg zijn en dan heb ik geen ruis meer maar een heerlijk rustige ontvangst.

In TX kan de preselector er tussen blijven, heb alleen niet meer dan 5W geprobeerd.

Ik zal de preselector eens proberen op 160m om te zien of ik er daar profijt van heb, op 160m heb ik 's avond wat meer ruis en stoorsignalen. Al doet mijn zelfbouw 160m tuner ook al een stukje preselectie, dus ik verwacht geen grote verbetering.

Het is denk ik toch dat de kwaliteit van de ontvanger die bepalend is in hoeverre je veel ongewenste mengproducten krijgt en zo te zien (horen) zit dat met de TS-2000 wel goed.

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: simpele preselector 1,7 - 40MHz

#14 Bericht door PD7MAA »

De preselector is meer voor stoorsignalen en de harmonischen hiervan bedoeld.
Gewone ruis is moeilijker te bestrijden helaas.
Het rendement is voor iedere situatie anders . Ik woon in de stad met een woud van stoorsignalen om mijn heen waarin ieder s-puntje minder een grote winst is.

Have fun

73 John
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: simpele preselector 1,7 - 40MHz

#15 Bericht door dxhunter »

Ter bestrijding van intermodulatie opgewekt in de ontvanger zelf als gevolg van sterke signalen buiten de luisterfrequentie. Ik snap 'm John. Ik vind het een leuk bouwproject en ga er nog wat mee experimenteren door preselector op een spectrumanalyser met tracking generator aan te sluiten. Zal ook eens kijken naar dat programma rfsim.
Verder ben ik alleen maar blij met mijn prima ontvangst hier. Ik zit hier aan de rand van het dorp en het valt hier wel mee met de QRM, al weet ik dat dat heel snel anders kan zijn als er iemand in de directe omgeving besluit tot aanschaf van PLC, zonnepanelen o.i.d.

Plaats reactie