ontvangst zonder aangesloten antenne :(

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH7CW
Berichten: 195
Lid geworden op: 30 aug 2006, 14:18

ontvangst zonder aangesloten antenne :(

#1 Bericht door PH7CW »

Bij experimenten met m'n ATV setje viel het me op bij het wisselen van de antennes op de ontvanger dat het ontvangst niet altijd weg viel. Zelfs als ik de antenne-ingang afsluit met een dummy (50 Ohm) blijf ik in veel gevallen nog beeld zien. Dus de antenne experimenten kan ik eigenlijk niet goed uitvoeren :(

De zender is 200 mW op 1,2 GHz en staat tijdens het testen op een afstand van 15 meter van de ontvanger af en moet dan nog door twee muren heen. De ontvanger zie je op de foto.

Afbeelding

Het ontvangst gaat dus niet alleen via de SMA-connector :( maar mogelijk via de aansluitdraden naar de ontvangermodule.
Heeft iemand tips om dit op te lossen?
73,Erik

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: ontvangst zonder aangesloten antenne :(

#2 Bericht door pc1mb »

Zit aan de zender wel een antenne of is die ook afgesloten met een dummy? 200mW op 15 meter is nog best wel veel als er een antenne aan zit. Je hebt mensen die met 200mW de wereld rond komen... ;)

Gebruikersavatar
PH7CW
Berichten: 195
Lid geworden op: 30 aug 2006, 14:18

Re: ontvangst zonder aangesloten antenne :(

#3 Bericht door PH7CW »

Aan de zender zit een rondstraler dus daar komt de 200 mW ook wel uit. Alleen om op een afstand van 15 meter dit nog te ontvangen zonder een ontvangstantenne nodig te hebben ............ :roll: Ik verwacht meer van de afscherming van een ontvanger.
73,Erik

Theo

Re: ontvangst zonder aangesloten antenne :(

#4 Bericht door Theo »

Hi Hi das lachen zeg, doet me weer denken aan een tig jaar geleden met een 3 cm uitzending.
De zender ontvangen zonder dat daar een antenne aan zat, en dat over 75 km een B5.
Gewoon de golfpijp in de hand, beeld!

Wil je in jou geval testen, dan zul je er niet aan ontkomen om iets aan de zenderkant te doen om het vermogen te verminderen.
10 mW in een dummy load of zo?

Gebruikersavatar
PH7CW
Berichten: 195
Lid geworden op: 30 aug 2006, 14:18

Re: ontvangst zonder aangesloten antenne :(

#5 Bericht door PH7CW »

:lol: ben je druk bezig mooie antennes te maken, blijkt dat je dat helemaal niet nodig hebt :lol:

Het zend signaal dempen werk inderdaad, ik heb hier een verzwakker die tot 30 dB gaat in stappen van 2 dB. Nadeel is wel dat ik dan naar de zender toe moet om de instelling te veranderen. Ik ga eens op zoek naar een extra verzwakker.
En ik ga de ontvanger in een beter afgeschermde kast monteren kijken wat dat gaat opleveren. Want het blijft toch bijzonder.
73,Erik

Plaats reactie