Bijna een ontvanger gekocht

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Janos
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 jul 2009, 16:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bijna een ontvanger gekocht

#1 Bericht door Janos »

Eigenlijk is het altijd tegen mijn principe geweest om iets tweedehands te kopen maar vandaag twee keer een uurtje in de auto gezeten om een er zeer goed uitziende en prima werkende Yaesu FRG 8800 met VHF uitbreiding en antenne tuner te bekijken. Een zeer vriendelijke en volgens mij zeer ten goede trouw bedoelende verkoper (zendamateur) liet de ontvanger zien die spelend op tafel stond. Na een rondleiding langs de rest van zijn apparatuur en antenne park demonstreerde hij de ontvanger.
Deze zag er uit of hij zo uit de doos kwam, het geluid was heel goed en alles fuctioneerde prima.
Eigenlijk had ik voor mezelf al een beetje besloten dat ik de set wilde kopen.
Er was niet zoveel bijzonders te horen en hij stelde voor om er even een andere antenne op te zetten.
Hiervoor moest de ontvanger even uit en iets verplaatst worden. Dit heeft bij elkaar misschien twee minuten geduurd. Toen hij de set weer aan zette, was de display helemaal dood en niet meer tevoorschijn te krijgen. Aan de reaktie van de verkoper te zien was het ook voor hem een complete verrassing. De koop is dus niet door gegaan en eigenlijk ben ik erg blij dat het op dat moment gebeurde en niet een uurtje later bij mij thuis met 250 euro lichter. Tweedehands kopen ? Ik denk het niet.
UBC3500xlt, UBC220xlt, COM202 met discriminator uitgang, COM213 met discriminator uitgang
3x JPole 144-300-430 MHz, 6 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz all home-made

***Luister Amateur***

Apae
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 feb 2012, 18:12
Roepletters: PA1PAE
Locatie: JO22RM

Re: Bijna een ontvanger gekocht

#2 Bericht door Apae »

Tja, hoe groot is de kans dat je precies hetzelfde overkomt, een dag na het verlopen van de garantie op een nieuwe?
Zo te lezen was het defect niet eerder aanwezig, je geeft aan dat de verkoper te goeder trouw leek en net zo verrast was. Dat klinkt niet alsof je naar een uitgeleefd hok aan het kijken was.

Janos
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 jul 2009, 16:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Bijna een ontvanger gekocht

#3 Bericht door Janos »

Nee, zeker niet. De ontvanger zag er beslist goed uit en werkte in eerste instantie prima.
Achteraf lees ik dat Yaesu ontvangers wel vaker display problemen hebben, maar als je gaat zoeken op internet heeft vrijwel elke ontvanger wel een negatief iets.
En zo'n 8800 is natuurlijk wel zo'n 20-25 jaar oud.
UBC3500xlt, UBC220xlt, COM202 met discriminator uitgang, COM213 met discriminator uitgang
3x JPole 144-300-430 MHz, 6 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz all home-made

***Luister Amateur***

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Bijna een ontvanger gekocht

#4 Bericht door pc1mb »

Apae schreef:Tja, hoe groot is de kans dat je precies hetzelfde overkomt, een dag na het verlopen van de garantie op een nieuwe?
Dan heb je er in elk geval de garantieperiode nog plezier van gehad.

Tja, sommige apparatuur is ook tweedehands zo duur in zendamateur land, dat je soms beter nieuw kan kopen...

Gelukkig geldt dat niet altijd voor alles.

Aan de andere kant: misschien is het wel iets heel simpels...

pd1nl
Berichten: 41
Lid geworden op: 17 mar 2011, 01:35

Re: Bijna een ontvanger gekocht

#5 Bericht door pd1nl »

Heb dit ook een paar keer gehad met mijn 8800, waarschijnlijk de geheugen batterijen leeg waardoor het geheugen corrupt raakt.

Batterijen eruit en de spanning een paar minuten eraf en alles deed het weer.

later nog een keer geprobeerd met dezelfde batterijen maar hetzelfde probleem: zodra de spanning eraf is geweest geen display meer. Nu gebruik ik de ontvanger zonder batterijen, geheugen werkt zolang de stekker erin blijft.

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Bijna een ontvanger gekocht

#6 Bericht door Aeolus »

tja, 2e hands spullen kopen brengt risico's met zich mee, en je hebt geen garantie inderdaad... en de ervaring zoals je hem beschrijft is vervelend natuurlijk. Ironisch dat dit net moet gebeuren bij iemand die principieel zo tegen 2e hands kopen is, maar desondanks dat zweer ik er toch bij, zeker sinds ik deze hobby op ben gaan pakken, waarbij apparatuur vaak gruwelijk duur is (tenminste, als je zoals ik ook een redelijk pakket aan wensen hebt). Mijn ervaring is dat het vrijwel altijd wel goed gaat, en dat ik in mijn leven, door veel 2ehands spullen aan te schaffen, mijzelf een enorme bak met geld bespaard heb. Ook al zou ik nu een miskoop doen, en 2e hands een apparaat aanschaffen wat het bij thuiskomst begeven heeft, dan zou ik uiteraard gruwelijk balen, maar dan nog is dat bedrag niets bij wat ik in al die tijd bespaard heb.

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Bijna een ontvanger gekocht

#7 Bericht door pa8w »

Ja,

Tweedehands kopen is niks mis mee, goede ervaringen ermee, op een enkele uitzondering na.

Groet,
Wil
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Janos
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 jul 2009, 16:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Bijna een ontvanger gekocht

#8 Bericht door Janos »

pd1nl schreef:Heb dit ook een paar keer gehad met mijn 8800, waarschijnlijk de geheugen batterijen leeg waardoor het geheugen corrupt raakt.

Batterijen eruit en de spanning een paar minuten eraf en alles deed het weer.

later nog een keer geprobeerd met dezelfde batterijen maar hetzelfde probleem: zodra de spanning eraf is geweest geen display meer. Nu gebruik ik de ontvanger zonder batterijen, geheugen werkt zolang de stekker erin blijft.

Zou een zendamateur (de verkoper dus), die deze radio al jaren gebruikt heeft en volgens mij, o.a. gezien zijn andere apparatuur voldoende kennis heeft dit dan niet geweten hebben ?
Ik ben bang dat het toch iets anders is en ik ben toch wel blij dat ik hem niet gekocht heb.
En sorry, maar mijn idee over tweedehands kopen is er niet beter op geworden.
UBC3500xlt, UBC220xlt, COM202 met discriminator uitgang, COM213 met discriminator uitgang
3x JPole 144-300-430 MHz, 6 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz all home-made

***Luister Amateur***

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Bijna een ontvanger gekocht

#9 Bericht door pa5cal »

Vooral nieuw blijven kopen dan :) Iemand moet die economie draaiende houden :P Trouwens... verkoop je dan wel 2e hands apparatuur?

-P

Janos
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 jul 2009, 16:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Bijna een ontvanger gekocht

#10 Bericht door Janos »

Buiten de hobby als luistervink heb ik nog een veel grotere hobby, namelijk Microscopie.
Ik ben lid van het Nederlands Genootschap Voor Microscopie (www.ngvm.nl), een club van hobbyisten en (semi) wetenschappers die zich bezighoudt met de wereld van het microscopisch kleine en het fotograferen en filmen hiervan.
Hiervoor ben ik in het bezit van twee professionele microscopen met toebehoren die ik nieuw gekocht heb voor een totaalprijs waarvoor je een heel mooie radioset zou kunnen kopen.
Ook in deze materie is een levendige tweedehands handel.
Er wordt gerust een microscoop aangeboden voor honderden of zelfs duizenden euro's, waarvan later blijkt dat deze b.v. gebruikt is met een niet zo goede kwaliteit emersie olie
voor hoge vergrotingen en waarbij na gebruik de objectieven niet goed zijn gereinigd.
Met een beetje geluk kan je de objectieven dan weggooien omdat de olie de lenzen aantast wat vaak niet meer te verhelpen is. Een zo'n objectiefje kan een paar honderd euro kosten.
Of de microscoop is in een ziekenhuis jarenlang gebruikt en heeft een of meer gebroken tandjes van het scherpstel mechanisme. Dit soort dingen zijn door een leek, en soms zelfs door een gevorderde microscopist niet altijd direct te zien.
Maar soms heb je ook hier geluk dat je voor een leuke prijs een top apparaat op de kop kunt tikken.
Een paar weken geleden kreeg ik van een kennis een Tektronix 200 MHz oscilloscoop die ik, ook op dit forum, te koop of te ruil aanbood. De kennis deed de scoop weg vanwege zijn medische toestand waardoor hij besloten had opruiming te houden in zijn werkplaats.
Ik heb de scoop wat geprobeerd en volgens mij werkte hij nog goed.
Een van de leden van dit forum bood aan de scoop te ruilen tegen een ontvanger, maar toen hij na een behoorlijke autorit de scoop bij mij teste ontdekte hij dat er contacten vuil waren. De ruil ging dus niet door. Ik begrijp dat het betwijfeld kan worden of ik dit niet wist, maar het was me echt niet opgevallen. Hoogstwaarschijnlijk is de scoop nu toch verkocht aan iemand die hem ,,eens goed onder handen gaat nemen,,.
Ik ben al een paar jaar (ook om medische redenen) met vervroegd pensioen en ik moet echt even sparen om een ontvanger te kunnen kopen. Daarom weet ik graag zeker dat ik mijn aankoop een paar jaar zonder problemen kan gebruiken (normaal gesproken) en spaar ik liever even door om iets nieuw te kunnen kopen. Maar uiteraard kan je met een tweedehandse aankoop geluk hebben.
UBC3500xlt, UBC220xlt, COM202 met discriminator uitgang, COM213 met discriminator uitgang
3x JPole 144-300-430 MHz, 6 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz all home-made

***Luister Amateur***

pe1rzd
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 dec 2010, 19:48

Re: Bijna een ontvanger gekocht

#11 Bericht door pe1rzd »

een paar quotes

Een zeer vriendelijke en volgens mij zeer ten goede trouw bedoelende verkoper
Aan de reaktie van de verkoper te zien was het ook voor hem een complete verrassing

Zou een zendamateur (de verkoper dus), die deze radio al jaren gebruikt heeft en volgens mij, o.a. gezien zijn andere apparatuur voldoende kennis heeft dit dan niet geweten hebben ?
Ik ben bang dat het toch iets anders is



en dan begin je over een microscoop : Dit soort dingen zijn door een leek, en soms zelfs door een gevorderde microscopist niet altijd direct te zien.
Een van de leden van dit forum bood aan de scoop te ruilen tegen een ontvanger, maar toen hij na een behoorlijke autorit de scoop bij mij teste ontdekte hij dat er contacten vuil waren.

ik heb/had de ontvanger in de verkoop
deze staat nu bij de reparateur
mijn verkochte spullen mogen altijd teruggebracht worden als ze niet goed waren
ik geef normale garantie omdat ik niet van gezeik hou !


pd1nl mijn batterijen waren idd leeg.
maar ook 25 jaar stof wordt eruit gehaald :roll:
de ontvanger blijft straks voorlopig in de kamer staan, en na een maand (of 2) testen opnieuw verkocht.

blijft altijd het probleem wat nu heel is , kan morgen stuk gaan :(

Janos
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 jul 2009, 16:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Bijna een ontvanger gekocht

#12 Bericht door Janos »

Ik hoop dat je me niet verkeerd begrijpt. Ik zeg dus ook dat het voor jou een complete verassing was dat de display ineens niet meer werkte. En zoiets is nu eenmaal eerder mogelijk met een tweedehands iets als met nieuw spul. Het is dus beslist niet zo dat ik er aan twijfel of het probleem bij je bekend was. En dat zoiets altijd kan gebeuren laat ik in het microscoop voorbeeld zien. Maar om te voorkomen dat ik mogelijk iets tweedehands koop dat misschien maar een paar maanden meegaat wil ik afwegen of het niet toch beter is iets nieuw te kopen.
Maar dit is heel erg afhankelijk van of de prijs het me waard is. Ik ben tenslotte maar een eenvoudige luisteramateur met nog een andere hobby die genoeg kost. :wink:
UBC3500xlt, UBC220xlt, COM202 met discriminator uitgang, COM213 met discriminator uitgang
3x JPole 144-300-430 MHz, 6 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz all home-made

***Luister Amateur***

Gebruikersavatar
PD0RTT
Berichten: 251
Lid geworden op: 10 dec 2011, 20:04
Roepletters: PDORTT

Re: Bijna een ontvanger gekocht

#13 Bericht door PD0RTT »

Ik ben een liefhebber van wat oudere trancievers uit de jaren 1969 tot zeg begin jaren 80.
Na eerst zelf wat gebouwd te hebben vind ik het heel leuk om dit soort apparatuur te modificeren of om helemaal orgineel te krijgen.
Maar er is altijd wel iets wat niet goed meer of helemaal niet meer werkt (geen wonder natuurlijk met apparaten van 20 á 30 jaar oud).
Om te beginnen zijn het vaak de verlichtings lampjes die het niet meer doen, knoppen die afgebroken zijn of loszitten of de aftemschaal.
Allerlei problemen kom je tegen, maar dat is niet zo vreemd en je weet dat het geen nieuwe appratuur is.
Gelukkig zijn die reparaties niet zo moeilijk en het is ook wel mijn hobby om lekker aan deze apparatuur te sleutelen.
Maar stel dat ik twee linkerhanden had...dan zou ik iemand moeten zoeken die een defect kan oplossen.
En zoals in het verhaal van Janos, welke (onbedoeld) zoiets mee zult maken.
Deze maand heb ik toevallig precies hetzelfde verhaal als Janos meegemaakt.
Een schitterend mooie Yaesu gekocht, eenmaal thuis gekomen wilde het ding niet zenden.
Gelukkig bleek het iets simpels mechanisch te zijn met de bandschakelaar, na een paar uurtjes had ik apparaat hersteld.
Wat ik met mijn reactie hier wil meegeven is dat je altijd een risico aangaat, ook al lijkt het apparaat in zeer goede staat.
Zoals het verhaal met de scoop en slechte (schakel-)contacten.
Soms kom je daar pas na dagen achter dat er mogelijk iets niet goed is.
Daarom altijd je risco's incalculeren, heb je geen verstand van techniek zorg dat je iemand erbij hebt die dat wel heeft,
anders iets in nieuwstaat kopen.


73' van Martin

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Bijna een ontvanger gekocht

#14 Bericht door pa8w »

Janos schreef:Een paar weken geleden kreeg ik van een kennis een Tektronix 200 MHz oscilloscoop die ik, ook op dit forum, te koop of te ruil aanbood. De kennis deed de scoop weg vanwege zijn medische toestand waardoor hij besloten had opruiming te houden in zijn werkplaats.
Ik heb de scoop wat geprobeerd en volgens mij werkte hij nog goed.
Een van de leden van dit forum bood aan de scoop te ruilen tegen een ontvanger, maar toen hij na een behoorlijke autorit de scoop bij mij teste ontdekte hij dat er contacten vuil waren. De ruil ging dus niet door. Ik begrijp dat het betwijfeld kan worden of ik dit niet wist, maar het was me echt niet opgevallen. Hoogstwaarschijnlijk is de scoop nu toch verkocht aan iemand die hem ,,eens goed onder handen gaat nemen,,.
Janos, daarna bood je de scoop opnieuw aan op het forum, zonder het probleem te vernoemen.
Vergeten?

Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

pa3dmx
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 jan 2012, 15:59
Roepletters: pa3dmx

Re: Bijna een ontvanger gekocht

#15 Bericht door pa3dmx »

Hallo allemaal.
Een late reactie van deze zijde.
Soms koop je apparaten waar nog fabrieksgarantie opzit.
Dit geldt alleen voor de eerste koper.
De koper van het tweede hands apparaat heeft dus geen fabrieksgarantie,
tenzij hij een schriftelijke verklaring van de fabriek of dealer heeft.
Prachtig forum.
Groeten vanuit een zonnig Leiderdorp.

Plaats reactie