NBFM ontvangst nog te verbeteren ??

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

NBFM ontvangst nog te verbeteren ??

#1 Bericht door PA1Bj »

De NXP ic's SAF7730 (MF) en TEP6730 (tuner) in de Sony XDR-F1HD FM-tuner zorgen
voor een sublieme DX-ontvangst. Zo regelt de SAF7730 de MF-bandbreedte automatisch
en bezit deze 5 DSP's .
De gevoeligheid voor 50 dB SN is 13dBf(=1,3 uV) bij stereo. Dat is erg gevoelig.

Deze tuner heb ik gehad en kon enkele Engelse FM-zenders regelmatig ontvangen,
welke 100 Khz naast een sterk station zaten. En dit met een 3 elements antenne op 8 meter hoogte.

Wie weet of deze technieken ook al in HAM-apparatuur worden toegepast ?
Dat zou een reeële verbetering kunnen geven voor NBFM ontvangst.

Zie info :
http://home.iprimus.com.au/toddemslie/s ... tuner.html

http://ham-radio.com/k6sti/xdr-f1hd.htm

73' PA1BJ

PA0AM
Berichten: 102
Lid geworden op: 16 aug 2010, 15:26

Re: NBFM ontvangst nog te verbeteren ??

#2 Bericht door PA0AM »

Hallo Amateur.
Leuk voor HiFi FM maar deze ontwikkelingen zijn voor smalband FM (amateurradio) niet van toepassing. Immers vele moderne sets hebben al na signaal detectie DSP mogelijkheden!
Ontvangst verbetering kan alleen maar door de signal/ruisverhouding aan de ingang te vergroten.
73 Cor.

Gebruikersavatar
PE1DTQ
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:29
Locatie: JO33DF

Re: NBFM ontvangst nog te verbeteren ??

#3 Bericht door PE1DTQ »

Niet alleen na signaaldetectie, maar ook in het MF-gedeelte, als ik het toch allemaal goed begrepen heb.
Perseus SDR/TS-480/TS-B2000/TS-590

PD0PSB

Re: NBFM ontvangst nog te verbeteren ??

#4 Bericht door PD0PSB »

Niet nieuw maar het ICS systeem (was in de jaren 80 een kleine hype) doet zoiets:
Een smalbandig IF filter "tracked" de NFM modulatie. Het daadwerkelijke filter kan daardoor enkele kHz smal worden gemaakt. Voor dit systeem moest je een 455kHz IF tap maken aan je (T)RX.

Telefunken deed toen ook al zoiets voor WFM car-radio, genaamd Dynas. In sommige situaties gaf dat zeer verassende resultaten.

Ik spoor diverse SDR developers aan dit systeem in het digitale domein te ontwerpen, tot nu toe zonder resultaat ;-) De FM+ software van Microtelecom zou zich hiervoor uitstekend lenen...

http://www.dd1us.de/Downloads/Das%20In- ... %200v1.pdf

73!
Paul
PD0PSB

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: NBFM ontvangst nog te verbeteren ??

#5 Bericht door PA1Bj »

hallo Paul,
Bedankt ! Dát artikel kende ik dus weer niet.. Maar dat 'wiel' was dus ook al in Duitsland
uitgevonden :)
Het essentiële is wel dat de MF- chip pijlsnel slechts dat kleine stukje bandbreedte heeft en volgt waar de carriier zich op dat moment bevindt.

Afwachten dus of dit nog in een sdr wordt geintegreerd.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: NBFM ontvangst nog te verbeteren ??

#6 Bericht door coolepascal »

Dat laatste is niet zo moeilijk he. je zou aan een costas loop kunnen denken maar eigenlijk moet gewoon een pll ook dat ding kunnen volgen.
Mij was even onduidelijk wat hij wilde daar ik eerst dacht dat het om een omroep ontvanger ging.
Nu begrijp ik dat het om een communicatie ontvanger gaat.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PD0PSB

Re: NBFM ontvangst nog te verbeteren ??

#7 Bericht door PD0PSB »

PA1Bj schreef: Het essentiële is wel dat de MF- chip pijlsnel slechts dat kleine stukje bandbreedte heeft en volgt waar de carriier zich op dat moment bevindt.

Afwachten dus of dit nog in een sdr wordt geintegreerd.
Wel en niet.

Met name CTCSS Kon bij dit systeem roet in het eten gooien, de gewenste audio werd dan (door het tracken) gemoduleerd met de hum van het CTCSS signaal.

SDR zou zich uitstekend lenen om dit systeem verder te perfectioneren, je kunt dan de tracking vrij slim selectief begrenzen en inzoomen op de gewenste audio.

ICS claimde 6dB SNR winst, dat is best aanzienlijk in NFM!

73
Paul
PD0PSB

Plaats reactie