Racal RA17l info

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
dc2dc

Re: Racal RA17l info

#16 Bericht door dc2dc »

@ pe1hrc, Johan : je hebt een email via amsat punt org !

PA0AM
Berichten: 102
Lid geworden op: 16 aug 2010, 15:26

Re: Racal RA17l info

#17 Bericht door PA0AM »

Hallo Daniel.

Betreft de koptelefoonpluggen, wat ik me herinner is dat je een speciale koptelefoon plug moet hebben dat verklaart dat je niets hoort.
73 Cor

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

Re: Racal RA17l info

#18 Bericht door PF1JM »

Ik had er een mono-plug in zitten. Wellicht dat jij een stereo gebruikt en dat het daarom niet werkt?
Smile.... Tomorrow will be worse!

dc2dc

Re: Racal RA17l info

#19 Bericht door dc2dc »

@ PA0AM en PF1JM :

Dank voor Uw reactie, die gedachte is bij mij ook al gepasseerd; moet e.e.a. nog uitproberen.
Heb de laatste tijd niet veel met de RACAL gespeeld; druk druk druk, hi.
Maar bedankt i.i.g.

73 Daniel, DC2DC.

Edit 22/05/12 16:22 heb vandaag een prof.hoofdtelefoon (luchtvaart), welke is uitgevoerd met een mono-steker aangesloten op de Racal, en jawel, na een heleboel gejutter/gefrunnik en gedraai, kreeg ik er geluid uit, wel erg zacht. De 2e aansluiting ook geprobeerd, en ook deze na enig gedoe aan de gang gekregen, met af en toe zelfs "goed" contact, zodat het signaal de headset uitbulderde ! M'n oortjes ringelen nog na...... :lol:

dc2dc

Re: Racal RA17l info

#20 Bericht door dc2dc »

2e Update van m'n "nieuwe" Racal (deel 1):


Recentelijk van PE1RHC, Johan, een prachtige vergrootte kast met een RA-137 (LG/MG converter) gekocht.

De RA-137 is door Johan geheel nagezien en gecompleteerd met alle benodigde kabels, ziet er zeer mooi uit en speelt als een tierelier.
Bedankt Johan, voor deze prima service !! (zie foto 1)

Op de RA-17L3 had in een eerder bericht nogal wat aan te merken, ten dele terecht, en ten dele onterecht.

Als eerste de RA-17 uit zijn originele kast uitgebouwd en het topdeksel verwijderd. (zie foto 2)

Ik ben eerst maar eens begonnen het cosmetische gebeuren te bekijken:

-midden op de frontplaat een "vies" stukje "Dymo-tape" met de tekst RACAL; dit verwijderd (met een beetje olie op de tape, dan laat de tape snel los zonder verdere schade aan de frontplaat) en het front ter plaatse schoongemaakt en opgepoetst (liever geen logo dan zo'n stukje tape, bovendien zit de RA-137 erboven en die heeft wel het originele RACAL logo op de frontplaat).

-alle knoppen verwijderd (pas op met de bfo-knop en laat de bfo in dezelfde stand staan) en met een handwarm sopje (dubro-afwas) m.b.v. een oude tandenborstel schoongemaakt; dit was geen probleem, zo vuil waren de knoppen nog niet ! Daarna de knoppen behandeld met boenwas, dan glimt het spul weer mooi.

-de frontplaat losgemaakt (8 schroefboutjes, waarvan de onderste 2 geborgd zijn door een moer achter het frontpaneel), de luidsprekerdraden losgesoldeerd, idem met de meterbedrading (let op + en - draad), de 2 omschakelaars (1 van de meter en 1 van de luidspreker) volledig losgemaakt van het front; het frontpaneel voorzichtig wegnemen van de ontvanger PAS OP DE "HAARLIJN-NAALD" en de achterliggende KHz-film (heel teer).Frontplaat schoongemaakt; helaas zit er een "slijtspoor" onder de KHz knop, wat te groot is om te herstellen, jammer !

-het "glas" van de KHz schaal leek in eerste instantie verdwenen, maar bij opening van de kast teruggevonden, schoongemaakt en oude lijmresten verwijderd (ook op het kunststof venster van de frontplaat) en het "glas" weer netjes gelijmt met een paar druppels secondenlijm.
(zie foto's 3,4, en 5)


zie vervolg, deel 2 (kan even duren, heb een adsl-verbinding waar een slak het nog van wint :evil: )

73 de DC2DC,Daniel.
Bijlagen
foto 1.GIF
foto 2.GIF
foto 3.GIF
foto 4.GIF
foto 5.GIF

dc2dc

Re: Racal RA17l info

#21 Bericht door dc2dc »

2e Update van m'n "nieuwe" Racal (deel 2):


Op voorhand had ik al bemerkt dat er hier en daar wat gekraak aanwezig was in de LF en HF potmeter, en diverse schakelaars; hier moest naar gekeken worden. Verder hadden zowel de 1e VFO (MHz) alsook de 2e VFO (KHz) wat problemen; ook nakijken dus.
De MHz-schijf en de KHz-film waren beiden vervuild; schoonmaken. En als laatste: beide hoofdtelefoonaansluitingen werkten niet of nauwelijks;
nakijken.

-de HF potmeter is een draadgewonden type en draaide (veel) te zwaar; remedie: een druppel naaimachine-olie (en ook echt maar 1 druppeltje) op de as van de potmeter daar waar de as in het potmeterhuis verdwijnt; even laten intrekken, paar keer draaien en probleem was opgelost.

-de LF potmeter kraakte (het volume van de ontvanger was ook niet om over naar huis te schrijven); hier een paar druppels ethanol in laten lopen en de loper flink laten bewegen; probleem verholpen.

-de MHz schijf met een wattenstaafje gedrenkt in ethanol gereinigd.
-de KHz film met een vochtig doekje (lauw water) aan beide kanten schoongemaakt (stukje voor stukje en gelijk drogen met een droog doekje)

-de 1e VFO drijft de schaal aan met een kettinkje en een spanwieltje, de diverse lagertjes schoongemaakt en opnieuw gesmeerd, idem de ketting.
-de 2e VFO drijft de film aan via een paar asjes en tandwieltjes. E.e.a. schoongemaakt en opnieuw gesmeerd. (zie foto 6)

Voor de schakelaars en de hoofdtelefoonaansluitingen moest ik eerst de bodemplaat verwijderen.


-de schakelaars zijn van het "open" type, je kunt er dus redelijk gemakkelijk bij. Alle contacten van de krakende schakelaars behandeld met een wattenstaafje gedrenkt in de ethanol; en weg is de kraak ! (wattenstaafje met een flinke tang "geplet" anders past het niet tussen de schakeldekken)

-de hooftelefoonaansluitingen tijdelijk uitgebouwd en anders bedraad; nu kunnen zowel mono als ook stereo pluggen ingestoken worden (ja, ik weet het, .... het blijft mono,hi); maar e.e.a. werkt nu als de spreekwoordelijke speer ! (zie foto 7en8)


De hele boel in omgekeerde volgorde weer in elkaar gestoken en vastgeschroefd.

De buizen op het juiste type en plaats gecontroleerd: alles was juist op 1 buis na; de GZ34 was vervangen door een GZ32, maar beiden doen hun plicht, heb inmiddels een GZ34 geplaatst (ik ben en blijf een z . . . . . d op dit gebied), en ook de spanningscarousel gecheckt en aangepast op (225 V). Stond op 230 V; wij hebben hier nog steeds tussen de 220 en 222V; even nagemeten.

Goed, de ontvanger weer dicht en op de werkbank, stekker erin, antenne erin en mains on........WAUW, wat een signaal,wat een volume.
Inplaats van de attenuator gebruik ik liever de HF gain, en dat moet ik nu regelmatig, zo sterk zijn de signalen !!
De ontvanger blinkt nu uit door het gemis van kraaaak, YES.

Even luisteren op 10 meter: Russen, Italianen e.a.: perfect; even naar beneden: 747 KHz knalt er echt uit; zowel het luidsprekertje als de hoofdtelefoons kunnen bij lange na het lf vermogen wat nu geproduceerd wordt niet aan.
Oh ja, de antenne op 10 meterband was een stukje meetsnoer van ~3 meter lengte binnenshuis en op 750 KHz MG gebruikte ik even een oude raamantenne (vierkant-4x1meter-totaal 64 meter draad) slechts 1 uiteinde aan de ontvanger verbonden.Ik had al opgemerkt dat de RA-17 een hekel heeft aan loop-antennes (gesloten systemen).
Ik trouwens ook , e.e.a. betekent dat je 2x moet tunen, zowel de loop als de tuner van de RX; nogal wat gedoe als je even een bandje aan het afstruinen bent.

Al met al ben ik zeer tevreden met de RA-17, en heb inmiddels de RA-17 weer ingebouwd bij de RA-137.
Ontvangst van zowel LG/MG als van KG zijn uitstekend.

Als voorlopig laatste heb ik de knoppen opnieuw voorzien van een likje witte verf op de "punten" en de "aanwijsstreepjes" ; precies karweitje, maar het resultaat is er wel naar !

(zie foto's 9en10)

Goed, voorlopig weer genoeg geleuterd, wordt weer eens tijd om te gaan luisteren.

Mocht er zich weer wat nieuws voor doen, zal ik me hier weer melden.

73 de DC2DC, Daniel.

ps. reacties zijn altijd welkom !
Bijlagen
foto 6.JPG
foto 7.JPG
foto 8.JPG
foto 9.GIF
foto 10.GIF

dc2dc

Re: Racal RA17l info

#22 Bericht door dc2dc »

In mijn laatste bijdrage maakte ik gewag van het vermeende feit dat de Racal niet van loopantennes / gesloten systemen zou houden.
Nu, niets is minder waar; sterker nog, na het bouwen van 2 loopantennes ( 1 voor het gebied 30-8 MHz en de ander voor het gebied van 8-2,2 MHz), heb ik een uitstekende ontvangst (storing vrij) over praktisch de gehele KG.
Ik moet dus mijn eerdere opinie in deze wijzigen, waarvan akte.

Beide loops zijn heel eenvoudig berekend met het "hulpje" van KI6GD, genaamd "KI6GD magnetic loop antenna calculator" , welke eenvoudig "gedownload" (wat een verkrachting van de NL taal) kan worden van het internet.

De MG en LG worden "bediend" door een draadantenne van ~10 meter lengte, waarvan de 1e ~5 meter oost-west en de 2e ~5 meter noord-zuid zijn opgahangen (binnenshuis). Dus een L-vormige horizontale "eindgevoede" draadantenne.

De loops zijn heel gemakkelijk te bouwen; indien men er prijs op stelt, kan en wil ik wel e.e.a. uit de doeken doen.
(Zo'n technisch hoogstandje is het nou ook weer niet,hi)

Bijgaand plaatje van de loop-antennes.



73 de DC2DC / NL4418, Daniel.
Bijlagen
foto 025.GIF

PA0HOP
Berichten: 315
Lid geworden op: 04 feb 2010, 17:12
Roepletters: PA0HOP

Re: Racal RA17l info

#23 Bericht door PA0HOP »

DC2DC schreef:In mijn laatste bijdrage maakte ik gewag van het vermeende feit dat de Racal niet van loopantennes / gesloten systemen zou houden.
Nu, niets is minder waar; sterker nog, na het bouwen van 2 loopantennes ( 1 voor het gebied 30-8 MHz en de ander voor het gebied van 8-2,2 MHz), heb ik een uitstekende ontvangst (storing vrij) over praktisch de gehele KG.
Ik moet dus mijn eerdere opinie in deze wijzigen, waarvan akte.

Beide loops zijn heel eenvoudig berekend met het "hulpje" van KI6GD, genaamd "KI6GD magnetic loop antenna calculator" , welke eenvoudig "gedownload" (wat een verkrachting van de NL taal) kan worden van het internet.

De MG en LG worden "bediend" door een draadantenne van ~10 meter lengte, waarvan de 1e ~5 meter oost-west en de 2e ~5 meter noord-zuid zijn opgahangen (binnenshuis). Dus een L-vormige horizontale "eindgevoede" draadantenne.

De loops zijn heel gemakkelijk te bouwen; indien men er prijs op stelt, kan en wil ik wel e.e.a. uit de doeken doen.
(Zo'n technisch hoogstandje is het nou ook weer niet,hi)

Bijgaand plaatje van de loop-antennes.



73 de DC2DC / NL4418, Daniel.
Dag Daniël,
Ik houd me aanbevolen voor detail-info over je loop-antennes.
Alvast bedankt.

73
Hans, pa0hop(@amsat.org)

dc2dc

Re: Racal RA17l info

#24 Bericht door dc2dc »

Hans, PA0HOP, je wordt op je wenken bediend.

Onderstaand verhaal in het topic Ontvangers geplaatst, met het risico dat de moderator het verplaatst naar het topic Antennes, alhoewel het ook betrekking heeft op Ontvangers.

Op verzoek hierbij hoe ik mijn 2 loopantennes heb bemeten en vervaardigd met voorhanden zijnde materialen. (Beiden voor ontvangst)

Eerst maar de kleintste van de 2, die geschikt is voor het bereik van 30-8 MHz.

Ik wilde eigenlijk een loop met een zo'n groot mogelijk bereik (wie niet ?), maar ook met een niet al te grote bandbreedte, maar ook niet te scherp (smal); wat is wijsheid ?
Ik heb er voor gekozen een middenweg te bewandelen, nadat ik een poosje met het programmaatje had gestoeid, kwam ik op voor mij aanvaardbare waarden.

Als je het hulpprogrammaatje van KI6GD "download" van internet en start, zie je een aantal velden die ingevuld dienen te worden.

Als eerste een aantal parameters aan de rechterzijde die ik gekozen heb (ook afhankelijk van je voorhanden zijnde materialen:
Units (maateenheid)-Metric;
Shape (vorm v.d. loop)-Circle;
Material (te gebruiken materiaalsoort)-Aluminium.
(Ik wilde een cirkelvormige loop maken van massief aluminium staf)

Nu de gegevens invullen: (let op: bij decimalen een punt, en geen komma gebruiken !)

Loop Circumference (=loop omtrek) : 1 meter
Conductor Diameter (=doorsnede geleider) : 3 mm
Operating frequency (lijkt me erg duidelijk) : 29.7 MHz en ook bij 8 MHz

Klik op "Calculate" en het resultaat verschijnt.

Bandbreedte :87.9 KHz bij 29.7 MHz, en 43.5 KHz bij 8 MHz
Capacitor Value :15.6 pF bij 29.7 MHz, en 262.0 pF bij 8 MHz


Eigenlijk wilde ik een nog kleinere diameter van de geleider ten gunste van een grotere bandbreedte, maar had alleen 3 mm "op voorraad".
Aluminium massief staf diameter 3mm en 1 meter lang had ik liggen, zo ook diverse afstem-c's . Bouwen dus !

Stukje afvalhout (eventueel een beetje op maat gezaagd) als basis;
een paar kroonsteentjes;
wat houtschroefjes;
een stukje 1,5 of 2,5 mm2 geisoleerd of blank (maakt niet uit) draad t.b.v. de "oppikspoel" (hoe lang, uh... omtrek oppikspoel = ~1/5 omtrek loop, dus 100cm/5= 20cm lang);
een stukje coax;
een afstem-c (0-500 pF minimaal).

de detailfoto's tonen hoe e.e.a. gemaakt is.
nog wat tips:

-bij het buigen van de alu staf, buig je eerst om de ongeveer juiste maat "vorm"(100/3,14= ~32 cm, daarna nogmaals om een iets kleinere "vorm", als je dan weer los laat blijven de uiteinden dichter bij elkaar, en is de spanning van de loop zo goed als verdwenen.
-de uiteinden heb ik vooraf over een lengte van ~0,5 cm wat bijgevijld, zodat bij montage de uiteinden in en kroonsteentje passen.
-de afstem-c bij mij is 2x500 pf, maar ik gebruik maar 1 sectie.Totale capaciteit is dus 0-500 pF.
-houdt verbindingen tussen loop en afstem-c zo kort mogelijk.
-de coax kan eventueel rechtstreeks op het kroonsteentje aangesloten worden (ik heb er eerst nog een SO239 chassisdeel tussengeplaatst).
-de knop op de afstem-c liefst met een NIET metalen verlengasje ter voorkoming van "handeffect".

De loop blijft keurig recht overeind doordat ze van "hard" materiaal is gemaakt en vastgeschroefd is in een kroonsteen, op zijn beurt vastgeschroefd op de plank.


EDIT 27-12-12 : Een vertaging op de afstem-c is geen overbodige luxe; de afstem-c die ik hier gebruikt heb, heeft al een "ingebouwde" vertraging van 1:6, en nog is het afgestemde gebied behoorlijk smal !!
======================================================================

De 2e loop is een stuk groter als de eerste, en heeft als "drager" een stuk 5/8 electra-pijp van 3,20 meter lengte, daarmee een diameter van iets meer dan 1 meter.

De berekening van deze loop gaat hetzelfde als bij de eerste, alleen iets andere parameters:

Units (maateenheid)-Metric
Shape (vorm v.d. loop)-Circle
Material (te gebruiken materiaalsoort) -Copper
(de loop is nu gemaakt van een zo dun mogelijke draad gelijk of dunner dan 1 mm koper)

Na het invullen van:
circumference (loop omtrek)= 3,2 meter,
conducter diameter (diameter geleider)= 1 mm,
frequency = 8 MHz resp. 2.3 MHz,

is de uitkomst: 49.5 KHz bij 71.5 pF op 8 MHZ en 26.2 KHz bij 968 pF op 2,3 MHZ.

De constructie van deze loop is bijna hetzelfda als de kleine loop. (zie ook de detail-foto)

Spullen die je nodig hebt: een stuk 5/8 pvc-pijp van 3,2 meter lang;
een stuk dun (1mm of dunner dan 1 mm) koperdraad, zijnde de loop,~3,4 meter lang;
5 plastic beugels o.i.d. (4 beugels om de pijp vast te zetten op het houten plankje en 1 beugel in de top om de loop "rond" te houden (op den duur heeft de loop de neiging eruit te gaan zien als een "geplet" ei));
een stukje hout als basis;
een stukje 1,5 of 2,5 mm2 draad om de oppikspoel te maken, ~ 70 cm lang (320/5=64);
een stukje coax;
iets om de loop(pijp) omhoog te houden; ik had nog een stukje balsa-hout (lekker licht, maar toch redelijk sterk), van een meter lang liggen;
een handje houtschroefjes voor de beugels (5x) en de afstem-c.; de rest wordt met houtlijm gelijmd;
een afstem-c, 0-1000 pF (mijn afstem-c heeft 3 secties van elk 500 pF, dus 2 secties par. is al voldoende)

Tips voor de bouw:
-eerst de draad in de pijp, aan beide zijden omvouwen en vast maken(tijdelijk) met b.v. plakband/elastiekje o.i.d.
-dan 2 beugels op enige afstand van elkaar (~5 cm) op de plank schroeven en aan het andere eind hetzelfde. Tussen-ruimte tussen de 2 groepjes moet net iets meer zijn dan de afstem-c breed is, zodat de afstem-c er net met z'n "kont" (en aansluitlippen) tussen past.
-zet eerst de pijp met 1 uiteinde op 2 beugels vast.
-nu voorzichtig, terwijl je met je voet het plankje vast tegen de grond houdt, het andere eind langzaam ombuigen.
-tijdens het buigen de pijp nergens vastpakken of steunen of zo; alleen het eind vasthouden en langzaam doorbuigen tot dit eind ook op zijn beugels rust: vastzetten die hap ! Als je de loop tijdens het buigen ergens vast houdt, verstoor je mogelijk de balans van de krachten die in de loop ontstaan tijdens het buigen, en zou de loop kunnen knikken; als je de loop niet "ergens" vastpakt, zullen tijdens het buigen alle krachten zich evenredig in de loop verspreiden, en de loop niet "knikken".)
-dit klusje gaat het makkelijkst met z'n 2-en; ik heb het alleen gedaan, gaat ook, maar goed opletten.
-de bovenkappen van de beugels vast zetten, maar VAST IS VAST.
-ook bij deze afstem-c geldt natuurlijk een plastic verlengasje i.v.m. het hand-effect.

Goed, ik hoop dat ik volledig genoeg geweest ben, maar voor eventuele vragen, weet je de weg.
Veel knutselplezier en genoeglijk gebruik toegewenst.

ps1 ik heb onder beide plankjes wat vilten plakkers gedaan, zodat je de antennes makkelijk ergens bovenop kunt zetten en toch ook nog draaien.

ps2 als je meerdere afstem-c's hebt, probeer uit te vissen welke de minste eigencapaciteit hebben, en gebruik deze ! Capaciteitmeter, of uitproberen)

ps3 het zenden op deze loops moet ik ontraden, de ene loop heeft geen isolatie om de geleider (aanrakingsgevaar), en de tweede heeft een zeer dunne geleider (= of < dan 1mm), en zou derhalve snel stuk kunnen gaan. Als je toch perse wilt zenden op deze loops, zou ik < 5 Watt gebruiken en handen weg bij de loop. PAS OP !

73 de DC2DC / NL4418, Daniel.
Bijlagen
Kl.loop-1.GIF
Kl.loop-2.GIF
Gr.loop-1.GIF
Gr.loop-2.GIF
Gr.loop-3.GIF
Laatst gewijzigd door dc2dc op 27 dec 2012, 21:39, 3 keer totaal gewijzigd.

PA0HOP
Berichten: 315
Lid geworden op: 04 feb 2010, 17:12
Roepletters: PA0HOP

Re: Racal RA17l info

#25 Bericht door PA0HOP »

[quote="DC2DC"]Hans, PA0HOP, je wordt op je wenken bediend.

Dag Daniël,
Heel erg bedankt voor de info.
Ik wist niet meer waar deze topic stond, vandaar mijn late reactie.

Bedankt voor alle moeite!

73
Hans, pa0hop

dc2dc

Re: Racal RA17l info

#26 Bericht door dc2dc »

Hallo Hans,

Graag gedaan en veel plezier hoor 8).
Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben, dan kun je me altijd via dit forum bereiken !

73 de DC2DC / NL4418, Daniel.

pa1mt
Berichten: 55
Lid geworden op: 01 nov 2010, 20:10
Roepletters: pa1mt
Locatie: Siddeburen
Contacteer:

Re: Racal RA17l info

#27 Bericht door pa1mt »

Hallo,

Hier nog even een link naar een interessante homepage over der restauratie van een RA17.

http://www.chavfreezone.me.uk/page93.html

Heb je de weerstanden al wel nagemeten ?? Ik had er exemplaren bij waar de kleur code 10 Kohm aangaf en de

fluke 18 Komh. Zo waren bij mij alle weerstanden verlopen in waarde. Ben dan ook al tijden bezig alles te vervangen.

De Racal RA17 van mij heeft ook serie nummer 110 !!

73 Gerrit pa1mt.
Bijlagen
S2020036.JPG
S2020040.JPG

dc2dc

Re: Racal RA17l info

#28 Bericht door dc2dc »

Hallo Gerrit, PA1MT,

Dank voor je reactie, mooie RA-37 heb je, ziet er gelikt uit.

Zo oud als de Racal van jouw (ser.nr.: 110) , is die van mij nog (net) niet (ser.nr.: 12114).

De genoemde website is mij al bekend, Gerrit, ik ben daar al eens aan het lezen geweest.

Voor wat betreft de weerstanden die verlopen zijn, daar had PE1RHC, Johan, me al eens van op de hoogte gebracht.

Dus ik weet ervan, alleen heb ik er nog niets aan gedaan.(nog te weinig tijd/zin om deze klus aan te pakken)

T.z.t. de weerstanden nog vervangen en gelijk de ontkoppel-c's, maar dat is de volgende klus, hi.

73 de DC2DC / NL4418, en ex PH4U, Daniel.

dc2dc

Re: Racal RA17l info

#29 Bericht door dc2dc »

Rectificatie v.w.b. de 2e (grote) loop-antenne.
===================================

Na enige tijd spelen met beide loop-antennes, vond ik dat de 2e loop, die van 8-2,3 MHz loopt, niet lekker werken.

Heb daarom e.e.a. aangepast, cq herbouwd.

De 1e uitvoering had een omtrek van 3,2 meter; is nu 3,0 meter, maar dan wel 2 stuks naast elkaar, in serie, dus net een spoel met 2 windingen (zie foto 1en 2).

De afstand tussen de 2 pvc pijpen is bij mij ~6,5 cm, hart op hart, en werkt goed.

Hiermee heb je in feite in 1 klap een loop met een draadlengte gelijk aan 6 meter, terwijl de loop-diameter net onder de 1 meter blijft.

De afstem-c is gelijk gebleven (dus 2 secties van 500 pF) en heeft daarmee een bereik van ~ 28-1000 pF.

E.e.a. ingevuld in het progje van KI6GD geeft het volgende weer:

Parameters: Metrisch / Cirkel / Koper.

Variabelen:

Loopomtrek = 6 meter
Loopdiameter = 1 mm
F1 = 7 MHz ==> Bw = 137 KHz ==> C = 49,5 pF
F2 = 2 MHZ ==> Bw = 71,6 KHz ==> C = 764,1 pF

Door deze verandering is het "bereik" verschoven van ~ 10-2,3 MHZ naar > 7-1,8 MHz. ( en is ook de grote loop wat "scherper" v.w.b. het tunen).

Dit geeft betere aansluiting op de kleine loop; nu is het totale bereik met 2 loop-antennes van > 30 MHZ tot ~1,8 MHz.

Zo, dat was de KG.

Er staat nog meer op stapel :o.a. 2 raamantennes t.b.v. 2,0 MHz - 500 KHz en 500 KHz - 150 KHz ; een PA0RDT-mini-whipantenne; een balansversterkertje t.b.v. raamantennes;weerstanden en ontkoppelcondensatoren vervangen in m'n RA 17L.
Dus nog genoeg te doen ! (Ik heb eigenlijk helemaal geen tijd om te luisteren)

Maar dit alles is voor na de feestdagen.

Wens U allen gelukkige Kerstdagen en een voorspoedig Nieuwjaar !

73 de DC2DC / NL4418, Daniel.
Bijlagen
foto 1.GIF
foto 2.GIF

dc2dc

Re: Racal RA17l info

#30 Bericht door dc2dc »

Nog even terugkomend op de beide loop-antennes voor de KG:
In de vroege ochtend ( ~00.30 local) van 2e Kerstdag even de 570 aangezet, en buiten het normale gekoekel op de banden, hoorde ik op 40 M stations uit de VS, werd zelfs een forse pile-up.
Nou zijn VS-stations op 40 geen zeldzaamheid, maar mijn antenne was het loopje van 30 cm doorsnede !
Evenzo werd even later, op 160 M een station met de px UU4 gehoord in qso met een OZ-station, dit op de 1m-loop.(alles in phone)
Op de grote loop gehoord: Maritime Weather Station Norway (in het Noors en Engels) op 1785 KHz USB.
Je kunt zelfs in de late namiddag en 's avonds middengolfstations beluisteren tot ongeveer 1000 KHz (uiteraard valt op deze lage frequenties niet veel meer te tunen aan de loop, maar toch !).
Deze loops werken dus wel !

73, Daniel, DC2DC / NL4418

Plaats reactie