Racal RA17l info

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
dc2dc

Re: Racal RA17l info

#31 Bericht door dc2dc »

Een ontvangst raam-antenne voor het bereik van 2000-500 KHz, t.b.v. Racal en andere ontvangers
======================================================================



Gaat U er maar even rustig voor zitten, liefst met een kop koffie, of misschien nog wel wat sterkers, want dit is een heel verhaal !


Na de afgelopen antennes voor de KG, nu eens een antenne voor de MG:

Raam-antennes, er is al veel over gezegd en geschreven, dus dat is voor mij niet meer nodig, ik ga het wiel echt niet nogmaals uitvinden.
Ik hou me wel bij het bouwen van zulke antennes.


Goed, waar ben ik zelf van uitgegaan:

- het moet een relatief kleine antenne zijn i.v.m. de plaatsing / handelbaarheid / kosten
(ik mag dan wel in Duitsland woonachtig zijn, ik ben en blijf een Hollander !).

Is dit mogelijk, ja ik denk van wel; de gewenste signalen in dit frequentie-gebied
(2000-500 KHz) zijn over het algemeen behoorlijk hard.

Hooguit het stuk tussen 2000 en 1600 KHz heeft mogelijk te lijden onder wat zwakkere signalen, maar dit is eventueel op te vangen met een nog te bouwen
Raam-antenneversterkertje.(o.i.d.)

Een antenne voor dit frequentie-gebied heeft een aantal windingen op een relatief klein "frame".

Ik kies hier dus voor eenvoud / redelijk licht / relatief goedkoop.

De vorm die ik hier gebruik is een vierkant (de ronde loop valt af vanwege technisch te ingewikkeld en kosten; de rechthoek,6 en 8 hoek vallen af vanwege berekeningstechnische problemen-het progje wat ik hier gebruik kan dit niet aan), en ik wil uit gaan een zijde van 50 cm, ik heb al een raam-antenne gehad met een zijde van een meter, maar dat is me te groot en te onhandelbaar.

Ik ga hier uit van 2 plankjes van 70,71cm lang, die haaks op elkaar worden gezet en gelijmd.
De stelling van Pythagoras levert bij zijden van 50 cm de reeds genoemde 70,71cm op.
Vanuit het middelpunt gezien is elk deel van de diagonalen 70,71 / 2 = 35,35 cm.

De berekening wordt gedaan met een progje, genaamd : rjeloop3.exe , van G4FGQ , wijlen R.J.Edwards, en is vrij bruikbaar (er rusten volgens de website geen copyrights o.i.d. op)
Website: http://www.zerobeat.net/G4FGQ/index.html#S102 en http://www.zerobeat.net/G4FGQ/page3.html

Het programma is zeer simpel in gebruik en vraagt om een aantal gegevens, welke na invulling een bepaalde output geeft.
Na het starten krijgt U een berg info in een schermpje, na een C (van continue) ingetoetst te hebben (2x) verschijnt het eigenlijke programma, en verzoekt U om diverse input:

(gebruik bij decimalen een punt, en na elke input een "harde return".
Wijzigingen middels de letter in de kop: L,N,D,R,F)

L= 500 (mm) is de lengte van elke zijde
N= 8 wnd) is het totaal aantal windingen
D= 0.8 (mm) is de diameter van de geleider (zonder isolatie),(mijn draad is eigenlijk 0,75mm
doorsnede, maar het programma rondt dit af)
R= 2 is de ratio (de verhouding tussen : enerzijds de afstand tussen 2 geleiders
(zonder isolatie) en anderzijds de diameter van de geleider; bij mij is de
afstand 1,5mm en de diameter 0,75mm, R is derhalve 1,5 / 0,75 = 2.
De "R" geeft de strooicapaciteit tussen de windingen aan, en dient zo laag
mogelijk te blijven, aangezien dit invloed heeft op het effectieve bereik van de
afstem-c.)
F=2000 KHz Frequentie.

Output bij f= 2000 KHz en bij 500 KHz

Tot. capaciteit : 59 pF en 937 pF
Strooi-capaciteit : 5 pF en 5 pF
Afstem-C : 54 pF en 933 pF


Breedte van de totale wikkeling : ~12 mm
Totale lengte van de wikkeling : ~ 16 meter (+ 1 meter, om aan te sluiten op de afstem-c)

De Uitkoppelwikkeling is 1 volledige wikkeling om het frame en geplaatst in het midden van de antenne-wikkeling, dus tussen winding 4 en 5,
en de uiteinden worden via een connector direct naar de ontvanger (of een eventueel voorversterkertje) geleid.



Wat heb ik nodig voor de bouw:

- 2 houten plankjes : afm. ~80cm bij~10 cm. Gewichtsbesparing van de diagonalen boven 4
plankjes in een vierkant is dan ~30% !!
(4x50cm =2 meter hout ; 2x70,71cm=1,41 meter ; (1,41 / 2) * 100=70,5 % ; 100-
70,5=29,5% gewichtbesparing.)

- Kunststof hoekprofiel : lengte ~1 meter, breedte per zijde ~1 cm.(was het smalste profiel
dat ik kon krijgen)

- houtlijm : ik gebruik hier "Ponal" van "Henkel" , maar is hetzelfde spul als houtlijm van "Bison",
ruikt en plakt hetzelfde ("vellen" aan je vingers)

- montagekit : om het plastic-profiel op het hout te lijmen.

- montagedraad geisoleerd: 20 meter lengte, doorsnede 0,75 mm koper, doorsnede met
isolatie 1,5 mm.(17 meter voor de antenne, 3 meter voor de koppelwinding ).

- afstem-c = 0 - 1000 pF (meerdere secties parallel aan elkaar om tot 1000 pF te komen, is
natuurlijk ook goed); plastic verleng-asje en knop (hand-effect).

- 8 houtschroefjes (koper of messing): 4 t.b.v. bevestiging afstem-c ; 2 als begin en
eindpunt van de draadwikkeling ; en 2 als begin en eindpunt van de koppelwinding.



Misschien nog even ten overvloede: houdt alle metalen zo ver mogelijk uit de buurt van de windingen ! (De schroefjes en afstem-c is al meer dan genoeg)



Zorg bij nabouw dat U eerst de sleuven aftekent (vanuit het MIDDEN van beide plankjes) en zaagt, zodat e.e.a. exact past.
De stukjes die verwijdert moeten worden met een houtbeitel of een scherpe schroevendraaier te lijf gaan (gaat makkelijk omdat U dwars op de nerf gezaagd heeft).
Even schuren/vijlen, passen en vast lijmen met een blokhaak erbij ter controle op het haaks verlijmen.
Mocht 1 van de sleuven toch iets te groot geworden zijn, is dat nog geen probleem. Flinke kluit houtlijm en zorgen dat beide plankjes loodrecht t.o.v. de ondergrond staan en zuiver haaks t.o.v. elkaar. Goed laten uitharden !!!!!

Dan (als de zaak uitgehard is) vanuit het zuivere midden 35,35 cm uitmeten op alle 4 de diagonaaldelen.
Aftekenen met blokhaak, en restant naar het eind afzagen.Uiteinden afbramen (vijl/schuurpapier)

Kunststof profiel op juiste lengte afzagen/afbramen (2x per diagonaaldeel, dus 8 in totaal) en vast lijmen.
Dat de profieltjes elkaar op de kopse kanten elkaar (mogelijk) overlappen maakt niets uit, voor het nette kunt U ze eerst op maat zagen, maar nodig is het niet.(het nut van het profiel is om te zorgen dat de draad niet in het hout kan dringen, en de windingen mooi strak naast elkaar blijven liggen).

Om te voorkomen dat er windingen van het houten frame af kunnen schuiven, kunt U een stukje kunststofprofiel (het reststukje) verzagen tot b.v. platte strookjes (8 in totaal), van ~1cm lang, en deze langs de zijkanten van de diagonalen vastlijmen, zodanig dat ze een paar mm (3) uitsteken.
Ook kunt U de onderste 4 kuststofplaatjes vervangen door kleine klosjes hout, zodat de antenne niet op z'n windingen "staat", maar op de klosjes.

Nu eerst de afstem-c en de uitkoppelingsuitgang (connectortje o.i.d.) monteren, daarna pas de wikkeling leggen.
De afstem-c voorzien van een plastic asje en knop.

Bepaal met een schroefje (in de buurt van de afstem-c) het beginpunt van de wikkeling.
Doe hetzelfde aan de andere zijde van het plankje voor het eindpunt van de wikkeling, en boor er vlak naast een gaatje.
Voer hier een stukje verbindingsdraad door om de afstem-c met dit schroefje te verbinden.
Soldeer het beginpunt en het eindpunt (met een paar slagen om het schroefje) vast.

Soldeer de wikkeldraad (met een paar slagen om het beginpuntschroefje) vast.
Nu kan het feitelijke wikkelen beginnen; ik hou altijd bij zulke klusjes een lijmklem bij de hand, voor als ik om wat voor reden dan ook een pauze in wil / moet lassen.

Tijdens het wikkelen de draad zo strak en gelijkmatig mogelijk houden.
Vermijdt "knikken" in de draad, zodat als straks alle windingen (8 stuks) gedaan zijn, het een mooi en strak pakket is.
U zult merken dat U bij de laatste winding over de laatste kop van het diagonaaldeel (dus aan het eind van de winding), eigenlijk aan de verkeerde kant van het hout uitkomt; geen nood, aan deze "verkeerde" zijde heeft U ook een schroefje geplaatst (in de buurt van de afstem-c), en daar de draad heen leiden en ook weer vast solderen.

Ik zal proberen e.e.a. voor de duidelijkheid in foto's te vervatten.
O ja, U wilt om welke reden dan ook een "koppeling" in de draad maken, (draad is b.v. te kort), geen probleem, houdt alleen de soldeerlas zo dun mogelijk.(en niet in een bocht, natuurlijk)

Als de hele wikkeling gereed is, en naar Uw zin, wordt het tijd om de uitkoppelwinding te leggen.
Ook hiervoor dient U in de buurt van de connector 2 schroefjes in het hout aan te brengen, en 1 gaatje te boren (hetzelfde ritueel als bij de afstem-c).

Schuif (voorzichtig) op alle hoeken de 5e t/m 8e winding iets op, zodat tussen de 4e en de 5e winding, de koppelwinding gelegd kan worden.
Probeer niet (het lukt toch meestal niet) om alle windingen 5 t/m/8 tegelijk te verplaatsen.
Begin gewoon bij de 8e, dan de7e etc.
Dan de koppelwinding leggen en monteren; als dit goed gelukt is, de windingen 5 t/m 8 in omgekeerde volgorde weer aanschuiven, en U heeft een fraai pakket.

Als de koppelwinding ook naar wens zit, is Uw antenne in feite gereed voor gebruik; kabeltje er aan naar Uw ontvanger, en luisteren maar.

Mocht de wikkeling , na verloop van tijd, toch een beetje speling vertonen, dan kunt U dit in eerste instantie eenvoudig oplossen door op diverse plekken (zij en/of bovenkant van de wikkeling, begin eerst op 1 plaats), een plat of rond staafje, of een plaatje, van een paar mm dik van NIET geleidend materiaal om en om tussen de windingen door te "breien", en zo de speling op te heffen.
Helpt dit ook niet meer, dan rest U nog maar een ding: wikkeling los halen en opnieuw strakker wikkelen.

Praktijk:

-Ik had redelijk veel last van een erg rekbaar montagedraad, vandaar dat nu al "spannertjes" heb aangebracht (kunststof profiel 1x1x3cm had ik nog een restje van, om de zaak lekker strak te krijgen.(zie foto 4)

-Antenne aangesloten op de 570 (eind van de middag(29-12), ~17.00 local ), en dan heb je nog veel storing.
Mijn exemplaar is te tunen vanaf ~2050 KHz tot ~500 KHz; diverse signalen zijn hier behoorlijk hard (MG).
De ontvangst is gewoon goed, ik kon zelfs al op 160m al zwakke en sterke cw signalen nemen, en lager knallen de MG stations je om de oren !

Dezelfde dag, ~20.00 local:eerst op 160m geluisterd: een enkel phone SP met PA; CW is een ander verhaal, hier moest ik direct de smallere filters van de 570 gebruiken, ik schat even gauw toch wel een 30 stations gehoord te hebben, en ook weer van muiszacht tot knetterhard, en alles prima te nemen.
Even afzakken richting de MG.
WAUWWWWW, bij ~1650 KHz begon het feest al: ik wist niet dat er nog zoveel stations op de MG actief waren, en van alles wat van 59+20 tot 33,en goed leesbaar, soms 2 of 3 stations op dezelfde qrg, hup draaien die antenne, en ja hoor prima uit te richten: ik schat ~ een 30+ stations gehoord te hebben.

30-12 Om ~01.30 local, nog eens geluisterd; nog beter als eerder op de avond, qrm zakte grotendeels weg. Prima antenne, mogelijk voor NDB een versterkertje nodig, maar de rest gaat prima.

73, Daniel, DC2DC / NL4418.
Bijlagen
1-kaal frame.GIF
2-detail aansluitingen.GIF
3-antenne klaar-nog zonder wikkeling.GIF
4-antenne volledig klaar en werkzaam.GIF
Laatst gewijzigd door dc2dc op 30 dec 2012, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.

dc2dc

Re: Racal RA17l info

#32 Bericht door dc2dc »

Een ontvangst raam-antenne voor het bereik van 500-150 KHz, t.b.v. Racal en andere ontvangers
===========================================================================

Na de afgelopen antennes voor de KG en MG, nu een antenne voor de LG:


Deze antenne is identiek aan die voor de MG op een paar punten na, die ik hier zal vermelden.

Let op !!

De plankjes dienen hier een MINIMALE breedte te hebben van 6,5 cm, i.v.m. de totale breedte van de "spoel" .

Benodigde draadlengte voor deze antenne is 81 meter (=inclusief aansluitdraden) + 3 meter t.b.v. de uitkoppelwinding is 83 meter.



L= 500 (mm) is de lengte van elke zijde
N= 40 (wnd) is het totaal aantal windingen
D= 0.8 (mm) is de diameter van de geleider (zonder isolatie),(mijn draad is eigenlijk 0,75mm doorsnede, maar het programma rondt dit af)
R= 2 is de ratio (de verhouding tussen : enerzijds de afstand tussen 2 geleiders (zonder isolatie) en anderzijds de diameter van de geleider; bij mij is de afstand 1,5mm en de diameter 0,75mm, R is derhalve 1,5 / 0,75 = 2.
De "R" geeft de strooicapaciteit tussen de windingen aan, en dient zo laag mogelijk te blijven, aangezien dit invloed heeft op het effectieve bereik van de afstem-c.)
F=500 KHz Frequentie.

Output bij f= 500 KHz en bij 150 KHz

Tot. capaciteit : 62 pF en 685 pF
Strooi-capaciteit : 5 pF en 5 pF
Afstem-C : 56pF en 680 pF


Breedte van de totale wikkeling : ~63.2 mm
Totale lengte van de wikkeling : ~ 80 meter (+1 meter om aan te sluiten op de afstem-c)

De Uitkoppelwikkeling is 1 volledige wikkeling om het frame en geplaatst in het midden van de antenne-wikkeling, dus tussen winding 20 en 21,
en de uiteinden worden direct (via een eventueel versterkertje) naar de ontvanger geleid.

Deze antenne is hier nog niet gebouwd (is onderweg, frame is al gelijmd); Zodra deze gereed is zal ik ook hier nog een fotootje en praktijkervaring toevoegen.

73, Daniel, DC2DC / NL4418.

ps een ieder een prettige jaarwisseling toegewenst.

Gebruikersavatar
Dopp
Berichten: 1242
Lid geworden op: 08 mei 2011, 18:03
Roepletters: PA3BNX

Re: Racal RA17l info

#33 Bericht door Dopp »

Hallo Allemaal,

Tsja een MG raam dat is nog steeds erg leuk.

Ik zelf gebruik ca 14 windingen op ca 1 meter diagonaal raam

Zie onze Site:

http://www.pi4wag.nl/index.php/winstepper

Ik heb aan sommige stappen motors gemaakt.

De enig bruikbare is nog de MG de KG is dicht gesneeuwd met
PLC/PLT signalen.

Maar MG werkt nog steeds super.

Het plankje is om het MG transistor radiootje op te leggen.

Dan draait het raam + radio makkelijk hi

Wat ook leuk is een kristal ontvanger met aa119 oid aan sluiten op de koppel wikkeleling
ca 2 windigen tussen de hoofdwindingen.

Prima ontvangst hi zonder aarde en antenne.

Voor 50 Ohm aan sluiting ca 2 x 15 cm diameter koppellusje maken.

Suk6
73's
PA3BNX
Lodewijk

Mijn Credo!

Zelfbouw:
Minimaal hardware
en maximaal software.

dc2dc

Re: Racal RA17l info

#34 Bericht door dc2dc »

Hallo Lodewijk, dank voor je reactie.

Ik zat je bericht te lezen, en een gevoel van "dit komt me bekend voor" overviel me.
Na je site geopend te hebben, viel het euro-muntje.
Ik herrinner me nog dat enige tijd geleden je ook een heel verhaal over je "stappenmotor-controller" hier neergezet hebt.
E.e.a ziet er behoorlijk professioneel uit hoor !
Zelf wilde ik in dit geval e.e.a. zo simpel mogelijk houden.
De "radio-leek" wordt toch al snel met allerhande techneuten-pietpraat om z'n oren gemept, hi.
Ik denk dat de eerste stappen van radio-hobby-isten in de dop, zo simpel mogelijk zouden moeten zijn (lees laagdrempelig), teneinde deze mensen ook te enthousiasmeren voor deze hobby. (Kristalontvanger is ook een prima start).

-just my 2 cents-

Wens je een genoegelijk uiteinde van dit jaar en een goed en gezond nieuwjaar 8)

73 de Daniel, DC2DC / NL4418.

Gebruikersavatar
Dopp
Berichten: 1242
Lid geworden op: 08 mei 2011, 18:03
Roepletters: PA3BNX

Re: Racal RA17l info

#35 Bericht door Dopp »

Hallo Allemaal,

Nog een paar fotootjes
van mijn MG zelfbouw radio's
met pcf80 en pcl805 op 24 volt.
Bijlagen
Schoorsteen huiskamer.JPG
Schoorsteen keuken.JPG
73's
PA3BNX
Lodewijk

Mijn Credo!

Zelfbouw:
Minimaal hardware
en maximaal software.

dc2dc

Re: Racal RA17l info

#36 Bericht door dc2dc »

Hallo Lodewijk,

Je stelt in 1 van je vorige berichten dat de KG bij jou volledig dicht zit door het PLC-gebeuren.
Dat is echt verrekte pech !
Ik mag me hier (op het Duitse platteland) nog erg gelukkig prijzen: geen vuiltje aan de lucht; ik heb hier op enige afstand (een aantal Km) een stuk of zeven gigantische masten in het landschap staan, je ziet ze al van Km's ver, deze zijn van de Duitse Marine Zender DHO38 in Rhauderfehn.
Het "landgebied" van het dorp Rhauderfehn is behoorlijk groot, en omvat buiten de kerngemeente Rhauderfehn nog een tiental kleine dorpskernen.
Zelf woon ik in Klostermoor, een kleine dorpskern aan de rand van de grens van Ost-Friesland en Emsland.
Op ~1 Km hiervandaan, ligt een klein stadje Papenburg (nog net in Emsland).
DHO38 zendt op een frequentie van 23,4 KHz, en gelukkig hoor en zie ik er niets van.
Het enige waar we hier "veel last" van hebben, is zomers onweer, dan kan het hier echt spoken !
De grond kan echt onder je voeten daveren tijdens inslagen.
Maar goed, elk voordeel heb z'n nadeel, en vice versa , niet?
Ja, je radio op het plankje, en dan de hele zwik draaien; leuk idee, alleen zie ik me dat nog niet doen met mijn ontvanger (Racal RA-17L3 met RA-137).
Ik "vermoed", dat het plankje dat niet houdt. :lol:
In ieder geval een leuk fris kleurtje hebben je antennes; dat potje blauw is nu wel op zeker ? :wink:

73 de Daniel, DC2DC / NL4418.

dc2dc

Re: Racal RA17l info

#37 Bericht door dc2dc »

Bij deze de beloofde update betreffende de LG antenne en de ervaring ermee.
Antenne zodra hij gereed was aangesloten (begin van de avond) en eens geluisterd wat er te horen was.
Dat viel zeker niet tegen, binnen 30 minuten had ik 14 stations gelogd.
De antenne tuned heerlijk, niet te smal, niet te breed, precies goed.
Bereik bij mij (gebouwd met vorengaande gegevens) van 500-150 KHz.
Onder de 150 KHz is er nog steeds ontvangst, maar bij ~100 KHz wordt de ontvangst vlak en niet meer te tunen.
Bijgaand nog een fotootje.

Veel succes met de bouw, en veel luisterplezier !

(zo, ik ben m'n ei kwijt, :lol: )

73 de Daniel, DC2DC / NL4418.
Bijlagen
foto LG raamantenne.GIF

Plaats reactie