Hoe beveilig ik mijn Kenwood R5000 tegen HF power?

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Hoe beveilig ik mijn Kenwood R5000 tegen HF power?

#1 Bericht door PA2OLD »

Geachte heren radioamateurs,

Ik heb sinds vandaag een Kenwood R5000 ontvanger, gekregen van een collega-amateur, nogmaals dank Erik!!
Na wat schoonmaak en uitzuig bezigheden, de ontvanger zat vanbinnen vol samen gepluisd stof en na het vervangen van een zekering, werkt de ontvanger weer.
Nu staat er in de gebruiksaanwijzing het volgende:
If you using a receive-only antenna, disconnect it from the R5000 while transmitting.
Dus, als ik op de korte golfbanden een signaal zet, dien ik de antenne van de receiver te ontkoppelen.
Er zitten 2 antenne ingangen op, een voor draad antennes en een PL259 50 Ohm's aansluiting.
Nu kan ik bijvoorbeeld met 2 relais de antennes ontkoppelen en de antenne ingang van de receiver naar massa schakelen, dat gestuurd door de FT897d, er van uitgaande dat er zo'n signaal uit de Yaesu komt (de relais zullen wel door een transistor aangestuurd moeten worden lijkt me).
Maar is dat voldoende of weten de heren nog een andere zo niet betere oplossing?
Is er toevallig een R5000 gebruiker die andere methoden toepast?

UPDATE:
Is het wat om een extra relais te plaatsen (zie afbeelding) om het antenne signaal te ontkoppelen en de ontvanger ingang naar massa te schakelen?
ant_ingang_r5000.jpg
Graag uw menig en bij voorbaat dank.
Laatst gewijzigd door PA2OLD op 31 dec 2011, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: Kenwood R5000

#2 Bericht door PA4JAN »

Ben breng hem maar hier naar toe,, Ik heb hem graag
En alles is opgelost :lol: :lol:
Grapje :D

PA0AM
Berichten: 102
Lid geworden op: 16 aug 2010, 15:26

Re: Kenwood R5000

#3 Bericht door PA0AM »

Hallo Ben, mede Amateurs.

Je verhaal heeft natuurlijk niets te maken met de 5000 ontvanger!
Immers bij elke ontvanger moet je voorzichtig zijn als je er een draadantenne aanhangt en met een zender in de buurt gaat zenden. Dat zou elke amateur toch wel moeten weten!
Vaak hebben (proff) ontvangers aan de ingang een gloeilampje ter beveiliging.
Wat je beter kan doen is het maken van een active antenne, hier kan je mee ontvangen van 10Khz tot 30MHz en de spanning die deze active antenne opwekt is niet schadelijk voor de ontvanger. Ik gebruik hier de zelfbouw van PA0RDT Mini-Whip heeft ook in Electron gestaan. Hij kan tegen 400W van de draad op enkele meters afstand. De werking op de LG en MG is wel beter dan >3MHz.
Veel succes, 73 Cor PA0AM.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Hoe beveilig ik mijn Kenwood R5000 tegen HF power?

#4 Bericht door PA2OLD »

Dag Cor,

Bedankt voor je bijdrage en je hebt gelijk, ik heb de titel iets aangepast.
Volgens mij kwam dat antenne waar je over schrijft laatst hier nog ter sprake, niet wetende dat het voor mij nog eens interessant zou zijn. :)
Eigenlijk was ik al op zoek naar een betaalbare tuner voor een ontvanger, zoiets als de FRT7700, maar ik zal jouw optie eens bestuderen.
Neemt niet weg dat er, lijkt me, nog andere oplossingen zijn.
Dus hoop ik dat de heren techneuten eens hun blik laten gaan over mijn probleempje.
Als je meer dan 13 jaar (bijna) niets meer met de radio hobby doet dan lijkt het mij verstandig de mening van andere amateurs eens te polsen.
Vandaar mijn vraag hier.

En voor Jan, ruilen tegen jouw FT2000? :D
Laten we dat maar niet doen Jan, je kent het spreekwoord, 'van ruilen komt huilen'.

Een voorspoedig 2012!!
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

PE1BVQ
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 apr 2010, 10:59

Re: Hoe beveilig ik mijn Kenwood R5000 tegen HF power?

#5 Bericht door PE1BVQ »

Hallo Ben,

Gewoon 2 diodes over de ingang van de ontvanger naar massa. Werkt als kortsluiting naar massa bij veel HF-spanning en gewone RX signalen hebben er geen last van.
Wordt bij mobilofoons al tig jaar toegepast om de ingangstrap te beveiligen.

73 de Hans,
PE1BVQ

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: Hoe beveilig ik mijn Kenwood R5000 tegen HF power?

#6 Bericht door PA4JAN »

2 diodes Heb ik in mijn 2000 zitten dit ivb statiesche Qrm tegen te houden
Omdat vaak bij het nieuwe spul de ipo stuk gaat Ik vind het gewoon een aanrader voor elke Radio
die zitten dacht ik parralel bij de ingang

PA0LMD
Berichten: 2273
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Hoe beveilig ik mijn Kenwood R5000 tegen HF power?

#7 Bericht door PA0LMD »

PD1JAN schreef:2 diodes Heb ik in mijn 2000 zitten dit ivb statiesche Qrm tegen te houden
Omdat vaak bij het nieuwe spul de ipo stuk gaat Ik vind het gewoon een aanrader voor elke Radio
die zitten dacht ik parralel bij de ingang

De ÏPO zal wel niet stuk gaan want dat is geen ding maar een term die Yaesu gebruikt.
Wel raken bij de FT-2000 de mixers makkelijk defect door te grote ingangssignalen bijv. in de vorm van statische ontlading.
Het is verstandig om altijd de pre-amp ingeschakeld te laten, bij een groot ingangssignaal zal deze dan defect raken maar is makkelijker te vervangen dan een mixer.
Twee anti-parallelle diodes aan de ingang van de RX vormt zeker een goede beveiliging.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Hoe beveilig ik mijn Kenwood R5000 tegen HF power?

#8 Bericht door PA5COR »

Vooral geen voorversterker aan zetten, totaal niet nodig.( slechtere IMD)
In plaats daarvan de attenuator gebruiken, voorkomt ook te veel signaal naar de mixer en gezien de versterking van de FT 2000 (D) is dat een betere optie.
Ik heb op geen enkele band een voorversterker nodig bij de FT 2000 D, maar gebruik wel de attenuator.
-18 dB op 160 tot -6 dB op 15 - 10.
Hoogstens is de attenuator uit, nooit de IPO off ( 1 of 2) dus vvs uit.

Ook over de aparte reciever ingang een paar Schottky diodes anti parralel over de ingang zetten bij 0.33 volt gaan deze in geleiding naar massa, gewone diodes, 1N914 of 4148 kan ook maar die gaan geleiden bij 0.7 volt.
Schottky - BAT 85 o.i.d.

Verder antennes als mijn Inverted L met 180 K 5 watt weerstand ( geperst kool) naar massa bij de voet, voert ook statische electriciteit af.
Je kan die truc ook gebruiken in een symmetrische tuner - 2 x 100 - 200 K geperst kool weerstand naar massa wattage afhankelijk van je vermogen en de tuner aan de echte aarde.
Ook daar zal dan de statische electriciteit naar massa afvloeien.

Maak je gebruik van een antenne switch kun je daar op de poort naar de transceiver ook een weerstand in plaatsen, en de switch aarden.

En bij onweer etc, alles van de transceiver los, antenne kabels naar buiten...
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

pa4o
Berichten: 798
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Hoe beveilig ik mijn Kenwood R5000 tegen HF power?

#9 Bericht door pa4o »

Ik weet nog iemand die een Kenwood R5000 ontvanger te koop heeft. Hij is zelf geen zend en geen luisteramateur maar kon die ontvanger overnemen van een bevriende zendamateur die is komen te overlijden. Mocht er iemand belang bij hebben dan graag een mailtje naar me. Dan geef ik die persoon zijn email adres wel door aan je.

73' Peter pa4ps

Gebruikersavatar
Dopp
Berichten: 1242
Lid geworden op: 08 mei 2011, 18:03
Roepletters: PA3BNX

Re: Hoe beveilig ik mijn Kenwood R5000 tegen HF power?

#10 Bericht door Dopp »

Hallo Allemaal,

Twee diodes antiparallel aan de ingang is in princiepe een goede methode.

Echter als je ook zend op een andere antenne in de nabijheid van de R5000 ontvanger.

Dan krijg je vast last met veel mix producten die storen op allerlei andere banden hi...

Ik spreek uit ervaring als ik vertel dat mijn ft470 met diodes intern is beveiligd
en dan zenden met andere tranciever je ontzettend veel troep in de band kunt zetten hi.

Dat merk je pas als je bv luisterd met een FM portable radio hi en telescoop antenne.

Dus tsja wil je zeker gaan dan antenne verwijderen als je zend met andere antennes
in de nabijheid van de ontvangs antenne.

Maar de ingangs fet blijft wel heel.
:?

Natuurlijk is mijn Porable FM omroep radio HF onstoord (LF PSU)

Bij my vast dit op omdat ik een 2 meter en 70 cm APRS Node met Digi_Net heb lopen.
73's
PA3BNX
Lodewijk

Mijn Credo!

Zelfbouw:
Minimaal hardware
en maximaal software.

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: Hoe beveilig ik mijn Kenwood R5000 tegen HF power?

#11 Bericht door PA4JAN »

Het komt er op neer dat het nieuwe spul minder kan hebben
Alleen de nieuwste Kenwood is hier tegen op gewassen heb ik mij laten vertellen
Je moest eens weten wat voor velden in deze tijd om ons heen gaan
Zelfs het AT vermeld dit dat je daar mee moet leven dus meer QRM van s9 is gewoon geworden
De monteur vertelde mij dat ik bij gewone regen al beter de ANT van de Radio kon halen
Om problemen te verkomen
Maar wanneer is het in Nederland droog :lol:
Dat oude spul gaat al 30 jaar mee zonder die problemen

PA5Cor Bedankt voor de goede uitleg vooral de waarde van de diodes vind ik belangrijk :D
Dus de IPO gewoon niet gebruiken
Ik dacht dat de aanbeveling was onder de 7 MHz stand 1 daar boven stand 2

pe1kqp
Berichten: 96
Lid geworden op: 19 nov 2011, 21:46

Re: Hoe beveilig ik mijn Kenwood R5000 tegen HF power?

#12 Bericht door pe1kqp »

Hallo Ben

Het idee van twee diodes is in princiepe goed voor de spannings begrenzing maar in de buurt van een zender zullen deze diodes toch de geest geven.
Er dient ook een stroombegrenzing te zijn door middel een condensator.
Verder is een weerstand tegen statisch opladen van de antenne ook handig.

Nog de beste wensen allemaal voor 2012

73 ' nico
Bijlagen
ingang ontvanger.bmp
ingang ontvanger.bmp (12.56 KiB) 6244 keer bekeken

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Hoe beveilig ik mijn Kenwood R5000 tegen HF power?

#13 Bericht door PA2OLD »

Allereerst iedereen een voorspoedig, radiorijk maar vooral gezond 2012 gewenst!

Alle schrijvers en meedenkers bedankt voor de reacties!
Om het iets duidelijker te maken heb ik het schema iets groter 'geknipt' en ook het blokschema zal ik nu plaatsen.
Er zit dus al een diode over het antenne signaal voor de pre-selector(?) (zie de rode cirkel en vergroting) en 2 condensators zijn opgenomen in het signaallijntje, dat is C12 1 uF 50 volt en C13 .01 uF(?) de diode is een US1090 (US1090 si diode 80v 150ma KENWOOD).
Kan ik met jouw voorstel Nico (en schema) iets beginnen en is dat voldoende om maximaal 100 watt HF op de zelfde frequentie maar op een ander antenne zendend als waar mee ik ontvang, de receiver te beveiligen?
Antenne_blok.jpg
Antenne_ingang1.jpg
Antenne_ingang2.jpg
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

pe1kqp
Berichten: 96
Lid geworden op: 19 nov 2011, 21:46

Re: Hoe beveilig ik mijn Kenwood R5000 tegen HF power?

#14 Bericht door pe1kqp »

Hallo Ben

De diodes in het schema van jou zijn de schakeldiodes die de filters afzonderlijk inschakelen.

Het schema van mij wordt helemaal vooraan geplaatst en de ingangs condensator ervan moet zo klein mogelijk zijn.( 4.7 -12 pf 100 v ).

Een soortgelijke schakeling wordt ook in tranceivers ( oa 27 mc ) toegepast, zodoende is er daar geen relais nodig.

73 ' nico

Plaats reactie