babyfoons

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
pd0mpx
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 feb 2007, 21:28
Roepletters: pd0mpx
Locatie: doetinchem

babyfoons

#1 Bericht door pd0mpx »

hoi

bestaan er ook babyfoons die op 433 mhz werken ?
ik ontvang hier een signaal wat daar sterk oplijkt ?



groeten..
NL9445/PD0MPX
QTH: Doetinchem
Locator JO31DX

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#2 Bericht door PA5COR »

Jazeker, en ook op 466 PMR frequenties heb ik ze al gehoord.

Met 50 watt eroverheen, houden ze vanzelf er mee op.

Hier was de LPD nooit voor bedoeld alleen voor porto's met een laag bezettings niveau van het kanaal, niet om dat 24/7 bezet te houden.

Cor

PE1QWE
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 dec 2006, 13:39

#3 Bericht door PE1QWE »

Toch jammer dat we geen Buma/Stemra rechten hebben. Konden we ze uitroken met Hannie en de Rekels ofzo.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#4 Bericht door vk2gwk »

PE1QWE schreef:Toch jammer dat we geen Buma/Stemra rechten hebben. Konden we ze uitroken met Hannie en de Rekels ofzo.
Nee niet meer..... maar als ik me goed herinner had de VERON in de jaren '50 en '60 nog een soort collectieve vergunning. In die tijd - het AM tijdperk - was het niet ongebruikelijk dat een deelnemer aan een zondagochtend net zo'n kwartier voor de aanvang van het net een paar plaatjes draaide om de frequentie schoon te houden. Bij de Zaanse 80 M ronde bijv. stond bij Ies PA0VW (SK) op zondag morgen altijd de gramofoon naast de zender.......

In die tijd was het ook toegestaan om kort durende mnuziek uitzendingen te doen bij het nemen van modulatie proeven. Vandaar ook die collectieve auteurs rechten betaling die de Veron deed. Ik heb die oude machtigingsvoorwaarden niet meer, maar missschien zijn er OT-ers die ze wel hebben en dat nog eens kunnen nakijken.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

PE1QWE
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 dec 2006, 13:39

#5 Bericht door PE1QWE »

In weze zou dat nu nog moeten kunnen. Bij wijze van modulatie proef is het een experiment. Maar ja, die auteursrechten he?! Maar dan zouden we wel oude volksliederen mogen uitzenden, daar zitten geen rtechten meer op. Dus een goede hongaarse dans om de zondag mee te beginnen lijkt me wel wat :evil:

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

#6 Bericht door PF1JM »

PA5COR schreef:Jazeker, en ook op 466 PMR frequenties heb ik ze al gehoord.

Met 50 watt eroverheen, houden ze vanzelf er mee op.
Met 50 Watt op LPD-frequenties? :shock:
Foei Cor!
Met 50 Watt op PMR frequenties mag natuurlijk best, zolang je niet opzettelijk :wink: andere gebruikers stoort (ook al hebben we primaire status in dat bandsegment).

Jeroen PF1JM

Edit: PMR en LPD omgewisseld
Laatst gewijzigd door PF1JM op 15 feb 2007, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#7 Bericht door PA5COR »

Het zijn piraten, lees de voorwaarden over PMR gebruik maar eens door.

Duty cycle minder als 10%, deze babyfoons werken meestal 100%, de wat duurdere vallen af bij geen geluid, maar hebben nog steeds een hogere dutycycle als 10%.

Zie bijgevoegde PDF.

Verder kun je niet als primaire gebruiker de secundaire gebruiker waarschuwen dat je de frequentie nodig hebt.

Het is eigenlijk simpel, net als LPD stations met een P.A van 100+ watt en richtantenne's, verboden.

Doe je er niks aan dan is 70 binnenkort niet meer bruikbaar voor de primaire gebruikers.

Hier geld gewoon, je hebt recht op waar je bereid bent voor te vechten, dus optreden naar Agentschap Telecom etc.

Maar, dat is een prive mening, er zijn toch al de wereld aan piraten frequenties op de korte golf, net buiten de 50 mHz 2 meter etc.

73,
Cor
Bijlagen
nb_02-06_fis_vrijgestelde_toepassingen.pdf
(2 MiB) 866 keer gedownload

pd0mpx
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 feb 2007, 21:28
Roepletters: pd0mpx
Locatie: doetinchem

babyfoons

#8 Bericht door pd0mpx »

hoi

ik woon hier in een vruchtbare buurt ik heb er nu al drie gevonden !
kompleet met modulatie test door baby gebrabbel :D


73
NL9445/PD0MPX
QTH: Doetinchem
Locator JO31DX

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

#9 Bericht door PF1JM »

PA5COR schreef:Het zijn piraten, lees de voorwaarden over PMR gebruik maar eens door.

Duty cycle minder als 10%, deze babyfoons werken meestal 100%, de wat duurdere vallen af bij geen geluid, maar hebben nog steeds een hogere dutycycle als 10%.

Zie bijgevoegde PDF.
Cor,

Voor wat betreft PMR heb je helemaal gelijk met de <10% duty cycle. Voor wat betreft LPD is geen maximale duty cycle aangegeven. Deze mag dus volgens de regelgeving zelfs 100% bedragen.

Wij maken zelf ook dankbaar gebruik van zo'n gecombineerd PMR/LPD dingetje als babyfoon, uiteraard niet op de PMR frequenties :wink:
Natuurlijk kan ik niet oordelen over andermans QRP, maar die van ons haalt die 10% duty cycle echt niet :lol:

Jeroen PF1JM

P.S. in mijn eerdere posting haalde ik PMR en LPD door elkaar. :oops: (inmiddels aangepast)
Lekker duidelijke regelgeving.....

Johan PD1JMB
Berichten: 91
Lid geworden op: 13 feb 2007, 22:25
Locatie: Utrecht

#10 Bericht door Johan PD1JMB »

PE1QWE schreef:Toch jammer dat we geen Buma/Stemra rechten hebben. Konden we ze uitroken met Hannie en de Rekels ofzo.
Er is een universum aan rechtenvrije muziek, kijk maar eens op het internet...

Verder zijn PMR babyfoons idd irritant. Normale portofoongebruikers zijn wel interessant om mee mee te luisteren, kijken wat ze precies doen, waar ze het over hebben.

Ik heb hier ook een babyfoon op PMR 8 die 9+30 is. Evt. portfoongebruik op dat kanaal hoor ik dus niet meer.

Het is sowieso dom frequentiegebruik, zender altijd aanlaten ook als ie niet beluisterd wordt, en prive omgevingsgeluid met een straal van tientallen of honderden meters in de lucht zetten...

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#11 Bericht door PA5COR »

Er is een goed alternatief op de 866? mHz
Wil je geen storing dan eentje halen die daar zit.

Ik mak me alleen zorgen om de 70 cm band, en de troep die daar zolangzamerhand op zit.

Meestal zit ik op het SSB segment, maar voor een lokaal qso is 433-437 toch het aangewezen deel

73,
Cor

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#12 Bericht door angelo »

Tja, effe mijn SA met richtantenne eraan gehangen...

70cm band resultaten van een straal van 750m:

7 draadloze speakers van TV's
4 draadloze hoofdtelefoons
12 draadloze weerstations
4 piraten met no-way dat ze een echte PMR hebben.
1 set porto bij een kraanwerker
1 McDonalds

Nee, 70cm is geweldig... NOT
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
GdeVries
Berichten: 152
Lid geworden op: 03 mar 2007, 22:05
Locatie: Emmer-Compascuum
Contacteer:

#13 Bericht door GdeVries »

Mannen, nu gaat het mij het er echt niet om, om hier tegen schenen aan te trappen maar er zijn buiten de rotte appels om ook hele groepen die wel leuke dingen doen met de PMR en LPD radios.
En tja wat kunnen b.v zogenaamde verse ouders er nu aandoen als de diverse winkeliers de LPD/PMR radios als de ideale babyfoon verkopen.
Kan me voor wat jaren terug nog goed voor de geest halen hoe de diverse toko houders reeds opgebouwde "stentor" 3/5 watt FM (3meter) zenders verkochte als de ideale babyfoon.
Wat dat betreft is er dan ook nog niet veel veranderd behalve dan de werk/afstraal Freq van de babyfoon.
En nog iets verder terug gravende in mijn geheugen kan ik mij ook nog voor de geest halen dat de goede oude landlijn (telefoon) destijds als babyfoon gebruikte naar de buren toe. (dit was nog wel in de tijd dat de PTT de standaard kosten voor een lokaal gesprek (binnen je eigen regio) onafhankelijk van de tijdsduur van dit gesprek maar iets van 20 centen in rekening bracht.

:lol:
Gerard

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#14 Bericht door angelo »

GdeVries schreef:Mannen, nu gaat het mij het er echt niet om, om hier tegen schenen aan te trappen maar er zijn buiten de rotte appels om ook hele groepen die wel leuke dingen doen met de PMR en LPD radios.
En tja wat kunnen b.v zogenaamde verse ouders er nu aandoen als de diverse winkeliers de LPD/PMR radios als de ideale babyfoon verkopen.
Kan me voor wat jaren terug nog goed voor de geest halen hoe de diverse toko houders reeds opgebouwde "stentor" 3/5 watt FM (3meter) zenders verkochte als de ideale babyfoon.
Wat dat betreft is er dan ook nog niet veel veranderd behalve dan de werk/afstraal Freq van de babyfoon.
En nog iets verder terug gravende in mijn geheugen kan ik mij ook nog voor de geest halen dat de goede oude landlijn (telefoon) destijds als babyfoon gebruikte naar de buren toe. (dit was nog wel in de tijd dat de PTT de standaard kosten voor een lokaal gesprek (binnen je eigen regio) onafhankelijk van de tijdsduur van dit gesprek maar iets van 20 centen in rekening bracht.

:lol:
Gerard
Vreemd dat er mensen zijn die roepen "had je maar niet te snel moeten rijden met de auto/motor/vrachtwagen/boot" als je een bekeuring krijgt voor 123km/h op een godverlaten snelweg maar die wel trollen en flamen als ze gepakt worden met een illegale 3m zender die zo breedbandig is dat ie zelfs luchtverkeer uit de band drukt.

Dat de KPN dat niet meer doet is overigens 100% de schuld van de OPTA, die wilde dat dit niet meer mogelijk was, zodat concurenten als tele2 dat wel konden doen.
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
GdeVries
Berichten: 152
Lid geworden op: 03 mar 2007, 22:05
Locatie: Emmer-Compascuum
Contacteer:

#15 Bericht door GdeVries »

angelo schreef:Vreemd dat er mensen zijn die roepen "had je maar niet te snel moeten rijden met de auto/motor/vrachtwagen/boot" als je een bekeuring krijgt voor 123km/h op een godverlaten snelweg maar die wel trollen en flamen als ze gepakt worden met een illegale 3m zender die zo breedbandig is dat ie zelfs luchtverkeer uit de band drukt.
Ga er van uit dat je mij hier niet persoonlijk mee bedoeld, want heb mijn rijbewijs (auto emn motor) inmiddels al 10 tal jaren geleden ingeleverd wegens het steeds slechter worden van mijn gezicht vermogen (nachtblindheid) en verders ben echt al jaren alleen nog maar in de 13cm band (opzetten van WiFi netwerken en verbindingen) actief en stoei zins kort dan ook wat met het opzetten van PMR internet gateways verders ben ik echt al jaren nergens meer aan het zenden en of ontvangen.
angelo schreef: Dat de KPN dat niet meer doet is overigens 100% de schuld van de OPTA, die wilde dat dit niet meer mogelijk was, zodat concurenten als tele2 dat wel konden doen.
Nee, dat klopt niet dat is de eigen schuld van de KPN zij waren het die aan de opkomst van het Internet (destijds eigenlijk nog Arpanet (heb tussen haakjes nog altijd mijn Arpanet homemade hardware in mijn bezit)) exstra centjes wilden verdienen, door het kostenplaatje voor lokaal inbellen dusdanig op te schroeven zodat je niet lager meer voor een paar grijp stuivers de geheledag en of avond lokaal in kon bellen, het betalen per tik voor lokaal bellen werd toen ook ingevoerd om de KPN pot exstra te spekken.
De huidige (door de opta opgelegde) netwerk concurentie is iets van een later datum.

Gerard

Plaats reactie