babyfoons

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: babyfoons

#46 Bericht door PA0RAB »

OM's
Leuke tijd gehad met die simpele dingen
Altijd opzoek naar piepstenen Glasplaat en Vim
En je kon ook met spoeltje en condensator een eindje fietsen
De 9 elm Tonna op 13m ....altijd wel een buurtpraatje Soms zelfs over de landsgrenzen
Luisteren van hoog naar laag en tijdens het QSO met de bandfiets achter je tegen station aan
Tja jeugdherinneringen Een QQe04-20 aansturen met een extra torretje en een LPD
CB bakkies omzetten naar 28 MHz of 16x27,..=432,..
73 de Ruud PA0RAB

PE1LGW
Berichten: 973
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: babyfoons

#47 Bericht door PE1LGW »

Achter mij huis werd er ook een PMR babyfoon gebruikt.
Elke avond het zelfde ritueel, baby huilen ouders naar boven, kon het licht zien aan gaan gemiddeld 10 keer naar boven op een avond.
Baby was nog geen 6 maanden, toen maar een flink PMR signaal de lucht ingegooid.
Met de melding " mama papa ik wil drinken ", heb nog nooit het licht zo snel aan zien gaan.

Foei niet netjes wel leuk.

Pe1lgw
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: babyfoons

#48 Bericht door pe1cmo »

Als je weet wie het is, kan je eens die mensen er op aanspreken, niet in de trend van storing of mag niet, maar meer van als je weer eens gaat vrijen, zet dan je babyfoon uit, de hele buurt kan meeluisteren. Moet je kijken hoe snel die in de vuilnisbak ligt.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

TheoP
Berichten: 644
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: babyfoons

#49 Bericht door TheoP »

idd heb de mensen maar verteld dat er een groene krokodil op de overloop hangt.
En dat ik dus kon zien wat er daar in de slaapkamer gebeurde.
Leuk analoog op 13 cm met je baby TV fone :mrgreen:

Theo

PA3FBO
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: babyfoons

#50 Bericht door PA3FBO »

Tijdens een JOTA, in de tijd dat er nog "beveiligde" telefoons naast de 6m band zaten (ik weet niet of daar nog wat van over is, Cresna's) daar eens op afgestemd.
Toen was er iemand die heel snel even naar huis moest omdat hij het niet helemaal mee eens was met dingen die in het gesprek tussen zijn vrouw en zijn schoon moeder gezegd werden.
Overigens die beveiliging bestond er uit dat je met een handset geen gebruik kon maken van de basis van een andere handset.
Een geweldige beveiliging, vooral tegen meeluisteren :mrgreen:

PA1JER
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 okt 2018, 22:14
Roepletters: PA1JER

Re: babyfoons

#51 Bericht door PA1JER »

Ja en de Duitse politie hoorde die 45MHz telefoons (handset 70 MHz) ook en dan werd rr werk van gemaakt .

Ik heb mijn machtiging nog gehaald in de tijd dat je 's avonds allemaal wekkers op de FM radio hoorde :lol:

En inderdaad , soms vergat men het ding uit te zetten . :shock:

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: babyfoons

#52 Bericht door PA0ETE »

Ik zeg niet zo snel wat van illegale dingen, maar het moedwillig storen van andere ethergebruikers (legaal of illegaal) is (ook in de ogen van RDI) zo'n beetje de ernstigste overtreding die je kunt begaan. Het wordt iemand in elk geval een stuk zwaarder aangerekend dan een illegale uitzending.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: babyfoons

#53 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA1JER schreef: 21 aug 2023, 15:27 Ja en de Duitse politie hoorde die 45MHz telefoons (handset 70 MHz) ook en dan werd rr werk van gemaakt .

Ik heb mijn machtiging nog gehaald in de tijd dat je 's avonds allemaal wekkers op de FM radio hoorde :lol:

En inderdaad , soms vergat men het ding uit te zetten . :shock:


En in welk jaar "spreken" we dan?
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

jindem
Berichten: 126
Lid geworden op: 04 jan 2014, 18:58
Roepletters: pd1aef

Re: babyfoons

#54 Bericht door jindem »

Joep, PD1AEF.

PA3FBO
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: babyfoons

#55 Bericht door PA3FBO »

volgens mij was het de tijd van de PTT NewYork en de Sidney draadloze huistelefoons.

PA1JER
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 okt 2018, 22:14
Roepletters: PA1JER

Re: babyfoons

#56 Bericht door PA1JER »

Hoi Juul, dat was begin jaren 80. Maar ik heb eens van een buurman een babyfoon gekregen die was nog ouder. Zat nog germanium in.

Uiteraard zijn de dect babyfoons het beste , maar die waren er toen nog niet. Je had ook lichtnet babyfoons , ik had vroeger zo'n ding om de bel boven te kunnen horen. Dat zat op de lange golf in FM via het lichtnet.

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: babyfoons

#57 Bericht door PA3CQN »

Ik krijg na het lezen toch het idee dat meerdere mensen PMR en LPD door elkaar halen.
Op PMR (446) hebben wij niks te zoeken, en als we daar zijn dan is de norm ook gewoon 1/2 Watt met goedgekeurde porto.
Dus waarom zou je daar iemand lastig vallen met 50 W?

Het gebruik is ook legaal, en zelfs op 862 mag je de Amerikaanse variant, FRS, gebruiken. Al weten dat weer weinig mensen.
( https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... l#d16e1253 , bijlage 5 ).

Blijft LPD in de 70 cm band. Dat zit al vol met sensors en sleutels. Maar babyfoons lijkt me sterk.

De aangeboden 'lange afstands'-exemplaren werken of 446/862 MHz. De rest 1.8/2.4 GHz.
Er zal vast wel een verdwaalde LPD variant ergens zijn maar zeker niet de hoofdmoot. Dat zijn dan waarschijnlijk gewoon
Chinese porto's met VOX.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: babyfoons

#58 Bericht door PA0ETE »

Ik heb wel eens een babyfoon gezien met zowel PMR446 als LPD. Als je binnen hetzelfde huis wilt luisteren werkt dat wel, en je bereik is een stuk kleiner (dwz ook van wat er aan gesprekken en meer te horen is :) )

Pure LPD-porto's zijn er denk ik niet meer te koop, maar nog wel waar beide in zitten PMR446 en LPD433.

Ik las in een oude post in het begin van deze topic (heel lang geleden) dat iemand porto's voor 868 MHz suggereerde, maar die zijn in Nederland nooit legaal geweest. In de UK en een aantal andere Europese landen wel. Ik kwam er een keer een paar op eBay tegen en toen heb ik voor de zekerheid aan AT gevraagd, maar die lieten me toen weten dat dat niet mocht. Omdat ik er nog iets over wilde publiceren heb ik dat later nog een keer gevraagd en toen ook schriftelijke bevestiging ervan gekregen.

Op zich was dat een goed initiatief die 868 MHz. Een probleem bij LPD was dat er behalve portofoons ook andere gebruikers (zelfs draadloze koptelefoons) op dezelfde frequenties zaten. Er was dus een commissie die in Europees verband voor 868 MHz (waar meer ruimte was) een indeling maakte met een strikte scheiding voor portofoonverkeer, draadloze mics en koptelefoons, autosleutels etc. Echter op hetzelfde moment was er een andere commissie bezig met het ontwikkelen van PMR446. Omdat de portofoons op 868 MHz 20 of 25 mW mochten maken werden die dus totaal overschaduwd door de PMR446-porto's met 0,5W (alles in ERP-vermogen). Vandaar dat fabrikanten zich massaal van 868 MHz-porto's afkeerden, er zijn voorzover ik weet maar drie fabrikanten die er iets voor gemaakt hebben, de bekendste was Alan. Maar helaas in NL dus niet toegestaan.

Je moet inderdaad nooit andere ethergebruikers storen. Wat ook fout is, en ik heb toch wel regelmatig amateurs gehoord die zeiden dat ze na afloop van een verbinding even naar LPD gingen. Dat is natuurlijk prima, maar besef dat je met LPD met 10 mW niet zo heel veel kunt uitrichten. Maar zo iemand vertelde toen ik ernaar vroeg dan via de mail dat hij daar een verzonnen call gebruikte en gewoon met 50W werkte. Ja dat is natuurlijk absoluut hartstikke fout. Sommige mensen zijn er in gesprekken via de ether ook heel open over dat ze zoiets doen.

Overigens ben ik zelf toen ik op 433 aan het testen was een keer door twee lokale piraten tot de orde geroepen. Waarom ik zonodig met mijn PA0ETE-call op de LPD-kanalen moest aan zitten. Dat waren toch vrije frequenties, niet bestemd voor zendamateurs met call. Ja zodra je daarop ingaat ben je dus al in overtreding.

Met die 10 mW kun je best nog een hoop als je zo'n zelfde porto als papegaairepeater of als gewone repeater gebuikt. Ik heb dat regelmatig gedaan (ik heb zelfs korte tijd kabelsetjes verkocht waarmee mensen zo'n repeater konden maken met twee porto's.) Vanwege het 'afgesneden' fresnel-front, kun je met deze porto's op 1,75m hoogte maar een paar honderd meter overbruggen. Van een porto op begane grond naar een porto op slechts 8 meter hoogte dat gaat over 2 km nog vrij gemakkelijk. Tussen twee repeaters op 8m hoog gaat het nog veel verder. Met een repeater in het midden kun je zo dus 4 km van porto naar porto overbruggen.

Dergelijke porto's hebben nooit repeatershift, maar je kunt de beide repeaterporto's kruislings verbinden. Je kunt dan aan beide kanten van de verbinding op 1 frequentie blijven zitten. Bij de doorgang van de ander kant wisselen in- en uitgang om en zo heb je toch verbinding. Deze constructie (ook dat heb ik nagevraagd) is gewoon legaal. Dat wil zeggen als je zowel voor de repeater als voor de beide porto's ongemodificeerde goedgekeurde apparaten gebruikt. Ik heb zelfs een keer getest met een keten van vijf van deze porto's. Je kunt dan wel 25 km overbruggen als je de boel op de tussenliggende locaties goed opgesteld krijgt, maar het werkt ook als je op de eindpunten PMR446 gebruikt in plaats van LPD, dan is het nog veel rianter.

Verder zou je de porto's op de plek van de straler van een yagi kunnen monteren (waterdicht ingepakt maar ongewijzigd), en dan kun je de 'straalverbinding" via LPD of PMR nog een stuk verder laten werken. Afijn, zo kun je met "babyfoonporto's" dus toch nog een hoop leuks doen :)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: babyfoons

#59 Bericht door PA3HMP »

PA3CQN schreef: 26 aug 2023, 16:25 Ik krijg na het lezen toch het idee dat meerdere mensen PMR en LPD door elkaar halen.
Op PMR (446) hebben wij niks te zoeken, en als we daar zijn dan is de norm ook gewoon 1/2 Watt met goedgekeurde porto.
Dus waarom zou je daar iemand lastig vallen met 50 W?

Het gebruik is ook legaal, en zelfs op 862 mag je de Amerikaanse variant, FRS, gebruiken. Al weten dat weer weinig mensen.
( https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... l#d16e1253 , bijlage 5 ).

Blijft LPD in de 70 cm band. Dat zit al vol met sensors en sleutels. Maar babyfoons lijkt me sterk.

De aangeboden 'lange afstands'-exemplaren werken of 446/862 MHz. De rest 1.8/2.4 GHz.
Er zal vast wel een verdwaalde LPD variant ergens zijn maar zeker niet de hoofdmoot. Dat zijn dan waarschijnlijk gewoon
Chinese porto's met VOX.
Jazeker babyfoons(met en zonder subtoon), weerstations, alarm installaties, centrale deurvergrendeling van auto's en nog veel meer van die zooi en de Mc Donnalds die zat er vroeger ook op bijvoorbeeld

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: babyfoons

#60 Bericht door elsinga »

PA3CQN schreef: 26 aug 2023, 16:25 Het gebruik is ook legaal, en zelfs op 862 mag je de Amerikaanse variant, FRS, gebruiken. Al weten dat weer weinig mensen.
( https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... l#d16e1253 , bijlage 5 ).
Dit wist ik dus ook niet, dus dank voor het melden. Er wordt daar niet gesproken over type goedkeuring, alleen FCC of CE keurmerk. Ik gok dat het niet de bedoeling is, maar zou je met 500mW ook met een willekeurige commerciële en van FCC keurmerk voorziene porto mogen zenden?
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Plaats reactie