429,8500 mhz??

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PE1QWE
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 dec 2006, 13:39

429,8500 mhz??

#1 Bericht door PE1QWE »

Ik ben op zoek naar een ontvanger die werkt op 429,8500 mhz.
Ik heb nog een Condor liggen die vanaf 433.xxx werkt, weet iemand hoe ik deze op 429.8500 mhz krijg?
Maar een andere oplossing mag ook.

Ik kan natuurlijk een scanner kopen, maar dan ben ik over de 100 euro kwijt, en dat lijkt me om één frequentie te ontvangen wat overdreven.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#2 Bericht door PA5COR »

2e hands scanners worden je zowat achterna gegooid op de radiomarkt, zag laatst bij een electronica shop een 2ehands portable scanner met uitgebreide mogelijkheden liggen voor 25 eurie...

Cor

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#3 Bericht door pe5jw »

Je maakt me nieuwsgierig wat zit er op 429.85 ?
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#4 Bericht door PA5COR »

We hebben hier wat doorkoppel linkjes op die frequenties voor de lokale radio en radio Friesland, ben benieuwd wat daar zit ja :)

PE1QWE
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 dec 2006, 13:39

#5 Bericht door PE1QWE »

Er zitten o.a. portofoons van de NS. En wel de kaartknip ploeg om exact te zijn.
Maar daar gaat het me niet om. De modems die de prioriteit aansturen bij VRI's werken hier ook op. Dat ging altijd met inductielussen in het wegdek, en transponders onder voertuigen van het openbaar vervoer, brandweer, politie, ambulance etc. Maar het nieuwe systeem heet KAR, en werkt op 429,8500, = landelijke frequentie. In bijvoorbeeld bussen van het OV zit een GPS ontvanger en een database met de route en dienstregeling. Als de bus bijv. 300 meter voor een kruising rijdt zend hij via die 429,8500 mhz een signaal uit naar de VRI (verkeersregelinstallatie) zodat hij als eerste groen (of wit) krijgt.
ik werk bij Connexxion, en ik ben bezig met sit systeem. Nu hebben we daar natuurlijk de ontvangstmodems voor om dit te testen. Maar een losse handontvanger is veel makkelijker om direct te testen of het systeem wel werkt, en op de goede GPS coordinaten.
Enfin, een heel verhaal. Op verzoek kan ik nog veel meer vertellen over deze systemen. Ik heb in mijn eigen auto een transponder hangen voor detectie lussen, het oude maar nog veel voorkomende systeem. Is wel leuk, altijd groen ha ha.

Maar het gaat me dus om een ontvanger die werkt op 429,8500 mhz.
Of een handig iemand die voor mijn Condor een eprom kan schrijven die deze freq. doet.

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#6 Bericht door angelo »

aha, dus een soort van APRS/ADSB :D ... eens kijken of ik niet toevallig iets onder mijn motor kan bouwen :twisted: beter dan die IR afstandbedieningen.
No good deed goes unpunished.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#7 Bericht door Yannick PE2YSB »

een vriend van mij is politie agent, hij vertelde dat in Nederland dergelijke vri systeem helemaal niet bestaat.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

PE1QWE
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 dec 2006, 13:39

#8 Bericht door PE1QWE »

Yannick schreef:een vriend van mij is politie agent, hij vertelde dat in Nederland dergelijke vri systeem helemaal niet bestaat.
Dan moet je vriend nodig bijgeschoold worden. Ik snap wel waarom hij dat zegt. Waarschijnlijk maakt zijn korps geen gebruik van dit systeem, politie maakt er over het algemeen weinig gebruik van.

En bij dat, in heel Nederland ben ik deze systemen al tegen gekomen. Geloof het of niet, maar als je eenmaal wat kennis hebt van VRI's, kun je ze zelfs herkennen. Ik kan aan een detectie lus zien wat voor functie hij heeft.
En een VRI met een KAR systeem herken je direct aan een 1/2 golf antenne voor 429,8500 mhz op de dichtsbijzijnde lichtpaal bij de VRI computer.

Overal in NL waar ik kom kijk ik naar de verschillende systemen. Inmidels ken ik ze allemaal, en VETAG en KAR wordt door elkaar heen, en soms gecombineerd door heel NL gebruikt.

Laten we het er maar op houden dat de politie ook niet alles weet. (en dat is maar goed ook denk ik.... :wink: )

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

#9 Bericht door PA3FS »

PE1QWE schreef:
Yannick schreef:een vriend van mij is politie agent, hij vertelde dat in Nederland dergelijke vri systeem helemaal niet bestaat.
Dan moet je vriend nodig bijgeschoold worden. Ik snap wel waarom hij dat zegt. Waarschijnlijk maakt zijn korps geen gebruik van dit systeem, politie maakt er over het algemeen weinig gebruik van.

En bij dat, in heel Nederland ben ik deze systemen al tegen gekomen. Geloof het of niet, maar als je eenmaal wat kennis hebt van VRI's, kun je ze zelfs herkennen. Ik kan aan een detectie lus zien wat voor functie hij heeft.
En een VRI met een KAR systeem herken je direct aan een 1/2 golf antenne voor 429,8500 mhz op de dichtsbijzijnde lichtpaal bij de VRI computer.

Overal in NL waar ik kom kijk ik naar de verschillende systemen. Inmidels ken ik ze allemaal, en VETAG en KAR wordt door elkaar heen, en soms gecombineerd door heel NL gebruikt.

Laten we het er maar op houden dat de politie ook niet alles weet. (en dat is maar goed ook denk ik.... :wink: )

Ik vroeg mij al af waar die kastjes met een antenne voor waren bij een verkeerslicht.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#10 Bericht door Yannick PE2YSB »

maar als er bij de regelkast een antenne staat, hoe weet de regelaar dan van welke kant het voertuig komt, dus wie hij groen moet geven.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

PE1QWE
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 dec 2006, 13:39

#11 Bericht door PE1QWE »

In de bus is een boordcomputer aanwezig, met daaraan gekoppeld een KAR modem met zender op 429,8500 mhz. Er hangt ook een GPS oog aan, en in de computer zit een route en dienstregeling geladen.

De bus gaat een lijn rijden, en van elke halte is de GPS coordinaat bekend. Zo weet de bus dat hij bijvoorbeeld 400 meter voor een halte is, en speelt een geluidsbestand af. Dat klint als: De volgende halte, is busstation Zwolle.
Maar hij weet bijvoorbeeld dus ook: Ik zit 300 meter voor een VRI, ik zend nu een signaal uit op 429,8500mhz dat bus met omloopnummer 560601 op lijn 40, ritnummer 62, komende vanaf richting 3, en gaande naar richting 1, prioriteit aanvraagd. Per VRI moeten dus de juiste GPS coordinaten ingesteld worden, en de richting waar de bus heen gaat. Ook het omloopnummer is belangerijk, want de bus van een half uur later heeft bijvoorbeeld omloop 480201, en ritnummer 64, aan de hand van die gegevens kan er in de VRI een log bijgehouden worden welke bussen te laat of te vroeg waren.
Dit log kan zelfs op afstand uitgelezen worden. sterker nog, er kan vanaf afstand zelfs een KAR protocol worden ingevoerd, handig als er een lijn verdwijnt, of nieuw bijkomt. Of bij een langere tijdelijke wijziging in de route. Je kunt altijd prioriteit hebben als je de juiste instellingen maakt.
Natuurlijk hoefen buschauffeurs dit niet allemaal zelf in te stellen.
Wij melden ons aan met het omloopnummer, of met medewerkersnummer en wachtwoord (afhankelijk van de configuratie) en dan weet de boordcomputer precies waar we heen moeten, hoe laat, en met welke lijn enz. enz.
Vroeger ging dit met VETAG. Je hebt gewone lussen in het wegdek, die staan te zoemen op 95 KHZ. In de VRI zit een 2de kring, die staat te zoemen op 100 KHZ. De som van deze 2 is dus 195 KHZ. rijdt er een auto over de lus, dan inducteerd de lus in het wegdek. En blijft de optelsom nog maar 100 KHZ. Dan weet de VRI dat er een auto, of een fietser aankomt. Voor het openbaar vervoer heb je ook lussen, deze noemen we VETAG-lussen. Deze lussen zenden elke 22mS een signaal uit van 95 KHZ. Als er een voertuig overheen rijd die een VETAG transponder onder de wagen heeft hangen, ontvangt die dat signaal, en zend op zijn beurt een signaal terug op 100 KHZ met 32 bits. Elke bit duurt 0,5 mS, het hele treintje wat voorbij komt duurt dus 16mS. Daarin zit een startbit, een rijtje polariteitsbitjes, gegevens bit bestaande uit wel/geen openbaar vervoer, lijnnummer, omloopnummer. En dan nog een stopbit.
De eerste VETAG-lus ligt tussen de 300 en 100 meter van de VRI. De 2de VETAG-lus ligt net over de stopstreep, zodat de VRI weet dat de bus is geweest. Meld de bus zich niet uit, dan blijft het in totaal 90 seconden (1 cyclus) groen. Daarna gaat het gewone programma weer in werking. Dit is als bijvoorbeeld er een file staat.
Ook slagbomen, en 3 hoeken / palen die de grond in zakken bij busbanen werken zo. In de VRI is bekend welke lijn welke kant opgaat.

Zo he he, een heel verhaal. Maar zo werkt het dus.

Boris
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 apr 2006, 21:58
Locatie: Eindhoven

#12 Bericht door Boris »

PE1QWE schreef:
Zo he he, een heel verhaal. Maar zo werkt het dus.
Toch een vraag hierover, ik zie in Eindhoven op de display van de bushalte staan hoe lang het duurt alvorens de volgende bus zal arriveren. Is dit dan aan dat syteem, zoals jij het beschrijft, gelinkt?

Groet, Gert
Door de lucht gaat het sneller

NL12927
Berichten: 58
Lid geworden op: 30 okt 2006, 10:15
Locatie: JO21VK

#13 Bericht door NL12927 »

Dat klopt, en je ziet ze ook aan de lantarnpalen hangen. Leuke antenne en een leuk kastje.

Ooit heb ik gehoord dat dit ook VTEC of zoiets genaamd word. Als een bus aan komt krijgt hij voorrang op verkeerslichten.

Ik weet ook dat de Pol, Brw, en Ambu deze uitrusting krijgen, gezien ze al door rood mogen met een prio melding kan hiebij het verkeerslicht sneller in een veilige stand komen. Dus alles ROOD.

Maar het kloptwel dit systeem zit op de bussen van OV.


Leuk maar ik denk dat jij dat dus ook wil op jou auto, maar dat is helaas pech hebben deze staan dus op een BUS route en ook nog eens locaal geregeld......Van Eindhoven systeem heb je niets aan in Helmond of watdan ook :D:D:D


Gr
NL12927

Oh ja mijn antenne is klaar :D

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#14 Bericht door wbeekman »

Hartstikke bedankt voor de uitleg. Er leuk om te lezen en te weten.
Tis toch een soort van kommunikatie al zijn het wel andere banden.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

#15 Bericht door PE2AAB »

Yannick schreef:een vriend van mij is politie agent, hij vertelde dat in Nederland dergelijke vri systeem helemaal niet bestaat.
Probeer de Eindhovenseweg richting de stad maar eens. Als je ter hoogte van de oude Obam (Waar ook de Shell staat) een bus ziet aankomen dan ga der maar van uit dat JIJ ROOD hebt. Er is dus wel degelijk zo'n systeem! En op HEEL veel plekken in Brabant geinstallaeerd!!

Maarre PE1QWE, Verkoop mij maar zo'n oude transponder hihi. Machtig om altijd groen te krijgen!! :D

Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie