hang avr wie kent dat

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

hang avr wie kent dat

#1 Bericht door coolepascal »

Pas een maal ben ik een ontvanger (in dit geval een tranceiver) tegen gekomen die een hang avr heeft.
Een beetje een vreemde ervaring maar echt vervelend is het niet, sterker nog eenmaal gewend werkt het best prettig.
Bij zo'n hang avr regelt de agc (avr) terug op het piek signaal en blijft daar enige tijd hangen, dit in tegenstelling tot de meeste agc regelingen die gelijk weer opkomen zodra de pieken verdwenen zijn.
Voordeel is o.a. dat je voor cw en ssb een redelijk contstant signaal hebt en vooral dat je frontend niet continu overstuurd wordt.
Echt populair is deze methode echter niet....
De set waar ik dit op tegenkwam was een RFT ASE 1302 (een DDR amateur tranceivertje voor 80 en 40)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: hang avr wie kent dat

#2 Bericht door pa3met »

coolepascal schreef:Pas een maal ben ik een ontvanger (in dit geval een tranceiver) tegen gekomen die een hang avr heeft.
Een beetje een vreemde ervaring maar echt vervelend is het niet, sterker nog eenmaal gewend werkt het best prettig.
Bij zo'n hang avr regelt de agc (avr) terug op het piek signaal en blijft daar enige tijd hangen, dit in tegenstelling tot de meeste agc regelingen die gelijk weer opkomen zodra de pieken verdwenen zijn.
Voordeel is o.a. dat je voor cw en ssb een redelijk contstant signaal hebt en vooral dat je frontend niet continu overstuurd wordt.
Echt populair is deze methode echter niet....
De set waar ik dit op tegenkwam was een RFT ASE 1302 (een DDR amateur tranceivertje voor 80 en 40)
http://g4oep.atspace.com/hangagc/hang.htm

Ik heb er zelf nog niet zoveel last van op de 7600. De attack lijkt/is is fixed en de decay is afhankelijk van de gekozen AGC setting.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
pa0tab
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 apr 2008, 21:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: hang avr wie kent dat

#3 Bericht door pa0tab »

In het AM tijdperk werd de AVC altijd uit het middenfrequent signaal gemaakt met een diode. Bij SSB gaf dat een heel onrustige ontvangst. M.n. bij sterke signalen. Als het station even niets zei kwam de achtergrond sterk naar voren. Toen heeft men de hangavc bedacht die wat langer de versterking terugregelde. Vaak werd de avc uit het laagfrequent gemaakt. Redelijk complex soms. Het eenvoudigste was de aanwezige avc van een extra condensator te voorzien. Ik denk dat het in moderne tranceivers wel ingebouwd is.

Johan pa0tab

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: hang avr wie kent dat

#4 Bericht door coolepascal »

Dank voor deze wijze uitleg johan.
het is al erg lang geleden dat ik het schema van die tranceiver heb bekeken.
Was toen idd met name geintereseerd hoe ze dat deden.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Plaats reactie