batterijen Nikkel Cadmium voor handscanner

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
fritsdegraaff
Berichten: 76
Lid geworden op: 24 mar 2009, 14:36

batterijen Nikkel Cadmium voor handscanner

#1 Bericht door fritsdegraaff »

Hallo allemaal,

Ik weet niet onder welke rubriek ik mijn vraag moet zetten, maar het gaat om een handscanner, vandaar dat ik mijn vraag maar even hier drop.

Ik heb een Realistic PRO-36, 20 kanaals handscanner.
Op het lichtnet werkt hij goed.
Het is natuurlijk de bedoeling, dat je er ook mee naar buiten kunt.

Dan ben je aangewezen op de opgeladen batterijen.

Ik had er 6 Ni-Cadmium recharchable AA's inzitten, maar die zaten er al jaren in en zijn practisch overleden.
Nou even naar de batterijenboer.
" Nee meneer, die worden niet meer gemaakt."

Ik naar internet, naar o.a. Batteryking.
Ook noppes.

Uiteindelijk gevonden bij Conrad en gelijk besteld.

Weet iemand van jullie waarom de Nickle-Cadmiums niet meer gemaakt worden?

Nu beschik ik straks weer over batterijen van Conrad, maar de volgende keer heeft Conrad ze misschien ook niet meer.

Is er een opvolger voor de Ni-Cd's gekomen?
Of kunnen er ook andere batterijen in de scanner?

In het batterijhoudertje staat, dat " other types of batteries can cause them to burst, resulting in personal injury and damage."

Daarom, mijn vraag.
Moet ik die waarschuwing letterlijk zou nou nemen, of is er een alternatief.

Heel graag zou ik willen vragen, of jullie hier een mouw aan weten te passen.
In het ergste geval kan ik alleen nog maar binnenshuis met een netstekker met de scanner werken.

Alvast bedankt voor al het denkwerk,

Groeten Frits
73 Frits_NL-12744 JO21VX Veron A06
Sommerkamp FT-277E, FV-277B, GPA 30 Fritzel, Daiwa SR-1000, 2m groundplane

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: batterijen Nikkel Cadmium voor handscanner

#2 Bericht door PA3BAS »

Ik geloof dat ze niet meer gemaakt worden omdat nikkel en/of cadmium een beetje zeldzaam wordt. Er zijn betere alternatieven (metaalhydride) maar dan moet je waarschijnlijk wel een andere lader hebben.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: batterijen Nikkel Cadmium voor handscanner

#3 Bericht door PE7EB »

Frits,

De NiCd's zijn inderdaad aan het uitsterven, maar deze die je nu aangeschaft hebt zullen voorlopig wel weer even meegaan.
Opvolger van de NiCd in de NiMH (Nikkel MetaalHydride)

NiCd en NiMH hebben hun eigen laadkarakteristiek, en hebben dus een eigen lader nodig.

Zover ik zo snel kan vinden heeft jouw scanner geen ingebouwde lader, dus kan het daar niet fout gaan.

Als deze NiCd's ook weer op zijn koop je gewoon een setje van het op dat moment gangbare type AA accu's met eventueel de daarbij behorende lader en je kunt je scanner portable blijven gebruiken.

Lees ook even dit, al wat oudere stukje informatie.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
fritsdegraaff
Berichten: 76
Lid geworden op: 24 mar 2009, 14:36

Re: batterijen Nikkel Cadmium voor handscanner

#4 Bericht door fritsdegraaff »

pa3bas schreef:Ik geloof dat ze niet meer gemaakt worden omdat nikkel en/of cadmium een beetje zeldzaam wordt. Er zijn betere alternatieven (metaalhydride) maar dan moet je waarschijnlijk wel een andere lader hebben.
Ik was in een Ijzerhandel, waar de verkoper ze, dat ze wel NI-MH oplaadbare batterijen hadden.
Ik zei, dat ik dat niet wilde gokken, omdat ik niet wist wat er zou gaan gebeuren, wanneer ik dat baterrijhoudertje zou vullen met 6 NiMH batterijen, omdat die waarschuwing nog in mijn hoofd zat, over injury en explosion bij gebruik andere batterijen.

Een andere adaptor, daar kan ik me niks bij voorstellen, helaas
Bedoel je in de scanner zelf?
Want ik heb alleen een uitneembare batterijenhouder, waar er 6 in kunnen.

Conclusio: die Metaalhydride batterijen, zijn practisch overal te koop, dus dat zou een goede en makkelijk verkrijgbare oplossing zijn.
Ik ben nogal een "te" voorzichtige / overbezorgde / kritische koper, als het om dit soort dingen gaat.
Altijd benauwd, dat ik iets naar z'n grootje help.

Misschien kun jij of iemand anders mij nog een reactie sturen, zodat ik over de drempel ben.

Bedankt voor de hulp in ieder geval.

Groeten Frits
73 Frits_NL-12744 JO21VX Veron A06
Sommerkamp FT-277E, FV-277B, GPA 30 Fritzel, Daiwa SR-1000, 2m groundplane

Gebruikersavatar
fritsdegraaff
Berichten: 76
Lid geworden op: 24 mar 2009, 14:36

Re: batterijen Nikkel Cadmium voor handscanner

#5 Bericht door fritsdegraaff »

PE7EB schreef:Frits,

De NiCd's zijn inderdaad aan het uitsterven, maar deze die je nu aangeschaft hebt zullen voorlopig wel weer even meegaan.
Opvolger van de NiCd in de NiMH (Nikkel MetaalHydride)

NiCd en NiMH hebben hun eigen laadkarakteristiek, en hebben dus een eigen lader nodig.

Zover ik zo snel kan vinden heeft jouw scanner geen ingebouwde lader, dus kan het daar niet fout gaan.

Als deze NiCd's ook weer op zijn koop je gewoon een setje van het op dat moment gangbare type AA accu's met eventueel de daarbij behorende lader en je kunt je scanner portable blijven gebruiken.

Lees ook even dit, al wat oudere stukje informatie.
Goh, net mijn bericht geplaatst, lees ik deze.

Inderdaad, heb ik een batterijhouder en de batterijen worden opgeladen, wanneer ik de handscanner gebruik met de voedingskabel.
De lader zit hem denkelijk dus niet in de scanner zelf.

In het uiterste geval, zou ik die MetaalHydride batterijen eerst op kunnen laden in een losse oplader, die speciaal is voor die batterijen en de opgeladen batterijen daarna in de houder plaatsen.
Dan de gevulde houder in de scanner plaatsen.

Ik ben er denk ik, wel uit zo.

Hartelijk dank allemaal en een fijn weekend gewenst
Groetjes Frits
73 Frits_NL-12744 JO21VX Veron A06
Sommerkamp FT-277E, FV-277B, GPA 30 Fritzel, Daiwa SR-1000, 2m groundplane

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: batterijen Nikkel Cadmium voor handscanner

#6 Bericht door PE1LGW »

ruim twee jaar geleden voor mijn porto bij de Action accu's gehaald staat 2500 mAh op.
Of zet het halen laat ik even in het midden, AA en AAA voor ongeveer 1.50 per stuck.

kunnen geladen worden met een NiCa ladder en deze doen het prima.
Gebruik deze voor mijn Icom ic2.
Zeker de prijs is de moeite waard, laat deze na twee jaar er mee op houden.
haal je voor de prijs gewoon nieuwe.
en een Action winkel is altijd wel ergens in de regio te vinden

PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

pd1nl
Berichten: 41
Lid geworden op: 17 mar 2011, 01:35

Re: batterijen Nikkel Cadmium voor handscanner

#7 Bericht door pd1nl »

Ik heb deze net thuis gekregen. Lijken goed te werken, voelen wel wat licht aan qua gewicht. Ik heb ze nu een paar uur gebruikt in een modelbouw zender.

Nog geen 5 euro voor 12 stuks
http://cgi.ebay.com/12-x-AA-2500mAh-NIM ... 483d9e01f1

Gebruikersavatar
Rik-93
Berichten: 183
Lid geworden op: 20 mar 2009, 14:37
Locatie: Onder de rook van Arnhem

Re: batterijen Nikkel Cadmium voor handscanner

#8 Bericht door Rik-93 »

Ik zit even op Rik's account te schrijven, maar ik ben Frits de Graaff

Nou, mensen bedankt voor alle tips.

Gister dacht ik van niet, maar de batterijen worden geladen, wanneer je op het lichnet werkt, of zie ik dat toch verkeerd?
Ik bedoel het lijkt op extern opladen, maar wellicht gaat het toch anders.
Ik denk, dat vanuit het lichtnet een interne lader gevoed wordt

Dan las ik ook, dat je andere batterijen op een externe lader kon laden en dan terugplaatsen in de batterijhouder en dan in de scanner.

Mochten er geen NiCa extern zijn opgeladen, dus bijvoorbeeld Ni Mangaan of zo, dan zal bij gebruik van de scanner, de capaciteit dalen en op een gegeven moment weer extern opgeladen moeten worden.
Stop je netwerksteker, zonder na te denken, in de wandcontactdoos en in de scanner, dan loop je een risico dat het mis gaat, denk ik.
Dan heb ik, naar mijn idee toch een probleempje, of niet?

Ik ben nogal bezorgd, misschien overbezorgd, om mijn scanner.
Ik ga gewoon niet over 1 nacht ijs, snap je.

Misschien is toch de oplossing, die de minste risico's met zich meebrengt, het gebruik van NiMH batterijen.
Ik voel me daar toch het veiligste bij, zei de angsthaas, hahaha
De NiMH's zijn toch de equivalenten van de NiCd's, afgezien dat ze 3 keer langer meegaan.
Ze zijn absoluut niet goedkoop.
Ik zag ze bij ons (dorp) een blister van 4, voor 24,75
Er gaan 6 van die batterijen in mijn scanner, dus het is een prijzig geintje.

Nou mensen,
Bedankt voor alle adviezen, ik stel ze zeer op prijs.
Fijne dag nog.
73 Rik
Apparatuur (o.a.): Sommerkamp FT-277E, FV-277B, GPA 30 Fritzel, Daiwa SR-1000, 2m groundplane

Zie ook voor verdere informatie over mij: http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=12&t=8591

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: batterijen Nikkel Cadmium voor handscanner

#9 Bericht door PE1LGW »

Heden ook te koop bij de zelfde Action een lader voor de accu,s voor twee accu's
Laden via een usb aansluiting a 1.49 mot niet gekker worden.

was dus voor mijn pro 51 scanner nog geen 10 euro kwijt

De pro 51 heeft trouwens twee power aansluitingen een voor het laden en een voor een net spanning ( deze laad dan niet de aan wezige accu,s id normale batterijen )


PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Gebruikersavatar
Rik-93
Berichten: 183
Lid geworden op: 20 mar 2009, 14:37
Locatie: Onder de rook van Arnhem

Re: batterijen Nikkel Cadmium voor handscanner

#10 Bericht door Rik-93 »

Hoi Frits,

Als het goed is zitten er aan de zijkant 2 uitgangen.
Een om op te laden, en een voor het werken op het lichtnet.

Stel dat je merkloze opgeladen batterijen gebruikt en ze raken leeg, haal je ze eruit en laad je ze extern op.
Mocht je via het lichtnet werken, dan moet je de uitgang "PWR" gebruiken, de andere uitgang is om NiCD op te laden.
En dan ook enkel NiCD batterijen.

Mocht je op het lichtnet werken, dan zit de plug in de PWR uitgang en niet in de CHG (charge) ingang.
Tijdens het werken op het lichtnet wordt geen enkel merk batterij opgeladen.

Groetjes, Rik
73 Rik
Apparatuur (o.a.): Sommerkamp FT-277E, FV-277B, GPA 30 Fritzel, Daiwa SR-1000, 2m groundplane

Zie ook voor verdere informatie over mij: http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=12&t=8591

Johan PD1JMB
Berichten: 91
Lid geworden op: 13 feb 2007, 22:25
Locatie: Utrecht

Re: batterijen Nikkel Cadmium voor handscanner

#11 Bericht door Johan PD1JMB »

Je hoeft echt geen speciale NiCd batterijen te zoeken hoor. NiCd is praktisch afgeschaft en vervangen door NiMH.

Ik zie zelfs weinig risico in het opladen van NiMH's in de behuizing ipv de geleverde NiCd's. Als de laadstroom niet te hoog is zou dit gewoon moeten gaan.

De waarschuwing in het batterijvak komt waarschijnlijk uit de tijd dat NiCd de enige soort oplaadbare batterij was en dat al de andere batterijen niet mochten worden opgeladen.

Voor NiCd en NiMH gelden praktisch dezelfde waardes voor laadstromen t.o.v de capaciteit en de geleverde voltages dus over het algemeen kunnen ze beiden in scanners worden ingezet.

Hou het desnoods een paar keer in de gaten en het zou goed moeten gaan.
http://www.dynode.nl - weblog over o.a. zendamateurisme, tevens site van Randstad Repeaters stream

Plaats reactie