SWL stream online zetten

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
-Mark-
Berichten: 145
Lid geworden op: 22 okt 2010, 20:23

SWL stream online zetten

#1 Bericht door -Mark- »

beste mede amateurs,

weet misschien iemand van jullie waar ik een SWL stream online kan zetten, het liefst gratis gezien dit een (tijdelijk) projectje is.

het liefst via een eenvoudige site/programma.

wellicht dat later er nog een webcam bijkomt, maar dat is niet de hoogste prioriteit.

alvast dank voor jullie antwoord.

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: SWL stream online zetten

#2 Bericht door PE9PE »

PD1BIG schreef:beste mede amateurs,

weet misschien iemand van jullie waar ik een SWL stream online kan zetten, het liefst gratis gezien dit een (tijdelijk) projectje is.

het liefst via een eenvoudige site/programma.

wellicht dat later er nog een webcam bijkomt, maar dat is niet de hoogste prioriteit.

alvast dank voor jullie antwoord.

Hallo Mark,

Ustream en Livestream zijn sites die dat doen.

73
Rob
PE9PE
Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: SWL stream online zetten

#3 Bericht door PE2AAB »

PD1BIG schreef:beste mede amateurs,

weet misschien iemand van jullie waar ik een SWL stream online kan zetten, het liefst gratis gezien dit een (tijdelijk) projectje is.

het liefst via een eenvoudige site/programma.

wellicht dat later er nog een webcam bijkomt, maar dat is niet de hoogste prioriteit.

alvast dank voor jullie antwoord.
Waarom maak je geen gebruik van www.websdr.org ?
Kun je zelf tunen en gebruik maken van grote antennes!

Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: SWL stream online zetten

#4 Bericht door PE9PE »

PE2AAB schreef:
PD1BIG schreef:beste mede amateurs,

weet misschien iemand van jullie waar ik een SWL stream online kan zetten, het liefst gratis gezien dit een (tijdelijk) projectje is.

het liefst via een eenvoudige site/programma.

wellicht dat later er nog een webcam bijkomt, maar dat is niet de hoogste prioriteit.

alvast dank voor jullie antwoord.
Waarom maak je geen gebruik van http://www.websdr.org ?
Kun je zelf tunen en gebruik maken van grote antennes!

Rick

Hallo Rick,

Hij bedoelt dat hij, wat hij ontvangt, zelf online wil zetten.

73
Rob
PE9PE
Laatst gewijzigd door PE9PE op 24 feb 2011, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is too short for QRP.

dxman
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 sep 2010, 20:29
Locatie: steenwijk

Re: SWL stream online zetten

#5 Bericht door dxman »

http://www.ustream.tv/

echt pervecte website, alles gaat automatisch en je kunt ook zeer lange opnames maken en dan downloaden in FLV formaat.
SWL Amateur ;-)

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: SWL stream online zetten

#6 Bericht door PE2AAB »

PE9PE schreef:
PE2AAB schreef:
PD1BIG schreef:beste mede amateurs,

weet misschien iemand van jullie waar ik een SWL stream online kan zetten, het liefst gratis gezien dit een (tijdelijk) projectje is.

het liefst via een eenvoudige site/programma.

wellicht dat later er nog een webcam bijkomt, maar dat is niet de hoogste prioriteit.

alvast dank voor jullie antwoord.
Waarom maak je geen gebruik van http://www.websdr.org ?
Kun je zelf tunen en gebruik maken van grote antennes!

Rick

Hallo Rick,

Hij bedoeld dat hij, wat hij ontvangt, zelf online wil zetten.

73
Rob
PE9PE
Dat had ik begrepen maar ik snapte de toegevoegde waarde niet van een stream online zetten terwijl er al zoiets dergelijks is wat sowieso veel verder ontwikkeld is. Ja het is niet door jezelf ontvangen maar waarschijnlijk wel hetzelfde (mits afgestemd op dezelfde frequentie)

Mijn tip, indien hij het toch zelf wil streamen, is de zoekfunctie te gebruiken van http://www.radioforum.nl. Die gasten doen niks anders als audio streamen waarbij zelfs de kwaliteit hoog is. Uiteraard is daar het uitgangspunt ook een gratis oplossing. Ik gok dat je iets als Windows Media Encoder of Shoutcast vindt.

Suc6!
Laatst gewijzigd door PE2AAB op 24 feb 2011, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: SWL stream online zetten

#7 Bericht door Ton_O_E »

Met windowsmediaencoder, kun je het zelf doen, zonder tussenkomst van een site (ook evt beeld)
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: SWL stream online zetten

#8 Bericht door PA0ETE »

Media Encoder van windows is niet bruikbaar omdat het programma niet stabiel is en ook niet opnieuw opstart als de verbinding verbroken wordt.

Ik heb een goede streamserver voor audio. Als het inderdaad tijdelijk is, en je niet meer dan een paar 100 luisteraars tegelijk verwacht mag je daar best een poosje op meeliften. Maximum is ongeveer 2000 luisteraars tegelijk maar ik gebruik hem zelf ook, o.a. de streams van PI1DSA en PI6TEN op http://www.onlinereceivers.net draaien hierop. Het gebruikt systeem geeft wel een vertraging in het afgespeelde geluid, afhankelijk van de configuratie aan de luisterkant is dat tussen de 10 en 80 sec.

Als je er gebruik van wilt maken stuur ik je een klein programmaatje dat je op een windows-PC met geluidskaart in een map kunt zetten. Zodra het programma gestart wordt ben je in de lucht :-) Oh ja, voorwaarde is wel dat er geen materiaal op hoorbaar is waarvoor (o.a. bij buma/stemra of sena of anderszins) auteursrechten over verschuldigd zijn, tenzij je daar ordentelijk voor betaalt.

Tsja, en dat iets er al is betekent natuurlijk niet dat het geen leuk experiment is. Verdorie, hoeveel FM-transceivers zijn er wel niet... en toch is het nog leuk om daar af en toe een QSO mee te maken ook al voegt het niet echt iets toe ;-)

Gebruikersavatar
-Mark-
Berichten: 145
Lid geworden op: 22 okt 2010, 20:23

Re: SWL stream online zetten

#9 Bericht door -Mark- »

het gaat om de repeater van Venlo (145.600) 24/7 online te zetten. Luisteraars zullen op 2 handen te tellen zijn lijkt me. voorlopig zonder video erbij, maar omdat het een scanner betreft kan het zijn dat ik in de toekomst overschakel naar meerdere repeaters (roermond, maastricht, geleen etc) voor wat meer audio per dag. hierbij zorgt de webcam dan voor de frequentieuitlezing....



alvast bedankt voor alle info, ik zal me er even verder in verdiepen en hoop dat hij, indien genoeg beluisterd, gewoon online blijft staan.
zal de links even checken.

bedankt zover allen!

Gebruikersavatar
-Mark-
Berichten: 145
Lid geworden op: 22 okt 2010, 20:23

Re: SWL stream online zetten

#10 Bericht door -Mark- »

ga nu even experimenteren met shoutcast icm winamp, maar volgens mij moet je zelf een scriptje schrijven voor je eigen server als je niet wilt dat het via een externe site loopt, maar daar ben ik nog niet uit.

windowsmedia encoder is ook gedownload, maar nog niet naar gekeken iig.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: SWL stream online zetten

#11 Bericht door PE2AAB »

PD1BIG schreef:het gaat om de repeater van Venlo (145.600) 24/7 online te zetten. Luisteraars zullen op 2 handen te tellen zijn lijkt me. voorlopig zonder video erbij, maar omdat het een scanner betreft kan het zijn dat ik in de toekomst overschakel naar meerdere repeaters (roermond, maastricht, geleen etc) voor wat meer audio per dag. hierbij zorgt de webcam dan voor de frequentieuitlezing....



alvast bedankt voor alle info, ik zal me er even verder in verdiepen en hoop dat hij, indien genoeg beluisterd, gewoon online blijft staan.
zal de links even checken.

bedankt zover allen!
Kun je niet beter de ingestelde frequentie 'digitaal' uit de scanner halen en deze als text streamen?
Dat scheelt nogal een bak bandbreedte! om video te gebruiken voor alleen een frequentie.. Wellicht heeft de scanner gewoon een datapoort waar je alle benodigde info uit kunt halen.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
pa0pmd
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 apr 2009, 17:01
Roepletters: PA0PCH
Locatie: Haarlem

Re: SWL stream online zetten

#12 Bericht door pa0pmd »

Skype. En dan zo instellen dat automatisch wordt opgenomen als je ergens vandaan belt.

Gebruikersavatar
-Mark-
Berichten: 145
Lid geworden op: 22 okt 2010, 20:23

Re: SWL stream online zetten

#13 Bericht door -Mark- »

PE2AAB schreef:
PD1BIG schreef:het gaat om de repeater van Venlo (145.600) 24/7 online te zetten. Luisteraars zullen op 2 handen te tellen zijn lijkt me. voorlopig zonder video erbij, maar omdat het een scanner betreft kan het zijn dat ik in de toekomst overschakel naar meerdere repeaters (roermond, maastricht, geleen etc) voor wat meer audio per dag. hierbij zorgt de webcam dan voor de frequentieuitlezing....



alvast bedankt voor alle info, ik zal me er even verder in verdiepen en hoop dat hij, indien genoeg beluisterd, gewoon online blijft staan.
zal de links even checken.

bedankt zover allen!
Kun je niet beter de ingestelde frequentie 'digitaal' uit de scanner halen en deze als text streamen?
Dat scheelt nogal een bak bandbreedte! om video te gebruiken voor alleen een frequentie.. Wellicht heeft de scanner gewoon een datapoort waar je alle benodigde info uit kunt halen.
is een oude Handic scanner, 0012 of zoiets. echt een oudje dus een datapoort is niet van toepassing helaas.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: SWL stream online zetten

#14 Bericht door PA0ETE »

PD1BIG schreef:ga nu even experimenteren met shoutcast icm winamp, maar volgens mij moet je zelf een scriptje schrijven voor je eigen server als je niet wilt dat het via een externe site loopt, maar daar ben ik nog niet uit.

windowsmedia encoder is ook gedownload, maar nog niet naar gekeken iig.
Als je wilt dan mag Venlo wel bij ons meeliften. Ik had overigens het ronkende bericht over de uitstekende mediaserver nog niet geschreven of hij crashte. Dat was zaterdagmiddag, en hij is nog steeds niet up. Er draaide nog meer op de server, ook zakelijke dingen, en daarvoor is het erger dat de boel down is dan voor de streams :-) Ik verwacht dat e.e.a. in de loop van de week gewoon weer up is.

We hebben overigens wel een reserve. Die loopt via de servers van http://www.ch73.net. Voor de veelbeluisterde stream van PI1DSA is er daarnaast een kleine backup-server van maximaal 8 luisteraars.

Alle streams die ik vanuit hier verzorg, zijn hier te vinden http://streams.shorties.nl . De pagina is overigens vooral voor mezelf opgezet zodat ik snel kan checken of alles het nog doet. Ik geef hem ook door aan mensen die via wifi-radio's willen luisteren. Dat zijn er nogal was.

Ik heb zelf ook een poosje video meegezonden met de stream van PI1DSA. Ik deed dat met een ouderwets webcam-programma, die iedere halve minuut een fotootje schoot van het display van de D-STAR-porto. Tegenwoordig kun je die gegevens ook zelf met een tooltje van internet plukken.

De opzet is simpel. Ik gebruik zelf ook shoutcast en ik stuur dat aan met Edcast. Er zijn een aantal beperkingen waar je rekening mee moet houden. De belangrijkste is dat als je Windows draait, de home edities van Windows niet meer dan max. tien streams naar buiten toelaten (vandaar de max. acht luisteraars van de backupserver). Mijn eigen mediaserver staat op een plek met een Windows 2003 serverinstallatie exclusief voor de streams onder VMware. De streams worden verstuurd met 32 kbps, wat redelijk veel is, maar bij minder werkt de software niet helemaal goed. De server van CH73 werkt overigens met Icecast. Mijn ervaring is dat shoutcast wat minder vertraging oplevert. Die verschillende servers stuur ik aan met het programma Edcast. Met één zo'n programma kun je meerdere servers van het signaal van één geluidsbron voorzien. Voor ieder geluidsinterface dat in gebruik is draait er dus een keer Edcast.

Het aansturen van die streams levert niet heel veel extra belasting op. Ik weet niet zeker of ik dat al niet eerder geschreven heb, maar op dezelfde simpele computer draait o.a. ook nog een D-STAR-repeater en een tweede installatie voor een ander type D-STAR-repeatersoftware draait zonder hardware ook nog op dezelfde PC mee. Verder draait EchoLink op de PC omdat ik die bron gebruik om de stream van PI6TEN aan te sturen. Er kan makkelijk nog meer bij.

Ik gebruik vier geluidsinterfaces met allemaal een verschillende hardware, zodat ze als de zaak eens na opstarten door elkaar gehusseld blijkt je ze makkelijk uit elkaar kunt houden zodat niet het geluid van 10m op de DSA-stream terechtkomt als ik eens vanwege een update opnieuw moet opstarten.

Ik weet dat je bij CH73 ook gemakkelijk terecht kunt voor streaming. Je zou dus voor ofwel die van mij kunnen kiezen of die van CH73. (Beide zijn ondanks de problemen van deze week in uptime grotendeels vergelijkbaar) Als je net als ik een reserve wilt hebben dan kun je ook voor beide kiezen. Er bestaan scriptjes die bij aanwezigheid van de ene op de andere server overschakelen. Natuurlijk is het wel zo dat als de server met de geluidsbron uitvalt dat dan natuurlijk alles plat ligt :-)


Ik ben voor de toekomst nog een paar aanpassingen van plan. Als je bijvoorbeeld met Flash werkt dan kun je een vertraging van 500 ms of zo realiseren. Een beetje zoals bij Skype ook. Ik heb dat bericht echter eens in een mailinglijst gezet en toen kwamen er direct een flink aantal reacties of ik de stream mét de vertraging asjeblieft daarnaast wilde blijven aanbieden. Veel mensen blijken die te gebruiken om de kwaliteit van hun eigen modulatie te kunnen controleren :-)

Een andere aanpassing die ik op nog iets kortere termijn wil is om deze streams ook in een formaat aan te bieden die makkelijk op iPhone, Android en de mobiele windhoos werkt. Je kunt dat nu wel gebruiken, maar dan moet je eerst een programma installeren en het werkt ook niet op alle toestellen goed. Ik heb voor windows op mijn mobiel verschillende zaken uitgeprobeerd, maar dat werkte zowel op windows als bij android maar op een zeer beperkt aantal toestellen.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: SWL stream online zetten

#15 Bericht door pa5cal »

quicktime server van apple doet/kan dat allemaal. Kost nog eens niks ook afaik. Ik heb er al eens mee ge-experimenteerd. Dan heb je ondersteuning op alle devices. Flash is wel zo... affijn, delete expilicitives. En ook niet in het net van silverlight vallen aub. ;)

Affijn, daar is dit topic minder voor bedoeld. Wij moeten maar eens beppen gezien binnenkort er een nieuwe server komt voor za.com en daar kan een beetje webstreaming ook nog wel bij

-P

Plaats reactie