De "FiFi" SDR-ontvanger van Funk Amateur

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Dennisd
Berichten: 507
Lid geworden op: 08 feb 2012, 08:41

Re: De "FiFi" SDR-ontvanger van Funk Amateur

#271 Bericht door Dennisd »

Ik ben net met PowerSDR aan de gang gegaan
en wel versie v2.0.22 hier werkt alleen de 40 meter band van
echter de rest van de banden kan je niet selecteren ,is hier een reden voor?
heb als decoder de softrock gekozen ,iemand enig idee waarom dit niet geheel werkt?

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: De "FiFi" SDR-ontvanger van Funk Amateur

#272 Bericht door PG7M »

Dennisd schreef:ik heb het geprobeerd weer op te zoeken maar niet meer gezien zinds mijn laatste opmerking ,welk programma en welke instellingen snelheid spectrum etc heeft u gebruikt?
dank u wel
Gewoon met SDR-Radio en in USB mode. Ik weet niet hoe actief men in deze mode is. Niets bijzonders verder ingesteld.
PG7M Robert

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: De "FiFi" SDR-ontvanger van Funk Amateur

#273 Bericht door Ton_O_E »

Ik ben net met PowerSDR aan de gang gegaan
en wel versie v2.0.22 hier werkt alleen de 40 meter band van
echter de rest van de banden kan je niet selecteren ,is hier een reden voor?
heb als decoder de softrock gekozen ,iemand enig idee waarom dit niet geheel werkt?
Je moet denk ik:
SDR-SI570 ipv Softrock
kiezen
Voorheen PA3TON

Dennisd
Berichten: 507
Lid geworden op: 08 feb 2012, 08:41

Re: De "FiFi" SDR-ontvanger van Funk Amateur

#274 Bericht door Dennisd »

PA3TON schreef:
Ik ben net met PowerSDR aan de gang gegaan
en wel versie v2.0.22 hier werkt alleen de 40 meter band van
echter de rest van de banden kan je niet selecteren ,is hier een reden voor?
heb als decoder de softrock gekozen ,iemand enig idee waarom dit niet geheel werkt?
Je moet denk ik:
SDR-SI570 ipv Softrock
kiezen

nee dit werkt niet ,krijg een hoge toon als output,frequentie verspringt nu wel echter blijft de audio voor me gevoel op een punt hangen

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: De "FiFi" SDR-ontvanger van Funk Amateur

#275 Bericht door Ton_O_E »

Dan moet je denk ik met de audio instellingen aan het experimenteren, van zowel powersdr, als je windows-mixer
Voorheen PA3TON

Dennisd
Berichten: 507
Lid geworden op: 08 feb 2012, 08:41

Re: De "FiFi" SDR-ontvanger van Funk Amateur

#276 Bericht door Dennisd »

ik heb van alles geprobeerd ,maar de VFO loopt niet mee ,hij blijft gewoon op de 40 meter band hangen,ik gebruik nu gewoon SDR-RADIO
die doet het perfect .

Dennisd
Berichten: 507
Lid geworden op: 08 feb 2012, 08:41

Re: De "FiFi" SDR-ontvanger van Funk Amateur

#277 Bericht door Dennisd »

een vraag ,ik gebruik pe0fko sofrtock tool voor mijn FIFI ontvangertje
maar heb nu al meermalig ontdekt dat als je hem calibreert ,dat hij na het afkoppelen uit een usb slot.
dat de calibratie weer op default staat ,nu staat de deze FIFI een paar KHZ ernaast ,maar deze zou hij toch moeten onthouden?
stappen die ik volg zijn ,ik stem af op een bekend baken station ,tune het ,ga naar de tool zet de orginele frequentie er in ,dan druk ik op calibrate en werkt het ,tot de stroom er af gaat ,dan is de calibratie weg ,iemand enig idee wat ik fout doe? .
alvast bedankt

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: De "FiFi" SDR-ontvanger van Funk Amateur

#278 Bericht door PG7M »

Ik heb de FiFi nu uitstekend werken onder HDSDR, maar in SDR-Radio stuit ik nog op een probleempje.

Als ik SDR-Radio opstart en vervolgens onder Options naar Softrock ga, zie ik in 1e instantie die Si570 (LibUSB Devices) ingevuld staan. Daarna starten werkt goed, maar zodra ik dingen ga wijzigen en weer onder Softrock ga kijken, is die device weer verdwenen. Als ik dan de hele boel weer herstart, zie ik die device weer terug.

Ik heb de laatste firmware 3.57 erin zitten.
PG7M Robert

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: De "FiFi" SDR-ontvanger van Funk Amateur

#279 Bericht door PG7M »

Meteen nog een vraag. Kan je de FiFi-SDR USB functie zomaar formatteren?

Het vreemde is, dat wanneer ik er de oude firmware versie verwijder en de nieuwe firmware er op zet en alles weer normaal aansluit om als SDR te gebruiken en vervolgens weer opstart als USB stick, ik de oude firmware versie weer zie staan i.p.v. de nieuwe firmware.
PG7M Robert

Dennisd
Berichten: 507
Lid geworden op: 08 feb 2012, 08:41

Re: De "FiFi" SDR-ontvanger van Funk Amateur

#280 Bericht door Dennisd »

PD7RB schreef:Meteen nog een vraag. Kan je de FiFi-SDR USB functie zomaar formatteren?

Het vreemde is, dat wanneer ik er de oude firmware versie verwijder en de nieuwe firmware er op zet en alles weer normaal aansluit om als SDR te gebruiken en vervolgens weer opstart als USB stick, ik de oude firmware versie weer zie staan i.p.v. de nieuwe firmware.
de naam is ook anders als je die upload ,echter veranderd deze naar fifisdr.bin als je hem opstart dan is de oude naam zichtbaar maar wel geüpdatet

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: De "FiFi" SDR-ontvanger van Funk Amateur

#281 Bericht door PG7M »

Dennisd schreef:
PD7RB schreef:Meteen nog een vraag. Kan je de FiFi-SDR USB functie zomaar formatteren?

Het vreemde is, dat wanneer ik er de oude firmware versie verwijder en de nieuwe firmware er op zet en alles weer normaal aansluit om als SDR te gebruiken en vervolgens weer opstart als USB stick, ik de oude firmware versie weer zie staan i.p.v. de nieuwe firmware.
de naam is ook anders als je die upload ,echter veranderd deze naar fifisdr.bin als je hem opstart dan is de oude naam zichtbaar maar wel geüpdatet
Dat klopt, maar als ik dan naar de eigenschappen van het bestand kijk, zie ik de oude datum (2008) er weer in staan en dezelfde grootte als het oude firmware bestand 504 kb, terwijl de nieuwe firmware maar zo'n 61 kb is.

Rara hoe kan dat.
PG7M Robert

Dennisd
Berichten: 507
Lid geworden op: 08 feb 2012, 08:41

Re: De "FiFi" SDR-ontvanger van Funk Amateur

#282 Bericht door Dennisd »

Geen idee ,maar kennelijk schrijft de software in de FIFI toch wat terug naar de bin file en past deze dan weer aan zodat het lijkt of er niks is veranderd.
wat je kan doen om dit zeker te weten is een ticket indienen ,dan is de vraag zeker beantwoord en heb je uitsluitsel..

http://o28.sischa.net/fifisdr/trac/newticket

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: De "FiFi" SDR-ontvanger van Funk Amateur

#283 Bericht door PG7M »

Dennisd schreef:Geen idee ,maar kennelijk schrijft de software in de FIFI toch wat terug naar de bin file en past deze dan weer aan zodat het lijkt of er niks is veranderd.
wat je kan doen om dit zeker te weten is een ticket indienen ,dan is de vraag zeker beantwoord en heb je uitsluitsel..

http://o28.sischa.net/fifisdr/trac/newticket
Ha Dennis,

Vanmorgen een ticket ingediend en al antwoord gekregen.

Het klopt inderdaad, dat je altijd de oude datum en bestandformaat terugziet na herstarten in USB mode. Je kunt ook niet op deze manier aan het bestand zien, dat er iets is gewijzigd.

De enige manier om daar achter te komen is, door gebruik te maken van het tooltje, Rockprog en het commando : rockprog --firmware in te typen en dan "enter" te geven, waar dan als antwoord de SVN versie van de geinstalleerde firmware te zien zou moeten zijn.

--------
Volgens mij moet je dit commando wel in DOS mode typen.
PG7M Robert

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: De "FiFi" SDR-ontvanger van Funk Amateur

#284 Bericht door ON9KVE »

PA3DAT schreef:Hoi Dennis, ik heb het oude type en het is al een tijdje geleden dat ik die geinstalleerd heb,
ik denk dat Joeri PE5JW je wel verder kan helpen via het forum. Ik hoop dat ie ook even
reageert hier.
Hallo Aloys,

Ik ben ook enthousiast geworden voor de Fifi.
Maar ik heb wat vragen:
+ komt ie helemaal compleet met complete behuizing en zo?
+ je moet zelf nog wat solderen, maar dat is geen SMD hoop ik (de rest lukt wel)
+ kun je een andere soundcard gebruiken om zo de BW te vergroeten en zo ja, hoe doe je dat (aansluiten ervan) ?

Alvast bedankt !
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: De "FiFi" SDR-ontvanger van Funk Amateur

#285 Bericht door PA3BAS »

+ komt ie helemaal compleet met complete behuizing en zo?
Ja, een erg slimme behuizing zelfs. Je hoeft ook geen enkel gat te boren. Alles is voorgeboord, gestanst

+ je moet zelf nog wat solderen, maar dat is geen SMD hoop ik (de rest lukt wel)
Je hoeft alleen maar een paar connectors en een voetje te solderen, stelt niets voor. Geen SMD.
+ kun je een andere soundcard gebruiken om zo de BW te vergroeten en zo ja, hoe doe je dat (aansluiten ervan) ?
Ja, er is een uitgang om een eigen geluidskaart te gebruiken, een 3,5 mm koptelefoonaansluiting met volgens mij een line-level signaal erop. De ingebouwde geluidskaart is 96 Khz, dus het heeft alleen zin om die externe aansluiting te gebruiken als je iets hebt met een hogere samplerate.

Hopelijk heb je zo iets meer duidelijkheid


Hier nog een plaatje zoals de Fifi er uitziet als ie in elkaar gezet is. Je ziet duidelijk de aansluiting voor de antenne (BNC) de computer (USB) en de audiouitgang (3,5mm aansluiting). Het drukknopje heb je nodig voor een firmwareupdate.

Afbeelding
.... But will it blend?

Plaats reactie