problemen door gsm zender op zelfde dak?

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
eline
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 mei 2006, 23:18

problemen door gsm zender op zelfde dak?

#1 Bericht door eline »

ik hoop 8 november te slagen voor mijn N-examen. Nu kan ik ook verhuizen, en wel naar een flat van vier verdiepingen. Maar op de flat staan gsm antennes, ongeveer op 8 meter van het balkon waar ik de antenne neer zou kunnen zetten.
Zou dit problemen kunnen opleveren in ontvangst op 2meter en 70cm, en zou ik met 25 watt problemen veroorzaken op de gsm ontvangers?

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#2 Bericht door Yannick PE2YSB »

in princiepe moet dit geen problemen opleveren. Maar dat is lastig te voorspellen. Ik denk niet dat je last zult hebben van storingen of zij van jou.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#3 Bericht door angelo »

Ligt ook enorm aan de kwaliteit van JOUW zendapparatuur... Zenders (welke dan ook) in de buurt van een andere veroorzaakt onvoorspelbare zaken... Je kunt gewoon helemaal GEEN last hebben van elkaar, maar jij kan bijvoorbeeld last krijgen dat dankzij filters in jouw transceiver iedereen er een paar s-punten minder hard uit komt. Verder zitten de meeste GSM signalen VER (genoeg) boven de 2m en 70cm, dus ik schat de kans op problemen op minder dan 1% en de problemen die je kunt krijgen zijn verwaarloosbaar of makkelijk op te lossen.

Ik denk dat je meer last hebt van het feit dat je op een balkon staat en daardoor minder ontvangst hebt van de zijde waar de flat staat.
No good deed goes unpunished.

PA3GVQ
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 apr 2005, 19:53

#4 Bericht door PA3GVQ »

Hi Eline,

Wat jij omschrijft is in de praktijk niet geheel onmogelijk. Ik heb in mijn loopbaan in de GSM-UMTS techniek regelmatig dit soort gevallen gehad en netjes met de betrokken kunnen oplossen.

Storingen door extrene bronnen worden door GSM-UMTS operators als zeer vervelend ervaren, want het is natuurlijk direct verlies van geld als een andere zender de werking van een basestation verstoord. Als dit moetwillig gebeurd en men had het kunnen voorkomen, weet ik dat de gang naar de rechtbank niet echt een grote drempel is voor sommige partijen.

Waar je dus rekening mee moet houden is het volgende:

De GSM/UMTS zenders zijn voorzien van filters om signalen buiten de ontvanger te houden en de zenders zijn voorzien van filtes om het uitgangs signaal schoon te houden. Zie deze zenders gewoon als zeer goede amateurrepeaters met goede filters.

Wat echter kan gebreuren aan jou kant is het volgende:

- Je ontvanger heeft last van de signalen van andere zenders b.v. die van GSM.
- Jou zender geeft storing op de ontvangers van andere zenders omdat je er zo dicht op zit. Sommige zenders geven nu eenmaal over een zeer breed spectrum een beetje ruis en deze kan genoeg zijn op korte afstand om ellede te geven.

Is dit op te lossen?

Ja, zeker wel door het plaatsen van b.v. een bandpass filter tussen je zend-ontvanger en de antenne. Dit is zeer gebruikelijk bij zenders dicht op elkaar en zo is het ook mogelijk dat vele zenders hetzelfde dak delen.

Met die bandpass filters bereik je het volgende.

- op de amateurbanden hoor jij niets meer van de signalen van deze andere zenders en je hebt een lekkere rustige ontvangst
- jij kan niet meer de ontvanger van de andere zenders storen, omdat de ruis en eventuele harmonische e.d. uit jou zender zeer effectief wordt weggehaald.

Zijn er ook nadelen? Ja, zeker je kun maar in een klein gebied werken, b.v. het amateurgebied.

Ik hoor van collega's in Engeland dat zendamateurs daar zeer goede ervaringen hebben met filters van DCI uit canada, die via een aantal grote winkels verkocht worden.

Deze zijn in allerlei sorten en kwaliteiten te koop. Ze zijn niet goedkoop, maar zorgen wel dat de ontvanger schoon blijft en de zender zeer sterk gefilterd is buiten het amateur spectrum.

Een heel verhaal en ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Ik hoor graag of je iets met deze info kan.

Succes!

Edwin

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#5 Bericht door wbeekman »

Afgelopen zaterdag reed ik langs Harderwijk en zag daar op een flat naast de A28 een Amateur-antenne net naast een GSM mast staan.

Wie daar actief is weet ik niet, maar er staan in de buurt van deze radio-amateur wel een paar GSM masten.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Plaats reactie