Quansheng UV-K5 als breedband AM/FM/SSB ontvanger

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Quansheng UV-K5 als breedband AM/FM/SSB ontvanger

#31 Bericht door PA3CQN »

PD0JDG schreef: 24 dec 2023, 12:29 Dank voor je bijdrage PA3CQN. Dat van die luidspreker wist ik niet. En ja, met die software versies zal ik proberen wat duidelijker te zijn in het vervolg.

Jaap
Ik speel wat met de egzumer firmware. Zo heb ik een eigen variant met bv de ondergrens voor FM op 87.5, en het cijfer 'nul' in de frequentieweergave zonder schuine streep ( omdat dat erg op een 'acht' lijkt ) en ben bezig met nog wat persoonlijke aanpassingen. In de wiki heb ik het stuk over FM-radiogebruik toegevoegd.

Overigens: dat breedband ontvangen is best een hype, maar in werkelijkheid helemaal niet zo geweldig. Ik heb hier een ouderwetse muis die nog op 27 MHz werkt. Op de buitenantenne met RTL-SDR of SDRplay geeft die een enorm signaal. Op de QS moet ik de antenne zo'n beetje in de muis steken om het signaal terug te zien .... Zelfs als ik de buitenantenne op de QS aansluit is de muis nauwelijks terug te zien.

Qua gebruiksgemak voegt zo'n alternatieve firmware leuke dingen toe, en de AM verbetering is fijn met als bonus dat USB ontvangen op 2 meter ook prima gaat. Maar de originele firmware is niet voor niets: het apparaat is nu eenmaal niet ontworpen als breedband ontvanger. Het doet me denken aan mijn Rigol scope die je met een firmware aanpassing kon 'omtoveren' van 50 naar 100 MHz, ook zo'n hype. Dat stond dan wel in het display, maar de ingang werd er niet beter van. Het bleef gewoon een 50 MHz scope met het display van een 100 MHz versie.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 420
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: Quansheng UV-K5 als breedband AM/FM/SSB ontvanger

#32 Bericht door PD2EW »

.

Gelukkig, ik dacht al.. heb ik net gisteren egzumer v0.21 er opgezet en dan is er nu weer iets nieuws...
<off topic> eerst dacht ik: het lijkt SDR-Sharp wel met 5x op 1 dag een nieuwe/bijgewerkte versie ;-) </off topic>

Werkt leuk op mijn UV-K5, die egzumer v0.21 versie.
Met F+5 het spectrum rond de op dat moment aangegeven frequentie zien, dat is een welkome aanvulling.

Oja, voor het programmeren en flashen gebruik ik een gesloopte Baofeng interface, waar ik een 1 Dollar (eBay) interface ingeplakt heb met een CP210x_Universal_Windows_Driver.

.

PD0JDG
Berichten: 499
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Quansheng UV-K5 als breedband AM/FM/SSB ontvanger

#33 Bericht door PD0JDG »

Onder Linux werkt flashen met Chrome voor Linux en programmeren met Chirp voor Linux. Wine (Windows emulatie) is niet nodig.

Gelukkig is Linux niet zo kieskeurig met seriële drivers als Windows. (Afgezien van alle andere intelligente dingen die Windows gebruikersvriendelijker maken… voor de volgende generatie :wink: )

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Quansheng UV-K5 als breedband AM/FM/SSB ontvanger

#34 Bericht door PA3CQN »

PD2EW schreef: 24 dec 2023, 14:16 Werkt leuk op mijn UV-K5, die egzumer v0.21 versie.
Met F+5 het spectrum rond de op dat moment aangegeven frequentie zien, dat is een welkome aanvulling.
Voor de eerlijkheid nog wel de toevoeging dat de egzumer firmware een mix is van OneOfEleven ( AM fix basis en meer) , fagci ( spectrum / USB ) en egzumers eigen aanvullingen.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

PA3CWN
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:32

Re: Quansheng UV-K5 als breedband AM/FM/SSB ontvanger

#35 Bericht door PA3CWN »

PA3CQN schreef: 24 dec 2023, 15:30 Voor de eerlijkheid nog wel de toevoeging dat de egzumer firmware een mix is van OneOfEleven ( AM fix basis en meer) , fagci ( spectrum / USB ) en egzumers eigen aanvullingen.
Dat maakt mij duidelijk dat er dus vele firmware versies in omloop zijn, waarbij Egzumer ze a.h.w. combineert , of zie ik dat verkeerd ?

Jaap noem namelijk een V2.35 , waarbij voor mij de indruk ontstaat dat egzumer deze V2.35 heeft ontwikkeld ? ( door de link onderaan in de quote van Jaap hieronder )
PD0JDG schreef: 24 dec 2023, 10:50 Versie 2.35 van de software verbetert opnieuw de functies van de ontvanger:

In de VFO kun je het volgende instellen:
4 filter bandbreedtes: toets 5 vasthouden
Modulatie AM/FM/SideBand: toets 0 vasthouden
Stapgrootte: toets 9 vasthouden
AGC instelling: toets 1 vasthouden
VFO: toets 3 vasthouden
Memory: toets 9 vasthouden
https://egzumer.github.io/uvtools/?firm ... V2.3R5.bin
Als ik https://youtubershamfest.com/2023/12/12 ... eng-uv-k5/ bekijk, lijkt dit weer een andere variant,
welke zelfs het zenden in SSB ondersteund !?
https://www.universirius.com/en_gb/prep ... mware-ijv/ Noemde Jaap ook al in een van eerdere posts en dit
schijnt dus de SSB TX firmware te zijn, maar geen idee of dit dan die V2.35 is ?
Overigens is die SSB TX geen werkelijk SSB, maar Dubbelzijband.

Is er ergens een overzicht te vinden van alle verschillende firmware versies varianten ?

Ik heb zelf Egzumer v0.21 gisteren geflashed omdat ik de FM band ook wil beluisteren deze week met de Top2000, maar met v 0.18 niet een van de
geprogrammeerde frekwenties kon kiezen en dit is nu verholpen.

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Quansheng UV-K5 als breedband AM/FM/SSB ontvanger

#36 Bericht door PA3CQN »

PA3CWN schreef: 25 dec 2023, 15:08
PA3CQN schreef: 24 dec 2023, 15:30 Voor de eerlijkheid nog wel de toevoeging dat de egzumer firmware een mix is van OneOfEleven ( AM fix basis en meer) , fagci ( spectrum / USB ) en egzumers eigen aanvullingen.
Dat maakt mij duidelijk dat er dus vele firmware versies in omloop zijn, waarbij Egzumer ze a.h.w. combineert , of zie ik dat verkeerd ?
Inderdaad. Plus zijn eigen en community aanpassingen aan de gebruikersinterface en verdere verbeteringen van de AM ontvangst ( dat laatste eigenlijk door G4EML ) en nog wat dingen.
PA3CWN schreef: 25 dec 2023, 15:08 Jaap noem namelijk een V2.35 , waarbij voor mij de indruk ontstaat dat egzumer deze V2.35 heeft ontwikkeld ? ( door de link onderaan in de quote van Jaap hieronder )
PD0JDG schreef: 24 dec 2023, 10:50 Versie 2.35 van de software ... Memory: toets 9 vasthouden
https://egzumer.github.io/uvtools/?firm ... V2.3R5.bin
Die link verwijst naar een browsertool om vanuit de browser de firmware te uploaden. Maar de genoemde firmware is daar van IJV

SSB TX schijnt iedereen graag te willen maar is er niet echt bij mijn weten. De chip ondersteunt dat ook niet. Sommigen denken
via de powerinstellingen van de chip AM te willen moduleren maar dat is op zijn zachts gezegd twijfelachtig omdat de resolutie van de vermogensinstelling
veel te laag is. De voorbeelden die je hoort ( de IJV firmware variant ) zijn dan ook niet overtuigend en laten eerder horen dat het gewoon niet gaat werken ( afgezien nog van de filtering ).
PA3CWN schreef: 25 dec 2023, 15:08 Is er ergens een overzicht te vinden van alle verschillende firmware versies varianten ?

Ik heb zelf Egzumer v0.21 gisteren geflashed omdat ik de FM band ook wil beluisteren deze week met de Top2000, maar met v 0.18 niet een van de
geprogrammeerde frekwenties kon kiezen en dit is nu verholpen.
De egzumer variant is redelijk stabiel, en heeft een eigen driver voor CHIRP zodat je alles via je PC kunt programmeren. Dat maakt het een stuk makkelijker.
Het is ook heel open zodat je gemakkelijk een eigen branche op github kunt starten om de opties die er zijn in te stellen.
Overigens is de V0.20.1 nog net iets stabieler. V0.21 heeft wat problemen met de bandscope schijnt het.

Een overzicht weet ik niet. Er zijn zoveel klonen met ieder hun eigen aanpassingen dat het niet te volgen is. De meeste vragen en wensen komen ook duidelijk van mensen die geen ervaring hebben met HF en denken een soort wonderdoos te hebben. Maar zoals ik al eerder hier schreef: buiten de banden is het ding doof en zenden kan ook niet.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

PD0JDG
Berichten: 499
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Quansheng UV-K5 als breedband AM/FM/SSB ontvanger

#37 Bericht door PD0JDG »

In een vorige post heeft PA3CQN al duidelijk gemaakt dat mijn post niet duidelijk was.

viewtopic.php?p=287793#p287793

Versie 2.35 komt van IJV. Deze versie heeft geen band scope. Maar heeft een aantal uitbreidingen voor bandfilters en AGC.

https://www.youtube.com/watch?v=2U9zHlnLmmA

Versie 0.21 kont van Egzumer. Hij combineert de inspanningen van een aantal ontwikkelaars en houdt een gebruiksaanwijzing bij:

https://github.com/egzumer/uv-k5-firmware-custom/wiki

Die gebruiksaanwijzing is ook vertaald in het Nederlands. De link naar de Nederlandse vertaling staat op de link van de gebruiksaanwijzing.

Buiten welke banden doof? Hier werkt hij prima als luchtvaartband scanner.

Wonderdoos? Misschien een doos van Pandora. :twisted:

PA3CWN
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:32

Re: Quansheng UV-K5 als breedband AM/FM/SSB ontvanger

#38 Bericht door PA3CWN »

Bedankt voor je antwoord Jaap !
Ik begrijp nu wel dat het dus '.. een door de bomen het bos.......' verhaal aan het worden is qua verschillende firmware.

En ik was niet van plan om die IJV firmware te gebruiken, want die Egzumer versie bevalt me prima en als ik
portable in SSB wil uitkomen, gaat dat prima met mijn 817 :-)

Ik zal eens op zoek gaan naar die Chirp driver van Egzumer, want wat wel mooi zou zijn, is om m.b.v Chirp een frekwentie
in het memory te programmeren met USB modulatie. Nu is die keuze bij mij nog enkel FM en AM , maar ik gebruik
Linux, dus misschien loopt die wat achter qua Windhoos.

En een wonderdoos kan je ook niet verwachten voor dit bedrag, maar ik kan mijn SSB op 23cm in ieder geval achterin
de tuin ontvangen :lol:

73 Oene

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Quansheng UV-K5 als breedband AM/FM/SSB ontvanger

#39 Bericht door PA3CQN »

PA3CWN schreef: 25 dec 2023, 23:09 Ik zal eens op zoek gaan naar die Chirp driver van Egzumer, want wat wel mooi zou zijn, is om m.b.v Chirp een frekwentie
in het memory te programmeren met USB modulatie.
https://github.com/egzumer/uvk5-chirp-driver

Als extra module te laden in CHIRP.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Quansheng UV-K5 als breedband AM/FM/SSB ontvanger

#40 Bericht door PA3CQN »

PD0JDG schreef: 25 dec 2023, 17:18 Buiten welke banden doof? Hier werkt hij prima als luchtvaartband scanner.
Er is een wiki op github met enorm veel info, waaronder gevoeligheidsmetingen.

https://github.com/ludwich66/Quansheng_ ... asurements

Ook allerlei hardware mods, handleidingen schema's en enzovoort.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

PA3CWN
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:32

Re: Quansheng UV-K5 als breedband AM/FM/SSB ontvanger

#41 Bericht door PA3CWN »

Heren bedankt voor uw informatie en links :D

Ik heb ook nog even geprobeerd om met de 817 als TX op 2m en UVK5 als RX op 70 via de RS44 sat te werken,
maar het 5W signaal op 2 stoort teveel op de UVK5 en tzt maar eens zien of het met separate antennes een eindje
uit elkaar wel beter lukt.

Desondanks leuk om heel Europa op 70 met de UVK5 te ontvangen via de RS44 :D

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Quansheng UV-K5 als breedband AM/FM/SSB ontvanger

#42 Bericht door PA3CQN »

Ach, tenslotte heeft Motorola hem ook zijn assortiment, dus dan moet het wel goed zijn toch ;)
motorola_x8.jpg
motorola_x8.jpg (52.24 KiB) 1868 keer bekeken
Te koop in Indonesie, behoorlijk schaamteloos moet ik zeggen.
En erg flauw dat ze daar een dubbele accuduur en twee keer zoveel vermogen hebben :lol:
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 420
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: Quansheng UV-K5 als breedband AM/FM/SSB ontvanger

#43 Bericht door PD2EW »

.

Vanmorgen heb ik nog vlot even een testje gedaan met de Quansheng UV-K5, voorzien van de egzumer v0.21 firmware.
De NOAA19 weersatelliet kwam nog even over Nederland en rond de 137.1 MHz moest dit signaal volgens mij wel te ontvangen zijn.

Dus even de tuin in met de UV-K5 en even rond die NOAA frequentie (137.1) in het spectrum gekeken.
De rest van de instellingen en bedieningen, daar had ik me nog niet mee beziggehouden, maar dat ontvangen dat moest volgens mij toch wel kunnen...

Zie daar..., een spike in de buurt van die 137.1 MHz!
Afhankelijk van de vliegrichting kan het ongeveer + of - 3 kHz afwijken, zo is mijn ervaring met ontvangst op SDR-Sharp.

Op de UV-K5 kwam het NOAA19 signaal heel eventjes kort boven de squelch uit (horizontale stippellijn) en daarna dook het weer onder die squelch grens.
De satelliet was inmiddels al weer veel verder en vloog over Spanje, het signaal was hier dus al weer onhoorbaar geworden.

Zo'n scan in het spectrum reageert eigenlijk ook best wel snel, ik heb er dus weer een leuk mobiel ontvangstmonitortje bij.

.
Bijlagen
WhatsApp Image 2023-12-26 at 11.22.21 (1).jpeg
WhatsApp Image 2023-12-26 at 11.22.21.jpeg
2023-12-25_NOAA19.png

Gebruikersavatar
Gelderland
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 nov 2023, 11:15

Re: Quansheng UV-K5 als breedband AM/FM/SSB ontvanger

#44 Bericht door Gelderland »

hk2020hk schreef: 16 dec 2023, 13:32 Goedemiddag ,bijgaande frequenties 2 x lijstje voor de UV K5 ingepakt in zip file.
Hartelijk dank voor de lijst, nuttige gegevens !
Ik heb nog wel een vraag / opmerking hierover.
Wanneer moet je bandbreedte 25 kHz gebruiken, en wanneer 12,5 kHz ? Is in dit overzicht soms door elkaar heen gebruikt.
Idem voor de frequency step, wanneer moet er voor 6,25 kHz en wanneer voor 5 kHz gekozen worden ?
Zelfde geldt voor narrow FM en wide FM.
Ik ben op zoek naar de optimale instellingen voor een goede ontvangst.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Quansheng UV-K5 als breedband AM/FM/SSB ontvanger

#45 Bericht door PA1AIS »

Gelderland schreef: 04 jan 2024, 11:09
hk2020hk schreef: 16 dec 2023, 13:32 Goedemiddag ,bijgaande frequenties 2 x lijstje voor de UV K5 ingepakt in zip file.
Hartelijk dank voor de lijst, nuttige gegevens !
Ik heb nog wel een vraag / opmerking hierover.
Wanneer moet je bandbreedte 25 kHz gebruiken, en wanneer 12,5 kHz ? Is in dit overzicht soms door elkaar heen gebruikt.
Idem voor de frequency step, wanneer moet er voor 6,25 kHz en wanneer voor 5 kHz gekozen worden ?
Zelfde geldt voor narrow FM en wide FM.
Ik ben op zoek naar de optimale instellingen voor een goede ontvangst.

Heb je dat nooit geleerd, of is het internet stuk?

amateur FM 12,5 KHz
Luchtvaart AM 8,33 KHz
Mobilofoon, LPD-zooi en PMR rommel FM, vaak 10Khz

En je mag ook wel zelf proberen, hoor!
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Plaats reactie