Vragen omtrend Kenwood R-2000

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Jordy A te C
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 dec 2007, 12:08

Vragen omtrend Kenwood R-2000

#1 Bericht door Jordy A te C »

Goeiemorgen,

Ik ben sinds kort in het bezit van een Kenwood R-2000 ontvanger. Ik heb deze aangeschaft voor het beluisteren van MF/HF communicatie.
Het betreft vooral scheepvaart wat nog op de MF actief is (2182 kHz DSC, NavTex en reddingsdiensten o.a. Kinkloss Rescue en de 2391 kHz).
Als ik bv 2182 kHz beluister moet ik tunen naar 2182.2 of 2182.3 kHz. Als ik op 2182.0 kHz afstem klinken de stemmen zoals in de tekenfilm en een beetje hoger afgestemd klinkt het wel "normaal".
Wat kan hier de reden voor zijn?

Ik maak gebruik van een AA-150 actieve antenne van RF systems. Deze hang nu bij me moeder op zolder, en dat gaat beter als hier bij mij op de flat.
Volgend jaar ga ik verhuizen naar een eengezinswoning (eigen woning geen huur) en wil ik een mast buiten aan de zijgevel plaatsen. Wat zijn hier voor de wettelijke bepalingen? Mag dit zonder meer geplaatst worden als je onder een bepaalde lengte blijft (mast)?

De ontvanger heeft een "geaarde" stekker en zit ook op een geaarde stekkerdoos aangesloten, is het dan nog nodig om de ontvanger extra te aarde via de achter op de ontvanger geaarde aansluitpunt?

Straks wil ik naast de AA-150 ook een draad antenne ophangen, met welke antenne, AA-150 of draad zal het beste ontvangst voor de kenwood te behalen zijn?

Hopelijk kunnen jullie mij wat info verschaffen over ontvanger/antenne.

Alvast hartelijk dank!

M.vr.gr.

Jordy Asjes

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

#2 Bericht door KI6APR »

Wanneer ik jouw vragen lees lijkt het erop dat je een nieuwe short wave listener bent. Ik dat geval welkom tot deze mooie hobby.

Ik heb zelf ook veel geluisted en heb in de zeventiger jaren mijn zendmachtiging gekregen. Ik ben dus zelf ook begonnen als SWL. Wanneer ik nu nog op HF luister is het niet alleen maar op de amateurbanden.

Op HF wordt meestal enkelzijband modulatie gebruikt voor spraak (behalve bij omroepstations). De draaggolf wordt in de zender onderdrukt zodat al het vermogen in de zijband gaat. Met amplitude modulatie (AM) is er een draaggolf, een bovenzijband en een onderzijband (uppersideband and lower sideband of USB en LSB. De boven en onderzijband hebben dezelfde informatie. Wanneer de audio de draaggolf heeft gemoduleerd, onstaat er een HF spectrum met de genoemde zijbanden. Wanneer er een speciale modulator wordt gebruikt (balanced modulator) wordt de draaggolf onderdrukt en er onstaat een dubbelzijband modulatie (DSB). Zoals ik als zei hebben de boven en onderzijband dezelfde informatie en er kan een van beide uitgefilterd worden zodat er maar 1 zijband naar de eindtrappen gaat van de zender. Met enkelzijband modulatie heeft men ook maar de helft van de bandbreedte nodig.

Aan de ontvangst zijde moet er weer een draaggolf aan een DSB of SSB signaal toegevoegd worden om het te kunnen detecteren. Wanneer de afstemming van die oscillator niet precies overeen komt met de frequentie van de zender, is het gedetecteerde audio spectrum verschoven in frequentie. De audio klinkt dan hoger of lager. Een oscillator die soms voorkomt bij een ontvanger voor de kortegolf banden wordt ook wel eens een BFO genoemd om CW en SSB te kunnen detecteren en de betere ontvangers hebben de CW en SSB modes waarbij niet alleen maar de BFO wordt ingeschakeld, maar ook de extra filters hebben met de benodigde smallere bandbreedte om andere signalen in de buurt van de gewenste frequentie te verzwakken.

Er zijn afspraken voor frequenties USB, LSB, DSB, etc. Wanneer ik op de 20 meterband ga zenden dan mag mijn signaal niet buiten die band komen. Bijvoorbeeld wanneer ik helemaal boven in de 20 meter band wil zenden (14,350 MHz) dan moet ik mijn transceiver afstellen op 14,347 zodat de bovenzijband niet boven de frequentie van 14,350 MHZ uitkomt.

Als je dit tweedehands gekocht hebt en niet in het bezit bent van handleidingen, kun je ze hier downloaden.

http://www.qsl.net/kc7bum/directory.html

Er staan ook voorbeelden van antennes in en voor wat betreft antennes in het algemeen, kun je ook nog in de antenne rubriek gaan kijken op deze site. Ik wil nog wel even opmerken dat je al veel kunt doen met een draadantenne voor ontvangst. De randaarde is echter geen goede aarde voor HF. Je moet er maar mee experimenteren en uitvinden wat voldoende is. Je hoeft immers niet bang te zijn voor een te sterk HF veld in de shack omdat je niet gaat zenden en de impedantie aanpassing is ook minder kritisch. Het is wel zo dat meeste signaal niveau van de antenne wordt overgebracht naar de ontvanger wanneer de antenne dezelfde impedantie heeft dan de ontvanger.

Ik gebruikte gewoon een draadantenne opgehangen tussen het raam op de eerste verdieping en een boom achter in de tuin met aan weerzijden isotators en dan het uiteinde door het raam naar binnen. Als aarde gebruikte ik een draad naar de centrale verwarming waarbij de storing veel minder werd. Dit is ook niet precies hoe het hoort maar het is beter dan niets. Lees de handleiding voor de R-2000 en de informatie over antennes is zeer algemeen. Het hoeft niet veel te kosten. Draad voor een antenne is goedkoop en isolators zijn ook heel goedkoop.

Veel plezier met de ontvanger.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

Jordy A te C
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 dec 2007, 12:08

#3 Bericht door Jordy A te C »

Hoi Jan,

Bedankt voor je antwoord alvast!
Ja nieuw met een mf ontvanger ben ik niet echt, kom uit scheepvaart en speel vaak aan boord met de aanwezig mf/hf zenders aan boord.
Heb tevens mijn MarCom A zendmachtiging waarmee ik aan boord mag zenden met de VHF en MF/HF zendinstallatie's.
Nieuw wat opzetten thuis van de MF ontvangst ja, dat wel heb al een hoop uitgegeven aan antenne's etc en toen de hele boel weer verkocht. Ook het leven op een flat in combinatie van antenne's was ook niet echt een succes.

Via een andere zendamateur (forumlid) PA3FAT heb ik toen een draad (2,5mm) opgetuigd hier achter en dat met ICOM R1500 ging dat redelijk.

Nee ga niet zenden thuis, ten eerste kost me dat veel (aan apparatuur) en ben ook niet veel thuis en vind luisteren veel leuker. Heb tevens een dochter van 5 maanden en die wil ik ook veel aandacht geven.

Heb tevens nog de volgende ontvangers,
ICOM R 1500 (wide band) Voor VHF en AIS (scheepvaart)
ICOM R 2500 (wide band) Voor AIR
ICOM R 5 voor als we naar haven van IJmuiden gaan
En nog een Uniden Oceanus VHF + DSC (zendgedeelte onklaar gemaakt)

Ja ik vind het echt te gek om te "scanneren". Ben er mee opgegroeid en mijn nieuwe vriendin (sinds twee jaar) vind het VHF scheepvaart gebeuren heel erg leuk om mee te luisteren, te meer omdat ik vaar en soms te horen ben. Het mf gebeuren vind ze minder, dat gekras wordt ze gek van (squels open).

Nou bedankt alvast voor de reacties!

M.vr.gr.

Jordy

PB4PT
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 apr 2005, 10:48
Roepletters: PB4PT
Locatie: geldrop

#4 Bericht door PB4PT »

Beste Jordy,

Voor het plaatsen van antennes geldt in het algemeen dat je geen vergunning nodig hebt als de bovenkant van de antenne niet meer dan 5 meter uitsteekt boven de constructie waarop je de antenne bouwt. Dus als je de antenne op je schoorsteen bouwt, kun je tot 5 meter boven de schoorsteen gaan. Als je de antenne in je tuin zet, kun je tot 5 meter boven je tuin oppervlak gaan.

Guido van den Berg (PA0GMM) heeft over dit onderwerp een boek geschreven, met (juridische) richtlijnen. Als het je dit onderwerp verder wilt uitdiepen is het boekje wellicht een goede bron voor informatie.

Succes!

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

#5 Bericht door KI6APR »

Jordy,

Ik zal nog even reageren op jouw antwoord. Hoewel dit zendamateur.com heet, is het luisteren naar radio ook heel boeiend.

Ik probeer al geruime tijd om er achter te komen wat het signaal is op 14,4345 MHz en andere frequenties zoals 10,4265 en 5,3435. Het klinkt als RTTY maar ik kan het niet decoderen. Het heeft een 850 Hz shift en ik weet niet of het baudot is of ASCII. Ik denk dat ik nog wel meer frequenties kan vinden met hetzelfde signaal. Ik heb ook verschillende baudrates geprobeerd. Nu hoor ik het ook weer op verschillende frequenties (het is hier nu 15:00 uur plaatselijke tijd) en het signaal is 59++ op 5,343 MHz.

Houd er ook rekening mee dat ik in Californie woon en er kunnen andere frequenties in gebruik zijn in Europa. Ik heb vroeger wel weerstations kunnen ontvangen en persbureaus. Nu zijn de tijden veranderd en ik gebruik mijn computer met software.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

Plaats reactie