postzegel 2 meter voorverst.

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

postzegel 2 meter voorverst.

#1 Bericht door pa0sjm »


Lang geleden is er een voorversterkertje geplubiceerd voor 2 meter . het was bekend als de postzegel omdat het formaat nogal klein was ( toen ). Nu heb ik zo'n ding en wil dat inbouwen in een TS700 , maar ik snap ergens de schakeling niet . De basis van de BFR91 ligt voor DC keihard aan aarde , zo kan de versterker toch nooit werken ? Basisspanning 0 V. Emitter ligt aan aarde , dus .... ? Of , snap ik er helemaal niks meer van ?
Wie weet hier iets over ? Was dit niet een CQPA ontwerp ?
Graag commentaar ...
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

#2 Bericht door KI6APR »

Ik heb ook nog een oude TS700 en heb 30 jaar geleden ook preamp uitgeprobeerd. Ik heb net even gekeken maar de pre-amp zit er niet meer in.
(Ik gebruik nu een TS-2000 en een FT857D. De TS-700 zit in de doos.)

Ik weet niet meer hoe het pre-amp ontwerp eruit zag.

Er bestaat wel een geaarde basisschakeling (zie foto GBS), maar je zou ook een andere gelijkstroom instelling verwachten voor een klasse A amplifier zoals bijvoorbeeld bij GBS2. De GBS foto is namelijk van een power amplifier in een klasse C instelling.

Ik weet niet wat het ruisgetal is van de pre-amp met een BFR91. We willen natuurlijk een fatsoenlijke gain met een zo laag mogelijk ruisgetal.

Misschien kun je een foto plaatsen omdat je dacht ik aangeeft dat je geen schema hebt.

De geplaatste fotos zijn alleen maar voorbeelden van geaarde basisschakelingen. Bij foto GBS zit de emitter aan massa voor DC maar niet voor RF wegens de RF Choke. Bij GBS2 zit de basis aan massa voor RF door de 1000 pF condensator maar niet voor DC.
Bijlagen
GBS2.jpg
GBS2.jpg (71.2 KiB) 4598 keer bekeken
GBS.jpg
GBS.jpg (39.28 KiB) 4599 keer bekeken
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

#3 Bericht door pa0sjm »

KI6APR schreef:Ik heb ook nog een oude TS700 en heb 30 jaar geleden ook preamp uitgeprobeerd. Ik heb net even gekeken maar de pre-amp zit er niet meer in.
(Ik gebruik nu een TS-2000 en een FT857D. De TS-700 zit in de doos.)

Ik weet niet meer hoe het pre-amp ontwerp eruit zag.

Er bestaat wel een geaarde basisschakeling (zie foto GBS), maar je zou ook een andere gelijkstroom instelling verwachten voor een klasse A amplifier zoals bijvoorbeeld bij GBS2. De GBS foto is namelijk van een power amplifier in een klasse C instelling.

Ik weet niet wat het ruisgetal is van de pre-amp met een BFR91. We willen natuurlijk een fatsoenlijke gain met een zo laag mogelijk ruisgetal.

Misschien kun je een foto plaatsen omdat je dacht ik aangeeft dat je geen schema hebt.

De geplaatste fotos zijn alleen maar voorbeelden van geaarde basisschakelingen. Bij foto GBS zit de emitter aan massa voor DC maar niet voor RF wegens de RF Choke. Bij GBS2 zit de basis aan massa voor RF door de 1000 pF condensator maar niet voor DC.
Leuk , zo'n verre reaktie .. ik zal binnenkort jou even het schema(atje) van de pre-amp sturen via je e-mail . Ik snap eigenlijk niet helemaal hoe de ingang van de versterker is bedacht .. er zat trouwens een fout in het originele ontwerp ... ik zal dat in de mail aangeven . Dus jij hebt ook nog zo'n oude TS700 !
groeten vanuit een herfstachtig pa0 land en 73 . Stef
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

#4 Bericht door pa0sjm »

Dat schema met die 2N2863 lijkt wel een tussentrapje voor een zender. Dus geen ontvangstversterker , of heb ik het mis ??
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

#5 Bericht door KI6APR »

pa0sjm schreef:Dat schema met die 2N2863 lijkt wel een tussentrapje voor een zender. Dus geen ontvangstversterker , of heb ik het mis ??
Stef,

Het "GBS.jpg" schema dat je ziet is inderdaad een klasse C power amplifier en niet een preamp voor een ontvanger.

We kennen de common emitter, common collector en common base schakelingen. De common emitter schakeling zie je waarschijnlijk het meest. De ingang is de basis en de uitgang is de collector. Een normale versterker schakeling waarbij de uitgang in tegenfase is met de ingang. De common collector schakeling wordt bijvoorbeeld toegepast in een lineaire voeding als emittervolger. De ingang is de basis en en uitgang is de emitter. Tenslotte is bij de common base schakeling de ingang de emitter en de uitgang is de collector.
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

#6 Bericht door pa0sjm »

KI6APR schreef:
pa0sjm schreef:Dat schema met die 2N2863 lijkt wel een tussentrapje voor een zender. Dus geen ontvangstversterker , of heb ik het mis ??
Stef,

Het "GBS.jpg" schema dat je ziet is inderdaad een klasse C power amplifier en niet een preamp voor een ontvanger.

We kennen de common emitter, common collector en common base schakelingen. De common emitter schakeling zie je waarschijnlijk het meest. De ingang is de basis en de uitgang is de collector. Een normale versterker schakeling waarbij de uitgang in tegenfase is met de ingang. De common collector schakeling wordt bijvoorbeeld toegepast in een lineaire voeding als emittervolger. De ingang is de basis en en uitgang is de emitter. Tenslotte is bij de common base schakeling de ingang de emitter en de uitgang is de collector.
jammer dat ik nog steeds niet je naam zie ... maar ik stuur even het schemaatje erbij en doe dat als bijlage . Kijken of dat eruit komt . Nu toon ik eerst het originele schema zoals ik dat bijgeleverd kreeg en dat kan natuurlijk nooit werken . Kijk even mee naar die verbinding tussen de beide spoelen naar de beide C's . Zo is de instelling van de transistor kortgesloten . Dus in het tweede schema zie je hoe ik het veranderd heb en naar mijn idee zo moet werken . Alleen .... het ding doet nog niks ! Spanning op collector 6,5 Volt en de basisspanning is 0,8 V . dat lijkt me normaal zodat de BFR 91 goed zou moeten zijn .
De door jou aangehaalde schakelingen zijn me volledig bekend . Dus ik bedoel geaard basis , geaard emitter enz .
De diodes in het eerste schema waren ook fout getekend maar wel goed op de print getekend . Dus .... wat kan ik nog doen ? Ik snap die inkoppeling van het ingangssignaal niet ! Hoe wordt nu de kring gevormd ?
Laat je wijze licht er eens over schijnen ! Bedankt alvast en ... leuk dat je zo reageert .
Stef . pa0sjm.
Bijlagen
Voorv. fout.jpg
schema voorverst. 2 meter ( fout )
(25.69 KiB) 907 keer gedownload
voorverst. verbeterd
voorverst. verbeterd
Voorverst.jpg (23.8 KiB) 3617 keer bekeken
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

#7 Bericht door KI6APR »

Ik heb er nog wel even naar gekeken en zou meer moeten weten voor wat betreft de waarde van de componenten. Normaal gesproken zou je een afstelbaar band doorlaat filter verwachten. Er zijn tegenwoordig betere designs voor een pre-amp. Je hebt waarschijnlijk al een betere oplossing gevonden. Ik heb de TS-700 niet meer gebruikt omdat er iets mis is met de VFO en de 2 meter band gaat hier van 144 tot 148 MHz. Ik heb de TS-700 gekocht in 1976 er ik heb er Hfl. 1790,00 voor betaald met inruil van een Heathkit HW-202. I denk dat de garantie nu wel verlopen is :lol:

Ik heb in ieder geval het orginele artikel van de pre-amp niet kunnen vinden. Bij dit soort ontwerpen van de basisinstelling van een transistor (sliding bias) moeten de waarden van de weerstanden goed gekozen worden zo dat het optimaal werkt.

Er zijn in het veleden nogal wat breedband pre-amp ontwerpen, voor TV bijvoorbeeld, nagebouwd. Hieronder is een voorbeeld voor 40 - 900 MHz. Helaas wordt bij het inschakelen van een preamp het opgewekte ruisniveau ook hoger. Een zo laag mogelijke "noise floor" (hoe heet dat ook al weer in het Nederlands?) is wat wij allemaal wel willen en zendamateurs zijn veel kritischer met dit soort dingen. Ik weet niet of ik de FET's in de front-end van de TS-700 zelf ook al vervangen heb 30 jaar geleden.

Jan
Bijlagen
TV Preamp.jpg
TV Preamp.jpg (124.21 KiB) 4393 keer bekeken
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

Gebruikersavatar
PA3FNR
Berichten: 49
Lid geworden op: 10 mei 2005, 16:35
Locatie: Helmond
Contacteer:

hf voorversterker

#8 Bericht door PA3FNR »


Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

#9 Bericht door pa0sjm »

KI6APR schreef:Ik heb er nog wel even naar gekeken en zou meer moeten weten voor wat betreft de waarde van de componenten. Normaal gesproken zou je een afstelbaar band doorlaat filter verwachten. Er zijn tegenwoordig betere designs voor een pre-amp. Je hebt waarschijnlijk al een betere oplossing gevonden. Ik heb de TS-700 niet meer gebruikt omdat er iets mis is met de VFO en de 2 meter band gaat hier van 144 tot 148 MHz. Ik heb de TS-700 gekocht in 1976 er ik heb er Hfl. 1790,00 voor betaald met inruil van een Heathkit HW-202. I denk dat de garantie nu wel verlopen is :lol:

Ik heb in ieder geval het orginele artikel van de pre-amp niet kunnen vinden. Bij dit soort ontwerpen van de basisinstelling van een transistor (sliding bias) moeten de waarden van de weerstanden goed gekozen worden zo dat het optimaal werkt.

Er zijn in het veleden nogal wat breedband pre-amp ontwerpen, voor TV bijvoorbeeld, nagebouwd. Hieronder is een voorbeeld voor 40 - 900 MHz. Helaas wordt bij het inschakelen van een preamp het opgewekte ruisniveau ook hoger. Een zo laag mogelijke "noise floor" (hoe heet dat ook al weer in het Nederlands?) is wat wij allemaal wel willen en zendamateurs zijn veel kritischer met dit soort dingen. Ik weet niet of ik de FET's in de front-end van de TS-700 zelf ook al vervangen heb 30 jaar geleden.

Jan
Dag Jan , altijd weer leuk je reactie ! Wat was dat een bedrag indertijd nietwaar ? Bijna 1800 guldens ! Ik ben er inmiddels achter , dat ik de voorversterker nog even weglaat . Het geeft eigenlijk veel ongewenste troep en met de BF 981 heb ik wel een verbetering van de TS 700 bereikt . Daarbij komt , dat de activiteiten op 2 m. nu niet bepaald indrukwekkend zijn te noemen .
Wens jou en de jouen fijne Kerstdagen en een heel goed 2009 !
Stef.
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Plaats reactie