Uit de oude doos ...

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Arvid
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 jun 2008, 20:20
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Uit de oude doos ...

#1 Bericht door Arvid »

Tja,

Wat doe je dan als net beginnende zendamateur ?
Dan ga je luisteren !

En dat doe je natuurlijk niet met een hypermoderne, state-of-the-art superdure (zend)ontvanger, maar met "proven technology" :wink:

In mijn geval is dat een heuse echte Heathkit HR-10B die ik mag lenen van mijn vader. Het apparaat is ouder dan ik (1968 versus 1969) en gloeit van binnen prachtig. Niks SMD componenten, niks digitale techniek: gewoon buizen :lol: !

Zojuist het apparaat voorzien van een oude koptelefoon, een eind draad door de tuin heen gespannen en begonnen met wat rond te neuzen op de banden.

Héél erg leuk !

PS: Overigens "zoek" ik nog wel een leuke, betaalbare en iets modernere HF transceiver :wink:
Bijlagen
HPIM1942b.JPG
HPIM1942b.JPG (155.07 KiB) 2681 keer bekeken
Groet,

Arvid / PD1VID / PE8861
QTH JO22QE

PD7ABW
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 sep 2008, 15:05

Hoi Arvid.

#2 Bericht door PD7ABW »

ja,leuk die ontvanger. Eeuwen geleden kreeg ik dezelfde ontvanger. Echter deze was half afgebouwd. (ze werden als kit verkocht)
Ik bouwde de ontvanger verder af en heb 'm nog steeds en gaat mee tussen de 6 plankjes. De bouwbeschrijving,schema,enz. heb ik nog en indien nodig kun je een kopie krijgen.
Groeten en 73. Ad

Gebruikersavatar
Arvid
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 jun 2008, 20:20
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#3 Bericht door Arvid »

Thanks voor je aanbod, maar ik heb de documentatie ook compleet !
Groet,

Arvid / PD1VID / PE8861
QTH JO22QE

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Uit de oude doos ...

#4 Bericht door PA0FRI »

Arvid schreef:Tja, Wat doe je dan als net beginnende zendamateur ?
Dan ga je luisteren ! En dat doe je natuurlijk niet met een hypermoderne, state-of-the-art superdure (zend)ontvanger, maar met "proven technology" :wink:
Denk ook aan een FT-7 (± 1980) als "ontvanger" dan heb je een van de rustigste types en qua zenden zit je ook goed, want op de WARC banden is de activiteit matig zodat je als beginner iets goeds (en niet te duur) hebt voor 5 banden.
Bijlagen
FT-7.jpg
FT-7.jpg (13.71 KiB) 2563 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie