WebSDR (en SAQ Grimeton)

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 420
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: WebSDR (en SAQ Grimeton)

#16 Bericht door PD2EW »

Nu de Kerst er weer aan staat te komen, wil ik ook een keer proberen om met een spoelantenne naar SAQ te luisteren.
https://alexander.n.se/en/the-radio-sta ... smissions/

Dit is een uitzending op een frequentie van 17,2 kHz en het is mij al eens gelukt met mijn 20m antenne, aangesloten op de geluidskaart. Op de DvdRA wees Lex mij op de overbuurvrouw die grote klossen dun (massief) draad aanbood in haar stand, voor een tientje! Daar heb ik gekozen voor de neutrale kleur bruin, in plaats van wit of knaloranje, dus heb ik nu een beste klos van dat spul liggen...

Mijn idee is het volgende:
Ik gebruik een Ikea tafeltje van 55 x 55 (model: Lack) en misbruik de pootjes om de spoel op te wikkelen.
https://www.ikea.com/nl/nl/p/lack-tafel ... 8/#content.

Nou ben ik al wat aan het rekenen gegaan en kom met die gegevens (een vierkante spoel van 55x55) op de gegevens zoals in onderstaand plaatje.

Deze spoel wordt aangesloten op een FET en die komt weer op de microfooningang van de laptop/PC (en wordt daardoor ook gevoed).
Het tweede idee is het PA0RDT ontwerp te gebruiken, want dat is immers ook een impedantieomzetter, werkend op hetzelfde idee met een FET aan de ingang..
Ik heb al eens geexperimenteerd met de originele PA0RDT antenne (mini-whip) en wil het nu eens met een spoel proberen.
Met de SDR programma's kan ook een geluidskaart aangestuurd worden, dus dat is allemaal geen probleem.

Voor het ontvangen van SAQ heb ik wel een flinke capaciteit nodig (3n3), daar anders de spoel wel heel erg groot wordt, maar dat is nu te overzien. Alle andere spoelen worden als het ware aftakkingen op die grote spoel, dus ik kan meerdere aftakkingen maken om te experimenteren.

Dat ik die spoel ga maken is in ieder geval al zeker en ik moet nog wel even kijken hoeveel draad er op de pootlengte kan, anders worden het minder wikkelingen en wordt de C ook daarop aangepast.

Heeft iemand hier op het forum ook ervaring mee?

.
Bijlagen
spoel.png
spoel.png (6.66 KiB) 801 keer bekeken

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: WebSDR (en SAQ Grimeton)

#17 Bericht door PA2S »

Met een niet resonante spoel lukte het, maar de omgeving bij mij is te "smerig" om SAQ echt goed te ontvangen.

Zie hier voor het resultaat dat ik toen had:
http://www.dx.nl/?p=1129

De ontvangst via de web SDR Twente was beter...

Het zal wel even prutsen worden om de spoel afgestemd te krijgen, want het wordt behoorlijk smal. In een ver verleden luisterde ik geregeld naar de Deense langegolf zender met een loopantenne. Het was een houten raam van vier planken met daaromheen een aantal windingen wikkeldraad, plus een draaischakelaar met een rijtje condensatoren om het ding af te stemmen. De antenne was zo gedraaid dat Luxemburg (zat 9 kHz lager) zo zwak mogelijk was. Je merkte al dat de antenne de bandbreedte van het AM signaal beperkte. Ik stemde aan de hoge kant af om de hoge zijband van het signaal van Luxemburg eronder wat te verminderen. Het was een tijdje experimenteren om een geschikte condensator te vinden voor de Deense zender.

Ik woonde toen boven een praktijkruimte van een fysiotherapeut en storing van zijn TL verlichting was op een draagbare radio met ferrietantenne erg hinderlijk, maar met de raamantenne niet te horen. Ook op middengolf was de raamantenne veel rustiger.

Ik wil SAQ nog eens proberen met een afgestemde spoel, zoals je beschrijft, maar ik betwijfel een beetje of het echt beter wordt. De omgeving zit echt vol met troep.

PA1AVL_
Berichten: 122
Lid geworden op: 29 okt 2023, 11:21

Re: WebSDR (en SAQ Grimeton)

#18 Bericht door PA1AVL_ »


Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 420
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: WebSDR (en SAQ Grimeton)

#19 Bericht door PD2EW »

.

Hoihoi!

Ja sorry, ik moest even ervaring opdoen met het wikkelen..
Heb nu een constructie gemaakt met het tafeltje van het bekende Zweedse warenhuis en de volgende wikkelingen: 4, 3, 2, 1, 5, 10.
Zo kan ik elke spoel maken van 1 t/m 20 wikkelingen, heb ik er ook nog wat aan voor andere bandbereiken.

Zoals ik het nu begrijp is het met 20 wikkelingen iets van maximaal geschikt voor een bereik t/m 80m.
Voor al het overige (de nog lagere banden) vormt het geheel een niet resonante spoel en zou het waarschijnlijk wel kunnen werken.
Ik heb er nog geen capaciteit overheen gezet en dus ook nog geen afstemcondensator, en weiger mijn radio's uit 1933 en 1934 eraan op te offeren..

Mijn wikkelspecificaties:
Draaddiameter: 0,6 mm
Aderdiameter: 0,4 mm (solide kern, vertind)
Spoelafmetingen: 550 x 550 mm

Ook heb ik er nog niet aan gemeten en zoek ik eigenlijk een Excelsheet voor een omgekeerde berekening, dus de gegevens die ik heb gebruikt te kunnen invoeren en de theoretische impedantie laten berekenen (eventueel ook het frequentiebereik).
Morgen wil ik de spoel aan de audioingang aansluiten en kijken waar het schip strandt, natuurlijk houd ik wel als monitor de WebSDR Twente er bij naast.
De vorige keer had ik mijn 20m 1/4 golf full size GP erop aangesloten en dat ging maar zo-zo...

Voor WebSDR Twente had ik ooit al eens een knoppenbediening gemaakt en inmiddels heb ik ook zo'n Arduinobediening voor het SAQrx programmaatje.
Wel handig, je kan dan afstemmen op 10 Hz... ;-_

Nu nog zien dat ikzelf morgenvroeg bijtijds aan de radio/computer kan verschijnen:
Zondag, 17,20 kHz en lokale tijd 08:30 en UTC: 07:30 begint het opstarten, de Kerstboodschap begint om 09:00 lokale tijd, dus 08:00 UTC.
https://www.veron.nl/nieuws/de-eerstvol ... mber-2023/

De laatste pepparkakor heb ik hier nog net liggen, maar de meeste zijn al vroegtijdig opgemaakt... :shock: :D

En voordat er vragen komen over het tafeltje... het heeft als bovenkant een Mens Erger Je Niet sticker, zodat de jongelui er ook op spelen kunnen met hun zelfgemaakte elektronische dobbelsteen, of mijn zelfgemaakte Arduino dobbelsteen (20 x 20 cm).

.
Bijlagen
oversized_spoel_wikkelen_01.png

PA1AVL_
Berichten: 122
Lid geworden op: 29 okt 2023, 11:21

Re: WebSDR (en SAQ Grimeton)

#20 Bericht door PA1AVL_ »

WebSDR werkt momenteel niet, dan maar via de YouTube livestream
https://www.youtube.com/watch?v=33B5j7rnBnI

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 420
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: WebSDR (en SAQ Grimeton)

#21 Bericht door PD2EW »

.

Ik weet niet of dit op dit forum een gewoonte is of kan worden, maar hierbij een snel inelkaar gezette recensie over mijn SAQ ontvangstervaringen van deze keer… (ik zal wel wat in herhaling vallen). Ik zal er in mijn QSL rapport aan SAQ ook naar doorlinken, zodat het forum ook daarmee weer wat buitenlandse bekendheid krijgt… ;-)

-

Op 2023-12-14 stond hier alles klaar voor de ontvangst van de kerstboodschap, uitgezonden in Morsecode op 17.2 kHz door de Alexanderson (SAQ) 200kW generator in Grimeton, Zweden.

Ik heb speciaal voor dit doel een spoelantenne (loopantenne) gemaakt van 0.4 mm solide draad, gewikkeld om de poten van een Ikea Lack tafeltje (55 x 55 cm). Met mijn laatste peperkakor (daar was ik al veel te vroeg aan begonnen..!) ben ik bij de computer gaan zitten, in afwachting van wat zou komen. Zo heb ik dit experimentje voor mij ook weer een extra Zweeds tintje gegeven.

Met 3 meter RG174 coaxkabel, voorzien van 2 krokodillenklemmetjes, heb ik het tafeltje aangesloten. Aan de andere kant van het coaxkabeltje een 3.5mm mini-jack stekker volgens TRS. Tip is signaal, Ring heb ik vrijgehouden en Sleeve is massa.
Het 55 x 55 tafeltje heb ik op een ‘hondje’ (dolly) gezet (een plaat hout met 4 wieltjes), zodat ik het geheel kon draaien. Alles stond droog en warm in mijn werkplaats opgesteld.

De spoel heb ik wikkelaftakkingen gegeven op 4, 3, 2, 1, 5, 10 en in de testaanloop voorafgaand aan deze uitzending heb ik daarmee wat gespeeld. Alles met minder dan 15 wikkelingen werkte echt niet en het maximale aantal wikkelingen gaf ook het beste resultaat. Ik heb dus blijkbaar nog veel en veel meer wikkelingen nodig, of moet het geheel resonant zien te krijgen met condensatoren.

Ook de opstelling en de richting vielen anders uit dan ik in eerste instantie verwachtte. Omhoog of omlaag tillen van het tafeltje had geen effect, maar met de zijkant richting Grimeton gericht werkte het veel beter dan met het open vlak. Handig om te weten en daarmee klopt de theorie ook weer met de praktijk. Het ‘hondje’ hielp dus goed bij deze fijnafstelling.

Als audio-interface heb ik voor dit experiment weer mijn USB één Dollar audio-interface (eBay) voor de dag gehaald. De gele 3.5mm ingang is voor de microfoon en blijkbaar ‘phantom powered’. Daarom heb ik op het laatst nog een seriecondensator naar de spoel opgenomen, met een waarde van 47 nF (473). Die waarde is puur gebaseerd op wat ik voor handen had, want ik had er niet meer bij nagedacht, totdat ik merkte dat de spoel geen (brom/ruis) effect had toen ik hem rechtstreeks had aangesloten op de microfooningang. Het geheel bleek dus zonder seriecondensator een regelrechte kortsluiting voor de fantoomgevoedde microfooningang te zijn.

Pas daarna kon een geoefend oor de Morsesignalen er wel uit halen. Horen kon ik ze ook, maar voor mijn gevoel in vlagen… Voor het ‘lezen’ van de tekst moest ik echt uitwijken naar de SAQ Youtube pagina, waarop die tekst ook werd getoond. Ik hield mij dus vast aan het spectrumbeeld van de SAQrx software, waarop een klein bergje telkens op en neer ging. Het programmaatje heeft uit zichzelf helaas geen waterval, dus die aflees manier valt daarmee ook af…

Als software voor de VLF ontvangst van SAQ heb ik SAQrx_v09800_048k gebruikt. De piek in het spectrum van het SAQrx programma vertoonde zich, met wat vertraging, wel evenredig aan het door mij gemonitorde signaal van de KiwiSDR. Het viel mij wel op dat het geluid van de SAQrx software door het actieve monitorboxje (aangesloten via de audiointerface van de computer zelf) een meer jankende toon had, dan het geluid dat weergegeven werd op het door mij gebruikte internet-monitorstation.

Eigenlijk wilde ik WebSDR Twente als monitorstation gebruiken, maar toen het erop aan kwam bleek die toevallig net buiten werking. Daarom ben ik uitgeweken naar een KiwiSDR in Bad Bentheim en dat is maar zo’n 20 km verderop. Alleen was daar het SAQ signaal ook erg zwak, zeker in vergelijking met de andere VLF signalen en eigenlijk net als bij mijn opstelling.

Om 10:07 lokale tijd bleek WebSDR Twente ineens weer in de lucht te zijn. Mogelijk is het met de kans op een mogelijke overbelasting van de server even uitgeschakeld is geweest….? Misschien werd er teveel gebruik van gemaakt, terwijl het maar op 1 locatie is gevestigd en iedereen die daar inlogt hetzelfde hoort? Misschien zat er wel een ‘kippeklokje’ tijdschakelaar tussen om de server tijdelijk buiten werking te zetten? Allemaal gissingen van mijn kant en misschien zullen we het op een later tijdstip nog wel meekrijgen… Wel was dit een uitgelezen moment om de overige WebSDR- en KiwiSDR stations weer eens ‘in de spotlights’ te zetten.

Het tegelijk opstarten van een morsecodedecodeerprogramma (mooi Scrabblewoord!) op dezelfde computer lukte mij hier voorheen wel, maar door tussentijdse Windows 11 updates en andere wijzigingen bleef het programma niet permanent aan staa. Na vaker opnieuw weer opstarten en uitvallen heb het dus maar niet gebruikt en gelaten voor wat het was.

Mijn echte RST rapport, hier op locatie en met mijn installatie, zal iets van 2-2-4 worden. Voor het signaal in Bad Bentheim iets van 4-3-4.
Ik was ditmaal wel drukker met mijn eigen brouwsel dan het echt luisteren naar de ontvangst van de boodschap zelf en zou ook niet weten welke tekst er uitgezonden is. Dat zal ik straks wel even nalezen op de SAQ Grimeton site.

Al met al was het voor mij een welbestede zondagmorgen en ben ik weer een ervaring met mijn zelfgewikkelde spoelantenne rijker.
Bijgevoegd heb ik nog wat schermafdrukjes en plaatjes van de laatste aanpassingen en nu ga ik mijn rapport nog even on-line indienen bij SAQ… ;-)

Ik wens een ieder ‘Goede Dagen’ toe en ook alvast een ‘Goede Jaarwisseling’.

.
Bijlagen
2023-1224_SAQ-test3a.png
2023-1224_SAQ-test2a.png
2023-1224_SAQ-test1a.png
oversized_spoel_wikkelen_02.png
20231223_212430a.jpg

PA1AVL_
Berichten: 122
Lid geworden op: 29 okt 2023, 11:21

Re: WebSDR (en SAQ Grimeton)

#22 Bericht door PA1AVL_ »

Dank voor deze beschrijving, leuk om te lezen. Fascinerend dat VLF wereldje. Van de YouTube livestream heb ik genoten.

De verzonden boodschap kun je hier lezen:
https://alexander.n.se/en/saq-aired-on-un-day-2023/

Plaats reactie