Straaljager QRG ‘s ??

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
pe1ioc
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 mar 2010, 14:50
Locatie: Z.O.Drenthe

Straaljager QRG ‘s ??

#1 Bericht door pe1ioc »

Al enkele dagen worden wij hier in ons gebied Zuid Oost Drenthe ‘ getrakteerd ‘ op luid brullende straaljagers die met hun nabranders vol open aan het ‘ dogfighten ‘ zijn.
Uit de media haal ik dat het hier om een internationaal iets in NATO verband gaat.
Zou wellicht nog de hele ( !) komende maand september zo doorgaan .
Leuk voor de training van de piloten maar minder leuk voor ons die met dit mooie weer graag buiten op het terras willen zitten zonder al die herrie..

Om van de nood dan maar een deugd te maken.. heeft of weet iemand hier op dit forum QRG’s in het 200 tot 400 Mhz bereik waarop het spul te beluisteren is ?
Door met de luisterhobby bezig te zijn wordt de ergenis misschien even wat minder .. :-)

Alvast bedankt voor het doorgeven !

Groeten uit Z.O.Drenthe van Tjerk, PE1IOC
Zendamateurs doen ‘het’ draadloos.. :mrgreen:

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Straaljager QRG ‘s ??

#2 Bericht door PA0LMD »

Dat zijn heel veel frequenties, zelf scannen is de beste methode.
En google natuurlijk..
Overigens zit air-to-air van de NL F-16's vlak onder onze 2 meter band tussen de 138 en 143 MHz.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Straaljager QRG ‘s ??

#3 Bericht door PD2R »

Ik werk op het Air Operations Control Station (AOCS) Nieuw Milligen waar de gevechtsleiding is gestationeerd. Zal morgen eens vragen wel QRG's gebruikt worden.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pe1ioc
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 mar 2010, 14:50
Locatie: Z.O.Drenthe

Re: Straaljager QRG ‘s ??

#4 Bericht door pe1ioc »

Hoi Maarten

Alvast bedankt !
Zie ze hier dan vanzelf wel verschijnen .. :-)

73’
Tjerk
Zendamateurs doen ‘het’ draadloos.. :mrgreen:

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Straaljager QRG ‘s ??

#5 Bericht door PA0LMD »

Het zijn er, pak hem beet, met gemak 400....
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Straaljager QRG ‘s ??

#6 Bericht door PA3DJS »

PA0LMD schreef:Het zijn er, pak hem beet, met gemak 400....
Denk jij dat ze een vredesmode (havequick?) of iets dergelijks gebruiken tijdens zo'n oefening?

pe1ioc
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 mar 2010, 14:50
Locatie: Z.O.Drenthe

Re: Straaljager QRG ‘s ??

#7 Bericht door pe1ioc »

Voor meer herrie- info : zie HIER :

https://www.dvhn.nl/groningen/Oefeninge ... 26819.html

Tjerk
Zendamateurs doen ‘het’ draadloos.. :mrgreen:

pe1ioc
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 mar 2010, 14:50
Locatie: Z.O.Drenthe

Re: Straaljager QRG ‘s ??

#8 Bericht door pe1ioc »

Na de ellende van aardbevingen in Z.O. Drenthe ( zwaarste Roswinkel 1997, 3,4 op de schaal van Richter ) kan dit er ook nog wel bij... :(
Zendamateurs doen ‘het’ draadloos.. :mrgreen:

Lexie
Berichten: 54
Lid geworden op: 01 mei 2013, 08:59
Roepletters: PD0GFN
Locatie: Den Haag

Re: Straaljager QRG ‘s ??

#9 Bericht door Lexie »

Hier in Den Haag hoor ik op mijn oude AOR 3000A scanner behoorlijk veel verkeer op 249.675 mhz, volgens mij hoort dit bij de oefening.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Straaljager QRG ‘s ??

#10 Bericht door PD2R »

Helaas geen tijd gehad om langs de gevechtsleiding te gaan, ben druk geweest met een verhuizing. Vanmiddag en morgen verlof dus dat gaat hem deze week niet meer worden.

De QRG die Lexie noemt is inderdaad een QRG van Efflux. Kijk op de volgende site voor meer QRG's: https://www.luchtvaartnoordnederland.nl ... equenties/

Klik op Gevechtsleiding / CRC Bandbox

Of kijk op deze link: http://www.milspotters.nl/frequenties/ en dan Bandbox en/of Efflux aanvinken.

Succes!
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pe1ioc
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 mar 2010, 14:50
Locatie: Z.O.Drenthe

Re: Straaljager QRG ‘s ??

#11 Bericht door pe1ioc »

Kijk hier kan ik iets mee ,tnx !

Tjerk
Zendamateurs doen ‘het’ draadloos.. :mrgreen:

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Straaljager QRG ‘s ??

#12 Bericht door PA0LMD »

PA3DJS schreef:
PA0LMD schreef:Het zijn er, pak hem beet, met gemak 400....
Denk jij dat ze een vredesmode (havequick?) of iets dergelijks gebruiken tijdens zo'n oefening?
Dan zou het niet realistisch meer zijn lijkt me, hier in Oldebroek is althans veel te horen op veel verschillende frequenties.
Ik gebruik een IC-R8600 met circa 400 in geprogrammeerde frequenties en als antenne een ICOM discone.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Straaljager QRG ‘s ??

#13 Bericht door PA0ETE »

Als er knallen zijn van door de geluidsbarière gaan, zoals in de jaren 60 vaak gebeurde, dan is er wat bijzonders aan de hand. Ik weet niet anders dan dat dat verboden is boven bewoond gebied. Een paar keer per jaar worden de straaljagers achter een vliegtuig aan gestuurd, bijvoorbeeld omdat die zich niet via de radio meldt. In die gevallen is door de geluidsbarrière gaan toegestaan.

Ik weet niet zeker of dat vliegtuigradars zijn, maar ik heb wel geconstateerd dat de 5 GHz op mijn router momenteel geregeld uitschakelt. Anders gebeurt dat sporadisch. Op het beheerscherm van de router staat er dan "Radar detected" en dat 5 GHZ idd uit staat. Volgens protocol zou hij gewoon naar een andere frequentie moeten, maar kennelijk is er niet eentje waar geen ander verkeer of radar op zit.

Zie eventueel:
http://wifi-insider.com/wlan/dfs.htm

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 586
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: Straaljager QRG ‘s ??

#14 Bericht door PH4CK »

kijk hier maar eens : http://www.scannerforum.nl/chatlogging. ... Luchtvaart
Hier kun je de frequenties vinden die de laatste tijd gebruikt zijn.
In de chatbox van het scannerforum wordt de informatie gedeeld door enthousiaste luisteramateurs.
Hier vindt je de frequenties en hun gebruikers.
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

pe1ioc
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 mar 2010, 14:50
Locatie: Z.O.Drenthe

Re: Straaljager QRG ‘s ??

#15 Bericht door pe1ioc »

@ PAoETE

Nee, door de geluidsbarrière gaat het spul gelukkig niet, moest er ook nog bijkomen zeg.
Ken die knallen nog maar al te goed uit mijn jeugd, jaren 60, woonde in Oost Groningen, toen ook al een laagvlieggebied. Voor de knal het aanzwellende gehuil van de Starfighter, het typerende geluid wist je als kind al snel te herkennen

Wat mij opvalt is dat als de dogfight herrie boven je kop aan de gang is ik de vliegtuigbewegingen niet op mijn scherm van het programma Flightradar 24 zie. Wel wat er op dat moment boven Nederland vliegt ( heftig, en ons maar voorhouden dat we flink moeten investeren en door de overheid belast worden om de CO2 en fijnstofuitstoot naar beneden te krijgen..)
Hebben de heren straaljagerpiloten hun transponders voor de ID misschien uitgezet ? ( maar die vraag kan maarten misschien prima beantwoorden !) , Nieuw Millingen kan ze in elk geval wel zien..

Vroeger wel waarnemingen ( loggings ) op het gebied van mill.luchtvaart aangeleverd bij bladen als ‘ Scramble ‘ en de aeronautical afdeling van de Benelux Dx Club. Was in het pre- computertijdperk, de resultaten las je achteraf pas in het maandblad dat je thuisgestuurd kreeg. Geluisterd werd destijds op HF met de RA 17 ( toen plenty te koop in Veendam en Oude Pekela ) en UHF met een uitgediende R&S buizenkist . Tja.. dat waren nog eens andere tijden..opa vertelt .. :wink:

Tjerk, PE1IOC
Zendamateurs doen ‘het’ draadloos.. :mrgreen:

Plaats reactie