SDR, tja het is nog steeds speelgoed

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#121 Bericht door Geen belang »

Gezien de prijs, SDR-Play RSP1A, sorry daar kan niks zich mee meten.

Ze kosten niks en zijn zo goed als een 7300.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#122 Bericht door C.J. Boer »

Ik heb de Airspy Discovery en de SDR Play RSP DX in mijn bezit. Aangesloten op de mini whip via een Elad antennesplitter is de ontvangst op Lange Golf, Middengolf en Korte Golf subliem. Inderdaad het is geen speelgoed meer. Maar die “rectificatie” had ik al eerder in dit topic geplaatst.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#123 Bericht door PA3DAT »

Is de RSP DX een verbetering t.o.v. de RSP Duo? Ik zit een beetje te dubben over de Duo...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#124 Bericht door PD0JDG »


C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#125 Bericht door C.J. Boer »

Ik heb eerder de SDRPlay RSP 2 pro gehad en weer verkocht. Ik denk dat deze technisch gelijk is aan de duo. De RSP DX is veel beter bestand tegen sterke signalen en heeft geen enkele last van intermodulatie. Dat had de RSP 2 pro wel.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#126 Bericht door PA3DAT »

Dank. Die verbetering zit 'm dacht ik vooral in het gebied onder de 2 MHz?
Mijn interesse gaat vooral uit naar het (afwisselend) monitoren van 50/70/144/430 MHz.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#127 Bericht door PD0JDG »

Volgens deze blog hoef je niet op te waarderen:

https://swling.com/blog/tag/rspdx/

Question: “I have an RSPduo. Should I buy the RSPdx?”

My recommendation: I’m a big fan of the RSPduo. Unless you’re a dedicated mediumwave/longwave DXer, or you’d just like to add another separate SDR to your radio arsenal, I wouldn’t rush out to buy the RSPdx.

And while I’m offering advice, I’d like to offer my standard two cents on the subject of performance optimization: a radio is only as good as its antenna! If you have a compromised antenna, invest in your antenna before upgrading your radio. You’ll be glad you did.

C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#128 Bericht door C.J. Boer »

Tja, de RSP 2 Pro, en waarschijnlijk ook de Duo, zijn prima ontvangers. Alleen de DX is gewoon weer een stapje verder. Kijk maar naar de datasheet:

https://www.sdrplay.com/resources/RSPdxDatasheet.pdf

En die ervaringen heb ik ook. Geen last meer van intermodulatie in de avonduren, dankzij extra preselectors.

Hetzelfde verschil als tussen de Airspy HF + en Airspy Discovery. Ook de Discovery (opvolger van de HF+) heeft geen last meer van intermodulatie in de avonduren. Deze beide ontvangers heb ik gebruikt en de HF+ weer verkocht.

Ontwikkelingen gaan door en dat is maar goed ook. De RSP DX en de Airspy Discovery, zijn top ontvangers. Ik gebruik ze beiden met heel veel plezier. En dan heb je voor nog geen 500 euro twee prima ontvangers.

SDR Uno, het programma dat door SDRPlay wordt gepushd, gebruik ik vrijwel nooit. En HDR van de SDRPLay voor frequenties tot 2 Mhz? Ik heb de meerwaarde daarvan nog niet kunnen zien. Wellicht dat het in SDR UNO werkt. Maar als ik de SDRPlay DX in SDR UNO op de Lange Golf gebruik met HDR, merk ik geen verschil met de Airspy Discovery in SDR Console op dezelfde frequentie.

Plaats reactie