SDR, tja het is nog steeds speelgoed

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PD0JDG
Berichten: 497
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#76 Bericht door PD0JDG »

Ik meen me te herinneren dat ik ook telefoongesprekken rond de 49 MHz heb ontvangen. Waren dat soms illegale draadloze huistelefoons?

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6268
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#77 Bericht door PA3DAT »

Ja klopt, van die hoorns met een uittrek-antenne.

Begin jaren '80 ontving ik thuis, in Leeuwarden, op ATF1 een bekende Nederlandse politicus! Hij meldde
zichzelf met zijn achternaam, hij was destijds Commissaris van de Koningin in Friesland. Keurig gesprek
overigens. Over de inhoud daarvan kan ik echter geen mededelingen doen... :wink:

Maar het was wel heel verrassend! :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#78 Bericht door PA0ETE »

PD0JDG schreef:Ik meen me te herinneren dat ik ook telefoongesprekken rond de 49 MHz heb ontvangen. Waren dat soms illegale draadloze huistelefoons?
De oudere typen daarvan werkten met het basisstation op 1700 of 1800 kHz, net boven de middengolf, en de handset op 49 MHz. De latere typen zaten duplex rond de 49 MHz.

Dit soort apparaten in die tijd hadden geen enkele beveiliging, kwam je op het ding binnen, en had je DTMF dan kon je ermee naar China bellen of een ander peperduur land.

Voordat DECT kwam zijn dit soort dingen met FM op 49 MHz ook nog een poosje legaal geweest. Dat was in de jaren 90. Ik heb er hier volgens mij nog wel eentje. Die hadden wel een beveiliging zodat anderen er niet mee konden bellen, maar de code daarvan had maar 10.000 mogelijkheden of zo, en bovendien werd die code voortdurend onversleuteld, gewoon in FM uitgezonden, dat was natuurlijk zo opgenomen.

Er bestonden van die illegale dingen in de jaren 80 en 90 ook hoog-vermogensversies met vermogens van 50W of zo. Een huisarts niet ver hier vandaan had zo'n ding. Dit speelt dus allemaal in de tijd voordat je mobiele telefoons kon kopen. Er was alleen een mobilofoonnet waar je steeds tissemdoor "over" moest zeggen en via een telefoniste verbinding moest maken. Zoiets was echt peperduur, en dit was gebruiksvriendelijker en zeker goedkoper. Afijn, dat die huisarts dat had was helemaal niet geheim of zo, ik fietste er vaak langs, er stonden dus pontificaal twee GP's bovenop de praktijk en het was mij in elk geval direct duidelijk waarvoor die waren. Maar goed, na een jaar of twee werd ie toch door de Radiocontroledienst eruit gehaald. Ik ben vergeten wat hij er precies voor kreeg, maar ik weet nog wel dat het een voor die tijd behoorlijk zware boete was (waarschijnlijk iets in de buurt van 5000 gulden of zo), en hij stond ook nog in de krant, weliswaar zonder naam, maar huisarts daar en daar, dat wist iedereen.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2073
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#79 Bericht door PA1AIS »

Volgens mij raken we een beetje focus kwijt in dit draadje?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#80 Bericht door PA0ETE »

Ik wil hem wel splitsen, maar dat leek me totnogtoe niet nodig. Ik denk ook steeds dat we vanaf dan teruggaan op het oorspronkelijke spoor :-)

PD0JDG
Berichten: 497
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#81 Bericht door PD0JDG »

Het topic is toch "speelgoed"...
:)
... en SDR:

De PL-880 is gebaseerd op een Si4735. Als je de radio openmaakt kun je die chip zien. Het specificatie document laat een blokschema van de chip zien. Daar staat een DSP (Digital Signal Processor) in. De ingang van de DSP is verbonden met een ADC (Analoog naar Digital Converter) en de uitgang met een DAC (Digitaal naar Analoog Converter). Hiermee kan het analoge IF signaal met een Digitaal Process (SDR) onder andere AM, FM en SSB demoduleren en dan naar de analoge audio versteker sturen. Het is dus een echte SDR radio met een heuse DSP. Maar goed, dat SDR allang geen speelgoed meer is waren we het al over eens.

PD0SWL
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 apr 2019, 18:08
Roepletters: PD0SWL

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#82 Bericht door PD0SWL »

Sorry en met alle respect; maar wat een non-discussie.
Dus alle fabrikanten van SDR hardware *liegen* glashard over hun MDS, gevoeligheid, dynamic range, etc?

SDR techniek staat of valt met de ruisarmheid van de randapparatuur waarmee je het gebruikt.
Computers, schakelvoedingen, monitoren, usb poorten, allemaal enorme ruisbronnen.

Met de SDR hardware zélf zit het wel goed, maar de appratuur eromheen QRM-vrijmaken, dat is de uitdaging.
Als je daarin slaagt, biedt SDR een ontzettende verrijking van de hobby.

Draai het eens om en sluit je Tecsun aan op een geschakelde computervoeding of ruisende USB poort.
En sluit al je computer apparatuur en SDR hardware aan op goed ontstoorde lineaire voedingen.
Breng galvanische scheiding aan in je antenne kabels en faraday-cage zowel SDR hardware als processing apparatuur
(want dat is in feite zo'n Tecsun of IC7300: computer samen met SDR in één RF dichte behuizing)
Ik weet zeker dat de hele vergelijking dan omdraait.

73
Paul
PD0SWL

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#83 Bericht door PA0ETE »

Laten we de discussie niet meer van voren af aan opnieuw beginnen.

De belangrijkste conclusie was denk ik dat de Tecsun helemaal geen analoog apparaat is, zoals gedacht werd, maar ook een SDR-apparaat (ja je komt die dingen echt overal tegen, en het allerergste is nog als ze zich voordoen als een ontvanger in de ouderwetse techniek :-) )

PD0JDG
Berichten: 497
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#84 Bericht door PD0JDG »

PA0ETE schreef:Laten we de discussie niet meer van voren af aan opnieuw beginnen.

De belangrijkste conclusie was denk ik dat de Tecsun helemaal geen analoog apparaat is, zoals gedacht werd, maar ook een SDR-apparaat (ja je komt die dingen echt overal tegen, en het allerergste is nog als ze zich voordoen als een ontvanger in de ouderwetse techniek :-) )
Helemaal mee eens. Moderne en verbeterde technologie in een oud jasje. Prima marketing en de mogelijkheid om dat met een concurrerende prijs aan te bieden. Mijn 70 Euro XHData D-808 bevalt prima; zelfs op te laden met mijn USB lader. Had daar 30 jaar geleden niet eens over kunnen dromen. :)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2525
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#85 Bericht door PA3DJS »

PD0SWL schreef:Sorry en met alle respect; maar wat een non-discussie.
Dus alle fabrikanten van SDR hardware *liegen* glashard over hun MDS, gevoeligheid, dynamic range, etc?

SDR techniek staat of valt met de ruisarmheid van de randapparatuur waarmee je het gebruikt.
Computers, schakelvoedingen, monitoren, usb poorten, allemaal enorme ruisbronnen.

Met de SDR hardware zélf zit het wel goed, maar de appratuur eromheen QRM-vrijmaken, dat is de uitdaging.
Als je daarin slaagt, biedt SDR een ontzettende verrijking van de hobby.

Draai het eens om en sluit je Tecsun aan op een geschakelde computervoeding of ruisende USB poort.
En sluit al je computer apparatuur en SDR hardware aan op goed ontstoorde lineaire voedingen.
Breng galvanische scheiding aan in je antenne kabels en faraday-cage zowel SDR hardware als processing apparatuur
(want dat is in feite zo'n Tecsun of IC7300: computer samen met SDR in één RF dichte behuizing)
Ik weet zeker dat de hele vergelijking dan omdraait.

73
Paul
PD0SWL
Het punt stoorbronnen ("ruisarmheid van de randapparatuur" zoals jij het noemt) probeer ik ook al een paar keer aan te kaarten, maar het wordt niet echt opgepikt, behalve door jou dan.

Ik vermoed dat daarmee een deel van de tegenvallende resultaten zijn te verklaren. Het doet mij denken aan mijn eerste computer die aan de RF spullen werd verbonden vanwege een PK232. Zonder de nodige EMC maatregelen was dat zeer teleurstellend.

C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#86 Bericht door C.J. Boer »

En nog eentje off topic. Mijn Bearcat 220 FB kostte in ca. 1981/1982 1.298 gulden.

Zie onderstaande link:

http://www.radiopics.com/2.%20Catalogue ... %20250.jpg

PD0JDG
Berichten: 497
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#87 Bericht door PD0JDG »

C.J. Boer schreef:En nog eentje off topic. Mijn Bearcat 220 FB kostte in ca. 1981/1982 1.298 gulden.
1 lettertje off topic kan toch wel? Software Controlled Speelgoed in plaats van SDR speelgoed. :D

C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#88 Bericht door C.J. Boer »

Ja, hoor mag. Maar het Bearcat speelgoed is toch echt beter dan het SDR speelgoed.....

C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#89 Bericht door C.J. Boer »

Maar die Tecsun heb ik in mijn bezit. Alleen als ik luister naar het prachtige apparaat merk ik niks van DSP. En dan bedoel ik noise reduction, zoals in mijn BHI DSP speakers. Het apparaat heeft een aantal filters, heel aardig maar niet echt functioneel.

De DNR (Digital Noise Reduction) functie kun je inschakelen door langdurig op 6 knop te drukken. Staat niet in de handleiding, maar valt onder de zogenaamde "hidden features". Maar die DNR stelt niks voor. Alleen het filter wordt aangepast, maar dat kun je ook regulier doen. Ook kun je de ontvanger niet aansluiten op een PC/Laptop/tablet.

Dus misschien kan het theoretisch een DSP en SDR ontvanger zijn. In de praktijk duidelijk niet! Gewoon een gevoelige transistor radio met HF bereik. Ik kan er echt niet meer van maken.

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#90 Bericht door PA3CQN »

C.J. Boer schreef:Maar die Tecsun heb ik in mijn bezit. Alleen als ik luister naar het prachtige apparaat merk ik niks van DSP. En dan bedoel ik noise reduction, zoals in mijn BHI DSP speakers. Het apparaat heeft een aantal filters, heel aardig maar niet echt functioneel.

De DNR (Digital Noise Reduction) functie kun je inschakelen door langdurig op 6 knop te drukken. Staat niet in de handleiding, maar valt onder de zogenaamde "hidden features". Maar die DNR stelt niks voor. Alleen het filter wordt aangepast, maar dat kun je ook regulier doen. Ook kun je de ontvanger niet aansluiten op een PC/Laptop/tablet.

Dus misschien kan het theoretisch een DSP en SDR ontvanger zijn. In de praktijk duidelijk niet! Gewoon een gevoelige transistor radio met HF bereik. Ik kan er echt niet meer van maken.
Praktisch ook. Althans volgens de fabrikant van de chip die er in zit.

Je maakt een gedachtenfout door aan afkortingen als DSP en SDR specifiek gebruik te koppelen.
DSP kan iedere vorm van digitale signaalverwerking zijn. Ook een moderne gitaar-effect doos gebruikt DSP. Of de equalizer in je MP3 speler.
Of je surround functie van je TV. Zelfs SDR is een variant van DSP.
Het is ook niet beperkt tot geluid of radio: ook je digitale camera gebruikt DSP / DNR, en je TV evenzo om het beeld op te waarderen.
SDR betekent niet dat er een PC aan moet hangen. Firmware in een chip is ook software. Tecsun bijvoorbeeld gebruikt eigen firmware
om de SSB ontvangst te verbeteren.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Plaats reactie