Uniden UBC125 wie kan mij helpen

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
briantje1991
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 apr 2018, 13:10

Uniden UBC125 wie kan mij helpen

#1 Bericht door briantje1991 »

Ik heb een Uiden UBC 125 en tijdens het automatisch zoeken naar kanalen hoor ik alleen wat ruis en meer niet. WAt doe ik verkeerd?

SWL NL5321 - 1965
Berichten: 86
Lid geworden op: 13 mar 2018, 15:53

Re: Uniden UBC125 wie kan mij helpen

#2 Bericht door SWL NL5321 - 1965 »

Ga eens te rade bij de leden van het scannerforum
Die hebben veel info

succes

Stekeltje

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2489
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Uniden UBC125 wie kan mij helpen

#3 Bericht door PA3DJS »

Je vraag is niet echt gespecificeerd. Het antwoord is dan ook algemeen en hopelijk niet te vaag.

Of je iets verkeerd doet, is op grond van de huidige info niet te zeggen.

Of en hoeveel zenders je gaat ontvangen, hangt af van welke frequentiebanden je doorzoekt ("Search" mode), waar je zit (je locatie), gebruikte antenne en hoogte, en binnen/buiten. Zit je laag bij de grond in een goed geisoleerd huis, dan is de kans groot dat je bar weinig ontvangt (even FM omroep uitgezonderd). Zit je op het platteland en kun je wat antennes neerzetten, dan kun je veel meer ontvangen.

De meegeleverde antenne (zo'n rubber flexibel ding) is echt alleen voor uitzendingen door stations die dichtbij zitten, afhankelijk van de frequentieband en wel of geen bebouwing: enkele honderden meters tot enkele km.

Je scanner moet zowel in Scan als Search mode ook toevallig langs komen als er op een bepaalde frequentie gezonden wordt.

Vliegende vliegtuigen moet je kunnen ontvangen (118......137 MHz, AM). Maar.... die zenden kort, dus is het beter om daar frequenties van op te zoeken en dan in kanaalmodus te werken ("chan", "scan" modus). Je moet de frequenties dan wel eerst programmeren.

Zit je dicht bij een vliegveld, dan kun je met een buitenantenne de meeste grondstations ook binnen krijgen. Grondstations (denk aan tower, approach, departure, delivery, etc) zijn vaak in de lucht. Kijk eens hier als je jezelf wilt verdiepen in luchtvaartcommunicatie:
http://www.vliegtuigenspotter.nl/spotte ... uchtvaart/

Wellicht kun je de twee nationale repeates (430.125 en 145.575 MHz) ook ontvangen (hangt sterk van je locatie af). 430.125 MHz is zo'n beetje de hangplek voor diverse zendamateurs, maar helaas ook de hangplek voor figuren die de sfeer willen verzieken.

27 MHz is vaak een probleemgeval vanwege de storing van "internet uit het stopcontact" kastjes (PLT). Je hebt er echt een buiten antenne voor nodig. Je ontvangt doorgaans alleen stations die echt dichtbij zitten, en dat zullen er niet veel zijn gezien het huidige gebruik van CB. Zit je dicht langs een doorgaande weg, dan zul je de nodige chauffeurs horen (regelmatig in oost-Europesche talen). 27 MHz loopt in NL van 26.965 tot 27.405 MHz en de meest gebruikte mode is FM.

briantje1991
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 apr 2018, 13:10

Re: Uniden UBC125 wie kan mij helpen

#4 Bericht door briantje1991 »

Ik heb inderdaad gemerkt dat er mensen op de frequentie 430.1250 zitten om te zieken. Ik heb em te pakken gekregen en is zo'n beetje het enigste wat ik tot nu toe kan ontvangen. Welke buitenantenne kan ik het beste pakken voor de ontvanger?

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 307
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: Uniden UBC125 wie kan mij helpen

#5 Bericht door Ron01 »

Een Diamond X50 werkt prima met deze scanner
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

j.d.
Berichten: 190
Lid geworden op: 14 feb 2010, 09:32

Re: Uniden UBC125 wie kan mij helpen

#6 Bericht door j.d. »

briantje1991 schreef:Ik heb een Uiden UBC 125 en tijdens het automatisch zoeken naar kanalen hoor ik alleen wat ruis en meer niet. WAt doe ik verkeerd?
Ik heb de UBC 120 en als de squelch te ver open staat stopt het scannen en blijft hij op een kanaal hangen
en is er alleen ruis te horen.
Spelen met de squelch zal je wat wijzer maken.
Ga een naar een hoger gelegen ontvangst punt.
Onderken welke kanalen je zou moeten kunnen ontvangen, zoals repeaters, (lucht)havens etc. in een straal van
25 km bijvoorbeeld. Voer de frequenties in en gaan met die banaan....

Groet en succes !!
jan

Plaats reactie