Icom R70 versus de Kenwood R1000.

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

Icom R70 versus de Kenwood R1000.

#1 Bericht door C.J. Boer »

Sinds een aantal maanden ben ik in het bezit van een goed werkende Icom R70 receiver, naast een Kenwood R1000 receiver die ik al 20 jaar bezit. Ook heb ik tijdelijk een Yaesu FRG 7700 in bezit gehad. Dus nostalgie alom. Voorzover ik kan nagaan is de Kenwood R1000 in de jaren tachtig gemodificeerd door Michel Schaay en in 1993 geheel schoongemaakt en gereviseerd door Dolstra elektronica uit Bergum. De Icom R70 is onlangs volledig nagekeken en voorzien van een Kiwa audio upgrade. Beide ontvangers verkeren dus in goede conditie.

Uiteraard ga je de beide ontvangers vergelijken. Belangrijke punten daarbij zijn de gevoeligheid, selectiviteit en minstens zo belangrijk de mate van oversturing.

Ik maak gebruik van twee draadantennes. Eentje binnen op een hoogte van ca. 8 meter met een lengte van net 6 meter. De andere draadantenne is buiten gespannen en loopt schuin omhoog van 3 meter naar ca. 7 meter met een lengte van 13 meter en een balun. Niet optimaal dus.

Beide ontvangers heb ik geprobeerd op de antennes en wat schetst mijn verbazing? Qua gevoeligheid en selectiviteit wint de Kenwood R1000 het van de Icom R70 en ook van de Yaesu FRG 7700. Ik heb de ontvangers onder andere afgestemd op New York radio op 3485 in de ochtenduren en op 13270 in de middaguren. En verder op Shanwick radio op 5501 en 8957 en diverse luchtvaart frequenties.

In alle gevallen was de Kenwood R1000 in staat eerder en scherper zwakke signalen op te pakken dan de Icom en de Yaesu. Terwijl bijvoorbeeld New York radio op de Kenwood (net) was te ontvangen was, bij gebruik van dezelfde antenne, was op de Icom en Yaesu nog niets te horen.

Qua oversturing verliezen de Kenwood en Yaesu het van de Icom. Laatstgenoemde ontvanger is behoorlijk bestand tegen de sterke signalen in de avonduren. Dat geldt niet voor de Kenwood en de Yaesu. Dit is echter vrij eenvoudig te ondervangen door gebruik te maken van bijvoorbeeld de Yaesu FRT 7700 antennetuner, die tevens zeer goed werkt als pre selector.

Uiteraard is de Icom R70 met zijn notch filter en pass band tuning erg prettig in het gebruik. Zeker bij stoorsignalen en signalen van nabij gelegen sterke (AM) zenders. Wellicht dat een betere en hoger geplaatste antenne tot een betere ontvangst kan leiden.

Maar in combinatie met de Yaesu FRT 7700 antennetuner wint de Kenwood R1000 receiver qua gevoeligheid en selectiviteit het van de Icom R70 en zeker ook van de Yaesu FRG 7700.

Plaats reactie