Sommerkamp FRG-7

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Jarne
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:57

Sommerkamp FRG-7

#1 Bericht door Jarne »

Hallo,

Sinds kort ben ik in het bezit van een Sommerkamp FRG-7 communications receiver.
Ik wil er een antenne voor maken of kopen.
Moet ik gebruik maken van koperdraad of coax kabel.
Er ziet een PL259 plug aan de achterkant van de FRG-7.
Heeft iemand tips of een idee hoe ik dit het beste aanpak?

Groeten!

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Sommerkamp FRG-7

#2 Bericht door pa3dsc »

zoek contact met je lokale afdeling van VRZA of VERON

https://www.vrza.nl/wp/afdelingen/
https://www.veron.nl/afdelingen/

daar kunnen ze je vast wel helpen.

-Verwijderd account

Re: Sommerkamp FRG-7

#3 Bericht door -Verwijderd account »

Oud model kortegolf-ontvanger die jij hebt. Hopelijk doet ie het nog prima.
Ik zou kiezen voor een BRX-30 balun incl. coax en litze-draad van enkele meters lengte als antenne, hoe langer hoe beter.
Die litze sluit je simpelweg aan op die BRX-30.


Charles - PE2CH

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Sommerkamp FRG-7

#4 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PE2CH schreef:Ik zou kiezen voor een BRX-30 balun incl. coax en litze-draad van enkele meters lengte als antenne, hoe langer hoe beter.
Zoals al gemeld, neem contact op met een lokale afdeling.
Daar is vast iemand die je kan uitleggen hoe je deze zelf kan maken. Scheelt een hoop euro's en je bent gelijk met het experimentele binnen deze hobby bezig.

Wat voor antenne aansluitingen zitten er op de achterkant? alleen PL259/UHF of misschien ook een klem om rechtstreeks een draad aan te sluiten?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: Sommerkamp FRG-7

#5 Bericht door SWL nl 5321 »

Op de achterzijde van de frog 7 zit buiten de pl aansluiting een viertal mogelijkheden voor aansluiting van een draadantenne........info ook bij de handleiding die op internet staat.Of via een amateur is aan te leveren
Het is een fijne hf ontvanger en als er niet veel aan de kernen is gedraaid een goede bron om "uit" te luisteren.
Zit er een fijn regeling voor de afstemming in dan heb je wat om goede signalen binnen te halen

Succes ermee, voor mij is het ook de eerste receiver, die vanaf de vorige eeuw nog steeds naar voldoening werkt

73

Robert
Luistervink NL 5321 sinds 1960.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Sommerkamp FRG-7

#6 Bericht door PA3DAT »

Ik zou gewoon eens wat proberen met een stuk draad. Tweelingsnoer, zoals vaak aan schermerlampen zit,
kun je doormidden scheuren. Dan heb je meteen een dubbele hoeveelheid. Eventueel een bananenstekkertje
eraan, die past in de coaxconnector of, beter nog, in zo'n aansluiting voor een draadantenne.
Een meter of 10, hooguit 20. Uit het raam, de tuin in. Hoger is beter.

's Avonds luisteren op 80m (3.500 - 3.800 KHz), overdag op 20m (14.000 - 14.350 KHz.)
Op 40m (7.000 - 7.200 KHz) kun je zowel overdag als 's avonds luisteren.

En lezen, op internet. Googelen op kortegolf antennes etc. Veel plezier!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Sommerkamp FRG-7

#7 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA3DAT schreef:Ik zou gewoon eens wat proberen met een stuk draad. Tweelingsnoer, zoals vaak aan schermerlampen zit,
kun je doormidden scheuren. Dan heb je meteen een dubbele hoeveelheid. Eventueel een bananenstekkertje
eraan, die past in de coaxconnector of, beter nog, in zo'n aansluiting voor een draadantenne.
Een meter of 10, hooguit 20. Uit het raam, de tuin in. Hoger is beter.

's Avonds luisteren op 80m (3.500 - 3.800 KHz), overdag op 20m (14.000 - 14.350 KHz.)
Op 40m (7.000 - 7.200 KHz) kun je zowel overdag als 's avonds luisteren.

En lezen, op internet. Googelen op kortegolf antennes etc. Veel plezier!

Hulde Aloys, da's een mooie reactie waar je als "starter" wat aan hebt.
Goedkoop en mooi om ervaring op te doen !
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PDØDFM

Re: Sommerkamp FRG-7

#8 Bericht door PDØDFM »

Hey hallo.

Mooie ontvanger die FRG 7.
De PL plug kun je gewoon gebruiken.
Een stuk coax naar wat je nodig hebt, daar een draad aan solderen van een meter of tien, en voila,.. je hebt een antenne.
Wel zou je net als ik gedaan heb een ouderwets plastic doosje waar een fotorolletje in gezeten heeft gebruiken om de aansluiting van de coax op de draad te beschermen tegen het weer, dus dat vol gieten met epoxyhars.
In de shack een metalen kastje waar de coax is aangesloten en daar een aansluiting maken met de bekende PL plug.
Dan nog iets,... over de buitenmantel en de kern van de coax een weerstand plaatsen van 1 M ohm, dit om te voorkomen dat de antenne zich statisch oplaadt en je ontvanger schade op loopt.
Dat kun je gemakkelijk doen in het kastje in de shack.
Bij onweer kun je dan ook de ontvanger loskoppelen.
Deze tip kreeg ik van PA3DSC, en ik heb die wijze raad opgevolgd, ik wil mijn FRG ook graag heel houden.

Greetzz, Toon. PDØDFM.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Sommerkamp FRG-7

#9 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik heb een mooi artikel uit PW (Practical Wireless 1984 aug. ) over modificaties bij de FRG 7.
Zal ik morgen eens "posten". Als er belangstelling voor is natuurlijk.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: Sommerkamp FRG-7

#10 Bericht door SWL nl 5321 »

PDØDFM schreef:Hey hallo.

Mooie ontvanger die FRG 7.
De PL plug kun je gewoon gebruiken.
Een stuk coax naar wat je nodig hebt, daar een draad aan solderen van een meter of tien, en voila,.. je hebt een antenne.
Wel zou je net als ik gedaan heb een ouderwets plastic doosje waar een fotorolletje in gezeten heeft gebruiken om de aansluiting van de coax op de draad te beschermen tegen het weer, dus dat vol gieten met epoxyhars.
In de shack een metalen kastje waar de coax is aangesloten en daar een aansluiting maken met de bekende PL plug.
Dan nog iets,... over de buitenmantel en de kern van de coax een weerstand plaatsen van 1 M ohm, dit om te voorkomen dat de antenne zich statisch oplaadt en je ontvanger schade op loopt.
Dat kun je gemakkelijk doen in het kastje in de shack.
Bij onweer kun je dan ook de ontvanger loskoppelen.
Deze tip kreeg ik van PA3DSC, en ik heb die wijze raad opgevolgd, ik wil mijn FRG ook graag heel houden.

Greetzz, Toon. PDØDFM.

Hallo Toon luistervink,

Heb ik het goed gelezen dat je in het filmrol"doosje" de litze, of andere langdraad, rechtstreeks op de 50 ohm kabel hebt aangesloten?Zelf heb ik de bekende balun zoals door de OM uit den Haag wordt aangeprezen en dat met een antennedraad van de Angry 9 verbonden.
Dit werkt beter dan een eenvoudig stukje elektriciteit draad.

Succes

Robert
Luistervink NL 5321 sinds 1960.

SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: Sommerkamp FRG-7

#11 Bericht door SWL nl 5321 »

Juul - PE0GJG schreef:Ik heb een mooi artikel uit PW (Practical Wireless 1984 aug. ) over modificaties bij de FRG 7.
Zal ik morgen eens "posten". Als er belangstelling voor is natuurlijk.
Goedeavond Juul.

Het lijkt er op dat die mooie receivers nog steeds tot volle tevredenheid functioneren.
De mijne van 1979.......is nog steeds staande bij hi hi
Graag het artikel zoals door jou wordt aangeprezen.


73

Robert
Luistervink NL 5321 sinds 1960.

Jan pa3abk
Berichten: 365
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: Sommerkamp FRG-7

#12 Bericht door Jan pa3abk »

Try:
http://www.americanradiohistory.com/Pra ... gazine.htm
In het October nummer staat deel 2.
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Sommerkamp FRG-7

#13 Bericht door Juul - PE0GJG »

Jan, heeft het snel gedaan.

Maar…………dit is stukken handiger. Alle mods in 1 document. ( hoef je niks meer uit te pluizen.)

https://wetransfer.com/downloads/b24c88 ... 255/a49eda
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Sommerkamp FRG-7

#14 Bericht door PA3DAT »

SGIW schreef:Heb ik het goed gelezen dat je in het filmrol"doosje" de litze, of andere langdraad, rechtstreeks op de 50 ohm kabel hebt aangesloten? Zelf heb ik de bekende balun zoals door de OM uit den Haag wordt aangeprezen en dat met een antennedraad van de Angry 9 verbonden.
Dit werkt beter dan een eenvoudig stukje elektriciteit draad.
Een balun regelt de overgang van balanced (symmetrische antenne zoals een dipool) naar
unbalanced (de a-symmetrische coaxkabel). Daarmee voorkom je bijvoorbeeld dat tijdens het
zenden de coaxkabel onderdeel wordt van je antenne en gaat meestralen. Wat storing
kan veroorzaken, meestal bij je buren :D

In de praktijk merk ik daar weinig van. Ik heb talloze op maat geknipte dipooltjes gebruikt, niet
gesoldeerd maar met een kroonsteentje (dat kan net zo goed), en daarmee verbindingen gemaakt
over de hele wereld. De kroonsteen in een fotodoosje is een goede tip, volgieten met hars zou
ik alleen doen als je van plan bent deze antenne jarenlang buiten te laten hangen. Voor tijdelijk
gebruik en/of experimenten is supersimpel goed genoeg!

Mét een balun is het "af", maar zonder balun werkt het vrijwel net zo goed. De balun helpt mij
ook niet van mijn storing af, in de ontvanger. Maar misschien wordt de storing er bij jou wel minder
van.

Maak dan goedkoop zélf een balun, lees er eens wat over, wikkel een geschikte ringkern. Voor
ontvangst alleen hoeft dat niet een dure ringkern te zijn die een kilowatt aan zendvermogen kan
verdragen. Ik zou niet meteen naar de winkel stappen om daar (veel) geld aan uit te geven.
Een balun kost, heb ik snel even gegoogled, tussen de € 32 en meer dan € 150...
Het kan nog eenvoudiger, met een stuk coaxkabel gewikkeld op pvc-pijp.
Zie http://www.hamuniverse.com/balun.html

Op een Engelse website (even als voorbeeld) vond ik dit: http://www.hamgoodies.co.uk/rg174-coaxial-cable
Daar staat: "Making a general-purpose HF Balun? Order 1m of this and wind 8 turns onto an FT140-43".
Dan hebben ze het over 1 meter dunne coax (GBP 1,00) en een FT140-43 ringkern (GBP 2,50).

Wie heeft er nog meer leuke links of ideeën?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Jarne
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:57

Re: Sommerkamp FRG-7

#15 Bericht door Jarne »

Hallo allemaal,

Bedankt voor de leuke reacties (Robert bedankt voor de manual!!!)
Ik heb inmiddels een rol coax draad van 50ohm aangekocht (ik heb hier thuis alleen 75ohm draad)
Binnenkort ga ik zo'n Balun maken. Op dit moment heb ik een dunne draad van een meter of 10 van het huis de tuin in lopen als antenne.
Ik moet zeggen dat de FRG-7 behoorlijk gevoelig is en met voorzichtig zoeken een prima geluid produceert.
Zodoende heb ik al de halve wereld ontvangen.
Ik wist ook niet dat er nog zoveel FRG-7 ontvangers in gebruik waren!

Groeten!

Jarne.

Plaats reactie